Jump to content

Fjerning av bunnstoff


Xo

Recommended Posts

Hei,

 

 

Er det noen som har erfaring med STS-7 malingfjærner?

 

hilsen Th-E

 

Ja, jeg har jobbet med den siden den var ny på markedet.  Jeg antar jeg har brukt mellom 30 og 50 tonn av den gjennom årene.  Lurer du på noe må du gjerne ringe meg.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post

Båtmagasinet hadde en test med fjerning av bunnstoff ved hjelp av kaustisk soda og tapetklister. Den var ikke spesielt vellykket, man måtte ha sterkere blanding enn man trodde, men det virket sånn passe. Og det var særdeles billig.

 

Jeg prøvde meg en gang med Duxola malingfjerner. Resultatet var at bunnstoffet nærmest sveiset seg fast i gelcoaten. På det stykket jeg hadde testet, måtte jeg bruke pussemaskin og slipe ned. På resten gikk det tregt men godt med en tohånds skrape. j**la drittjobb som antagelig aldri mer skal gjøres.

 

Lotus

Link to post
Guest Sparky

Ved bruk av noen typer malingsfjernere settter bunnstoffet  seg fast i gelcoat hvis ikke man passer på at malingsfjernerstoffet hele tiden er fuktig. (litt om gangen).

 

Det er grunnent til at jeg brukte skrape istedet. (jeg hadde forøvrig ikke behov for å fjerne alt bunnstoffet da dette var av myk type (Seajet 033), noe jeg lærte i dette utmerkede forum.

 

mvh jan

 

Jeg prøvde meg en gang med Duxola malingfjerner. Resultatet var at bunnstoffet nærmest sveiset seg fast i gelcoaten. På det stykket jeg hadde testet, måtte jeg bruke pussemaskin og slipe ned. På resten gikk det tregt men godt med en tohånds skrape. j**la drittjobb som antagelig aldri mer skal gjøres.

 

Lotus

Link to post
  • 4 måneder senere...

Importøren har mattet ned skroget og påført direkte på skroget en vannbasert selvpolerende stoff. Dette stoffet flasser av noen steder.

 

Kunne tenkt meg å fjærna dette bunnstoffet og gjort arbeidet på den riktige måte.

 

Først påføring av grunning/primer/antipest, så noen lag med selvpolerende bunnstoff.

 

Råd mottas med takk.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post

Å slipe bort bunnstoff er ikke å anbefale. Det sitter masse gift igjen i det gamle stoffet, med pusse maskin blir partiklene små og du kan selv med maske inhalere mengder, for ikke å snakke om det som legger seg på huden.

Skrape vil være å foretrekke om en ikke kalkblåser. Skrape, manuell eller elktrisk skaper langt større partikler som stort sett vill falle rett på bakken, det svever ikke.

Å slipe er jo også problematisk rent teknisk da det kladder igjen papiret relativt raskt.

Fram med skrapa og dødsforakt.  :smiley:

Link to post

Må prøv å anskaffe meg en slik en da, den koster vel ikke allverden.

Er det varme eller vibrasjon i denne skrapen?

Oppfatter det slik at den beste tiden å fjerne bunnstoff på er å gjøre dette i kulde.

 

Husker ikke prisen, men sikkert unner 1K

Vibrasjon

Stemmer. Jeg skrabte engang en båt ren, minus 20 gr., og det gik som en lek.

Mvh. Jens Rytter.

 

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Link to post
  • 3 måneder senere...

Er fjerning en jobb en bør vente med til våren,eller er det bare å sette igang nå?

Har selvpolerende bunnstoff på, og vet ikke om denne er 100% tørr ennå???

 

Har dette noe å si hvis en bare har tenkt å skrape vekk løse områder?

Båten er ikke tildekket med presenning på hele skroget.

 

Bilde

 

Bilde

Link to post

Det spiller vel ingen rolle -- klart du kan fjerne det nå -- spørsmålet er bare om det rent komfortmessig er rette tiden å ligge under båten og bakse med skrape eller kjemikalier <hutre>. Fordelen med å ta det nå er at du har mer tid til resten av det som skal eller må gjøres under der ... vet jo aldri hva som dukker opp når du holder på (slik var det i alle fall den gangen jeg tok bunnen på min egen Nidelv 24 ... noe nytt dukket opp hele tiden ...

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

Det spiller vel ingen rolle -- klart du kan fjerne det nå -- spørsmålet er bare om det rent komfortmessig er rette tiden å ligge under båten og bakse med skrape eller kjemikalier <hutre>.  Fordelen med å ta det nå er at du har mer tid til resten av det som skal eller må gjøres under der ... vet jo aldri hva som dukker opp når du holder på (slik var det i alle fall den gangen jeg tok bunnen på min  egen Nidelv 24 ... noe nytt dukket opp hele tiden ...

Leste at det var lettere å skrape når det var kaldt ute?

Tenkte derfor at dette kanskje var rette tiden?

Link to post

Kanskje det ... du blir i alle fall mindre svett vil jeg tro. HVis du skal skrape, er den suverent beste skrapen en hel sak i stål -- formet som et kubein, ca. fem cm. bred. Slip/fil den sylskarp men RUND AV hjørnene, og bruk kortenden til å skrape av med. Det lager tidvis en sinnsyk skrikelyd (som kritt på tavle), men det funker. Er du motivert, får du 24'en ren på en dag.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

Hei!

Skrapte selv hele min saga 20 for et par år siden i 10 minusgrader. Må si det gikk mye lettere i kulda enn hva det gjorde til våren da eg skulle fjerne noe lite som stod igjen rundt støttene.

 

Men vil råde deg til å bruke vernebrillle/dykkerbrilller og maske. Dette gjorde ikke eg! Bunnstoff/primer er noe drit!

 

Når eg hadde fjernet alt med skrape gikk eg over med pussemaskin og fjernet restene med grovt papir. Deretter spylte eg skroget grundig og lot det tørke til våren til det vart bedre tempratur før priming/bunnsmørring...

 

Lykke til!

Link to post

Pass opp!!

 

Blandingen av kaustisk soda og så videre er skadelig for top coat/gel coat, og jeg vil ikke anbefale dette på plastbåt. På trebåt er det imidlertid helt greit, selv om spesialproduktet STS 1 er betydelig bedre. Husk nøytralisering med 60% eddiksyre blandet 1:7 med vann.

Jeg har imidlertid fjernet masse bunnstoff fra plastbåter med kjemikalier som STS 7M, og Sea to Sky 202. Disse kjemikaliene skader ikke båten på noen måte, og gjør en rimelig grei jobb, og du får beholde to komponent primer som har tilstrekkelig feste under bunnstoffet. Fjerningen er imidlertid helt avhengig av at du har rikelige mengder med varmt vann fra en høytrykksvasker, og det er det svært få som disponerer. Jeg er imidlertid daglig leder i et firma som driver med kjemisk malingsfjerning profesjonellt, og har derfor tilgang til tre høytrykksvaskere som leverer 22 liter vann pr minutt, med en temperatur på ca 90 grader, og et trykk på ca 180 bar (dysetrykk). Med en slik spyler går fjerningen greit. Har du bare tilgang på en vanlig hobbyvasker, glem kjemi i forbindelse med fjerningen. Da er sikker den beste løsningen kuldegrader godt pågangsmot og en skarp skrape. Sandblåsing/kalkblåsing, som jeg også driver med proffesjonellt, anbefales ikke med mindre du har plastpest, for det medfører et betydelig merearbeide i forbindelse med sparkling etterpå.

 

Lykke til!

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
  • 10 måneder senere...
  • 4 måneder senere...

Jeg forstår du har en trebåt. Ring STS Norge, tlf.: 22 17 53 40. De selger deg kjemikalier til å fjerne bunnstoffet for kr 37,- til kr 63,- eks. mva avhengig av typen bunnstoff du har. De forteller deg også hvordan du gjør jobben. Snakk med Harald Utler. Billigere, mere kostnadseffektive kjemikalier finner du neppe.

 

Har du Durahart eller tilsvarende mener jeg du kan du bruke det til kr 37,- (STS1)

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...