Jump to content

Fjerning av bunnstoff


Xo

Recommended Posts

Hei.

Vil dette si at alle dere som skriver her, fjerner alt gammel bunnstoff for hver sesong? Dette gjøres vel kun ved med noen års mellom rom, ikke hvert år? Er det virkelig nødvendig?

 

Nei, dette er ikke nødvendig hvert år. Sannsynligvis er det aldri nødvendig, men min båt fra 1981 hadde tjukke lag med forskjellig guffe. Når jeg nå har fjernet alt, kan jeg holde på i 25 nye år før det er nødvendig igjen.

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

Link to post
Share on other sites

Eg lurte på det samme igår. Så kontakta noen her i distriktet. For å kalklåse 18 fot båt ute i steinrøysa mi, ville det komme på rundt 5500 blanke oljekroner. Da kommer de til meg og bygger telt osv. Ellers ville det ligge på 225-270 pr fot, om eg tar båt og tralle inn til deres verksted. Så da blir billigste alternativ for meg, rett over 4000 penger.

Med båtførerbevis.

Link to post
Share on other sites

Jeg gjorde dette selv på min 26 fot ingen problem brukte håndskrape.Dette med fjerning av bunnstoff er oppblåst greier går kjempe fint bruk maske og arbeidstøy.Dette er ikke noe jobb for dem som er redd for og bli møkkete.MvhBjørn

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Link to post
Share on other sites

jeg leide fullt utstyr for kalkblåsing sammen med 4 andre i båtforeningen, 1000- for leie og ca 1200- for kalken. tok min båt på 35 fot på ca 4 timer, ren og fin under, og passe mattet for epoxibehandlingen etterpå. ( bergens området )

Et par andre skulle slipe ned båtene sine, tror de holder på ennå.

Link to post
Share on other sites

jeg leide fullt utstyr for kalkblåsing sammen med 4 andre i båtforeningen, 1000- for leie og ca 1200- for kalken. tok min båt på 35 fot på ca 4 timer, ren og fin under, og passe mattet for epoxibehandlingen etterpå. ( bergens området )

Et par andre skulle slipe ned båtene sine, tror de holder på ennå.

Hvem som har slikt utstyr til leie i Bergen?

Med båtførerbevis.

Link to post
Share on other sites

Noen som har erfaring med denne fra ClasOhlson til kr. 298:

309281A_X_2006-07-04_132332_582.jpg

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=386500

 

Jeg har erfaring med denne da den grønne fra Bosch tok kvelden halveis under båten.. Fungerer kjempebra!! Bare husk at skal du fjerne bunnstoff med den må du bruke de rette bladene (det ene har knekk på, selvfølgelig det bredeste), og kjøre den på laveste hastighet. Får faktisk ikke følelsen av "billig verktøy" med denne. Sitter igjen med samme inntrykket som jeg gjør av poleringsmaskinen fra samme merke :flag::rolleyes::rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Jeg ville gjort denne jobben etter 5-6 år, men det holder sikkert lenger ! Har hatt plast-pest-mareritt !

Epoxy-sparkel brukes kun der du har skade eller riper, men det blir fort noen riper når det skrapes.... Greit å jevne ut under når man først gjør hele denne jobben ! Jeg la på 5 lag med 2-komponent primer og 2 lag bunnstoff ! Da er det bare å spyle når båten skal opp, og male et strøk eller to når den skal ut igjen de neste somrene (vi har vel ikke båten i mer enn 10 år, har vi vel...? ;-) Da bytter vi jo sånn at vi må gjøre samme rutinen på den nye vi kjøper !

Redigert av Worry (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Noen som har forsøkt Undri bunnstoffjerner? Ble lansert i vår, tror jeg det var, og fikk positiv omtale i et av båtbladene. Siden har det vært stille, så mulig det var en døgnflue.

 

Stoff til å smøre på, etter minst seks timer kunne bunnstoffet, ifølge reklamen, fjernes med plastskrape eller høytrykkssplyler. Det var vel for godt til å være sant, som de fleste nye vidundermidler.

 

Jeg prøvde det på en 18 fot seilbåt for noen dager siden... Tok det på midt på dagen og lot det sitte på til samme tid neste dag, det ble fryktelig seigt (men det er vel vanlig?) og 2-3 lag med bunnstoff var det da bare å skrape lett av. De innerste lagene med bunnstoff satt like godt fast, så de lar jeg være. Tror nok jeg kunne lagt på bunnstoffjerneren noen ganger til og fått vekk alt, men det har jeg ikke tid til nå.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Hei, tenkte å bruke høsten til noe så fornuftig som å fjerne gammelt bunnstoff!

 

Ser her på forumet at noen velger kalk-blåsing, andre velger skrape og muskelkraft. Andre igjen velger bunnstoff fjerner.

Jeg tenkte å prøve sistnevnte.

 

Er det noen som har noe å anbefale?

 

Hempel Paint Stripper

Soromap bunnstoffjerner

Basol

Kaustisk soda/tapetlim

 

Håper å kunne fjerne det meste med dette, og heller gå over med en skrape på det som er igjen.

Erling

Link to post
Share on other sites

Hei, for 3 år siden brukte jeg noe stuff (bunnstoffjerner) på en 18 fots glassfiberbåt (fra beg av 70-årene). Dette var en fjerne jeg kjøpte på en båtforretning (husker ikke merket). Jeg prøvde det ut på et avgrenset område. resultat; Joda, f...skapet hadde også gått til angrep på glecoaten. Jeg var nøye med å følge veiledningen. Så; Vær forsiktig, prøv først på et avgrenset område. Jeg valgte selv å skrape.

Link to post
Share on other sites

Hei, tenkte å bruke høsten til noe så fornuftig som å fjerne gammelt bunnstoff!

 

Ser her på forumet at noen velger kalk-blåsing, andre velger skrape og muskelkraft. Andre igjen velger bunnstoff fjerner.

Jeg tenkte å prøve sistnevnte.

 

Er det noen som har noe å anbefale?

 

Hempel Paint Stripper

Soromap bunnstoffjerner

Basol

Kaustisk soda/tapetlim

 

Håper å kunne fjerne det meste med dette, og heller gå over med en skrape på det som er igjen.

 

Skrape er det beste. Men smører du på noe tull som skal løsne det opp for du problemer med å skrape det av. (en seig masse, bedre med en hard overflate?

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...
Skulle også fjernet bunnstoff etter flere år hvor jeg har gitt blaffen.

Er det noen som har prøvd om en Feinmaskin med skrapeblad har noen effekt? Den vibrerer jo sideveis, som kanskje ikke gir den store effekten i denne sammenheng - men er det noen erfaringer om det?

 

Ellers er i alle fall Fein'en utmerket til mye! :smiley:

 

Prøvde noen Fein-skrapa i fjor? Sitter på jobb og ser ut på sola... Har bestilt kranbil 18/3 og satser på knall-påske! :sailing:

Chiba

Link to post
Share on other sites

Brukte det skarpe bladet som fulgte med i esken/kofferten.

Prøvde først et annet, ikke så skarpt blad som er kjøpt utenom, men med denne så gikk kun bunnstoffet av.

Må være veldig varsom og holde rett vinkel. Da går det som en drøm...og ikke press på!

Tok litt av gelcoaten i starten, men det får jeg bare tette igjen.

Holder det kanskje med epoxy-primer i bunn, eller bør jeg flekke over med noe annet?

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ville lagt på 2-komp på hele bunn.

Lærte av Hempel i 82 at en skulle legge 5 strøk med 2-komp, et strøk hver dag ved 10-15 grader C. når 5 strøket var påført

skulle en vente i 4 timer og så legge på et lag selvpolerende bunstoff i en farge som en ikke skulle ha senere.

Der det lyseblå tittet frem var bare å legge litt tykkere lag neste vår.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Den gamle "sjarken" min i fra 1972 har kanskje fjernet bunnstoffet en eller annen gang. Skulle kanskje ha gjort det, men det gjør jeg ikke... Kliner på 30 cm langs vannlinjen så det ser pent ut. (Litt jålete er mann jo.......) Der det flasser av helt inn til skroget, (noen få små plasser) skraper jeg reint, praimer og et par strøk med bunnstoff over. Blir fint som "snus" det.... Joa kunne sikkert ha gjort helt reint og farten hadde ønt fra 7 til 7,1 knop. Ikke er jeg bekymret for pest heller så det får bare være som det er...... ( Må innrømme at jeg inspiserer det som er under vannlinjen nøye og går på med skrapa om det er noe jeg lurer på).

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Føler at jeg er nødt til å komme med ett innspill her, da en del av påstandene vedr kalkblåsing ikke kan stå ubesvart. Hull eller flak av gelcoat som kommer til syne etter blåsingen skyldes enten osmose eller luftlommer /dårlig vedheft mellom laminat og gelcoat og det bør vel være av interesse for båteieren å avdekke? Jeg har blåst ett stort antall båter og har vel knapt opplevd en båt som ikke har vært angrepet av osmose i større eller mindre grad. I de fleste tilfeller er det ett avgrenset område som er angrepet og sparklejobben vil i de tilfellene være en liten del av jobben. Overflaten på "frisk" gelcoat blir meget bra etter blåsingen og gir en perfekt heft til primeren. Båten skal selvsagt skylles med ferskvann etter at bunnstoffet er fjenet for å vaske ut salter etc og da fjernes jo også kalkstøv i samme prosess. Jeg har aldri hørt om at dette er noe problem. Jeg begynte å interessere meg for dette da jeg skulle fjerne bunnstoffet på min egen båt og kom fram til at kalkblåsing totalt sett gav det beste resultatet. Blir vel sikkert beskyldt for å drive snikreklame, men som båteier selv vet jeg hvor mange "eksperter" som kommer med råd at jeg ikke kunne la dette stå ubesvart.

Link to post
Share on other sites

Jeg har blåst ett stort antall båter og har vel knapt opplevd en båt som ikke har vært angrepet av osmose i større eller mindre grad.

 

Vurderer å ta jobben med å skrape ned/av bunnstoffet på seilbåten i år da det absolutt flasser litt og har bygget seg opp over år, men må si jeg skvatt litt av denne uttalelsen! Har ingen grunn til å betvile hva du skriver, men er det virkelig så ille? Mange her på forumet har jo gjort denne jobben og veldig få har rapportert at bunnen har hatt angrep av osmose/plastpest?

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Neida slapp av. De aller fleste har ett lite avgrenset område som er angrepet. Jeg vet ikke hvor mye du kan om osmose/plastpest, men jeg kan forsøke å forklare.

For å gjøre det enkelt sammenligner vi med å koke pølser! Når pølsa sprekker skyldes det osmose; naturen søker å oppnå likevekt og utligne konsentrasjonsforskjeller så vannet trenger inn gjennom pølseskinnet og binder seg til saltet i pølsa vannmolekylene med saltbindingen er for store til å slippe ut igjennom pølseskinnet og trykket i pølsa øker - pølsa sprekker. Dette er det samme som skjer ved ved plastpest. Overført til båt må følgende faktorer til 1) en konsentrasjonsforskjell (saltet i pølsa / ubundet herdestoff) 2) en semipermeabel membran (pølseskinn / gelcoat).

Etter at glassfiberbåtene fikk sitt gjennombrudd tok det noen år før fenomenet plastpest dukket opp, teoriene om årsaken var mange og rådene for å få bukt med det enda fler. Nå i dag er det enighet om at dette skyldes osmose og derfor kommer båter nå med to-komponenet primer i bunn (somm oftest for få strøk spør du meg!)

Den enkleste måten å utbedre dette på en eldre båt er å få hull på blærene, vaske ut det ubundne herdestoffene, la det tørke godt og så ta på 4-6 strøk med to-komponent primer før bunnstoffet. Da har du 1)Fjernet årsaken til konsentrasjonsforskjellen. 2)Primeren er vanntett og den semipermeable membranen er eliminert.

I de fleste tilfellene vil sparklingen medføre 2 -6 timers merabeid, men tilbake har du fått ett skrog som er sikret mot plastpest i mange mange år fremover. Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Fikk litt erfaring i fjor høst. Her ble det benyttet kjemi på 3 båter. Samme teknikk som "Festina Lente 3" beskriver på en av de første inleggene i denne tråden.

Fjerning av bunnstoff med kjemi

 

Dette ble meget bra og medfører ingen skader på gelcoat, det var forøverig litt forskjellige bunnstoff på båtene, så det måtte benyttes forskjellig kjemi på dem.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

I de fleste tilfellene vil sparklingen medføre 2 -6 timers merabeid, men tilbake har du fått ett skrog som er sikret mot plastpest i mange mange år fremover. Lykke til.

 

Takk

Jeg hadde tenkt å legge på 3 lag med stars primer,bør kanskje øke til fire?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...