Jump to content

De 10 mest solgte seilbåtene, fra Seilas


Sydvesten

Recommended Posts

Tidligere het det seg at i godt selskap så er det to ting man ikke skal diskutere; Religion og politikk. Dette er nå utvidet til å være tre ting; Religion, politikk og Bavariabåter. :cheers:

 

:sailing:

 

Selvfølgelig skal det diskuteres. Men skriv om båten, dens dårlige og event gode egenskaper hvis det finnes :crazy::lol:

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Jeg er enig i Suzukis innlegg nr 16 her. Synes det er litt trist (og ikke minst kjedlig) at markedet skal domineres så totalt av et bestemt merke. Nå følger ikke jeg særlig med lenger, og tror mye av av årsaken til at jeg ikke gidder å følge med kommer av at markedet er så dominert av dette ene merket som aldri har klart å fange min interesse.

 

NB. Dette er ikke ment som nedrakking på Bavaria. :smiley:

Link to post
Share on other sites

NB. Dette er ikke ment som nedrakking på Bavaria. :smiley:

 

Det var ikke mine inlegg heller Lasse, men noen kan tydligvis ikke lese helt klart i kveld.

Min påstand var, og er at det også er ANDRE egenskaper ved " pakken " Bavaria som fenger, enn BARE selve båten. Men - jeg får bare kjeft for at jeg hater Bavaria, så da så.

Selv om jeg altså ikke selv visste at jeg hatet Bavaria engang. :smiley:

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Helt enig at det er dumt at markedet får få dominerende aktører. Men det har blitt sånn. Og det gjør at de som

kjøper brukt, for et mindre utvalg. Men hvis flere velger å masseprodusere, enten low,mid,high-end vil utvalget

bli større. Det er faktisk mye å spare på produksjonen. Od det er fremtiden for de fleste. Mercedes, BMW, Lexus

masseproduserer de også. Men båtbransjen ligger en del år tilbake.

 

PS Jeg klarer å lese deg Suzuki :wink:

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Nå tror jeg ikke vi som har kjøpt Bavaria trenger å forsvare kjøpet på noen som helst måte, det er vel snarere de som legger 2-3 ganger så mye penger i det som benytter seg av muligheten til rakke ned på Bavaria. Akkurat det synes jeg er morsomt og ikke minst underholdende.

 

Kvaliteten til Bavaria er at den gir en romslig båt for en rimelig penge, båten seiler bra til den prisen den har. Båten er stabil i bruktbåtmarkedet for tiden... er rimelig lettsolgt for de populære modellene.... Hvordan dette utvikler seg over tid er jo vanskelig å si.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg kan selv ikke huske om jeg har deltatt i Bavariadiskusjoner tidligere. Tror ikke det. Men føler nå behov for å ta enkelte i forsvar.

 

Jeg er er hverken for/imot Bavaria, synes de ser helt kurant ut.

 

Jeg berømmer imidlertid Bavaria for den måten de driver forretninger på, som tydligvis er en suksess.

 

Det jeg imidlertid ikke liker, er at dersom enkelte ikke er "forføyd" og roser Bavaria høyt opp i skyene, er man Bavariahater. Dette blir veldig feil, og synes det er leit at man skal bli plassert i bås for dette.

 

Bavaria er som eksempelvis Lidl. Lidl elsker man å mislike. Hvorfor ? Tja, betalingsmåte hvor man må putte varene i korga igjen?/kjedelig logo?/kjedelige butikker?/dårlig samarbeid med fagforeninger?/ etc etc.

 

Likefullt, hvor mange av oss har vel ikke handlet på Lidl? Jeg har det, selv om ikke jeg synes butikken er så veldig fin. Men varene er bra (Norske), prisen er korrekt i forhold til hva man får, samt at de dukker opp overralt/lett tilgjengelig, og ikke minst, de har mange rare fine saker&ting som man også kan få på samme sted.

 

Fortsatt liker jeg ikke så veldig godt om en del ting rundt Lidl.

 

Hvorfor kan man ikke mene om Bavaria som med Lidl?

 

(Lidl er kun trukket frem som eksempel, helt tilfeldig)

 

Forøvrig håper jeg Bavaria fortsetter med forretningsfilosofien sin og fortsatt har suksess. Dette vil bidra til at andre båtprodusenter enten legger seg på andre nisjer, eller forsøker så langt det er mulig å ha "fornuftig" prispolitikk inn i fremtiden.

Link to post
Share on other sites

det er vel snarere de som legger 2-3 ganger så mye penger i det som benytter seg av muligheten til rakke ned på Bavaria. Akkurat det synes jeg er morsomt og ikke minst underholdende.

 

Med litt i promille så er det lett å ta feil båt, når man ankommer marinaen, for dere Bavaria eiere.

Det var grunnen til vårt båtvalg. :drink:

Om sønnen min heter Tom ? Tja .... oppkalt etter lommeboka :lol:

Link to post
Share on other sites

... Lidl elsker man å mislike. Hvorfor ?...

Selv om du presiserer at Lidl var kun et eksempel - og intet annet, så har jeg (mener jeg) en av grunnene her: I forkant av Lidls introduksjon i landet, så betalte noen av konkurrentete PR-byråer for å sette ut såkalte "drittpakker" om selskapet. Drittpakker i denne sammenheng er altså bevisst plantet negativ informasjon om selskapet - uten at naive journalister forstår at det er nettopp det. Om dere husker, så gikk dette bl.a. på dårlig arbeidsforhold for de ansatte.

 

Tror noe av forklaringen for Lidl ligger der - uten sammenligning til trådens innhold forøvrig.

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ingen forventer at man skal like alle typer båter, være gjerne hard med pennen. Ingen sier noe på det.

Men man forventer en viss saklighet. Humor er lov, og en del av hverdagen.

 

Men det jeg reagerer på, er etter noen få innlegg får tråden en lite saklig forsettelse. Begrepet saueflokk kan

brukes, nærmere definert massesuggesjon. Det er helt ok. Men les trådens start, sjekk svarene som kommer.

 

Men hvorfor selger noen så mye mer en andre, det er vel det som diskuteres. Synes tråder er svært så int.

 

Svært mange liker båter fra Orust, hvorfor selger de ikke da bedre. Det er vel også int. Jeg liker båtene svært

godt, i allefall en del av dem.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Her er det bare å ta statistikken til etteretning. Bavaria treffer markedet godt. Ingen grunn for noen å hisse seg opp for dette.

 

Bavariakjøpere kan hygge seg med at "klubben" blir større, alle vi andre skal være glad for at de andre verftene må skjerpe seg for å henge med i konkurransen. Det betyr at de enten må rasjonalisere og lage billigere de også og/eller utmerke seg på andre måter f.eks. luksus, seilegenskaper, håndverk eller noe annet som gjør at folk er villig til å betale for det.

 

Bavaria er den nye folkbåten.

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

Link to post
Share on other sites

Og selge kapitalvare, krever at man legger mer vekt på å argumentere for sine varer. Enkelte går tidlig tom for

argumenter, snakker da nedlatende om sin konkurrenter. Det straffer seg, folk er nysjerrige, oppsøker da konkurenter for å se om de virkelig er så dårlige som det ble sagt. Det skjer sjelden ustraffet.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

[quote name='La Digue' date='10.02.07' post='340827'

 

Det betyr at de enten må rasjonalisere og lage billigere de også og/eller utmerke seg på andre måter f.eks. luksus, seilegenskaper, håndverk eller noe annet som gjør at folk er villig til å betale for det.

 

 

Meget bra skrevet. Konkurransen sjerpes av dette.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Man får det man betaler for. Jeg fikk en Bavaria 32 for pengene jeg hadde og er vel fornøyd med det.

 

Jeg tror uansett at vi alle er stolte over båten vi har og setter pris på den gleden og frihetsfølelsen den gir oss.

Så får de som mener at deres båt er bedre enn andres, heller smile overbærende innvortes, om de syntes andres båter er noe ræl...

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Når jeg tolker statistikken, så må Bavaria ha greid med båter det Henry Ford gjorde med bilproduksjon for snart 100 år siden. Samlebånd, samt et begrenset utvalg av opsjoner? Og at disse opsjonene sammenfaller med det kundene ønsker?

 

Like det eller ikke, Bavaria har lykkes med å masseprodusere produkter som faller i smak hos kundene. :sailing:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

batsmann:

 

Statistikken til Sydvesten sier mye om markedsandeler. Der er Bavaria suveren.

Nye båter selges i et antall som aldri før. Men betyr det at andre produsenter selger færre båter? Etter det jeg har lest produserer de fleste verftene for fullt. Mange av dem med svært lang leveringstid.

 

Så selv om f.eks Orust-verftene har tapt markedsandeler, er jeg ikke sikker på at de selger dårligere i Norge.

 

En av ganske sikkert mange forklaringer på Bavarias suksess er den generelle høykonjunkturen, kombinert med lavere nybåtpriser, som har gjort båtdrømmen mulig for langt fler enn før. For mange er Bavaria førstebåt, og ikke minst første seilbåt.

Lunde Båt skal ha mye av æren for salgstallene her hjemme, selv om suksessen ikke er særnorsk.

 

Men fortsatt selges det godt med svenske, danske og andre mindre produsenters båter. Det hadde vært interessant med statistisk materiale om kundene til de forskjellige produsentene, om prioriteringer bak valg av båt, tidligere båter, erfaring, etc. Men slikt finnes kanskje ikke?

 

Interessant blir de også å se hva som skjer den dagen markedet klapper sammen. For det gjør det før eller siden.

Link to post
Share on other sites

Like det eller ikke, Bavaria har lykkes med å masseprodusere produkter som faller i smak hos kundene. :sailing:

Sannheter faller ikke i smak her på baatplassen i allefall... Det er jo en viss fare for at vi kan få en seriøs diskusjon ut av det om dette skulle hende her

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...