Jump to content

De 10 mest solgte seilbåtene, fra Seilas


Sydvesten

Recommended Posts

PS! De få gangene jeg har forsøkt å bryne meg på bavarier, har jeg enten seilt fra dem eller holdt godt følge. Dette har vært båter i størrelse 36 - 39 fot. Om dette skyldes mannskap eller båt har jeg ikke peiling på, men det er litt rart ...

 

Det er mannskapet ... Da vi hadde firling ble vi også forbiseilt

Redigert av UnnaMed (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Valg av båt er frivillig, og jeg synes disse bavaria diskusjonene blir litt usaklige.

 

Jeg oppfordrer derfor alle bavaria eiere til å komme med siner erfaringer og seilopplevelser.

Er enig i at de gjerne kan bli litt usakelige, men det er neppe Bavaria eierne som bidrar sterkest til dette vil jeg tro :wink:

 

Er enig i at erafringer bør komme frem på banen, personlig så har jeg ikke erfaringer nok som jeg kan bidra med i så henseende.. Så snart jeg har noe å bidra med så skal jeg selvsagt komme med dem.... Jeg har dog ingen planer om å stille i regatta med båten, siden jeg ikke er kompentent nok eller har interesse for dette... Når jeg seiler og oppnår en hastighet på en 5-6 knop så er jeg fornøyd... Seilturen min tar slutt når jeg kommer tl land..

 

Problemet mitt er jeg er stålende fornøyd så langt med båten og kunne ikke tenke meg en annen båt til samme pris, og denne erfaringen passer neppe inne som vil jeg tro.... :wink:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

VP er en største svakheten med Bavaria....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke et konkurransemenneske. Seiler fordi jeg synes det er bedre enn motor. Og så elsker jeg å arbeide med prosjekter i båten - lage cockpitbord, hyller, osv. Hvis jeg hadde hatt den raskeste båten på fjorden, måtte jeg tenke vekt. Hvis jeg hadde den fineste innredningen ville hvert bidrag fra min side forringet båtens verdi. Hvorfor skal vi ha så fine båter? :confused:

Synes forøvrig at det er storartet at det er etterspørsel etter andre båter også. Bavaria har vært nyskapende på produksjon, ikke på båtdesign.

Link to post
Share on other sites

VP er en største svakheten med Bavaria....

 

Bortsett fra de altfor små vinsjene, den ubrukelige løygangen, de elendige standardseilene, dekket som svikter når du går på det, kjølboltene, rorlageret, og den tvilsomme anenhåndsverdien?

 

Uffda stryk den om dekket. Det gjelder bare noen av modellene...

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Hvordan er de f.eks å seile på bidevind? Høyde, krengning, retningsstabilitet, logjerringhet sluttstivhet osv? Hvordan er de på svak bidevind og sterk bidevind? erfaringer med forsjellig seilføring? Det finnes et hav av ting man kan skrive om som kan dra dette mer over på seiltemaer.

 

Jeg oppfordrer derfor alle bavaria eiere til å komme med siner erfaringer og seilopplevelser.

 

Hei Lasse.

Endelig et skikkelig saklig innlegg.

 

Skal forsøke å beskrive min B32 (at det blir litt subjektivt, er ikke å komme utenom).

 

Har i en tidligere tråd skrevet litt om positive og negative sider ved båten. Nå er det seilegenskapene du etterspør, og jeg skal forsøke å gi en liten beskrivelse.

 

Seilegenskapene på en B32 kan ikke sammenlignes med båter som Dehler, First, Arcona, Linjett, X-Yachts, Diva eller andre som måtte komme under begrepet cruiser/racer. Tross dette seiler båten riktig bra :smash:

 

I vindhastigheter mellom 3-7m/s har båten et godt driv. Ingen sterk krengning - reving er unødvendig. Akselerasjoen er ganske god, etter stagvending er hastigheten raskt opp i mellom 5-6 knop. God rorfølelse, god retnignstabilitet og ballanse. Noe som selvsagt er avhengig av korrekt trimming.

 

Det er ingen ide å pine båten på høyden. Føler ikke at båten har sin store styke her. Bedre å falle litt litt av, men da øker også farten raskt. Man kan således bygge opp høyden litt etterhvert. Det er slik jeg praktiserer det.

 

Når vinden øker på, blir det virkelig morsomt. Fortsatt virker båten trygg og ikke for veik. I vindhastigeter mellom 10 - 15 m/s, må det selvsagt reving til. Men da går båten særdeles godt. I sommer hadde jeg lengre strekk med jevnt 8 knop på kryssen.

 

I sterk vind kan båten bli logrig, dersom man ikke trimmer den korrekt. Her gjelder det å prøve seg frem ved reving, slik at ballansen blir riktig. Da går også båten bra, uten for stort rattutslag.

 

Vedr. trimming, gir dette vel så stor utfordring ved lavere vindhastigheter. Jeg føler at skroget er lettdrevet. I sommer seilte jeg lett forbi flere andre båter, men det kan jo ikke ha vært deg Lasse :wink: Jeg har standard seil og føler at det er mye å gå på her. Disse er ikke optimale (mildt sagt).

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvorfor skal vi ha så fine båter?

Jeg synes min Bavaria er fin jeg, hadde ikke kjøpt den om jeg ikke synes det... Den er helt tradisjonell efter min mening...

 

Bavaria gjør som japsene har gjot med bilene sine opp gjennom årene, lar andre ta utviklingen mens de optimaliserer og forbedrer produktet til en langt rimeligere pris.

 

Genialt etter min mening...... hadde de nå ennå hatt vett nok til å benytte en ren japsemotor også.... og ikke blandet inn svensk lavkvalitet som foringer helhetsinntrykket. Men noe skal jo vi også vi Bavaria eiere slite med i fremtiden også

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Lasse; det er ikke sikkert disse Bavaria`ene visste at de var med i en regatta da.. :smiley:

 

Suzuki

Det ene tilfelle jeg tenker på var under Færdern. Svak bidevind i Drøbaksundet. :diving:

 

Men det er ikke regatta vi snakker om, men turseiling, og det jeg gjerne vil vite mer om er hvordan de forsjellige bavaria turseilerne er å seile under forsjellige forhold på bidevind.

 

Det burde vi vel kunne få noen erfaringsrapporter på med såpass mange Bavaria eiere her eller seiler man bare slør og lens?

Link to post
Share on other sites

Kjære sydevesten:

 

Kunne du ikke heller gjøre som "Mathilde" og skrevet om seilingserfaringer under forsjellige forhold?

Om du leser mitt innlegg nr 78 i denne tråden, så har jeg ikke nok erfaringer å komme ennå... i denne saken. Men det kommer, skal du se... men neppe før etter påske en gang, da båten desverre ligger på land for tiden.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg ville hvertfall aldri kjøpt Bavaria, Beneteau, Dufour, Sun osv.. Første omgang så er de ikke like fine som Orust-båtene, men mitt argument går mest på kvalitet. Og ellers er jeg ikke så stressa på raske seilere, vil heller ha en som er god i sjø og vind.

 

Dette er båter for meg som ikke er påberegnet å ha like lang levetid som båter lagd i 80 til 90-årene. Både når det gjelder vedlikehold innvendig og kvalitet på gelcoat. Kjølene i seg selv i forhold til skroget tåler grunnstøtinger dårlig. Og det er jo spennende å tenke på hvordan mastefeste og kvaliteter er der. Hvertfall med tanke på hva slags seilere som har denne båten... Og med dere som har prøvd litt av disse, så har dere oppdaget dårlig manøvrering på de større båtene. Hvertfall 40+ fot båtene her er skumle å legge til osv. Har ellers sett et par Bavariar bli tatt av vinden i forsøk på snu 180 grader i havner, det var så nære kollisjon som det går an å bli. Virker som motoren kunne vært større, eller veldig kjekkt med baupropell.

 

Tar nok noen år før vi ser om hva slags båter dette her er. Skal du selge en brukt, må du regne med god tid i hvertfall.. Snakket med folk som ikke har fått en eneste tlf da de har prøvd å selge. Og det avhenger også endel av hvor flinke folk er til å ta vare på de. For jeg tenker at Bavaria faller i pris, med tanke på hvor mange brukte det er om noen år!

Link to post
Share on other sites

Med all respekt å melde til deg også Lasse.

 

Hvorfor skal Bavaria-eierene foklare seg om generelle egenskaper ved båtene. Hvorfor stiller du ikke spørsmålet

generellt til alle med seilbåter. Vi alle er opptatt av båter, noen båter selger mye noen selger lite. Eierne er som

regel fornøyde med båtene sine.

 

Det ble satt opp en statestikk om totalt solge båter på topp 10. Det finnes 3 store imp innen seilbåt-markedet idag.

Normar, Lunde Båt og Heitman. Hva gjør de riktig som ikke andre klarer. Eller er det så enkelt at de båter som

markedet etterspørr idag.

 

Mulig markedet endrer seg, at det melder seg nye behov fremover.

 

Men uansett, det er kroppen bak roret, det er kroppen bak vinschen, det er hodet bak vindforholdene som betyr mest idag.

 

FOr min del har jeg fått tilbud å væe med ludvig Ille Morro i år. Her blir jeg som læregutt å regne. Men det viktigste blir å suge til seg lærdom.

 

Men hva er det viktigste på sjøen, å seile fortest eller i trivselfart. Jeg innrømmer gjerne at jeg løper litt rundt

å prøver å trimme båten. Skotter litt rundt meg, for å se hvordan vi seiler i forhold til de andre.

 

Men viktigst av alt. Det er at familien har det bra. Ellers vil de ikke bli med, i like stor grad. Det betyr kryssing,

skjer svært sjelden over tid.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Om du leser mitt innlegg nr 78 i denne tråden, så har jeg ikke nok erfaringer å komme ennå... i denne saken. Men det kommer, skal du se... men neppe før etter påske en gang, da båten desverre ligger på land for tiden.

 

 

Tåler virkelig en Bavaria å stå på kjølen på land ? :wink:

 

Regnestykket på en Bavaria blir heldigvis høyt nok, hvis du vil ha en "normal" utrustning. Faktisk så blir Bavaria'en en dyr båt da.... :eek:

Link to post
Share on other sites

Denn tråden var interessant!

 

Men den burde jo ha fått en ny tittel. Eller kanskje tråden burde blitt delt opp i følgende nye tråder:

 

1. Nybåtmarkdet for seilbåter 2005-2006 (Den opprinnelige tråden)

 

2. Bavaria - Sikkerhet og kvalitet sammenlignet med andre seilbåter (Noen få innlegg)

 

3. Bavaria - Seilegenskaper - sammenlignet med andre seilbåter (Ganske mange innlegg)

 

4. Mobbetråd mot hårsåre Bavaria-eiere (gjerne med formål å oppnå flere striper)

 

5. Bavaria og bruktbåtmarkdet (Ganske mange innlegg).

 

Jeg vil begrense meg til å omtale det siste temaet.

Det følgende er sitater fra noen av utsagnene om Bavaria og bruktbåtmarkedet i denne tråden:

 

Nei, jeg har ikke det. For jeg vet at båten er populær og sannsynligvis lett å selge på bruktmarkedet igjen.

 

Båten er stabil i bruktbåtmarkedet for tiden... er rimelig lettsolgt for de populære modellene.... Hvordan dette utvikler seg over tid er jo vanskelig å si.

 

Interessant blir de også å se hva som skjer den dagen markedet klapper sammen. For det gjør det før eller siden.

 

Kjøpte seilbåt (b39c) på Europris (Lunde).

Båt er dårlig investering, men mye glede.

 

Investeringsmessig har jeg ikke tro på bavaria. De taper seg for mye i pris.

 

Skal du selge en brukt, må du regne med god tid i hvertfall.. Snakket med folk som ikke har fått en eneste tlf da de har prøvd å selge.

For jeg tenker at Bavaria faller i pris, med tanke på hvor mange brukte det er om noen år!

 

 

Jeg gjorde noen raske søk på www.finn.no, og jeg var overrasket over hvor mange brukte seilbåter (og spesielt Bavaria) som var på markedet nå midtvinters. Her er listen over båtmerker som det ligger mer enn 5 av til salgs i dag:

 

Bavaria: 48 brukte seilbåter

Beneteau: 29 brukte seilbåter

Jeanneau: 22 brukte seilbåter

Maxi: 13 brukte seilbåter

X: 11 brukte seilbåter

Dufour: 8 brukte seilbåter

Albin: 7 brukte seilbåter

Hallberg Rassy: 7 brukte seilbåter

Comfort/Comfortina: 6 brukte seilbåter

Najad: 5 brukte seilbåter

 

En slik statistikk burde selvsagt ha vært sett i sammenheng med opplysninger om hvor mange bruktbåter det finnes i kongeriket av de forskjellige merkene.

Kanskje jeg tar feil, men jeg ville ha tippet på at antallet Albiner og Maxier i Norge til sammen må være dobbelt så stort som antallet Bavaria'er - og ikke halvparten så stort (som bruktbåt tilbudet kan tyde på).

Det virker på meg som om de som har kjøpt Bavaria kommer meget raskt på markedet med ønske om å selge den igjen.

Det er vel slik her som i andre markeder, at prisen reguleres av tilbud og etterspørsel? Og det enormt store tilbudet av brukte Bavaria, må vel også påvirke bruktbåtprisen for andre båtmerker?

Link to post
Share on other sites

Int framstilling Douro

 

Tror i tilegg at en del skifter båt tidligere enn før. Noen har båtene i 3-5 år før de blir lagt ut til salg. Mens andre

blir som et langt ekteskap.

 

På slutten av 80 tallet lå vel nybåtsalget av seilere på mellom 10 og 20 båter. Og Heitman er vel den som levd

lengst som imp på seilbåter. Mulig jeg tar feil her.

 

Det som er int i nybåtsalget, er hvor mange som konventerer fra motor til seilbåt. Det er økende. Her tror jeg litt

av succen til Normar, lunde og Heitman ligger.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...