Jump to content

De 10 mest solgte seilbåtene, fra Seilas


Sydvesten

Recommended Posts

Statistikk kan vi leke mye med... når er det første innlegget her basert på fakta tall oppgitt fra forhandler eller importør... Privatimport er således ikke med...

 

Ser vil litt på antallet nybåter solgt og sammenligner med antallet brukte båter i markedet og gjør en sammnligning så ser vi følgende..

 

Sammenligen vi antallet nye bavaria som er solgt i perioden September 05 til 06 mot dagens antall tilsalgs på finn.no, tallmatertialet er hentet fra innlegg nummer 98 i denne tråden.

 

Ser vi på Bavaria så er det solgt 220 nye båter, og det er 48 til salgs nå, eller 22%

Ser vi på Beneteau så er det solgt 39 nye båter og det er 29 brukte til salgs nå, eller 74%

Ser vi på Jeanneau så er det solgt 23 nye båter og det er 22 brukte til salgs, eller 99%

Ser vi på Dufour så er det solgt 14 nye båter og det er 8 brukte til salgs, eller 57%

 

Jeg er klar over at dette er svært usikre tall siden alle modeller ikke er med for noen av produsentene, men det er ikke noe som etter min enkle mening tilsier at det er vanskeligere å selge Bavaria enn de andre merkene.

 

 

Dette er min subjekitve mening som førlger under, og jeg kan ikke begrunne med noe annet enn føleser og meninger som jeg dannet meg når jeg skulle kjøpe båten:

 

Problemet med Bavaria er at de skifter modeller veldig ofte, dette vil nok medføre at "gamle" modeller vil bli tyngere å selge i markedet...

Jeg vet av erfaring da jeg kjøpte min i fjor, så slet de som hadde 38 foteren med å selge, men årsaken var i de fleste tilfeller at båten ikke var registrert samt at prisforlangende var nesten "høyere" enn nypris.. Siden utvalget av brukt Bavaria er relativt stort, så vil en neppe få godt betalt for ekstrautstyr, men muligens gjøre båten lettere solgt. Ja, jeg snakket med mangen selgere i persioden fra slutten av juni og til slutten av august om både det ene og det andre vedrørende båten og antallet telefoner de hadde.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

jeg ser at mange kommenterer bruktprisen til bavaria - kan ta to eksempler funnet på finn i dag:

 

Najad 331, 2003 mod - utrops pris 1.375' , nypris oppgitt til å være over 2.000'

Nauticat 37, 2003 mod - utrops pris 2.650, nypris på denne tipper jeg var ca. 3.500'

 

I kroner og ører tror jeg ikke feks. en bavaria 38 fra 2003 har falt like mye (men kanskje i prosent), og den har nok heller ikke blitt fraseilt av disse båtene - men så har nok eierene av Najaden og Nauticaten kost seg veldig med den opplevde kvaliteten på disse båtene.... Dette fenomenet er vel tilsvarende som du erfarer ved å kjøpe en Mercedes til 1 mill. kontra en Opel til 350'....

Link to post
Share on other sites

Artig tråd, selv om jeg kom så seint at den er blitt slitsomt lang. :rolleyes:

 

Selve produktet, altså båten,er helt middelmådig. For 9 av 10 er den midt i blinken, [...]

Jeg ville nok ikke formulert meg på samme måte, men det er en kjennsgjerning at flertallet av folket ikke ligger så langt over eller under gjennomsnittet, og halvparten av folket er under gjennomsnttet. Når det gjelder seilbåter blir det litt drøyt å snakke om at det er noe massemarked for kjølbåter over 30 fot, men Bavaria har gitt en mulighet til mange som ellers ikke ville kjøpt båt i denne størrelsen ellers. Det er bra. :yesnod:

 

Når det gjelder seilegenskaper for turseiling så er det svært mange meninger om skrogform, kjøl, rigg og andre egenskaper som er langt mer generelle enn forskjellen mellom Bavaria og andre båtmerker. Hva folk flerst mener om båtene sine er middels interessant, men jeg lytter nøye til hva gode seilere med bred erfaring mener.

 

Hvor godt båten seiler i regatta er selvsagt morsomt å vite, men ofte er båter som seiler regatta utstyrt langt bedre enn båter som bare seiler på tur.

 

Det er ikke antagelig ikke interessant for så mange hva jeg mener om Bavaria dersom de fleste som kjøper disse båtene er fornøyd og får god service fra importøren. Jeg tittet på et par modeller før jeg kjøpte et annet merke som jeg likte bedre. Pris per fot er ikke en faktor jeg tok med i min vurdering.

 

Og med dere som har prøvd litt av disse, så har dere oppdaget dårlig manøvrering på de større båtene. Hvertfall 40+ fot båtene her er skumle å legge til osv. Har ellers sett et par Bavariar bli tatt av vinden i forsøk på snu 180 grader i havner, det var så nære kollisjon som det går an å bli. Virker som motoren kunne vært større, eller veldig kjekkt med baupropell.

 

En effekt av Bavaria-priser er at noen kjøper større båt enn de har erfaring til å manøvrere i en trang havn. En effekt av den gode økonomien for tiden er at dette gjelder flere båttyper en Bavaria. Heldigvis får mange båtførere mer erfaring etter hvert.

Link to post
Share on other sites

Selve produktet, altså båten,er helt middelmådig. For 9 av 10 er den midt i blinken, for noen ukers cruise sommerstid.

 

Dette sitatet og det eneste svar Suzuki egentlig kan gi på mitt spørsmål i dette innlegg er eller er nesten et brudd på etiketten ("i taktfull respekt overfor medlemmene").

 

Skerp deg. :smash:

 

Andreas - på vegne av alle middelmådige Bavaria-eiende medlemmer her, som ikke engang skjønner at de er med i en regatta

Link to post
Share on other sites

Jeg oppfatter LYS som en type handicapberegning. Tanken er vel at den beste seileren, og ikke den i utgangspunktet raskeste båten, skal vinne? Nye båter må jo da få et estimert LYS-tall og så vil resultater i regattaer avgjøre eventuelle endringer.

Nå er det jo en vedtatt sannhet her at eiere av Bavariabåter ikke tilhører de skarpeste knivene i skuffen ( :rolleyes: ) og seilforståelsen er vel da heller ikke helt på høyden.

Nå finnes det, vanligvis, et unntak eller to til enhver regel, og det kan bety at det finnes en og annen eier av Bavariabåter med en viss seilkompetanse og disse vil da lett vinne regattaer fordi båten/e har et for lavt LYS-tall?

 

Konklusjonen min blir da at enten så har jeg skjønt noe/litt av dette eller så har jeg lagt inn en fordømt god søknad til Bavariaklubben!

 

Venter spent på dommen! :blush:

 

:sailing:

Antar at du mente dette ironisk, og at du nettopp har fått innvilget medlemskap... :crazy:

 

 

Har nevnt det tidligere....men slikt forundrer meg (og morer meg nok litt også). Er det virkelig mulig å bli provosert av Bavaria. Hvis noen sier til meg at Hanse lager gode seilbåter....blir jeg provosert?? Nei, blir ikke det...kan sikkert være gode de. Hva med Maxi båtene som fikk svi på 70 tallet. Mange syntes disse er gode. Provosert?? Nei ikke i det hele tatt. Skjønner ikke at det er mulig jeg. Hva kan årsaken være... :lol:

Jeg lar meg ikke provosere av Bavaria. Det var vel ikke det jeg skrev heller, men det kom kanskje ikke godt nok frem. Det som engasjerer meg er når man bruker salgstallene som et argument for at bravaria lager de beste seilbåtene og at alle som velger noe annet ikke har skjønt hva som er viktig. Ikea lager mange billige produkter. Ofte er de bra nok. Andre ganger holder de ikke mål til mitt bruk, mens de for andre holder godt mål. Slik er det med bavaria også. Bavaria lager de beste båtene for mange. For meg er ikke bavaria på listen over aktuelle båter. Blant annet fordi jeg liker å seile regatta i en rask båt, jeg liker å seile bidevindsseilas - til og med i lite vind, jeg liker å seile en båt som er sluttstiv og som har god ballastprosent og jeg liker å seile shorthanded. For meg er dette synonymt med gode seilegenskaper. Kall meg gjerne gal.

 

Men en ting jeg lurer på er hvorfor så mange bavariaeiere blir så hissige når vi lurer på hvordan båtene deres seiler?

Link to post
Share on other sites

Andreas: er det eller er det ikke lov å si at man ikke er tilhenger av et produkt.

Enkelt ja eller nei svar er helt fint.

 

Foreslår at du leser mine inlegg en gang til. Jeg forstår ikke i det hele tatt hva du er ute etter ? Jeg er da ikke ute etter å sverte Bavaria på noe vis. Jeg har tilogmed sagt at jeg hadde sikkert kjøpt en selv,om jeg hadde penger ?

 

Jeg forklarer Bavarias eventyrlige sucsess med at de har funnet en oppskrift på salgsarbeidet, reklamasjoner og alt det andre enn selve båten. Den oppfatingen forbeholder jeg meg retten til å ha, faktisk spør jeg ikke deg om det i det hele tatt.

 

Bavaria er en middelmådig båt. Hvis du synes svartstål skruer i innredningen, og parkerskruer i alle rekkestøtter og luker utvendig, brun sikafleks og umalte stuerom er premium quality; fint for deg. For meg sladrer dette om at båten er produsert på billigste måte. Det er et faktum. Det er også et faktum at for de fleste, er det akkurat det de vil ha. På 70 tallet ble det solgt 1000vis av Maxier. Middelmådige de også. Helt greie, men bygget for å konkurrere på pris, og kun det.

 

PS - les mitt inlegg vedr. regattaseiling en gang til. Jeg sa at det var ikke sikkert de VISSTE at de seilte regatta, mot Lasse. Ikke at de ikke forsto det. Det var ment som en SPØK, men slo tydligvis ikke an. Lasse fortalte i ettertid at det var under Færder seilasen, og da falt jo det argumentet litt bort.

 

Har selv seilt skjorta av en X med min gamle Yamaha JOG 21. Aner meg at de var mer opptatte av middagen de var igang med å spise, enn selve seilingen. :smiley:

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Det som engasjerer meg er når man bruker salgstallene som et argument for at bravaria lager de beste seilbåtene og at alle som velger noe annet ikke har skjønt hva som er viktig.

 

Men en ting jeg lurer på er hvorfor så mange bavariaeiere blir så hissige når vi lurer på hvordan båtene deres seiler?

Nå må jeg spørre om hvem det er her som har hevdet at Bavaria lager de beste seilbåtene basert på salgstall osv... Jeg mener med stor sikkerhet at det er ikke noen her som har hevdet det så langt. Men jeg regner med at du kan dokumentere dine påstander.

 

Hvem er det som blir hissig her da, når en spør om hvordan Bavaria'en deres seiler... Så vidt jeg kan se så har de som har erfaring nok skrevet om det uten tegn til å være hissig, mens jeg har ikke erfaring nok ennå og sagt at jeg kommer tilbake med det til sommeren, når jeg har fått dannet meg et bilde av dette.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Selve produktet, altså båten,er helt middelmådig. For 9 av 10 er den midt i blinken, for noen ukers cruise sommerstid.

 

 

Dette sitatet og det eneste svar Suzuki egentlig kan gi på mitt spørsmål i dette innlegg er eller er nesten et brudd på etiketten ("i taktfull respekt overfor medlemmene").

 

Skerp deg. :smash:

 

Andreas - på vegne av alle middelmådige Bavaria-eiende medlemmer her, som ikke engang skjønner at de er med i en regatta

 

Hei Andreas,

 

Med all respekt: Hva mener du egentlig? Dette må du forklare nærmere!

Suzuki gir i det sitatet du gjengir sin subjektive mening om et båtfabrikat. Det har vel ingenting med respekt for medlemmer å gjøre??

Er det ikke rom for å framsette slike meninger her på Båtplassen???

 

Hvis du leser nøye de 2 første innleggene til Sydvesten og Baatsmann, ja så ba vel de (på vegne av alle Bavaria-eiere?) om at Bavaria-diskusjonen skulle blusse opp igjen?

 

Og den linken som angivelig skal gå til et spørsmål fra deg, åpner et innlegg fra en helt annen debattant når jeg klikker på det.

 

Men uansett: Hvis du har stillt et slikt intrikat spørsmål, at det eneste svaret Suzuki kan gi vil være et brudd på etiketten her på forumet - ja da må du jommen ha vært utspekulert i din spørsmålsstilling...

 

Huff, nå er det vel bare så vidt at ikke jeg nærmer meg grensen for uakseptabel taktfullhet, jeg oxo...

 

Men tatt i betraktning din status her på forumet, så mener jeg at det er på sin plass å be om en vesentlig mer detaljert forklaring på hvorfor du mener at slikt gir grunn til nedklubbing og anmodning om å "skerpe seg".

Link to post
Share on other sites

Hvis du leser nøye de 2 første innleggene til Sydvesten og Baatsmann, ja så ba vel de (på vegne av alle Bavaria-eiere?) om at Bavaria-diskusjonen skulle blusse opp igjen?

Det var ikke intensjonen med innlegget, men det er klart at jeg kjente til "hatet" som florererer blant seilbåt "ekspertisen" her.. Men jeg mener jeg har gjort et klokt valg med tanke på valg av seilbåt, andre må gjerne mene hva de vil.

 

Båten er perfekt for meg og min famile (med 5 barn, stort sett 3 med på tur), vi er kjempe fornøyd med båten... Båten har et betydelig bedre seilpotensial enn hva jeg/vi er i stand til å utnytte... Jeg kan vokse inn denne båten og lære meg å seile. Den er mere enn flott innvendig og utvendig for oss, det er sikkert noe å pirke på om en ønsker. Vi synes båten er flott og er fornøyd med den så langt... fornadrer vi mening så bytter vi.. Båten skiller seg ikke mye fra andre seilbåter utseende messig, hverken innvendig eller utvendig.... Den er tradisjonell på alle måter...

 

Personlig så tar jeg overhodet ikke nær at slike kommentaerer fra Suzuki og andre. Til det har jeg levd for lenge, men jeg skal innrømme at jeg koser med når jeg leser dem og tenker i mitt stille sinn.. Jeg føler med dem på sett og vis, synes nesten litt synd på dem... en faderlig følelse kan man nesten kalle det.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Statistikk kan vi leke mye med...

Ser vil litt på antallet nybåter solgt og sammenligner med antallet brukte båter i markedet og gjør en sammnligning så ser vi følgende..

 

Sammenligen vi antallet nye bavaria som er solgt i perioden September 05 til 06 mot dagens antall tilsalgs på finn.no, tallmatertialet er hentet fra innlegg nummer 98 i denne tråden.

 

Ser vi på Bavaria så er det solgt 220 nye båter, og det er 48 til salgs nå, eller 22%

Ser vi på Beneteau så er det solgt 39 nye båter og det er 29 brukte til salgs nå, eller 74%

Ser vi på Jeanneau så er det solgt 23 nye båter og det er 22 brukte til salgs, eller 99%

Ser vi på Dufour så er det solgt 14 nye båter og det er 8 brukte til salgs, eller 57%

 

Jeg er klar over at dette er svært usikre tall siden alle modeller ikke er med for noen av produsentene, men det er ikke noe som etter min enkle mening tilsier at det er vanskeligere å selge Bavaria enn de andre merkene.

 

Hei, Sydvesten,

 

Ser vi på Hanse, så er det solgt 59 nye båter, og det er 2 til salgs nå, eller 3,4 %

 

Jeg gjentar det jeg antydet i innlegg #98, at en slik statsistikk først og fremst burde vært sett i sammenheng med antall båter av de ulike fabrikatene som finnes totalt i kongeriket.

 

Og altså ikke som du "leker" deg fram til: Sett i sammenheng med antall båter av de ulike fabrikatene som er solgt siste år.

 

Uansett: Jeg fant det oppsiktsvekkende at det var så mange Bavaria'er på markedet, nå midt på vinteren.

Link to post
Share on other sites

Båten er perfekt for meg og min famile (med 5 barn, stort sett 3 med på tur), vi er kjempe fornøyd med båten...

Egentlig er vel dette, kombinert med grei pris fra produsent og god service fra leverandør, svaret på hvorfor båtmerket selger så bra.

 

Ser vi på Hanse, så er det solgt 59 nye båter, og det er 2 til salgs nå, eller 3,4 %

Jeg vil også tro at tallet for Hanse stoppet der fordi importøren ikke fikk tak i flere båter av de modellene det var størst salg av.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Personlig så tar jeg overhodet ikke nær at slike kommentaerer fra Suzuki og andre. Til det har jeg levd for lenge, men jeg skal innrømme at jeg koser med når jeg leser dem og tenker i mitt stille sinn.. Jeg føler med dem på sett og vis, synes nesten litt synd på dem... en faderlig følelse kan man nesten kalle det.

Vel du har jo et poeng. Hvorfor skal jeg egentlig la bavariadiskusjonen få pulsen til å stige? Nei, kanskje bedre å bruke energien på andre ting som f.eks hekkbølgediskusjonen...

 

Får håpe du får testet båten skikkelig til sommeren. Sannsynligvis finner du ting å sette fingeren på, men det er sannsynligvis ting du visste om på forhånd og som du kan leve med. Min eneste oppfordring er at du seiler når du har tid - selv om det ikke går fort, i stedet for å mosjonere jernklumpen i "kjelleren". Noe av det hyggeligste på sjøen er jo å se båter for seil, uansett merke.

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Andreas: er det eller er det ikke lov å si at man ikke er tilhenger av et produkt.

Enkelt ja eller nei svar er helt fint.

Ja - du ba om den type svar :lol: - tolk den som du vil. Du kan gjerne også få et 'Nei', det gjør ingen forskjell

PS - les mitt inlegg vedr. regattaseiling en gang til. Jeg sa at det var ikke sikkert de VISSTE at de seilte regatta, mot Lasse. Ikke at de ikke forsto det. Det var ment som en SPØK, men slo tydligvis ikke an. Lasse fortalte i ettertid at det var under Færder seilasen, og da falt jo det argumentet litt bort.

Ok, det gikk meg hus forbi; under disse omstendigheter (at du trodde det IKKE var i en ekte regatta) trekker jeg pkt 2 litt iallefall. Fortsatt er det en negativ ladet omtale.

 

Jeg gikk gjennom hele tråden - ikke ord for ord selvsagt - og dine 2 (nå ett) innlegg bar preg av mobbing av Bavaria-eiere. De fleste andre kritiske innlegg holder seg i alle fall mer til båtene enn du med dine hentydninger til middelmådige båteierne eller eierne som ikke har peiling hva de er med på.

Link to post
Share on other sites

Andreas: jeg har ikke nevt et ord vedr. middelmådlige båteiere.

Jeg har sagt mye vedr. middelmådige båter, og det gjelder ikke bare Bavaria.

 

Du burde høre jeg omtaler f.eks VW du. :smiley:

 

Eneste karakteristikken jeg har hatt av Bavariaeiere, er at de ter seg som en saueflokk. Dit en løper, løper alle.

Ikkenoe gæli i det heller, sauer er ålreite dyr.

 

Igjen; les hva jeg sier, og ikke kommenter det du TROR jeg sier. Blir bare surr av sånt..

 

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Eneste karakteristikken jeg har hatt av Bavariaeiere, er at de ter seg som en saueflokk.

Feil, akkurat der snakket du om seilbåteiere, ikke Bavaria-eiere. Så akkurat den har jeg ikke noe problemer med.

 

Men:

 

"...altså båten,er helt middelmådig. For 9 av 10 er den midt i blinken..."

 

Kan jeg bare tolke negativ for eierne.

Link to post
Share on other sites

Nei, jeg har ikke det. For jeg vet at båten er populær og sannsynligvis lett å selge på bruktmarkedet igjen.

 

Når det er sagt, er det også mange andre båter jeg syntes er fine. En stor HR f.eks. , blir noe helt annet enn en Bavaria. Det samme med en Najad.

 

En som kjører Ford eller Opel - vet godt at Mercedes er en bedre bil. Han har ikke kjøpt Mercedes fordi den er vesentlig DYRERE. Dette dreier seg m.a.o. mye om hva man får for pengene, prioriteringer etc. etc. Kanskje Opel eieren ikke ser seg råd til å kjøpe en mercedes, eller kanskje han ikke prioriterer bil så høyt? Jeg ser ingen motsetinger i dette. Imidlertid har jeg til gode å høre en Mercedes eier rakke ned på Opler, Forder, Toyotaer og hva det måtte være. Det ville dessuten være en uinteressant diskusjon...akkurat slik det er det visa Bavaria.

 

------------

Det stemmer det.

En Lada som får brakt en fra A-til B- men den holder ikke så mange åra, p.g.a. kvalitet som mangler.

Så får vi se hvor mange år Bavaria, bygget etter 1998 holder

Time will show.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Eller har jeg svart et(?) innlegg lenger oppe.

 

Nei, Andreas, det synes jeg ikke at du har gjort. Det svaret du gav til Suzuki (som postet paralellt med meg), synes jeg ikke var særlig oppklarende.

 

Ærlig talt: Når du siterte Suzuki, så sørget du for å bruke saksen (som Suzuki selv har påpekt) like før følgende setning:

 

Hadde jeg hatt penger, hadde jeg sikkert eid en selv. :smiley:

Ydmykt - skogens sønn :smiley:

Suzuki

 

Det går da ikke an å svinge klubben og kritisere enkeltformuleringer, uten å se disse i sammenheng med hele budskapet som settes frem!!

 

Jeg mener at hvis du ikke har noen mer detaljert forklaring å komme med, så bør du vurdere å oversende et aldri så lite "unnskyld" til Suzuki (og til alle oss andre som er opptatt av ytringsfrihet i forhold til å diskutere båtrelaterte spørsmål her).

 

(Og dersom du først skal lete med lys og lykte etter Baveiermobbere, ja så er det vel andre som bør stå nærmere for din sensuriver, enn Suzuki)

Link to post
Share on other sites

Så får vi se hvor mange år Bavaria, bygget etter 1998 holder

 

Takker for den :wink:

 

Men det samme ble vel i sin tid sagt om maxibåtene? for å være litt konstruktive her...hva er det på nye Bavariaer som ikke skulle tåle tidens tann? glassfiber holder vel evig, volvoen holder langt fra evig men er neppe dårligere i en bavaria enn i en HR, riggen fra selden likeså kanskje? Er det andre ting som ikke tåler elde? Det nevnes parkerskruer i rekkestøtter...kan ikke se at det er brukt noe slik i min båt. Mulig det er svartstål i innredningsskruer men nå er båten min 10 år og ingen av dem har rust eller er gått i filler.

 

 

Er dog enig med han som nevner Empire...er artig at Lunde båts servicesjef ikke klarer å få roret i stand. Men er dette rorlageret spes. for Bavaria eller mer et vanlig problem på awber med spaderor som henger fritt?

Link to post
Share on other sites

Men:

 

"...altså båten,er helt middelmådig. For 9 av 10 er den midt i blinken..."

 

Du gir deg ikke.

Altså:

Bavaria er en middelmådig båt.

For 9 av 10 som kjøper Bavaria, er den, på tross av sine feil og mangler som seilbåt, 100% perfekt og midt i blinken. Pris, leveringsomfang og subjektiv kvalitet er på stell.Alle fornøyde Bavaria eierne her på siden, bekrefter dette.

 

Men;

En båt blir ikke bedre fordi eierne er fornøyde. Det bekrefter bare at eierne er fornøyde, og ikkenoe mer. At eierne kan leve med håndstøtter festet i parkerskruer, dårlig tilpassede teakskott fuget med brun sikafleks og skapdører som er montert opp-ned, betyr ikke at det er bra. Det betyr at folk kan overse det, sålenge prisen er rett.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

------------

Det stemmer det.

En Lada som får brakt en fra A-til B- men den holder ikke så mange åra, p.g.a. kvalitet som mangler.

Så får vi se hvor mange år Bavaria, bygget etter 1998 holder

Time will show.

 

Med andre ord, Benetau er laget bedre en Bavaria?. Nja skeptisk. Vil nå si at Bavaria, Jeanneu og Benetau av

samme årgang holder lik kvalitet. Det samme gjelder 3 siffrede Dufour og Hanse.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Jeg gjorde noen raske søk på www.finn.no, og jeg var overrasket over hvor mange brukte seilbåter (og spesielt Bavaria) som var på markedet nå midtvinters. Her er listen over båtmerker som det ligger mer enn 5 av til salgs i dag:

 

Bavaria: 48 brukte seilbåter

Beneteau: 29 brukte seilbåter

Jeanneau: 22 brukte seilbåter

Maxi: 13 brukte seilbåter

X: 11 brukte seilbåter

Dufour: 8 brukte seilbåter

Albin: 7 brukte seilbåter

Hallberg Rassy: 7 brukte seilbåter

Comfort/Comfortina: 6 brukte seilbåter

Najad: 5 brukte seilbåter

 

En slik statistikk burde selvsagt ha vært sett i sammenheng med opplysninger om hvor mange bruktbåter det finnes i kongeriket av de forskjellige merkene.

Kanskje jeg tar feil, men jeg ville ha tippet på at antallet Albiner og Maxier i Norge til sammen må være dobbelt så stort som antallet Bavaria'er - og ikke halvparten så stort (som bruktbåt tilbudet kan tyde på).

Det virker på meg som om de som har kjøpt Bavaria kommer meget raskt på markedet med ønske om å selge den igjen.

Det er vel slik her som i andre markeder, at prisen reguleres av tilbud og etterspørsel? Og det enormt store tilbudet av brukte Bavaria, må vel også påvirke bruktbåtprisen for andre båtmerker?

Og av de 48 Bavariabåtene er det 12 stk som ikke befinner seg i Norge, men prøves å selges som bruktimport, av Njaa båt, Stavanger Marinesenere og flere.

Link to post
Share on other sites

Takker for den :wink:

 

Men det samme ble vel i sin tid sagt om maxibåtene? for å være litt konstruktive her...hva er det på nye Bavariaer som ikke skulle tåle tidens tann? glassfiber holder vel evig, volvoen holder langt fra evig men er neppe dårligere i en bavaria enn i en HR, riggen fra selden likeså kanskje? Er det andre ting som ikke tåler elde? Det nevnes parkerskruer i rekkestøtter...kan ikke se at det er brukt noe slik i min båt. Mulig det er svartstål i innredningsskruer men nå er båten min 10 år og ingen av dem har rust eller er gått i filler.

Er dog enig med han som nevner Empire...er artig at Lunde båts servicesjef ikke klarer å få roret i stand. Men er dette rorlageret spes. for Bavaria eller mer et vanlig problem på awber med spaderor som henger fritt?

--------

Ja du har en Bavaria som er bra, Din båt er sammensatt mye bedre en dagens Bavaria. den vil holde mye lenger.

Kvaliteten falt med ny byggemetode.

Prisen falt også. ifra 1999 mod.

Du har intet å frykte med din båt-. :cheers:

Redigert av careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...