Jump to content

Praktiske/Upraktiske detaljer på en seilbåt


lano2

Recommended Posts

Hva med sånne rigger som legger seg over og skroget ligger tilnærmet rett da,har ikke den ideen slått an ?

Det krever vel en ustaget mast for at det skal fungere i praksis. Ustagede master har vel hittil hatt en litt begrenset utbredelse pga behovet for tykt masterør og dermed mindre trimbarhet og mer tyngde. Å konstruere en ustaget sving/tilt-mast i carbon burde vel la seg gjøre, men komplisert og dyrt blir det jo. Og for de fleste seilere er jo moderat (<40grader) krenging ikke noe stort problem. En tiltmast ville vel heller blitt brukt til å hente ut mer effekt. I VOR-båtene har man jo forsøkt å gjøre det "motsatte" ved å la kjølen svinge. Hvis man mistrives med en "veltebåt" er flerskrog kanskje tingen.

Link to post
Share on other sites

Med flerskrogsbåt mener du katamaran antar jeg ? Da blir vel bredden et mulig problem på mange marinaer .

For noen år siden så jeg en båt med bevegelig mast ved Fjærholmen. Først trodde jeg han var i ferd med å miste hele masta på sjøen. Men det så da ut for en ikke seilkyndig som om det virket selv om skroget ikke lå helt rett.

For min del er nok ikke seilbåt videre aktuellt, men skulle jeg konvertere hadde det nok blitt en motorseiler.

Link to post
Share on other sites

Det var et par karer med bakgrunn fra Bakkenteigen som var i sving med disse eksperimentene, Slagskipet. Det var en staget mast med noe hydraulikkdemping under dekk. Jeg var i snakk med disse to under et besøk på skolen den gangen, og de var selv kjempeoptimistiske, men det har vel ikke blitt noe suksess siden vi ikke har hørt noe mere om det.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Han ene som drev med det var læreren vår i hydraulikk. Systemet inkluderte motvekter som beveget seg tverskips på skinner og trakk i vantene, etc. Det hele for å tilstrebe at masten krenget uten å krenge skroget. M.a.o. når en kraft (vinden) traff den hengslede masten, ville kraften f.eks. trykke masten til BB, samtidig ville kraften via vantene trekke motvekten til SB. Det blir som når supergutta sitter på rekka for å presse båten, eller når man rir en jolle.

Link to post
Share on other sites

Med flerskrogsbåt mener du katamaran antar jeg ? Da blir vel bredden et mulig problem på mange marinaer .

Sjekk ut Dragonfly-båtene -Trimaraner. Pontongene kan felles inn langs skroget, og man får plass i en vanlig bås. De seiler styggfort. Ulempen er at plassen under dekk er begrenset og at prisen er temmelig høy.

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

Fikk en aha opplevelse ang. gassbeholdere, når vi fikk vår nye båt i år. Det finnes en industristandard på påkoblingen som skrues fast. Dvs: En skikkelig påkobling fremfor "Norsk grill" patenten, hvor man trykker nedpå ventilen.

 

Kan anbefales, siden den også er å få tak i i Norge !! ( Fant ingen bilder.... Kommer senere.... ) Har ofte kommet til tom gassbeholder på våren.....og er da veldig glad for at beholderen er montert i cockpitbenk, med egen drenering....og ikke innendørs....

Link to post
Share on other sites

En forb... irriterende detalj på de fleste seilbåter...? :confused: ...er rekkestøtter. :headbang:

 

Disse må som regel ( alltid ) av når båten skal under presenningen i vinteropplag......

Kunne man ikke laget et "klikk" system isteden for den dumme skruen som alltid er noe herk... Sjekk også port-støtten på skrå her ...( :blush: Gidder ikke fortelle hvilket båtmerke bildet er tatt fra...)

 

Her må "noen" bygge om , slik at porten kan fjernes helt, uten å skru i teak'en....

 

rekkestotter.jpg

Link to post
Share on other sites

Noen setter også rekkestøttene sine innenfor selve rekka... ( Comfortina også ? ) ..

Dette bildet fra Hanseboot messen av Contest 45 viser hva jeg mener. Irriterende å komme over, når du ligger longside en slik båt. Da må du enten gamble på å trø først på utsiden, deretter hoppe over...contest_45.jpg

Link to post
Share on other sites

[...]Ja eller Nei til rekkenett ?

De jeg kjenner som har opplevd at unger har falt overbord, har erfart at ungene detter over og ikke under/gjennom manntauet. Så rekkenett hjelper nok neppe til å holde ungene ombord i hvert fall.

 

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post
Share on other sites

En annen muligens praktisk / muligens dum løsning:

 

Har i det siste tenkt litt på hvordan jeg kan få plassert en bærbar PC ombord på en praktisk måte, slik at den ikke er i veien, at den er enkel å ta i bruk, og at den ikke opptar unødig plass.

 

Jeg pleier å ha den på kartbordet, og når den ikke brukes pakker jeg den vekk i rommet under kartpbordet.

Det blir mye pes med ledninger og duppeditter hver gang den skal fram.

 

Har derfor tenkt på følgende:

 

Hva med å felle den inn i bordplata på kartbordet?

Link to post
Share on other sites

Lano2: Kan ha rekkenett foran masten så lenge disse ikke blir i veien for fortøyninger ol. Bakover er det bare tull, mener jeg.

 

Bliss x: Ta en kikk på noen nyere regattabåter. Det finnes en del inspirasjon der på gode løsninger. På min neste båt skal jeg undersøke dette nøye før jeg bestemmer meg for hva som blir permanent.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Har i det siste tenkt litt på hvordan jeg kan få plassert en bærbar PC ombord på en praktisk måte, slik at den ikke er i veien, at den er enkel å ta i bruk, og at den ikke opptar unødig plass.

 

 

Alternativt kan man kjøpe en pc som går rett på 12 volt og som man monterer nede i en benk. F.eks denne:

 

voompc på ebay

 

Så monteres en passende vanlig flatskjerm ved kartbordet på en svingbar brakett så den både kan betjenes fra kartbord og brukes som tv for de som sitter i salongen.

 

Strømforbruket blir vel noe høyere enn med en bærbar løsning men ellers er jeg veldig fornøyd med mitt opplegg.

Link to post
Share on other sites

Uansett vil jo skjermen være "i veien" når man ikke bruker den.

Ved nedfelling i kartbordet kan man bare legge den ned, og borte-vekk er den.

 

Vurderer å kjøpe en mahognyfinerplate for å prøve å lage til en slik konstruksjon framfor å "ødelegge" originalinnredingen

til rassygubben.

 

 

Synes det er mest fordelaktig med bærbar i båt slik at man relativt enkelt kan ta den med hjem for oppgraderingering o.l

Link to post
Share on other sites

Jeg heller litt mer mot en fastmontert 12-voltløsning siden jeg bor i båten. Trådløs mus/tastatur i en skuff montert under kartbordet. Skjermen vet jeg ikke helt hvordan jeg skal montere da jeg vil at den også skal brukes som tv. Som du sier sager man ikke i stykker innredningen før man er sikker. Så her må ting vurderes nøye.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Bor du i båten jeanneau ? - Tøfft !! Fortell litt om hvordan det arter seg !! - Er det praktisk ?

 

PS! Jeg liker også en fastmotert løsning, siden man enkelt kan ha med seg en harddisk under armen.... men så er det jo det at arb.giveren min slenger toppmodellene til IBM Thinkpad etter meg :-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...