Jump to content

De 10 mest solgte seilbåtene, fra Seilas


Sydvesten

Recommended Posts

Når det er sagt, er det også mange andre båter jeg syntes er fine. En stor HR f.eks. , blir noe helt annet enn en Bavaria. Det samme med en Najad.

43segl24.jpg

For å være helt ærlig - jeg skjønner ikke helt hva du mener :wink:

Har faktisk begynt å få litt lyst på å rekonvertere. Må bare få med meg kona - eller bytte der også :lol:

Eneste jeg ikke liker er at denne ikke er med hardtop - men det løser HR :smiley:

43segl27.jpg

 

Kan du ikke gi deg nå, Suzuki?

Det var da fælt da Andreas. Jeg synes ikke Suzuki er på viddene i det hele tatt her jeg. Innlegget var da meget informativt.

 

Min mening om Bavaria er kanskje godt kjendt her: Fine båter til en rimelig penge. Etter min smak bedre båter enn de franske. Bavaria er i dag det Nidelv 24, Skilsø 24 og flere snekker var for 30 år siden. Masse båt med passe fart og passe komfort og passe kvalitet for passe masse penger - dvs at de er dagens snekker. Enkelte snekker før i tiden fantes med seil - slik er det i dag også. Forskjellen er bare at riggen i dag er en del av standardutstyret - men den brukes ikke så mye. Hva så - det viktigste er at folk koser seg på vannet.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Veldig enig i mye her Wave. Orust selger båter, og vil gjøre det fremover. Danskene, finnene har også flotte båter

Men felles er vel att mye av produksjon blir solgt utenfor Norden. Eller event at noen av de opptrer som agenter.

Rapporteringen vil da se anderledes ut.

 

Gøteborgmessen, klart Orust burde ha kjørt en messe samtidig med Gøteborg. Kort vei unna, store muligheter

for at mange vil ha dratt innom På selve messen så jeg Regina, Maxi 1300 , Najad og 2 til.

 

Båter i sjøen synes jeg er en flott messe, den viser mangfoldet. Og i oppgangstider som nå, synes jeg det er rart

vi ikke ser flere "håndlagde" båter en vi gjør nå.

 

Men det kan være noen av de imp også tar inn brukte båter som ikke kommer på statestikken til Sydvesten.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Norge er i dag et av de største markedene til Hallberg Rassy. Mest solgte modeller er 342 og 48 (!). Kjenner en del av de pensjonistene som helt frivillig og til og med gratis seiler nye HR båter fra verftet til Norge - tenk hvilken "drittjobb" de har :lol:

 

En sak med statistikken her er at den er basert på omsetning. Kan muligens være en feilkilde der ved at det blir hvordan avtalen mellom importør/agent og fabrikk slår ut. Lunde båt kjøper antakelig alle båtene fra fabrikken for videresalg. Andre merker har et opplegg der man som agent bare inntektsfører sin provisjon på salg av båten, feks om man får 5-7% av båtens pris. Dermed kan statiskikken bli misvisende. Mulig at antall fot og forbrukerpris/fot hadde vært mer rettvisende.

 

Hallberg Rassy kan levere en ny 40 foter sent sommeren 2008 - det var da jeg snakket med de i oktober på messen i Stockholm. De 60 arbeiderne HR varlset oppsigelser for for 3 år siden har ennå ikke sluttet fordi de har fulle ordrebøker. Er vel ikke helt sikker på om HR trenger noen fler messer eller endret salgsopplegg. Det tyske markedet var HR's største for 10 år siden - det markedet forsvant da - men har igjen begynt å røre på seg. Tror ikke de synes verden er så veldig ille

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nei HR gjør det bra 342 er det mange av i Norge. Faktisk mange nye norske HR i Strømstads nye EU havn også.

For HR ligger det mange år erfaring bak. Men uansett viktig å holde gnisten oppe for det. Noen har sovnet i timen tidligere av andre båtprodusenter.

 

Men mener faktisk at HR selger en del båter til USA.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Kan ikkje med beste evne skjøne korleis Suzuki sine innlegg har vore på kant med trådstartar sitt startinnlegg. Etter mitt syn får vi kun info om omsetnad på diverse seilbåtar. At Suzuki vel å stille nokre spørsmål om kvifor Bavaria er det merket som er seld mest av, bør ikkje vere noko problem...

Etter mitt syn er det ikkje noko problem å skjøne at Bavaria sel mange båtar. Stort volum/ kvaderatmeter boflate er årsaka, enkelt og greitt. Dei Bavariabåtane som blir solgt i dag, har segleigenskapar som 20-30 år eldre båtar, men manglar diverre dei sjøgåande eigenskapane til desse. Diverre blir hyttefolk og tidlegare motorbåteigarar lurt av god markedsføring, og kjøper ei snekke med seil frå Tyskland i staden for ein skikkeleg seilbåt...... Etter mitt syn er dette ei utvikling som ikkje bekymrer meg. Dei som vil seile, og som vil ha seilbåter, vil alltid finnast. Dei seiler ikkje Bavaria (meir enn ein gong) NB! Ingen veit kva framtida bringer..............

Dette må ikke oppfattast som kritikk for dykk som har kjøpt Bavaria her på forumet. Ser ut til at de har vore medvitne på at "turbåt" er det sentrale, og at seilbåt er mindre prioritert.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ingen problemer med å akseptere og å forstå at Bavaria er Norges suverent mest solgte seilbåtmerke. Det er flere grunner til det, som flere har vært inne på. All honnør til dem for det.

 

Imidlertid kjenner jeg at jeg fort lar meg provosere når man bruker det som et argument for at Bavaria lager gode seilbåter. Ja Bavaria leverer mye båt for pengene. Man får mye bovolum under dekk og mye blank gelcoat. Men hvilke detaljer skulle andre produsenter kopiere fra Bavarias båter, som gjør at deres båter ble bedre seilbåter (hold produksjonsmetoden utenfor)?

 

Det som gjør meg trist er at utviklingen blir preget av at man skal lage billigst mulig båt, med mest volum under dekk. Men det er sikkert fordi fascinasjonen ved seiling for min del består i gleden over nyutvikling og performance, i større grad enn camping.

 

Det som blir spennende å se er hvordan Vision-serien vil slå an. Her er det enda mer volum under dekk, og bedre seilegenskaper enn i Cruiser-serien, men til en høyere prislapp. Dvs en pris hvor man begynner å nærme seg en del andre båter som satser mer på seilegenskapene enn Bavaria har gjort i Cruiser-serien. Vil det slå an, eller vil "saueflokken" fortsatt velge flest M3 pr. krone fremfor seilegenskaper?

Link to post
Share on other sites

Det som forundrer meg litt er at så mange sier at Bavariabåtene seiler så dårlig. Det er maaange tester av forskjellige Bavariabåter/modeller hvor testere påpeker båtenes gode seilegenskaper noe som også kan tydelig dokumenteres på diverse resultatlister fra siste par års regattaer!

 

Kan ikke utelukke at testerne er "kjøpt og betalt", det er visst en populær gesjeft for tiden, men resultatlistene? :nonod:

 

Bavaria gir mye båt for pengene, bra bo-comfort, bra seilegenskaper, finish av sterkt varierende karakter, men er utrolig sjarmløse! Båtene har tilført lite eller ingenting, bortsett fra en lav inngangsbillett til båtlivet for seilere (motorbåtene er en annen skål!). Ingen båt for sånne sære individualister som meg selv (og andre her?)!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner ikke så mye av dette med lysttall, men har skjønt at båten min seiler meget dårlig. Men akkurat det trodde jeg mere var skipperen sin feil enn båten, i allefall ombord hos meg.

 

Men til alle dere som kan dette med seiling, og som kjenner seilegenskapene til Bavaria så godt og ikke minst lystallet. Kan ikke dere på vegne av oss litt innkompetente Bavaria eierne skrive et brev til de som styrer med dette lystallet og sørge for at lystallet blir justert dit det hører hjemme. De må jo gjort en gedigen feil når de fastsatte lystallet til min båt å være 1.23, eller noe deromkring

 

Jeg trenger jo ikke nevne navn, men de fleste vet jo hvem som besitter denne kunnskapen her i forumet, så på dette burde jo være en enkel sak for dem å få dette til.

 

Så er det jo håp for de som gjerne vil seile regatte med Bavaria også.. Det kan jo være noen som vil delta i Færderen eller noe annet også..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Dette er hentet fra standard listen til noe som heter Norlys men jeg regner med at det er feil at Bavaria 39 Crusier skal ha dette lystallet..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Kan jeg bruke de ekspertene som kan dette her om seilegenskapene til Bavaria som referanse da.... så jeg er sikker på at jeg ikke kommer helt galt ut... Det er jo greit med noen som har betydelig mere kompentanse enn meg da...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Selv om LYS på langt nær forteller alt som seilegenskaper.

 

Jeg oppfatter LYS som en type handicapberegning. Tanken er vel at den beste seileren, og ikke den i utgangspunktet raskeste båten, skal vinne? Nye båter må jo da få et estimert LYS-tall og så vil resultater i regattaer avgjøre eventuelle endringer.

Nå er det jo en vedtatt sannhet her at eiere av Bavariabåter ikke tilhører de skarpeste knivene i skuffen ( :rolleyes: ) og seilforståelsen er vel da heller ikke helt på høyden.

Nå finnes det, vanligvis, et unntak eller to til enhver regel, og det kan bety at det finnes en og annen eier av Bavariabåter med en viss seilkompetanse og disse vil da lett vinne regattaer fordi båten/e har et for lavt LYS-tall?

 

Konklusjonen min blir da at enten så har jeg skjønt noe/litt av dette eller så har jeg lagt inn en fordømt god søknad til Bavariaklubben!

 

Venter spent på dommen! :blush:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Kjøpte seilbåt (b39c) på Europris (Lunde). "Hadde penger til overs" og kjøpte aksjefond (ikke Europris). Båt er dårlig investering, men mye glede. En Maxi 1300 er for meg en drømmebåt, men totalt en mye dårligere investering. I dag tror jeg Beneteaus nye modeller hadde fristet mer enn en Bavaria.

Link to post
Share on other sites

Dei som vil seile, og som vil ha seilbåter, vil alltid finnast. Dei seiler ikkje Bavaria (meir enn ein gong) NB! Ingen veit kva framtida bringer..............

Dette må ikke oppfattast som kritikk for dykk som har kjøpt Bavaria her på forumet. Ser ut til at de har vore medvitne på at "turbåt" er det sentrale, og at seilbåt er mindre prioritert.

 

Hei Tage.

Du har i alle fall forstått at det ikke er regattaegenskaper Bavaria kjøperene er ute etter når de handler båt. Men du verden. Så mye MER båtlivet dreier seg om enn regatta. Jeg valgte en kombinasjon av seilbåt og "turbåt", akkurat som du skriver. Og jeg er svært godt fornøyd med valget jeg gjorde. Dette til tross for at jeg har vært ombord i mang en Orust båt (mange av disse er jo forøvrig heller ikke bygget med tanke på regattaseilas).

 

Når det gjelder seilegenskaper så finnes det bedre båter på markedet enn Bavaria. Men det finnes jammen også mange dårligere. Bavaria seiler faktisk ikke så ille som mange skal ha det til (jfr. bl.a. lystall, B32=1,14). Har hatt med meg flere skeptiske seilere om bord i min B32 og samtlige har blitt overrasket/imponert. Dette er folk som på forhånd har hatt sine meninger om Bavaria. Jo sterkere meninger disse seilerene har og jo flere fordommer - jo mer overrasket blir de virker det som. De fleste har holdt kjeft etter seilturen med meg og det har kommet innrømmelser. Tro det eller ei...båten kan faktisk være morsom å seile.

 

For øvrig har jeg ikke noe imot at noen syntes Bavaria er stygg etc. Jeg er uenig, men det får være opptil enhver. Jeg blir verken provosert eller sint når jeg hører denslags. Det er ikke derfor jeg velger å svare når slikt kommer på trykk her på Baatplassen. Men siden flere har skrevet at de blir triste når de hører positive ting om Bavaria, blir jeg også trist når det gjentatte ganger fremheves helt feilaktige opplysninger og ubegrunnede påstander. Ofte er dette uttalelser som mangler fakta. En konstruktiv diskusjon om seilbåter +/- , det må vi alle tåle.

 

Imidlertid kjenner jeg at jeg fort lar meg provosere når man bruker det som et argument for at Bavaria lager gode seilbåter.

 

Har nevnt det tidligere....men slikt forundrer meg (og morer meg nok litt også). Er det virkelig mulig å bli provosert av Bavaria. Hvis noen sier til meg at Hanse lager gode seilbåter....blir jeg provosert?? Nei, blir ikke det...kan sikkert være gode de. Hva med Maxi båtene som fikk svi på 70 tallet. Mange syntes disse er gode. Provosert?? Nei ikke i det hele tatt. Skjønner ikke at det er mulig jeg. Hva kan årsaken være... :lol:

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Imidlertid kjenner jeg at jeg fort lar meg provosere når man bruker det som et argument for at Bavaria lager gode seilbåter.
Har nevnt det tidligere....men slikt forundrer meg (og morer meg nok litt også). Er det virkelig mulig å bli provosert av Bavaria. være... :lol:

Akkurat dette har jeg sluttet med forundre meg over.... Jeg kun registrerer dette fenomenet Mathilde, men med en smule forundring da.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Synes det er morsomt hvordan "salgsledende" merker blir rakket på. Spennende å lese hvorfor i forum

de er lite populære, men selger alikevel mest. Er det kanskje slik at eiere av slike merker ikke er int i båtlivet.

Eller kan det skylde andre ting.

 

For det kan ikke være misunnelse, for ingen er vel misunnerlig på en Europris-båt med dårlige seilegenskaper. :eek: .

 

Nei neste båtkjøp da trenger jeg nok hjelp av mer kompetente personer. :lol: .

 

 

Eller er det markedet som har endret seg, kanskje at det skal være mer komfortabelt underveis, fortøyd til land

osv. Kanskje det ikke er så galt likevel.

 

Men uansett valg av båt er frivillig.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Kan det være at topp 10 listen er litt misvisende? Lunde båt har tre utsalgssteder i Norge. Går ut fra at det er summen av disse som har omsatt for 191 millioner. Det betyr et gjennomsnitt på 63 mill pr utsalgssted. Heitmann har kun butikk i drøbak og omsatte her for 74 mill. Kanskje ikke det er så dårlig butikk likevel å selge jeanneau, swan og najad?

 

Investeringsmessig har jeg ikke tro på bavaria. De taper seg for mye i pris.

 

Hvis man blir lei av bavariadominansen, er det bare å delta i regattaer. Neglespretten i Bergen for en måned siden, var det 53 båter som stilte. 5 av disse var bavaria og tre av disse igjen var bavaria turbåter. De illustrerer vel bare at den jevne bavariaeieren ikke er spesielt interessert i aktiv seiling.

Redigert av jeanneau (see edit history)

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Men uansett valg av båt er frivillig.

 

Valg av båt er frivillig, og jeg synes disse bavaria diskusjonene blir litt usaklige. Det hadde vært langt mer fruktbart om bavaria eierne hadde skrevet om sine erfaringer - både postivie og negative om hvordan de opplever båtene under forsjellige vind og værforhold.

 

Hvordan er de f.eks å seile på bidevind? Høyde, krengning, retningsstabilitet, logjerringhet sluttstivhet osv? Hvordan er de på svak bidevind og sterk bidevind? erfaringer med forsjellig seilføring? Det finnes et hav av ting man kan skrive om som kan dra dette mer over på seiltemaer.

 

Jeg oppfordrer derfor alle bavaria eiere til å komme med siner erfaringer og seilopplevelser.

 

PS! De få gangene jeg har forsøkt å bryne meg på bavarier, har jeg enten seilt fra dem eller holdt godt følge. Dette har vært båter i størrelse 36 - 39 fot. Om dette skyldes mannskap eller båt har jeg ikke peiling på, men det er litt rart ...

Link to post
Share on other sites

Bidevind? Hva er det?

 

Bavariaeiere driver ikke med sånt. Ihvertfall ikke her på vestlandet.

 

Det er veldig interessant å lese Bavariaen "Empire" på langtur i seilas. Skipperen er en utrolig dyktig servicemann som jobbet hos lunde før de dro på tur. Likevel har han ikke klart å tette rorgjennomføringen godt nok til at han vurderer det som forsvarlig å dra til antarktis.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...