Jump to content

Praktiske/Upraktiske detaljer på en seilbåt


lano2

Recommended Posts

Ref. en historie i Seilas, eller var det seilmagasinet(?), følger ikke nødvendig sikkerhetsutstyr med i en ny båt?

Er ikke dét en praktisk detalj alle produsenter/selgere burde merke seg?

 

 

 

P.s. takk for tipsene ang. kjølebag litt tilbake i tid på denne tråden. Jeg mista nettilførselen...nettilgangen, så jeg fikk ikke fulgt opp debatten

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Mener dette er fra Hanse 370 og oppover.

Jeg tror det stemmer.

 

Ref. en historie i Seilas, eller var det seilmagasinet(?), følger ikke nødvendig sikkerhetsutstyr med i en ny båt?

Er ikke dét en praktisk detalj alle produsenter/selgere burde merke seg?

Nå vil definisjonen av hva som er nødvendig sikkerhetsutstyr variere en del avhengig av båtens bruksområde. Bare ta noe så enkelt som det påbudte sikkerhetsutstyret "egnet rednings- og flyteutstyr til alle om bord" og det greieste er om den som kjøper båten velger ut denslags selv.

 

Det jeg vil tro hadde vært en fordel var om produsent/importør/selger hadde lagt ved et sett treplugger til skroggjennomføringer. :wink:

Link to post
Share on other sites

Ok la oss få høre hva folket mener. Sprayhood'en på Maxi'en holder kanskje et år til, men da er det nok slutt. Hva mener folket, ny sprayhood eller kjøpe alu. vindskjermer? Klar over at prisforskjellen er betydelig, så det er selvfølgelig en faktor, men jeg tenker helst på andre ting. Savner man muligeheten for å legge ned sprayhooden? Ser man bedre gjennom vindskjermen? Båten kommer primært til å bli brukt som familieturbåt...

Redigert av hallaron (see edit history)

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Gjennomgående mast, gjør at man kan redusere mastetykkelsen, i følge Regina verftet. Da vil masten kunne reduseres, spesielt i toppen.

 

det er sant du får ett annet Euler-fall när man beräknar knäckningslast....... vilket gör att man kan redusera

mastprofilen.

 

med en tynnere profil så vinner fördelar för mindre turbulens runt masten som stör storseilet

mindre vikt i rigg......mindre kjölvikt etc

 

men oxo nackdelar...

 

vann/värmeläckage genom dekk..........

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Ok la oss få høre hva folket mener. Sprayhood'en på Maxi'en holder kanskje et år til, men da er det nok slutt. Hva mener folket, ny sprayhood eller kjøpe alu. vindskjermer? Klar over at prisforskjellen er betydelig, så det er selvfølgelig en faktor, men jeg tenker helst på andre ting. Savner man muligeheten for å legge ned sprayhooden? Ser man bedre gjennom vindskjermen? Båten kommer primært til å bli brukt som familieturbåt...

Et viktig spørsmål er hva slags vær familien kommer til å legge ut i. Er det stor sett bare koseturer i fint vær, tror jeg dere er tjent med å kunne legge ned sprayhoooden, evt ta den av. Skal dere seile mye i ruskevær vil nok en fast vindskjerm fungere bedre. Å legge ned en sprayhood som man ikke ser så godt igjennom, er som å pusse solbrillene når de er fulle av fett og salt.

Link to post
Share on other sites

det er sant du får ett annet Euler-fall när man beräknar knäckningslast....... v

Er ikke euler tallet dette hersens tallet "e" som er tilnærmet ex som for x=1 gir 2,718......... ved hjelp av rekkeutvikling, som den Sveitsiske matematikeren fikk oppkalt etter seg... han som elsket diffrensialligninger. :crazy:

 

Det er nok riktig som du skriver Gunga, at lasten som masten tåler blir noe høyere på en gjennomgående mast siden den kan betraktes som en fast innspennt kragbjelke i følge den elementære bjelketeorien, mens en mast på dekk bør nok betraktes som en frittsående kragbjelke...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Et viktig spørsmål er hva slags vær familien kommer til å legge ut i. Er det stor sett bare koseturer i fint vær, tror jeg dere er tjent med å kunne legge ned sprayhoooden, evt ta den av. Skal dere seile mye i ruskevær vil nok en fast vindskjerm fungere bedre. Å legge ned en sprayhood som man ikke ser så godt igjennom, er som å pusse solbrillene når de er fulle av fett og salt.

 

Vær??! Vi bor på palmekysten vettu - det er bare fint vær her :yesnod: - Nei spøk til alvor - tror det blir mest sommerturer når sola skinner, men det ligger alvorlige planer om å ta turen til sogn til neste år da...

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Euler hade 4 olike knäckfall om jag husker rett....det börjar o bli ett antal år nu sedan skolebenken :crazy:

 

o en mast på dekk ville vare ledet i begge ender enl Eulers knäckfall II

 

en genomgående mast "sitter fast" i roten o ledet endast i toppen..... Knäckfall III

 

fann dette

 

 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Eulers_kn%C3%A4ckningsfall

 

gubben själv

 

180px-Euler.jpg

 

sen kan man ju ställa en relevant fråga...dersom man går ner i masteprofil, vilket man gör,vad vinner man i hållfasthet :smiley:...........

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Det er riktig dette Gunga, men ingen av disse tilfellene vil oppstå på en seilbåt. Alle ligninger om knekk forutsetter at kraften kommer aksielt med masten, noe som ikke er tilfelle på en seilbåt... med mindre det regner småstender og annet.

 

Jeg mener i allefall fremdeles at vi må betrakte en mast på en seilbåt som en "innspent" bjelke med jenvt fordelt last over hele mastens lengde som virker tilnærmet normalt på masten (den delen av masten som har seil vel og merke)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det er riktig dette Gunga, men ingen av disse tilfellene vil oppstå på en seilbåt. Alle ligninger om knekk forutsetter at kraften kommer aksielt med masten, noe som ikke er tilfelle på en seilbåt... med mindre det regner småstender og annet.

 

Jeg mener i allefall fremdeles at vi må betrakte en mast på en seilbåt som en "innspent" bjelke med jenvt fordelt last over hele mastens lengde som virker tilnærmet normalt på masten (den delen av masten som har seil vel og merke)

både ja o nej ..........

 

nej

det er ingen "inspennt bjelke" (det er det bare på en ostagad jollemast)

 

ja

lasten fra vanten ger ett trykk på maströret.....

(har du en dragkraft i lovartsvanten så måste du ha en lika stor trykkraft i maströret........eller???)

 

men inget er så enkelt att vi bare har ett tryck

 

vi får som du säger oxo moment i maströret.

för i tillegg så har vi dynamiske laster fra sjö..

punktlaster fra bom/spinnaker festen

o andre kompliserade lastfall som när vi revar segel

 

 

regnet er nog försumbart... :wink:

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

både ja o nej ..........

 

nej

det er ingen "inspennt bjelke" (det er det bare på en ostagad jollemast)

Er enig med det meste du skriver, med unntak av dette over. Det er helt opplagt at for en gjennomgående mast så må vi bruke elementær bjelketeori. En gjennomgåede mast står av seg selv ombord i båten uten noen vantestag under gitte forhold. Er frittstående mast vil ikke gjøre dette under de samme fohold som den gjennomgående, denne må betraktes som fritt opplagret bjelke.

 

Sier vi videre at alle andre forhold er konstante og like for begge mastetypene (lager et ideal system), så sier da elemntær bjelketerori at den frittsående må være kraftigere enn den fast innspente. Jeg har ikke formelverket foran meg, men føler meg rimelig trygg på hukommelsen fra mekanikkens hverdag..

 

En seilbåt mast er og blir en bjelke av aluminium eller et annet materiale som egner seg til bjelker.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Er enig med det meste du skriver, med unntak av dette over. Det er helt opplagt at for en gjennomgående mast så må vi bruke elementær bjelketeori. En gjennomgåede mast står av seg selv ombord i båten uten noen vantestag under gitte forhold. Er frittstående mast vil ikke gjøre dette under de samme fohold som den gjennomgående, denne må betraktes som fritt opplagret bjelke.

 

gå ut med din båt då (med genomgående mast) ........utan att sette dit vanten.........

 

hissa ikke segel i havn.....för då legger du riggen över en annen båt....... :wink:

 

det moment du utsetter maströret för i dekkhöjd gör att du snart knekker det !

den lilla kraft du kan fånga opp bare med hjelp av maströret er försumbar i detta sammanhang.

frågan er om du ikke knekker det bara av egenvikt fra masten om du kommer ut i lite bölger.

 

nej alvarligt pröva ikke dette........ :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

.....men oxo nackdelar...

 

vann/värmeläckage genom dekk..........

 

Vann/varmelekasje kan jo ikke oppstå dersom en anvender mastegummi. Muligens tilpasset ved støping rundt mastekragen. Tett som det øvrige dekk, men ikke akurat noe for en båt som settes på land i hytt å pine. :wink: Mastens knekkpunkt vil oppfattes som bjelke. Uten vanter brekker jo det meste likevell. Kragen kan støpes i form dersom en ikke vil ha sølet på dekk.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Med nødvendig sikkerhetsutstyr tenkte jeg på drivanker, nødraketter, kasteline/bøye m. lys o.l. som ikke innehar en smak og behag-faktor.

Drivanker, der kan jeg være enig med deg. Når det gjelder nødraketter og bluss foretrekker jeg å kjøpe et utvalg jeg er fortrolig med. Kasteline, livgøye og markør finnes i et utall varianter og til forskjellige priser. Hva jeg kjøper avhenger en del av hvor mye plass jeg vil at dette utstyret skal ta, men først og fremst av hva slags utstyr jeg er fortrolig med. Sikkerhetsutstyr er såpass viktig at jeg foretrekker å velge det ut selv og ikke motta en standard pakke noen andre har valgt ut.

 

For å fortsette opplisting av forskjellig utstyr så er radarreflektor er også noe jeg alltid har i båten, men jeg foretrekker en type som kan heises ved behov og ikke de fast monterte. Utstyr for å heise folk fra vannet omord i båten er også noe jeg har, men også her er det viktigste at det er utstyr jeg er fortrolig med. Utystyr for å kappe riggen er også en selvfølge, men dette hadde jeg faktisk liggende og er ikke interessert i at det følger mer med båten.

Link to post
Share on other sites

Med nødvendig sikkerhetsutstyr tenkte jeg på drivanker, nødraketter, kasteline/bøye m. lys o.l. som ikke innehar en smak og behag-faktor.

nödvendig sikkerhetsutstyr eller ikke.........

 

enig med sjötummel det er saker som man kan komplettere med efteråt, det man vill ha...

 

 

men att begynne o bygge om en fabrikslevert båt så att man får en riktig räddningstege tycker jag man kan kräva!

 

-den skall gå att få ner om man ligger i vannet !-

 

her får man klättra ombord först ! så skall det ikke vare!

Bavaria44_1.jpg

 

skit nu i märket på båt, vill ikke ha noen ny märkesdiskusjon!!!! :smash:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

-den skall gå att få ner om man ligger i vannet !-

Det er jeg helt enig i Gunga, tar du den båten du viser på bildet eller min og sikker inn hånden din rett over stigen og og løfter opp stigen så har du den i vannet... Helt genialt etter min mening, ikke noen problemer å gjøre fra sjøen. Luken er god tysk kvalitet og har knapt noen vekt i det hele tatt... Jeg har en maken båt og har forsøkt dette i praksis, i motsetning til mange andre vil jeg tro..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det er jeg helt enig i Gunga, tar du den båten du viser på bildet eller min og sikker inn hånden din rett over stigen og og løfter opp stigen så har du den i vannet... Helt genialt etter min mening, ikke noen problemer å gjøre fra sjøen. Luken er god tysk kvalitet og har knapt noen vekt i det hele tatt... Jeg har en maken båt og har forsøkt dette i praksis, i motsetning til mange andre vil jeg tro..

 

Bilde viser jo ikke noe problemvær. Forsøk å få tak i stigen ved en+ meter bølger. Er man heldig så overlever en med et dunk i skallen og er en fortsatt heldig så er en våken og kan fortsatt holde seg flytende. FALSK TRYGGHET SPØR DU MEG.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...