Festina Lente IV Svart 23.April.2004 Del på Facebook Svart 23.April.2004 Hei, Er det noen som har erfaring med STS-7 malingfjærner? hilsen Th-E Ja, jeg har jobbet med den siden den var ny på markedet. Jeg antar jeg har brukt mellom 30 og 50 tonn av den gjennom årene. Lurer du på noe må du gjerne ringe meg. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Lotus Svart 23.April.2004 Del på Facebook Svart 23.April.2004 Båtmagasinet hadde en test med fjerning av bunnstoff ved hjelp av kaustisk soda og tapetklister. Den var ikke spesielt vellykket, man måtte ha sterkere blanding enn man trodde, men det virket sånn passe. Og det var særdeles billig. Jeg prøvde meg en gang med Duxola malingfjerner. Resultatet var at bunnstoffet nærmest sveiset seg fast i gelcoaten. På det stykket jeg hadde testet, måtte jeg bruke pussemaskin og slipe ned. På resten gikk det tregt men godt med en tohånds skrape. j**la drittjobb som antagelig aldri mer skal gjøres. Lotus Sitér dette innlegget Link to post
Guest Sparky Svart 24.April.2004 Del på Facebook Svart 24.April.2004 Ved bruk av noen typer malingsfjernere settter bunnstoffet seg fast i gelcoat hvis ikke man passer på at malingsfjernerstoffet hele tiden er fuktig. (litt om gangen). Det er grunnent til at jeg brukte skrape istedet. (jeg hadde forøvrig ikke behov for å fjerne alt bunnstoffet da dette var av myk type (Seajet 033), noe jeg lærte i dette utmerkede forum. mvh jan Jeg prøvde meg en gang med Duxola malingfjerner. Resultatet var at bunnstoffet nærmest sveiset seg fast i gelcoaten. På det stykket jeg hadde testet, måtte jeg bruke pussemaskin og slipe ned. På resten gikk det tregt men godt med en tohånds skrape. j**la drittjobb som antagelig aldri mer skal gjøres. Lotus Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 15.September.2004 Del på Facebook Svart 15.September.2004 Kan man ikke fjerne bunnstoff (selvpolerende) med sandpapir/slipemaskin da? Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
880 Svart 15.September.2004 Del på Facebook Svart 15.September.2004 Kan man ikke fjerne bunnstoff (selvpolerende) med sandpapir/slipemaskin da? Bli et griseri........... Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Scand_550 Svart 15.September.2004 Del på Facebook Svart 15.September.2004 Kan man ikke fjerne bunnstoff (selvpolerende) med sandpapir/slipemaskin da? Prøvde dette selv. Men det fungerte dårlig. Når jeg begynte å pusse ble bunnstoffet varmt/seigt å sandpapiret pakket seg fullt av bunnstoffet. Løsningen ble malingskrape. Tung jobb men det gikk. Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 15.September.2004 Del på Facebook Svart 15.September.2004 Importøren har mattet ned skroget og påført direkte på skroget en vannbasert selvpolerende stoff. Dette stoffet flasser av noen steder. Kunne tenkt meg å fjærna dette bunnstoffet og gjort arbeidet på den riktige måte. Først påføring av grunning/primer/antipest, så noen lag med selvpolerende bunnstoff. Råd mottas med takk. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Jensen_fra_Vest Svart 15.September.2004 Del på Facebook Svart 15.September.2004 En elektrisk skrabe, BOSCH PSE 180 E, gjør jobben kjempeflott. Clas Ohlson hadde den tidligere, men jeg fant den ikke nu. Sitér dette innlegget Mvh. Jens Rytter. Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre) Link to post
John_Kr Svart 16.September.2004 Del på Facebook Svart 16.September.2004 Må prøv å anskaffe meg en slik en da, den koster vel ikke allverden. Er det varme eller vibrasjon i denne skrapen? Oppfatter det slik at den beste tiden å fjerne bunnstoff på er å gjøre dette i kulde. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
pete Svart 16.September.2004 Del på Facebook Svart 16.September.2004 Å slipe bort bunnstoff er ikke å anbefale. Det sitter masse gift igjen i det gamle stoffet, med pusse maskin blir partiklene små og du kan selv med maske inhalere mengder, for ikke å snakke om det som legger seg på huden. Skrape vil være å foretrekke om en ikke kalkblåser. Skrape, manuell eller elktrisk skaper langt større partikler som stort sett vill falle rett på bakken, det svever ikke. Å slipe er jo også problematisk rent teknisk da det kladder igjen papiret relativt raskt. Fram med skrapa og dødsforakt. Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 16.September.2004 Del på Facebook Svart 16.September.2004 Nå er det bare 1 lag med bunnstoff på min båt, kanskje det enkleste vil være å legge grunning rett utenpå det gamle. Deretter påføring av nytt bunnstoff. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Jensen_fra_Vest Svart 16.September.2004 Del på Facebook Svart 16.September.2004 Må prøv å anskaffe meg en slik en da, den koster vel ikke allverden. Er det varme eller vibrasjon i denne skrapen? Oppfatter det slik at den beste tiden å fjerne bunnstoff på er å gjøre dette i kulde. Husker ikke prisen, men sikkert unner 1K Vibrasjon Stemmer. Jeg skrabte engang en båt ren, minus 20 gr., og det gik som en lek. Sitér dette innlegget Mvh. Jens Rytter. Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre) Link to post
Krapyl Svart 16.September.2004 Del på Facebook Svart 16.September.2004 I våres sto jeg, svært skeptisk, å så på en kar som la på en deig av malingfjerner og tapetlim på bunnstoffet. Deretter dekket han til med plast, og lot det stå noen dager. Min skepsis ble gjort til skamme når han dro av hele bunnstofflaget med en vanlig malingskrape. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
John_Kr Svart 16.September.2004 Del på Facebook Svart 16.September.2004 Så enkelt kan det gjøres, men min båt står innendørs og jeg kan ikke bruke slike stoffer på det fine gulvet. Dette blir bare griseri. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
jonsverre Svart 16.September.2004 Del på Facebook Svart 16.September.2004 Har satt bort denne jobben til et verft, og de skal bruke skrape. Hei Lasse, vil du si hvor mye du betaler for dette? Er det kun fjerning, eller er det påføring av nytt også? Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 2.Januar.2005 Del på Facebook Svart 2.Januar.2005 Er fjerning en jobb en bør vente med til våren,eller er det bare å sette igang nå? Har selvpolerende bunnstoff på, og vet ikke om denne er 100% tørr ennå??? Har dette noe å si hvis en bare har tenkt å skrape vekk løse områder? Båten er ikke tildekket med presenning på hele skroget. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 2.Januar.2005 Del på Facebook Svart 2.Januar.2005 Det spiller vel ingen rolle -- klart du kan fjerne det nå -- spørsmålet er bare om det rent komfortmessig er rette tiden å ligge under båten og bakse med skrape eller kjemikalier <hutre>. Fordelen med å ta det nå er at du har mer tid til resten av det som skal eller må gjøres under der ... vet jo aldri hva som dukker opp når du holder på (slik var det i alle fall den gangen jeg tok bunnen på min egen Nidelv 24 ... noe nytt dukket opp hele tiden ... Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Goddis77 Svart 2.Januar.2005 Del på Facebook Svart 2.Januar.2005 Det spiller vel ingen rolle -- klart du kan fjerne det nå -- spørsmålet er bare om det rent komfortmessig er rette tiden å ligge under båten og bakse med skrape eller kjemikalier <hutre>. Fordelen med å ta det nå er at du har mer tid til resten av det som skal eller må gjøres under der ... vet jo aldri hva som dukker opp når du holder på (slik var det i alle fall den gangen jeg tok bunnen på min egen Nidelv 24 ... noe nytt dukket opp hele tiden ... Leste at det var lettere å skrape når det var kaldt ute? Tenkte derfor at dette kanskje var rette tiden? Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 2.Januar.2005 Del på Facebook Svart 2.Januar.2005 Kanskje det ... du blir i alle fall mindre svett vil jeg tro. HVis du skal skrape, er den suverent beste skrapen en hel sak i stål -- formet som et kubein, ca. fem cm. bred. Slip/fil den sylskarp men RUND AV hjørnene, og bruk kortenden til å skrape av med. Det lager tidvis en sinnsyk skrikelyd (som kritt på tavle), men det funker. Er du motivert, får du 24'en ren på en dag. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
eysteind Svart 2.Januar.2005 Del på Facebook Svart 2.Januar.2005 Hei! Skrapte selv hele min saga 20 for et par år siden i 10 minusgrader. Må si det gikk mye lettere i kulda enn hva det gjorde til våren da eg skulle fjerne noe lite som stod igjen rundt støttene. Men vil råde deg til å bruke vernebrillle/dykkerbrilller og maske. Dette gjorde ikke eg! Bunnstoff/primer er noe drit! Når eg hadde fjernet alt med skrape gikk eg over med pussemaskin og fjernet restene med grovt papir. Deretter spylte eg skroget grundig og lot det tørke til våren til det vart bedre tempratur før priming/bunnsmørring... Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 3.Januar.2005 Del på Facebook Svart 3.Januar.2005 Pass opp!! Blandingen av kaustisk soda og så videre er skadelig for top coat/gel coat, og jeg vil ikke anbefale dette på plastbåt. På trebåt er det imidlertid helt greit, selv om spesialproduktet STS 1 er betydelig bedre. Husk nøytralisering med 60% eddiksyre blandet 1:7 med vann. Jeg har imidlertid fjernet masse bunnstoff fra plastbåter med kjemikalier som STS 7M, og Sea to Sky 202. Disse kjemikaliene skader ikke båten på noen måte, og gjør en rimelig grei jobb, og du får beholde to komponent primer som har tilstrekkelig feste under bunnstoffet. Fjerningen er imidlertid helt avhengig av at du har rikelige mengder med varmt vann fra en høytrykksvasker, og det er det svært få som disponerer. Jeg er imidlertid daglig leder i et firma som driver med kjemisk malingsfjerning profesjonellt, og har derfor tilgang til tre høytrykksvaskere som leverer 22 liter vann pr minutt, med en temperatur på ca 90 grader, og et trykk på ca 180 bar (dysetrykk). Med en slik spyler går fjerningen greit. Har du bare tilgang på en vanlig hobbyvasker, glem kjemi i forbindelse med fjerningen. Da er sikker den beste løsningen kuldegrader godt pågangsmot og en skarp skrape. Sandblåsing/kalkblåsing, som jeg også driver med proffesjonellt, anbefales ikke med mindre du har plastpest, for det medfører et betydelig merearbeide i forbindelse med sparkling etterpå. Lykke til! Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
ola_dunk Svart 29.November.2005 Del på Facebook Svart 29.November.2005 KJØP EN SKRAPE OG SIP VEKK HJØRNENE , DRA SKRAPEN TIL DEG. ikke bruk kalk eller sand ved blåsing, det blir liggende igjen i sårene og detter ut senere. Bruk IS .. Sitér dette innlegget Link to post
Duett56 Svart 8.April.2006 Del på Facebook Svart 8.April.2006 Hei har en Hisøy 26, som jeg gjerne vil ha vekk bunnstoffet på. Er det noen her som har noen bra tips til meg? Skal helt ned på bart treverk. Går jo veldig treigt å skrape da , har vært på tanken av malings fjerner. Men blir jo en dyr affære koster vel ca 150 kr for en liter. Stein Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 8.April.2006 Del på Facebook Svart 8.April.2006 Jeg forstår du har en trebåt. Ring STS Norge, tlf.: 22 17 53 40. De selger deg kjemikalier til å fjerne bunnstoffet for kr 37,- til kr 63,- eks. mva avhengig av typen bunnstoff du har. De forteller deg også hvordan du gjør jobben. Snakk med Harald Utler. Billigere, mere kostnadseffektive kjemikalier finner du neppe. Har du Durahart eller tilsvarende mener jeg du kan du bruke det til kr 37,- (STS1) Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
pete Svart 8.April.2006 Del på Facebook Svart 8.April.2006 Arbeid, skrape og muskelmakt!!! Alt luriumet er nærmest nytteløst, evnt. kalkblåsing, hvis ikke arbeid!!! Hypp, hypp!! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.