ulysses Svart 18.Februar.2007 Del på Facebook Svart 18.Februar.2007 (redigert) Tror det i de fleste båter kan være ganske risikabelt å få tak i stigen akter i litt sjø. På uttrekkbare stiger kan en liten taustump kanskje gjøre det lettere å få tak. Detter du overbord fra denne sliter du derimot mer hvis du skal felle ut stigen fra vannet....: (rettet liten skrivefeil) Redigert 18.Februar.2007 av ulysses (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
"Mathilde" Svart 18.Februar.2007 Del på Facebook Svart 18.Februar.2007 Er man heldig så overlever en med et dunk i skallen og er en fortsatt heldig så er en våken og kan fortsatt holde seg flytende. FALSK TRYGGHET SPØR DU MEG. Den skjønte jeg ikke. Hvor skulle dunket komme fra? Er det stigen du tenker på? Ja kanskje du er inne på noe. Det måtte være ifb. med at stigen svingte over og ned i vannet. Hvilke andre patenter finnes som er bedre? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøtummel Svart 18.Februar.2007 Del på Facebook Svart 18.Februar.2007 Jeg har en maken båt og har forsøkt dette i praksis, i motsetning til mange andre vil jeg tro.. Jeg har hengt på utsiden av en lignende seilbåt i ganske frisk sjø, og jeg anbefaler ikke at noen prøver slikt kun for øvelsens skyld. En bedre øvelse i rolig vær er å late som den uttrekkbare stigen har satt seg fast. Løsninger med taustiger som bikker under båten når du klatrer i dem er også greit å prøve på i rolig vann før det er nødvendig å gjøre det i dårlig vær. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
"Mathilde" Svart 18.Februar.2007 Del på Facebook Svart 18.Februar.2007 Badeplattform er nok en fordel i denne sammenheng, men jeg ser poenget til sjøtummel. Det er derfor viktig å forebygge slik hendelser ved å bruke sikkerhetsseler - spesielt i dårlig vær. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Barsk IV Svart 18.Februar.2007 Del på Facebook Svart 18.Februar.2007 Lekker det rundt masta? Lekker ikke, samme båt. Men forskjellige produsenter av mast, ligger forskjellen der? Mvh. Barsk II Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jawik Svart 18.Februar.2007 Del på Facebook Svart 18.Februar.2007 Det finnes nok ikke noen patenter for å komme seg ombord igjen. Stigen dunker deg sikkert, men hekken som er noe "hekkans", kan slå deg ut i litt bølgehøyde. Jeg ville foretrekke falleider på SB/BB side med tau som henger etter noen meter - nå tenker jeg ikke på fjordseilas - og som en kan få tak i dersom en ikke slår seg ut i fallet. De fleste faller over bord i sjøgang og ukonsentrert oppførsel på dekk/hekken. Er det flere ombord er en heldig. Men er en først utti så går tiden fort og båten seiler i fra. Mitt beste råd er å sikre seg ombord og ungå badeturen - dersom det ikke er maksvær. Jeg pleier å fortelle mannskap at dersom en tar seg en ufrivillig svømmetur så er en tapt for evigheten. Dette vekker opp de fleste og de tar vare på seg selv også når det er flere på dekk. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 18.Februar.2007 Del på Facebook Svart 18.Februar.2007 Aner ikke. Vannet kommer inn på utsiden av masta under dekksringen. Kurerer det ved å lede vannet inn i sporet i masta ved hjelp av tape før jeg setter på strekkfisken til masterringen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
"Mathilde" Svart 18.Februar.2007 Del på Facebook Svart 18.Februar.2007 For å fortsette opplisting av forskjellig utstyr så er radarreflektor er også noe jeg alltid har i båten, men jeg foretrekker en type som kan heises ved behov og ikke de fast monterte. Fortiden holder jeg på med å komplettere båten med bl.a. sikkerhetssutsyr. Radarreflektor står på lista. Jeg foretrekker også å kunne heise reflektoren ved behov. Hvilken type refelktor har du Sjøtummel og hvordan heiser du opp denne? I akterstaget? Har sett båter som har heist reflektoren i flagglina under salingshornet, er dette en brukbar løsning? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jawik Svart 18.Februar.2007 Del på Facebook Svart 18.Februar.2007 Badeplattform er nok en fordel i denne sammenheng, men jeg ser poenget til sjøtummel. Det er derfor viktig å forebygge slik hendelser ved å bruke sikkerhetsseler - spesielt i dårlig vær. Badeplattform er til sitt formål og ikke til å få noen ombord dersom en ikke har maksvær. Sikkerhetsseler bør absolutt være på uansett vær. I hvertfall hvist en er alene på dekk. Det finnes ikke noe dårlig vær bare dårlig sikring av en selv. (Sitat fra et annet sted). Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post Share on other sites More sharing options...
NOR_Gandsfjord Svart 18.Februar.2007 Del på Facebook Svart 18.Februar.2007 Har sett båter som har heist reflektoren i flagglina under salingshornet, er dette en brukbar løsning? Heis den sånn at lina fra undersiden av reflektoren ned til dekk er slakk. den deiser litt rundt, men henger mer (oftere) vertikalt enn om du strammer opp sånn at den er parallell med masta. Har personlig erfaring fra å snakke med et skip som så oss på 13.5 NM avstand med slik en tynn, løsthengende reflektor. Signifikant bølgehøyde ca 3m. Her kan du lese mer om den seilasen (tidligere gjengitt her på båtplassen også). Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post Share on other sites More sharing options...
"Mathilde" Svart 18.Februar.2007 Del på Facebook Svart 18.Februar.2007 Spennende lesning dette her Surprise. Og takk for tipset. For øvrig må jeg jo også skaffe meg en tåkelur....noen forslag her? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøtummel Svart 18.Februar.2007 Del på Facebook Svart 18.Februar.2007 (redigert) Jeg foretrekker også å kunne heise reflektoren ved behov. Hvilken type refelktor har du Sjøtummel og hvordan heiser du opp denne? En enkel metallreflektor er grei nok for kystseilas, og til den prisen de vanligvis selges har de fleste råd til to. Jeg heiser reflektoren under første salingshorn på lo side. Tynne reflektorrør som noen fester høyt i akterstag har dårlig refleks. For kraftigere saker som gjerne kan heises høyere opp i masten og som ikke skader seil og sånt ville jeg sett på den oppblåsbare fra Echomax. Selges bl.a. hos Seatronic. En pose med tomme ølbokser er også ganske effektiv, men hvem har nå slikt liggende i båten? Redigert 18.Februar.2007 av Sjøtummel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 18.Februar.2007 Del på Facebook Svart 18.Februar.2007 her Mathilde står lite om radarreflektorer http://www.sxk.se/tekniska/btf/navigation/reflektor.htm Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
NOR_Gandsfjord Svart 18.Februar.2007 Del på Facebook Svart 18.Februar.2007 ...For øvrig må jeg jo også skaffe meg en tåkelur....noen forslag her? Du må ha en sånn som du blåser i 'manuelt'. De på sprayboks er greie på fotballkamp, men de slutter å virke i tåke (helt sant!) Dersom membranen (som lager lyden) er fuktig (som ved tåke..) fryser fuktigheten pga trykkfallet i drivgassen når den kommer ut. Frossen membran = ingen lyd (ok - like mye lyd som en hvilken som helst sprayboks... psssssjt) Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post Share on other sites More sharing options...
"Mathilde" Svart 18.Februar.2007 Del på Facebook Svart 18.Februar.2007 Da blir det manuell tåkelur, takk for den Surprise. Og takk til Gunga Din for innlegget vedr. radarreflektor. PS: Bemerkelsesverdig hvor liten effekt den lille reflektoren hadde. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
NOR_Gandsfjord Svart 18.Februar.2007 Del på Facebook Svart 18.Februar.2007 står lite om radarreflektorerhttp://www.sxk.se/tekniska/btf/navigation/reflektor.htm Det står om riktig og feil oppheng av 'regnfanger'-reflektoren, men det står ikke noe om hvordan den lille reflektoren ble hengt opp. Tror det er viktig at den ikke strammes opp i nedkant men henger løst fra toppfestet sånn at den henger (mest mulig) vertikalt...(ok, den sveiver ihvertfall innom vertikalen nå og da) Kan jo forklare forskjellene vi erfarte kontra det de fant ut i testen. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 18.Februar.2007 Del på Facebook Svart 18.Februar.2007 även om det ene ikke utesluter det andre så skulle jag satsat på en bra reflektor ett stort fartyg räknar ikke med o finne oss småbåter ute til havs....dom står på en torr bru o kikker i radarn. har sett ett undantag....Color Viking...som "kröp"(max 5kn) ut ur Strömstads skärgård med en man på bakken, tåken var så tett att man knappt såg honom der nere på bakken......men ner vi kom utomskjärs tog man in honom...... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøtummel Svart 18.Februar.2007 Del på Facebook Svart 18.Februar.2007 Det står om riktig og feil oppheng av 'regnfanger'-reflektoren, men det står ikke noe om hvordan den lille reflektoren ble hengt opp. Tror det er viktig at den ikke strammes opp i nedkant men henger løst fra toppfestet sånn at den henger (mest mulig) vertikalt. Joda, men har du prøvd det der i litt vind og sjøgang? Med hensyn til svenske krysseklubbens anbefaling om å montere reflektoren i regnsamlerstilling så er det verd å lese den amerikanske testen fra 1995 som anbefaler dobbel regnsamlerstilling som den beste måten å henge opp reflektoren. Med to reflektorer kan jeg i og for seg bruke begge løsninger under seil. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
NOR_Gandsfjord Svart 19.Februar.2007 Del på Facebook Svart 19.Februar.2007 Joda, men har du prøvd det der i litt vind og sjøgang? Som 'eksempelet' mitt ovenfor sier: ca 14 m/s vind, ca 3m signifikant bølgehøyde. Snakket med et skip på VHF som kunne tracke oss uten problemer på 13.5 NM avstand. Og reflektoren hang 'løst' fra salingshornet. Nedhalslina akkurat så stram at reflektoren hverken dunket i vantet eller i masta. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 19.Februar.2007 Del på Facebook Svart 19.Februar.2007 (redigert) nödvendig sikkerhetsutstyr eller ikke......... enig med sjötummel det er saker som man kan komplettere med efteråt, det man vill ha... men att begynne o bygge om en fabrikslevert båt så att man får en riktig räddningstege tycker jag man kan kräva! -den skall gå att få ner om man ligger i vannet !- her får man klättra ombord först ! så skall det ikke vare! skit nu i märket på båt, vill ikke ha noen ny märkesdiskusjon!!!! Jeg er enig med deg Gunga Din. Alle som har øvd litt vet at det er svært vrient å komme seg ombord i arbeidsbåt/FRC på egen hånd selv i en halv meter sjø. Å tro at men klarer å felle ut en slik stige som vist er en utopi. Bemerk at jeg snakker om stigen. IKKE båten den sitter på. Med den tradisjonelle nedfellbare stigen med en tamp ned i vannet til å rykke den ned med har man en sjangse. Eller med kassettstige som brukes noe på sjarker. En annen sak jeg synes er noe på kanten, er løse lemmer i nedgangen til hytta. Den dag man blir overrasket av skikkelig uvær, er det nesten viktigere enn alt annet at den nedgangen kan stenges. Har da de løse lemmene gått på sjøen, så ligger man tynt an. Redigert 19.Februar.2007 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kosmix Svart 19.Februar.2007 Del på Facebook Svart 19.Februar.2007 Jepp. Løse lemmer er snodige greier.... Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post Share on other sites More sharing options...
Chrian Svart 19.Februar.2007 Del på Facebook Svart 19.Februar.2007 (redigert) En annen sak jeg synes er noe på kanten, er løse lemmer i nedgangen til hytta. Den dag man blir overrasket av skikkelig uvær, er det nesten viktigere enn alt annet at den nedgangen kan stenges. Har da de løse lemmene gått på sjøen, så ligger man tynt an. Dette har Bavaria løst på en kjempefin måte på 42C (muligens også andre modeller), der sitter de løse lemmene i ett pent stativ i babord akterluger på skottet inn mot motorrummet når de ikke er i bruk. Lemmene sitter i ett spor som er konisk slik at lemmenes egen vekt låser dem fast, enkelt å få dem stuet unna og enkelt å hente dem frem. Redigert 19.Februar.2007 av Chrian (see edit history) Sitér dette innlegget MVH Chrian Link to post Share on other sites More sharing options...
ulysses Svart 19.Februar.2007 Del på Facebook Svart 19.Februar.2007 (redigert) En annen sak jeg synes er noe på kanten, er løse lemmer i nedgangen til hytta. Den dag man blir overrasket av skikkelig uvær, er det nesten viktigere enn alt annet at den nedgangen kan stenges. Har da de løse lemmene gått på sjøen, så ligger man tynt an. Har du eksempler på gode alternative løsninger? Det eneste jeg kommer på i farten er lukene til Dehler Dette temaet er noe som interesserer meg ganske mye. Ellers har vel noen produsenter hengslede dører, men jeg er litt usikker på styrken disse har kontra lemmer. (lagt til bilde av luken på en større Dehler) Redigert 19.Februar.2007 av ulysses (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 20.Februar.2007 Del på Facebook Svart 20.Februar.2007 Luka på Dehleren er jo en måte å gjøre det på. Eller hengslede fløydører. Og den varianten hvor lemmene er hengslet og går i et spor. Stuet under åpningen. Løft opp og lås, så er det stengt. God sikkerhet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Herman Svart 20.Februar.2007 Del på Facebook Svart 20.Februar.2007 Dette behøver ikke være verre en at lukene er festet til båten med et tau. Har man en 30 år gammel dame er det ikke krise om man skrur inn en bøyle i luka, og fester et tau mellom denne og en krok ved siden av nedgangen. Denne kroken brukes også som feste til sikkerhetsline, så den står der uansett. Lukene står til vanlig lent opp mot skottet i forkant av cockpit, og tauet er akkurat langt nok til at de kan stå der med tauet festet. Enkelte ganger er det fint å ha en så gammel båt at man ikke er redd for å skru og bore litt! Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.