Jump to content

De 10 mest solgte seilbåtene, fra Seilas


Sydvesten

Recommended Posts

Feil, akkurat der snakket du om seilbåteiere, ikke Bavaria-eiere. Så akkurat den har jeg ikke noe problemer med.

 

Men:

 

"...altså båten,er helt middelmådig. For 9 av 10 er den midt i blinken..."

 

Kan jeg bare tolke negativ for eierne.

Andreas - her forstår jeg overhode ikke hva du holer på med. Om dette er det nivået man fra Teknisk vil legge seg på moderering så takker jeg for meg. Dette er for dumt. Suzuki kommenterer båtene - ikke båteierne. Om det er slik at om man er negativ til et produkt så er man også nevative til eierne - da er det ikke mye vi kan diskutere her uten at du synes det blir mobbing - ref tråden om Yanmar vs VP.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Noen som vet hvordan båt som det ser slik ut inne i skapene ?

Du må nok komme med svaret her slik at seilbåt ekspertisen kan få uttale seg, men fint arbeide var det ikke... så jeg tviler på at det er en Bavaria.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

------------

Det stemmer det.

En Lada som får brakt en fra A-til B- men den holder ikke så mange åra, p.g.a. kvalitet som mangler.

Så får vi se hvor mange år Bavaria, bygget etter 1998 holder

Time will show.

 

 

I 1998 kjøpte jeg en min første Bavaria, da fikk jeg høre at Bavaria fra før 1995 var bra....

 

 

:-)

Redigert av TMS (see edit history)

TMS

Link to post
Share on other sites

Nåja, det er vel ikke alt som er gull heller,selvom det glimrer ?

 

Kryssklipper fra tidligere " hat " inlegg i Bavaria diskusjonen.

 

badeplattform5yn.jpg

Fenderlisten løsnet, intet problem, bare lim den fast igjen!

 

bord5ar.jpg

Cockpitbordet har gått opp i limingen, intet problem, de har nytt på Maritim

hengsel7vr.jpg

 

nedhal6mc.jpg

HUllene til feste av spinnakerbommens nedhal er i senter, det er ikke innerlineren, ring Suzuki, han fikser det lett.

tanklokk8xk.jpg

Her er luftingen til drivstofftanken på toppen av lokket, intet problem, kjøp en større vannutskiller.

winch3ol.jpg

Winchen er rett montert, men føringen står for langt til styrbord, medfører stor kjettingslitasje, men det er intet problem, Maritim har mer på lager.

 

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Suzuki skriver:

"På 70 tallet ble det solgt 1000vis av Maxier. Middelmådige de også. Helt greie, men bygget for å konkurrere på pris, og kun det"

 

Middelmådige du liksom! Jeg har nettopp kjøpt en 1981 Maxi 95, og holder nå nesten ORUST -kvalitet! Så det så!

Even

 

Orust kvalitet du lissom, jeg skal gi deg Orust kvalitet jeg:

 

skap1.jpg

skap2.jpg

 

Ingen som har kjøpt slik båt her inne ? hvorfor ikke, stod ikke prisen i forhold til kvaliteten ?

 

:flag_sw:

TMS

Link to post
Share on other sites

Antar at du mente dette ironisk, og at du nettopp har fått innvilget medlemskap... :crazy:

 

Både ja og både nei! Noe var et forholdsvis konkret spørsmål og noe var ironisk, men usikker på hva dommen din er og hvorfor? :crazy: Kan dog virke som om du mener at jeg er helt på jordet og derfor innvilget medlemsskapet? Siden jeg aldri blir for gammel til å lære så hører jeg gjerne hva som var feil i mitt "lille resonnement"!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Suzuki skriver:

"På 70 tallet ble det solgt 1000vis av Maxier. Middelmådige de også. Helt greie, men bygget for å konkurrere på pris, og kun det"

 

Middelmådige du liksom! Jeg har nettopp kjøpt en 1981 Maxi 95, og holder nå nesten ORUST -kvalitet! Så det så!

Even

 

På 70 tallet ble Maxi båtene spådd nedenom og hjem. Du skjønner EvenE, båtene var for billige og noen ble provosert. BÅTENE HOLDER IKKE LENGER ENN TIL PÅSKE, ropte de.....

 

Men i dag vet vi bedre EvenE. Selv om det også på Maxi båten var småfeil, bl.a lekkasje i vinduer etc - så var dette til å leve med for en Maxi eier. Han hadde penger igjen i lommeboka og kunne utbedre skadene. Kanskje importøren ordent opp i det..forresten.

 

I dag er det vel ingen som stiller spørsmålstegn ved Maxi båtene lengre. Men så virker de nok heller ikke truende på nyinvestorer i markedet :wink:

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Andreas - her forstår jeg overhode ikke hva du holer på med. Om dette er det nivået man fra Teknisk vil legge seg på moderering så takker jeg for meg. Dette er for dumt. Suzuki kommenterer båtene - ikke båteierne. Om det er slik at om man er negativ til et produkt så er man også nevative til eierne - da er det ikke mye vi kan diskutere her uten at du synes det blir mobbing - ref tråden om Yanmar vs VP.

Jeg diskuterer ikke som medlem i Teknisk, håper ikke at jeg har gitt uttrykk for det. Tror heller ikke at jeg har utnyttet noen muligheter andre ikke har. Jeg aksepterer nå at jeg tolker 2 (!) av Suzukis mange innlegg i denne tråden som antydning som mobbing av eierne av Bavaria-båter, noe som flertallet ikke gjør - ihvertfall nevner ingen Bavaria-eier noe slikt.

 

Stridsøksen er dumpet på dypt vann fra min side.

Link to post
Share on other sites

TMS; Jeg vet ikke med de andre, men jeg er ikke så veldig bekymret for hvordan det ser ut inne i skapene bare de holder sammen og gjør jobben sin - du velger vel heller ikke båt ut fra denne sammenligningen vil jeg tro?

 

Helt enig, at båten gjør jobben sin er mer enn nok for meg. At også innredningen er bedre enn Orustbåten skader jo ikke. Særlig når jeg fikk 12 fot "gratis" samenlignet med den aktuelle båten

Redigert av TMS (see edit history)

TMS

Link to post
Share on other sites

Stridsøksen er dumpet på dypt vann fra min side.

Det var fint - for jeg opplevde dine innlegg som mobbing av Suzuki.

Og ettersom alle vet at du og Suzuki er med i Tekniks og Skipsraadet tror jeg det hadde vært fint om diskusjoner som dette du dro i gangtas på IM eller lignende. For uansett hva dere vil - dere er og blir medlemmer i T og S uansett. Kronprinsen kan jo ikke si at i dag kan jeg gjøre som jeg vil for jeg har fri fra jobben. Man er den man er - hele tiden.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Og av de 48 Bavariabåtene er det 12 stk som ikke befinner seg i Norge, men prøves å selges som bruktimport, av Njaa båt, Stavanger Marinesenere og flere.

Når man sammenlikner slike tall, bør man vel for ordens skyld holde seg innenfor samme produksjonsperiode for at det skal være noe poeng? I hvertfall hvis man legger nye salgstall til grunn som en variabel. Hvis merke Z har produsert i 30 år, mens merke Æ kun har holdt på i 15, blir det litt rart å sammenlikne antall bruktbåter som annonseres, med antall nye båter solgt i en gitt periode.

 

Personlig leser jeg svært lite ut av dette, både den ene og den andre veien. Hvis noen lager en statistikk som viser gjennomsnittlig "liggetid" på finn.no, salgspris ift utropspris og salgspris ift nypris for en rekke båter, hadde det vært interessant lesing, uavhengig av den øvrige debatten i denne tråden. Problemet er jo å sammenlikne priser, for ekstrautstyr og tilstand er jo svært forskjellig.

Link to post
Share on other sites

Med andre ord, Benetau er laget bedre en Bavaria?. Nja skeptisk. Vil nå si at Bavaria, Jeanneu og Benetau av

samme årgang holder lik kvalitet. Det samme gjelder 3 siffrede Dufour og Hanse.

 

Jeg føler med sikker på at bavarias båter har dårligere kvalitet enn de andre du du nevner her. Jeg har flere grunner. En av dem er at jeg ser en del etter brukte charterbåter. F.eks på yachtworld.com er bavariaene utrolig mye rimelige i forhold til disse andre. Jeanneau/Benetau er vesentlig mye dyrere sansynligvis fordi markedet regner dem som bedre. Innredningen i disse båtene tåler slitasje bedre. Disse har bedre motor og bedre standardseil, og er vel regnet som en bedre totalinvestering. Men det er en kjensgjerning at vanlig norsk feriebruk ikke er spesielt tung. En annen ting er at halvparten av bavariaene jeg har vært i har hatt kloakklukt på dass. Dette kommer av dårlig kvalitet på komponenter som slanger og septik. Selve dassen er jo samme sort som i andre båter. Kjølboltene på min jeanneau er mye kraftigere enn i min venns forbedrede bavaria match 42. Lurer på hvorfor...

 

I tillegg kan jeg jo ta historien om nybåtkjøpet mitt i 2002. Her er kortversjon: Sun odyssey 35 totalpris 910 000,- solgt igjen etter 7 måneder for 1 000 000,- Gjennomsnittspris på finn i dag 1000000-1000050. Bavaria 36 totalpris med samme spec 870 000,- gjennomsnittspris på finn i dag: godt under 900 000.-

 

Hvilken er billigst?

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Jeg tror Sebaldus, at Suzuki mente det humoristisk, ja jeg tolket det dithen at han heller ikke så noe poeng i de tallene/prosentene som du så treffende lurte på "hva i huleste skal et tall på antall brukte båter på finn i prosent av antall solgte nye båter egentlig fortelle?"

 

Jeg kan heller ikke tilby noe fornuftig svar på ditt spørsmål for jeg tenkte det samme som deg da jeg så det innlegget!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...