Jump to content

Praktiske/Upraktiske detaljer på en seilbåt


lano2

Recommended Posts

Tror det i de fleste båter kan være ganske risikabelt å få tak i stigen akter i litt sjø. På uttrekkbare stiger kan en liten taustump kanskje gjøre det lettere å få tak.

 

Detter du overbord fra denne sliter du derimot mer hvis du skal felle ut stigen fra vannet....:

akterspeil.jpg

:eek:

(rettet liten skrivefeil)

Redigert av ulysses (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er man heldig så overlever en med et dunk i skallen og er en fortsatt heldig så er en våken og kan fortsatt holde seg flytende. FALSK TRYGGHET SPØR DU MEG.

 

:confused: Den skjønte jeg ikke. Hvor skulle dunket komme fra? Er det stigen du tenker på? Ja kanskje du er inne på noe. Det måtte være ifb. med at stigen svingte over og ned i vannet. Hvilke andre patenter finnes som er bedre?

Link to post
Share on other sites

Jeg har en maken båt og har forsøkt dette i praksis, i motsetning til mange andre vil jeg tro..

Jeg har hengt på utsiden av en lignende seilbåt i ganske frisk sjø, og jeg anbefaler ikke at noen prøver slikt kun for øvelsens skyld. :eek:

 

En bedre øvelse i rolig vær er å late som den uttrekkbare stigen har satt seg fast. Løsninger med taustiger som bikker under båten når du klatrer i dem er også greit å prøve på i rolig vann før det er nødvendig å gjøre det i dårlig vær.

Link to post
Share on other sites

Det finnes nok ikke noen patenter for å komme seg ombord igjen. Stigen dunker deg sikkert, men hekken som er noe "hekkans", kan slå deg ut i litt bølgehøyde. Jeg ville foretrekke falleider på SB/BB side med tau som henger etter noen meter - nå tenker jeg ikke på fjordseilas - og som en kan få tak i dersom en ikke slår seg ut i fallet. De fleste faller over bord i sjøgang og ukonsentrert oppførsel på dekk/hekken. Er det flere ombord er en heldig. Men er en først utti så går tiden fort og båten seiler i fra. Mitt beste råd er å sikre seg ombord og ungå badeturen - dersom det ikke er maksvær. Jeg pleier å fortelle mannskap at dersom en tar seg en ufrivillig svømmetur så er en tapt for evigheten. Dette vekker opp de fleste og de tar vare på seg selv også når det er flere på dekk.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

For å fortsette opplisting av forskjellig utstyr så er radarreflektor er også noe jeg alltid har i båten, men jeg foretrekker en type som kan heises ved behov og ikke de fast monterte.

 

Fortiden holder jeg på med å komplettere båten med bl.a. sikkerhetssutsyr. Radarreflektor står på lista. Jeg foretrekker også å kunne heise reflektoren ved behov. Hvilken type refelktor har du Sjøtummel og hvordan heiser du opp denne? I akterstaget? Har sett båter som har heist reflektoren i flagglina under salingshornet, er dette en brukbar løsning?

Link to post
Share on other sites

Badeplattform er nok en fordel i denne sammenheng, men jeg ser poenget til sjøtummel. Det er derfor viktig å forebygge slik hendelser ved å bruke sikkerhetsseler - spesielt i dårlig vær.

 

Badeplattform er til sitt formål og ikke til å få noen ombord dersom en ikke har maksvær. Sikkerhetsseler bør absolutt være på uansett vær. I hvertfall hvist en er alene på dekk. Det finnes ikke noe dårlig vær bare dårlig sikring av en selv. (Sitat fra et annet sted).

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Har sett båter som har heist reflektoren i flagglina under salingshornet, er dette en brukbar løsning?

Heis den sånn at lina fra undersiden av reflektoren ned til dekk er slakk. den deiser litt rundt, men henger mer (oftere) vertikalt enn om du strammer opp sånn at den er parallell med masta.

Har personlig erfaring fra å snakke med et skip som så oss på 13.5 NM avstand med slik en tynn, løsthengende reflektor. Signifikant bølgehøyde ca 3m.

Her kan du lese mer om den seilasen (tidligere gjengitt her på båtplassen også).

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Jeg foretrekker også å kunne heise reflektoren ved behov. Hvilken type refelktor har du Sjøtummel og hvordan heiser du opp denne?

En enkel metallreflektor er grei nok for kystseilas, og til den prisen de vanligvis selges har de fleste råd til to. Jeg heiser reflektoren under første salingshorn på lo side.

 

Tynne reflektorrør som noen fester høyt i akterstag har dårlig refleks.

 

For kraftigere saker som gjerne kan heises høyere opp i masten og som ikke skader seil og sånt ville jeg sett på den oppblåsbare fra Echomax. Selges bl.a. hos Seatronic.

 

En pose med tomme ølbokser er også ganske effektiv, men hvem har nå slikt liggende i båten? :drink:

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

...For øvrig må jeg jo også skaffe meg en tåkelur....noen forslag her?

Du må ha en sånn som du blåser i 'manuelt'. De på sprayboks er greie på fotballkamp, men de slutter å virke i tåke (helt sant!)

Dersom membranen (som lager lyden) er fuktig (som ved tåke..) fryser fuktigheten pga trykkfallet i drivgassen når den kommer ut. Frossen membran = ingen lyd (ok - like mye lyd som en hvilken som helst sprayboks... psssssjt)

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Det står om riktig og feil oppheng av 'regnfanger'-reflektoren, men det står ikke noe om hvordan den lille reflektoren ble hengt opp. Tror det er viktig at den ikke strammes opp i nedkant men henger løst fra toppfestet sånn at den henger (mest mulig) vertikalt...(ok, den sveiver ihvertfall innom vertikalen nå og da)

Kan jo forklare forskjellene vi erfarte kontra det de fant ut i testen.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

även om det ene ikke utesluter det andre

 

så skulle jag satsat på en bra reflektor

 

ett stort fartyg räknar ikke med o finne oss småbåter ute til havs....dom står på en torr bru o kikker i radarn.

 

 

har sett ett undantag....Color Viking...som "kröp"(max 5kn) ut ur Strömstads skärgård med en man på bakken,

tåken var så tett att man knappt såg honom der nere på bakken......men ner vi kom utomskjärs tog

man in honom......

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Det står om riktig og feil oppheng av 'regnfanger'-reflektoren, men det står ikke noe om hvordan den lille reflektoren ble hengt opp. Tror det er viktig at den ikke strammes opp i nedkant men henger løst fra toppfestet sånn at den henger (mest mulig) vertikalt.

Joda, men har du prøvd det der i litt vind og sjøgang? :crazy::smash:

 

Med hensyn til svenske krysseklubbens anbefaling om å montere reflektoren i regnsamlerstilling så er det verd å lese den amerikanske testen fra 1995 som anbefaler dobbel regnsamlerstilling som den beste måten å henge opp reflektoren.

 

Med to reflektorer kan jeg i og for seg bruke begge løsninger under seil. :wink:

Link to post
Share on other sites

Joda, men har du prøvd det der i litt vind og sjøgang? :crazy::smash:

Som 'eksempelet' mitt ovenfor sier: ca 14 m/s vind, ca 3m signifikant bølgehøyde. Snakket med et skip på VHF som kunne tracke oss uten problemer på 13.5 NM avstand. Og reflektoren hang 'løst' fra salingshornet. Nedhalslina akkurat så stram at reflektoren hverken dunket i vantet eller i masta.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

nödvendig sikkerhetsutstyr eller ikke.........

 

enig med sjötummel det er saker som man kan komplettere med efteråt, det man vill ha...

men att begynne o bygge om en fabrikslevert båt så att man får en riktig räddningstege tycker jag man kan kräva!

 

-den skall gå att få ner om man ligger i vannet !-

 

her får man klättra ombord först ! så skall det ikke vare!

Bavaria44_1.jpg

 

skit nu i märket på båt, vill ikke ha noen ny märkesdiskusjon!!!! :smash:

 

 

Jeg er enig med deg Gunga Din.

Alle som har øvd litt vet at det er svært vrient å komme seg ombord i arbeidsbåt/FRC på egen hånd selv i en halv meter sjø. Å tro at men klarer å felle ut en slik stige som vist er en utopi.

Bemerk at jeg snakker om stigen. IKKE båten den sitter på.

 

Med den tradisjonelle nedfellbare stigen med en tamp ned i vannet til å rykke den ned med har man en sjangse. Eller med kassettstige som brukes noe på sjarker.

 

En annen sak jeg synes er noe på kanten, er løse lemmer i nedgangen til hytta. Den dag man blir overrasket av skikkelig uvær, er det nesten viktigere enn alt annet at den nedgangen kan stenges. Har da de løse lemmene gått på sjøen, så ligger man tynt an.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En annen sak jeg synes er noe på kanten, er løse lemmer i nedgangen til hytta. Den dag man blir overrasket av skikkelig uvær, er det nesten viktigere enn alt annet at den nedgangen kan stenges. Har da de løse lemmene gått på sjøen, så ligger man tynt an.

Dette har Bavaria løst på en kjempefin måte på 42C (muligens også andre modeller), der sitter de løse lemmene i ett pent stativ i babord akterluger på skottet inn mot motorrummet når de ikke er i bruk.

 

Lemmene sitter i ett spor som er konisk slik at lemmenes egen vekt låser dem fast, enkelt å få dem stuet unna og enkelt å hente dem frem.

Redigert av Chrian (see edit history)

MVH Chrian

Link to post
Share on other sites

En annen sak jeg synes er noe på kanten, er løse lemmer i nedgangen til hytta. Den dag man blir overrasket av skikkelig uvær, er det nesten viktigere enn alt annet at den nedgangen kan stenges. Har da de løse lemmene gått på sjøen, så ligger man tynt an.

Har du eksempler på gode alternative løsninger? Det eneste jeg kommer på i farten er lukene til Dehler :yesnod:

DSCN1334.jpg

Dette temaet er noe som interesserer meg ganske mye.

 

Ellers har vel noen produsenter hengslede dører, men jeg er litt usikker på styrken disse har kontra lemmer.

 

(lagt til bilde av luken på en større Dehler)

Redigert av ulysses (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette behøver ikke være verre en at lukene er festet til båten med et tau. Har man en 30 år gammel dame er det ikke krise om man skrur inn en bøyle i luka, og fester et tau mellom denne og en krok ved siden av nedgangen. Denne kroken brukes også som feste til sikkerhetsline, så den står der uansett. Lukene står til vanlig lent opp mot skottet i forkant av cockpit, og tauet er akkurat langt nok til at de kan stå der med tauet festet.

 

Enkelte ganger er det fint å ha en så gammel båt at man ikke er redd for å skru og bore litt!

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...