ola_dunk Svart 7.Februar.2007 Del på Facebook Svart 7.Februar.2007 1. skraping 2. sliping med papir 3. tokomponent epoxy primer i flere lag. ( 4-6 lag er topp ) 4. hardt bunnstoff 5. selvpolerende. det er lurt å ta første bunnstoffet med hardt bunnstoff, da får man en god sliteflate. Ett lag med hardt og ett med selvpolerende er tingen. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 7.Februar.2007 Del på Facebook Svart 7.Februar.2007 Ett lag med hardt og ett med selvpolerende er tingen. Og gjerne en annen farge på den selvpolerende enn den harde for da vet du til "enhver tid" om det er nødvendig med litt "påfyll" istedenfor å bare pøse på med nytt bunnstoff som koster både tid og penger! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Tommy R Svart 7.Februar.2007 Del på Facebook Svart 7.Februar.2007 Er dette virkelig nødvendig? Trodde at primeren skulle sørge for feste til bunnstoffet? Primeren beskytter båten, er ikkje bare for bunnstoffet sin del Sitér dette innlegget Link to post
torbit Svart 8.Februar.2007 Del på Facebook Svart 8.Februar.2007 Ser det har vært endel negative kommentarer til kalkblåsing - jeg har bare positive erfaringer, selv om det kostet endel. Viktig å benytte fagfolk, se referanse i innlegg #3 Sitér dette innlegget Link to post
ola_dunk Svart 8.Februar.2007 Del på Facebook Svart 8.Februar.2007 Ser det har vært endel negative kommentarer til kalkblåsing - jeg har bare positive erfaringer, selv om det kostet endel. Viktig å benytte fagfolk, se referanse i innlegg #3 Det har ingenting med om det er proffer eller ikke som gjør arbeidet. Kalken ligger igjen i porene/sår som senere løsner og da er det fare for plastpest. Blåsing med is er det beste. Sitér dette innlegget Link to post
Tutti Frutti Svart 8.Februar.2007 Del på Facebook Svart 8.Februar.2007 (redigert) Jeg leste en gang om en fra Hempel fabrikken, som kviet seg så lenge for å fjerne bunnstoffet, at tiden gikk og plutselig var det blitt 7-10 kullegrader. Han fant da ut til sin forundringer at bunnstoffet forandret karakter i kulden og ble veldig sprøtt, det var bare å bruke skrapen og så flasset det enkelt og greit av. Det var bare en dårlig nyhet, det måtte være tilstrekkelig kaldt. Rundt 10minus. Jeg prøvde det selv, og det fungerte! :)Sverre Redigert 8.Februar.2007 av Sverre Olav (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ola_dunk Svart 8.Februar.2007 Del på Facebook Svart 8.Februar.2007 Det er som sverre olav sier. Kulde er tingen når man skal skrape Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 8.Februar.2007 Del på Facebook Svart 8.Februar.2007 bunnstoffet forandret karakter i kulden og ble veldig sprøtt gjelder det samme primeren? Sitér dette innlegget Link to post
Tutti Frutti Svart 8.Februar.2007 Del på Facebook Svart 8.Februar.2007 gjelder det samme primeren? Det var bare bunnstoffet som ble sprøtt i kulden, ikke primeren. ;)Sverre Sitér dette innlegget Link to post
roesok Svart 13.Februar.2007 Del på Facebook Svart 13.Februar.2007 Når det gjelder å skrape rent versus å smøre nytt bunnstoff over gammelt, hvor ofte bør det skrapes rent for en plastbåt som er på vannet fra mai til oktober - og hvor mye har dette med fart og drivstofforbruk å gjøre versus skumle ting som plastpest ol.? Sorry hvis spørsmålet blir for naivt, men jeg spør jo fordi jeg ikke vet. Henger meg på spørsmålet. Kan ikke se at det har kommet noen gode svar. Jeg har i alle år bare smurt nytt bunnstoff over det gamle. Fungere utmerket! Selvsagt pusset ned der det har vært skjell, groe og løst bunnstoff, men ellers bare lagt på nytt lag. Er ikke det greit nok da, hvorfor slite med å pusse helt ned og prime og smøre helt fra grunnen? Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
Worry II Svart 14.Februar.2007 Del på Facebook Svart 14.Februar.2007 (redigert) Jeg skrapte helt ned dagen etter jeg tok opp båten ! Det gikk relativt lett ! Redigert 14.Februar.2007 av Worry (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
litt peiling Svart 17.Februar.2007 Del på Facebook Svart 17.Februar.2007 er det noen som har fjernet bunnstoffet med blåsing ( is,sand el.) Hva koster det? Hva koster det totalt.. sandblåsing,sparkling, priming, stoffing ? jeg vet det er mange treff på dette fra før, men prisene i 2003 og prisen i 2007 kan vel ikke samenlignes. finns vel også ny produkter Sitér dette innlegget Link to post
litt peiling Svart 17.Februar.2007 Del på Facebook Svart 17.Februar.2007 ja da. det er en 29 foter scand Sitér dette innlegget Link to post
Baatmannen Svart 29.Mars.2007 Del på Facebook Svart 29.Mars.2007 Holder på med skraping av min båt for tiden. Skal skrape helt ned til gelcoat og deretter legge på primer + bunnstoff. Begynte først med vanlig håndskrape, men måtte gi meg etter en stund. Fikk skrapt ca. 75X75cm på over 1 time og vondt i skulderen. Var da inne på tanken å bare flekke over med primer/bunnstoff der hvor det hadde skalet av/sprekt opp i bunnstoffet. Dagen etter fikk jeg låne en Bosch el-skrape og dette gikk som en drøm. Lagene ble bare skrelt av og et tilsvarende område som jeg tidligere hadde tatt for hånd gikk av på 5 minutter. ...så nå blir båten "som ny" under vannlinjen med ny primer og bunnstoff. Vær forsiktig hvis du har tenkt å bruke en slik el-skrape. Ikke bruk mye makt. Press forsiktig. Jeg kjørte på laveste hastighet og brukte litt tid på å finne riktig vinkel slik at gelcoaten ikke ble skadet. Lykkelig Baatmann. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 30.Mars.2007 Del på Facebook Svart 30.Mars.2007 Jeg ble ferdig i går, Baatmann ! Iiii-ha ! 21 timer med skraping, 5 lag med primer og sort bunnstoff ! God sommer ! Sitér dette innlegget Link to post
tomeriks Svart 30.Mars.2007 Del på Facebook Svart 30.Mars.2007 Baatsmann, Hvilken type blad brukte du på skrapa?? Skal gå igang i påsken, og har prøvd skrapa, men er litt skeptisk, da jeg har prøvd litt og føler at den tar for mye.. Sitér dette innlegget Link to post
Baatmannen Svart 30.Mars.2007 Del på Facebook Svart 30.Mars.2007 Brukte det skarpe bladet som fulgte med i esken/kofferten. Prøvde først et annet, ikke så skarpt blad som er kjøpt utenom, men med denne så gikk kun bunnstoffet av. Må være veldig varsom og holde rett vinkel. Da går det som en drøm...og ikke press på! Tok litt av gelcoaten i starten, men det får jeg bare tette igjen. Holder det kanskje med epoxy-primer i bunn, eller bør jeg flekke over med noe annet? Sitér dette innlegget Link to post
La Digue Svart 30.Mars.2007 Del på Facebook Svart 30.Mars.2007 Det skarpe bladet som følger med Bosh-maskinen lager lett skader i gelcoaten. Her gjelder det å være forsiktig, og runde av hjørnene på skrapa før du starter. Selv brukte jeg ekstra blad av fjærstål som ikke tar like hardt, men som heller ikke skader båten. Nå har jeg blank gelcoat under vannlinjen! Sitér dette innlegget Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den! Link to post
Festina Lente IV Svart 30.Mars.2007 Del på Facebook Svart 30.Mars.2007 Kaustisk soda og Arabin er en blanding som skader gel-coat om den står på for lenge. Det samme gjelder Duksola og andre fjernere som inneholder metyllenklorid. Det stoffet spiser på det meste, også hjerneceller. De smeller som popkorn når du puster inn gassen. Har tenkt å forsøke Fein saga som skrape, men det blir ikke før i slutten av februar.Ellers har jeg lyst å prøve STS sin malingsfjerner. Noen som har forsøkt? STS 7M er greit å bruke. Skader ikke gelcoat. Men, du må ha varmt vann når du spyler av, og begynne neders på kjølen og arbeide oppover. Unngå i størst mulig grad å få vann på kjmien før du spyler den av. Jeg har fjernet bunnstoff på mange plast båter etterhvert, og det går greit så lenge du har riktig utstyr. Du trenger sprøyte for å legge på kjemien om du skal få et bra resultat, kan sikkert leies. Kjøp ca kr 30 000.Høytrykkspyler må du leie for jobben, for kjøp av en sånn ligger på fra kr 100 000,- for en elektrisk (trefas) og fra kr 160 000 for en ren dieselmaskin. Jeg bruker en til kr 275 000,-Jeg har fjernet maling på ca 20 000 kvadratmeter i året de siste 15 årene, og bruker STS kjemi for ca kr 700 000 eks mva hvert år. Ellers ligger prisene på utførelsen på omlag kr 6 000,- for en 27 foter, alt inkludert, bortsett fra dekking. Så, skal du gjøre det selv, velg skraping. Da kan du tenke på hvor mye du sparer ved å gjøre jobben selv. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Patnyg Svart 30.Mars.2007 Del på Facebook Svart 30.Mars.2007 Jeg hørte at på den Bosch skrapa, holder du ikke riktig vinkel kan den ødelegge gelcoat. Siden den ``borrer`` seg igjennom.. Men jeg skal skrape for hånd, det er første gang og jeg er veldig skeptisk til hvor langt ned jeg skal skrape.. Noen som har noen tips til når jeg når bunnen eller noe i den gata?? Sitér dette innlegget Link to post
skibsplast ohoi Svart 2.April.2007 Del på Facebook Svart 2.April.2007 Så, skal du gjøre det selv, velg skraping. Da kan du tenke på hvor mye du sparer ved å gjøre jobben selv. Srapte halve båten i går, det gikk faktisk mye lettere enn jeg trodde. Men fy hvor støl jeg er i dag. Blir mange rare arbeidsstillinger for en som har en kropp som ikke er bygd for trange rom Sitér dette innlegget River 350 med 10 hk mercury Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet. Link to post
Hasla 26 Svart 2.April.2007 Del på Facebook Svart 2.April.2007 Hei jeg driver og skraper ned også,bare ett spørsmål når det gjelder småhakk der gelcot er borte.Kan jeg bruke vanlig sparkel glassfiber under vannlinja?mvh Bjørn Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
avmønstret5 Svart 2.April.2007 Del på Facebook Svart 2.April.2007 Madamen er klar for bunnstoff. Erfaring med Boschskrapa er veldig bra, tar alt bunnstoff som er rimelig løst. Pusser over med eksentersliper og sandp. nr 40. Tre strøk med epoxyprimer + ett lag med hardt bunnstoff før siste primerstrøk er tørt. Bunnstoffet som sitter veldig bra og ikke for tykt for være i fred (orginalprimeren så veldig bra ut). Jeg har turbåt så farten er ikke sååå avgjørende. God verneutstyr anbefales på det varmeste. Sitér dette innlegget Link to post
Rex-Mazo Svart 2.April.2007 Del på Facebook Svart 2.April.2007 Hei. Vil dette si at alle dere som skriver her, fjerner alt gammel bunnstoff for hver sesong? Dette gjøres vel kun ved med noen års mellom rom, ikke hvert år? Er det virkelig nødvendig? Sitér dette innlegget Link to post
La Digue Svart 2.April.2007 Del på Facebook Svart 2.April.2007 Hei jeg driver og skraper ned også,bare ett spørsmål når det gjelder småhakk der gelcot er borte.Kan jeg bruke vanlig sparkel glassfiber under vannlinja?mvh Bjørn Siden du sannsynligvis skal legge på epoksy primer, kan du sparkle med epoksy-sparket, f.eks. International Watertite. Sitér dette innlegget Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.