Jump to content

Praktiske/Upraktiske detaljer på en seilbåt


lano2

Recommended Posts

Dette behøver ikke være verre en at lukene er festet til båten med et tau. Har man en 30 år gammel dame er det ikke krise om man skrur inn en bøyle i luka, og fester et tau mellom denne og en krok ved siden av nedgangen. Denne kroken brukes også som feste til sikkerhetsline, så den står der uansett. Lukene står til vanlig lent opp mot skottet i forkant av cockpit, og tauet er akkurat langt nok til at de kan stå der med tauet festet.

 

Enkelte ganger er det fint å ha en så gammel båt at man ikke er redd for å skru og bore litt!

 

Jada, jada, jeg har fatta det nå...

 

Mener det står et eller annet sted vedr. havseilas at luktelemmer (og skyveluker) skal ha en anordning slik at de ikke kan mistes overbord. Mao. en tausump mellom luka og skroget et eller annet sted.

 

Jeg er ute etter en slik lås som de er på Dehleren avbildet, hakelås og rustfritt materiale, noen som vet hvor man kan få fatt i en slik?

Link to post
Share on other sites

Jeg er ute etter en slik lås som de er på Dehleren avbildet, hakelås og rustfritt materiale, noen som vet hvor man kan få fatt i en slik?

 

MøllerUndall i Drammen har en hakelås - MU1249 - med rustfri stolpe og hakereile. Selve låskassen er ikke rustfri, men denne kan jo smøres godt inn med fett.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Mener det står et eller annet sted vedr. havseilas at luktelemmer (og skyveluker) skal ha en anordning slik at de ikke kan mistes overbord.

 

Joda, det gjør det.

Regel 3.08 behandler dette.

 

Regel3-08.gif

 

Jeg har selv en sånn luke som er hengslet og er stuet i skinner under nedgangen. Jeg skalker på sekundet.

Link to post
Share on other sites

Jeg har selv en sånn luke som er hengslet og er stuet i skinner under nedgangen. Jeg skalker på sekundet.

Men om den originale tynne luken der tåler en skikkelig bråttsjø...tviler jeg litt på. Særlig etter å ha tørket og sprukket opp i ca. 25 år? Patenten er bra, men skal jeg som har maken som deg stole helt på den, ville jeg bygge den ny med litt tykkere plate og samme tykkelse overalt.

 

 

Mvh.

 

Barsk II :sailing:

Link to post
Share on other sites

Det har blitt gjort en test om dette med ølbokser som radarreflektor, og en pose med tomme bokser kom faktisk ganske høyt opp på listen over gode reflektorer... Har ikke referanser til dette, og må dermed kun tas for det det er..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Uten at jeg har belegg for det, tror jeg nok at dette er en myte. Men hvis boksene vris og brettes i en masse vinkler kan det kanskje ha en effekt i enkelte retninger. Men noe jevnt radarekko over 360° blir det definitivt ikke.

 

Jeg tror det var i Practical Boatowner det stod om en som hadde kledd hele båten sin innvendig med Al-folie. Skrogsidene, og alle skott. Så ble det testet hvilken effekt det hadde. Resultatet var mildt sagt skuffende. Båten hadde radarekko som en stealth-jager :lol:

 

Det holder jo ikke at radarsignalet reflekteres, det må sendes tilbake i samme retning som det kom fra også.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Uten at jeg har belegg for det, tror jeg nok at dette er en myte.

Det er nok dem som har prøvd, men jeg ville nok satset på å fylle en sekk og ikke kalle det en pose. :cheers:

 

Jeg tror det var i Practical Boatowner det stod om en som hadde kledd hele båten sin innvendig med Al-folie. Skrogsidene, og alle skott. Så ble det testet hvilken effekt det hadde. Resultatet var mildt sagt skuffende. Båten hadde radarekko som en stealth-jager

Jeg har sett en test der ekkoet med reflektoren liggende i cockpit ble målt i tillegg til målinger med reflektoren i masten. Det var en god reflektor, men når den var like over bølgene var den nesten usynlig. Slike reflektorer må noen meter opp fra bølgenes refelkser før de blir hodt synlige. Å kle en lav båt med folie er et dårlig alternativ til å henge opp en god reflektor 10 meter over vannlinja. :wink:

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Akterstag som strammes med wire hanefot nederst! (Når det ikke er plass til det..)

 

Var med å hentet en helt ny båt i Frankrike. Alt var nytt og fint ombord. Stooor cockpit med to ratt, men for meg ble litt av beundringen for båt og konstruktør borte når jeg hele tiden hadde en ubeskyttet wire oppi håret når jeg sto bak rattet og styrte.. Styreplassen var så langt bak at selv jeg med 1.80m fikk hodet borti. Man kan jo ikke sitte og styre hele tiden heller.....

 

Løygang oppå hyttetaket!

 

Har blitt kommentert tidligere, men jeg har også en annen dårlig erfaring: På den samme båten konstaterte vi at nesten uansett hvor mye du strammer skjøte og løygang vil bommen svinge fra side til side. Ikke så mye kanskje, men nok til at det ble en risikosport å stue storseilet på bommen og å få dratt over glidelåsen til Lazybagen. Det ble ikke bedre at den eneste måten å rekke opp til seilet var å balansere på cockpitbordet mens man holdt seg i bommen. Litt skvalpete sjø da og du hadde dekorert bommen med flotte tannmerker....

Link to post
Share on other sites

Irriterende med kjølsvin-pumper, hvor alt vannet i slangen renner tilbake i kjølsvinet, når pumpen begynner å suge falsk luft....

Irriterende at det blir liggende litt vann igjen i kjølsvinet. Jeg vil ha TØRR båt !!! :cryin:

 

Eller vakuum-ventiler som lekker, og som ikke er drenert ned i kjølsvinet ..... :cryin:

Link to post
Share on other sites

Siden det diskuteres praktiske/upraktiske detaljer.

 

Her ligger 38 fotere på rekke og rad:

 

Toror.jpg

 

Hvilken metode for rorinnfesting ville være den riktige for langtur eller seilas i dårlig vær?

 

Tre-lager metoden til båten i forgrunnen, forøvrig svensk, eller to-lager metoden på båtene i bakgrunnen.

Link to post
Share on other sites

har en følelse av at du allerede vet svaret.

 

Det er vel heller hva man skal bruke greiene til som ofte vil gi svaret. Generelt kan man si at et tre-lagret system vil gi bend i akslingen. Eller så må det ene lageret være så rommelig at slarken tillater sidebøy.

 

En tredje rorvariant som mange foretrekker er skeg med lager nede. Skeget vil bekytte mot sammenstøt av en hver art. Belastningen på lagrene blir mindre.

 

Ror.jpg

 

Dette er jo også en avart av den tradisjonelle designen fra langkjølede båter. Ulempen er at farten blir lavere og vekten høyere. Noen bryr seg ikke om slikt. Legg også merke til utvendige rorstoppere, dette kan også i visse tilfeller være OK.

Link to post
Share on other sites

Noe har jeg lest i denne tråden,og noe ikke. Det jeg syntes er upraktisk på seilbåter er cockpiten. Forsåvidt grei nok når det seiles men ikke særlig komfortabel og praktisk ved stilleligge sammenlignet med en motorbåt syntes jeg. Men det er kanskje vanskelig å gjøre det så mye anderledes ?

Link to post
Share on other sites

Det var også et av ankepunktene vi hadde på seilferien i fjor sommer, Slagskipet. Du kan rigge deg til med løse puter og en hel masse greier, men det blir aldri så komfortabelt som i en motorbåtcockpit. Selv om jeg har sett noe tilnærmet på riktig store, riktig nye og riktig dyre seilbåter da.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Det har du rett i Slagskibet. Men for at det skal funke under seilas, så må den være litt dyp og smal.

Nå har jeg riktignok ikke noe sånt teit ratt, så rorkulten hekter jeg opp i akterstaget, og løygangen legger jeg ned i benken.

Så det er ikkeno i cockpit under land.

Det er plass til fire til middag på cockpitbordet, men ikke noe mer.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...