Jump to content

Praktiske/Upraktiske detaljer på en seilbåt


lano2

Recommended Posts

Hvilken metode for rorinnfesting ville være den riktige for langtur eller seilas i dårlig vær?

så tycker jag det skall se ut Mulligan :wink:

 

rodret har tre lager, du får minimalt med böjemoment i axeln + beskyttelse (axeln går nesten hele vegen opp, lyfter du på akterlukka kommer du åt för att legge på ett nödrorkult!)

roderbladet ligger betydligt högre en kjölen om du skulle komma in på grunnt vann

sen skall ikke roderbladet stikke lengre ut en aktern.......om du skulle av noen anledning komme bort i en kaj med aktern

Clipboard01.jpg

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Det har du rett i Slagskibet. Men for at det skal funke under seilas, så må den være litt dyp og smal.

Nå har jeg riktignok ikke noe sånt teit ratt, så rorkulten hekter jeg opp i akterstaget, og løygangen legger jeg ned i benken.

Så det er ikkeno i cockpit under land.

Det er plass til fire til middag på cockpitbordet, men ikke noe mer.

Enig i det...den skal vara så smal att du kan ta spjern med bena rakt över när båten krenger....

sen skall, tycker jag längden vara runt 1,80-2m så att en fullvuxen kan ligga/slappe/sove på lesiden

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Noe har jeg lest i denne tråden,og noe ikke. Det jeg syntes er upraktisk på seilbåter er cockpiten. Forsåvidt grei nok når det seiles men ikke særlig komfortabel og praktisk ved stilleligge sammenlignet med en motorbåt syntes jeg. Men det er kanskje vanskelig å gjøre det så mye anderledes ?

 

Jeg er fornøyd med cockpiten min. Spesielt ut fra hvor mange funksjoner den har.

 

Mine ankepunkt mot motorbåter: 1. De er stygge, 2. De bråker, 3. De kan ikke seiles, 4. De slingrer fælt både i havn og på sjøen, 5. De er ikke barnevennelige, 6. Dekket er ubrukelig i sjøgang, 7. Få ting å holde seg i når man prøver å komme seg fram til dekket, 8. De er dyre i drift.

Men det er kanskje vanskelig å gjøre det så mye anderledes ?

 

mvh

Viggo

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Fysj a meg da :nonod: Det var da ikke meningen å hisse opp seilbåt folket. Tenkte bare at også en motorbåtmann kunne si noe om forskjeller en har merket seg ved besøk i selbåter uten at en skulle få både bommen og masta i løken for det . 1ste mann på ignorer lista er lagt inn. Det var slettes ikke meningen å slenge dritt til noen og ikke var det meningen å trigge en seil kontra motor diskusjon

Link to post
Share on other sites

Fysj a meg da :nonod: Det var da ikke meningen å hisse opp seilbåt folket. Tenkte bare at også en motorbåtmann kunne si noe om forskjeller en har merket seg ved besøk i selbåter uten at en skulle få både bommen og masta i løken for det . 1ste mann på ignorer lista er lagt inn. Det var slettes ikke meningen å slenge dritt til noen og ikke var det meningen å trigge en seil kontra motor diskusjon

 

Det var ikke meningen å virke sur. Jeg er glad, jeg og hilser på opptil flere hyggelige motorbåtfolk når jeg er på tur. Men har vært i slik diskusjon før og står for alle de punktene selv om nr.1 kanskje kan diskuteres...

Har du noen forslag på hvordan man kan gjøre en seilbåtcockpit bedre i havn? Jeg vet godt at det er veldig stas å nyte cognac'en på en flybrigde (har prøvd). Kanskje noen kunne lage en oppblåsbar flybrigde for oss seilere?

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Mmm :yesnod: sånne kommentarer gjør at det føles ekstra godt å krysse gjennom trange sund på travle dager :lol:

Jeg har absolutt ikke noe mot motor i seilbåt, men du bekrefter jo litt av realitetene. Man forflytter seg i romslig farvann med motor, men når man kommer til farvann som feks Vrengen, Blindleia, Lyngørgata eller Kreppa skal det på død og liv seiles og skapes kaos. Ikke alle, men ganske mange. Hva er det man prøver å bevise?. Uansett, jeg gir blaffen. Kobler inn autopiloten og kikker en annen vei. Har enda til gode at ingen gir seg når jeg kommer sigende med store stygge illeluktende stål! Går så fint så! Får massevis av kjeft og lange lekser om rettigheter osv, men det preller av. Er ganske enkelt lei av å kjøre siksak for at andre skal få utløp for ett eller annet jeg ikke har peiling på hva er.

Link to post
Share on other sites

Denne katamaranen leveres som hybrid også... med generator og elektromotorer. Lækker sak dette med god plass, men siden det er en volumiøs båt med god plass så passer den neppe seilbåteliten :wink:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Skjønner jeg tråkker på noen tær, men såpass tåler vi vel?

Slett ikke, men når du tar opp temaet så er det fristende å påpeke at....

[...] farvann som feks Vrengen, Blindleia, Lyngørgata eller Kreppa [...] jeg gir blaffen. Kobler inn autopiloten og kikker en annen vei. Har enda til gode at ingen gir seg når jeg kommer sigende med store stygge illeluktende stål!

Jeg tror ikke at det er helt dekkende med uttrykk som tråkke på noen tær her. :nonod:

Link to post
Share on other sites

Denne katamaranen leveres som hybrid også... med generator og elektromotorer. Lækker sak dette med god plass, men siden det er en volumiøs båt med god plass så passer den neppe seilbåteliten :wink:

 

Pen er den vel ikke men god plass har den. Har vært ombord i denne båten og den er like romslig som en 50-60 kvadrat stor leilighet. Dessuten har den mer og bedre uteplass enn på noen motorbåt jeg har sett i den prisklassen. Synd at den koster 3.5 mill og at man må ha en båtplass som er 8 meter bred. Den er altså like bred som en maxi 77. Dvs at man kan henge en x79 opp i daviter og bruke som jolle.... Det hadde vært noe, Kosmix?

 

Skjønner jeg tråkker på noen tær, men såpass tåler vi vel?

 

Det gjør vi. Forskjellen er bare at jeg har rett og du tar feil... :cheers:

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...