Jump to content

Praktiske/Upraktiske detaljer på en seilbåt


lano2

Recommended Posts

Hvorfor ? Husk å argumentere !!!

Jeg er enig med TMS at langsgående bysse ikke er bra. Dersom det skal lages mat under seil og båten stamper eller ruller, eller for den saks skyld bare krenger mye til "feil" side, må kokken spenne seg fast med et belte til "kjøkkenbenken". Med en U formet bysse, kan en bare bruke føtter og rygg (evt bakende) til å "kile" seg fast. Til sjøs er faktisk et trangt "kjøkken" et gode, i motsetning til på landjorden. Med en U formet bysse vil heller ikke kokken være i veien for trafikk til/fra toalett f.eks.

 

I tillegg vil en U formet bysse ofte ha isboksen like ved siden av leideren. Dette forenkler ofte logistikken når :drink: skal transporteres fra isboksen til cockpit. Et meget viktig moment :lol:

Link to post
Share on other sites

Lano? går det an å spise på dette bordet?, det ser lite og vinglete ut? kan vel være maks plass til en på hver side? Er bordet levert av Regina eller er det et standard bord fra Maritim?

 

 

Trelist rundt kjøkkenbenken er upraktisk, men det bordet, det er praktiskt det ! Hallo hva legger du i ordet praktisk hr Lano2 ?

Link to post
Share on other sites

Termos Lasse, termos Lasse ! :lol:

 

Er det bare meg som skal trekke frem detaljene i denne tråden ? Kom med noen flere ting vi kan diskutere !!

Toalettet bør også være bak i båten. Siden Lasse har bestemt at byssa skal være på babord side, må altså toalettet være på styrbord side når du kommer ned leideren.

Link to post
Share on other sites

Har desverre ikke noen bilder men reagerte ganske mye på aktre toalett på Hanse 400 som ble kåret til Yacht of the year ifjor. Her var det svært mange skarpe kanter og særlig skummel var dusjveggen med et sylskarpt glasshjørne i øyehøyde. Ser for meg en blindet eller kastrert soloseiler langt til havs...

 

Ettersom ytterst få ser svake sider ved egen båt kan jeg trekke frem en sak på min båt. Er en løs aktertofte som må taes av hvis man skal ut på badeplattformen. Denne kan lett mistes på sjøen og er neppe billig. Lite lur løsning...

 

Har ellers et rimelig likt bord til det på Reginaen og det er ikke det helt store. Men fast cockpitbord tar en del plass i en såpass lite båt...

Link to post
Share on other sites

En oppsumering

Regina har:

 

- korte benker som det ikke går an å ligge på

- Bysse løsning som er beregnet for flatt hav og seilene nede

- Dieselpåfylling som griser til dekket

- ubrukeligt lite cocpitbord men heldigvis UTEN slingrekanter

- Storseilskjøte på hyttetak som gjør det vanskeligt å nå fra styreposisjon (som Lano påpekte)

- Toalett ikke mot fartsretning

Redigert av SRA (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har desverre ikke noen bilder men reagerte ganske mye på aktre toalett på Hanse 400 som ble kåret til Yacht of the year ifjor. Her var det svært mange skarpe kanter og særlig skummel var dusjveggen med et sylskarpt glasshjørne i øyehøyde. Ser for meg en blindet eller kastrert soloseiler langt til havs...

Jeg leste nylig en test av Hanse (husker ikke hvilken modell) i et amerikansk magasin, Cruising World tror jeg det var. Testpanelet der reagerte også på akkurat det samme, mange skarpe hjørner rundt omkring i båten.

Link to post
Share on other sites

En oppsumering

Regina har:

 

- korte benker som det ikke går an å ligge på

- Bysse løsning som er beregnet for flatt hav og seilene nede

- Dieselpåfylling som griser til dekket

- ubrukeligt lite cocpitbord men heldigvis UTEN slingrekanter

- Storseilskjøte på hyttetak som gjør det vanskeligt å nå fra styreposisjon (som Lano påpekte)

- Toalett ikke mot fartsretning

 

 

- Korte benker ? Har du prøvd ?

- Byssa er perfekt. Bare prøv !!

- Diesel ... Hvem bruker det ?

- Cockpitbordet er hovedgrunnen til at vi valgte Regina !!

- Storseilskjøte skjøtes på Tysk måte. ( Noe du sikkert ikke skjønnner hva er ... )

- Toalett ligger perfekt plassert midt i båten, nære cockpit, og står i fartsretningen.

Link to post
Share on other sites

En oppsumering

Regina har:

 

- korte benker som det ikke går an å ligge på

- Bysse løsning som er beregnet for flatt hav og seilene nede

- Dieselpåfylling som griser til dekket

- ubrukeligt lite cocpitbord men heldigvis UTEN slingrekanter

- Storseilskjøte på hyttetak som gjør det vanskeligt å nå fra styreposisjon (som Lano påpekte)

- Toalett ikke mot fartsretning

 

 

Er det ikke morro å krangle om seilbåter ? Uansett hvilken båt man velger, så er det mulig å lage en slik liste. Alle båter er kompromisløsninger eller ment å dekke ulike behov. Det er bare å velge motsatt utgangspunkt i forhold til det behov båten er ment å dekke, så er plutselig alle båter ubrukelige eller ideelle.....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...