Jump to content

Praktiske/Upraktiske detaljer på en seilbåt


lano2

Recommended Posts

Kjøpte et dreibart veggveste på biltema for kr 99. Da kan jeg snu skjermen mot sitteplassen ved kartbord eller mot salongen alt ettersom. Synes i grunnen jeg ser skjermen ganske så ok fra nedgangsluken også. Spesiallaget 12 volt pc høres dyrt ut. Vil tro bilpcen fra ebay er betydelig mer bestandig enn en bærbarløsning men selvsagt ikke noen proff-løsning.

Link to post
Share on other sites

Bor du i båten jeanneau ? - Tøfft !! Fortell litt om hvordan det arter seg !! - Er det praktisk ?

 

I si at det er veldig praktisk vil kanskje være å overdrive. Men det har mange positive sider. Jeg er jo som veteranbåtboer å regne nå etter over 4 år. Ulempen med å bo i båt er kun mangelen på plass. Men hvis alt går etter planen kommer jeg opp i "hytte-på-sjøen" størrelse i løpet av vinteren... Det er da jeg må planlegge hvilket pc-opplegg jeg skal ha. Foreløpig har jeg kun brukt bærbar med inverter.

 

Plimsoll: En fin tanke. Er bare litt usikker på hvordan armen oppfører seg på bankekryss over nordsjøen. Det må i så fall være mulig å låse armen fast i forskjellige posisjoner slik at pc'en kan benyttes til navigasjon under seilas.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Plimsoll: En fin tanke. Er bare litt usikker på hvordan armen oppfører seg på bankekryss over nordsjøen. Det må i så fall være mulig å låse armen fast i forskjellige posisjoner slik at pc'en kan benyttes til navigasjon under seilas.

 

Jeg snakket med produsenten og de kunne fortelle at det var en setskrue en kunne stramme for å gjøre den stivere i leddene. En annen ting som var interessant var at det var en hurtig kopling mellom arm og monitor slik at monitoren lett kunne taes av. Har en på vei i posten nå, så da gjenstår bare den praktiske testen. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Det finnes en industristandard på påkoblingen som skrues fast.

 

Helt riktig. En industrikobling. Så nær en europeisk standard man kan komme. Hurtigkoblingen finnes kun i Norge, Danmark og Strømstad.

 

 

Disse må som regel ( alltid ) av når båten skal under presenningen i vinteropplag......

 

Itte je.

Har kappet til aluminiumsrør som har samme diameter som foten til rekkestøtta.

Disse klamres fast til rekkestøttene med eksosklammer.

Presenningstativet settes oppe i disse røra.

Står som fjellet med 60 cm. mer takhøyde under presenningen.

Kostnad et par hundre kroner.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...