Jump to content

Praktiske/Upraktiske detaljer på en seilbåt


lano2

Recommended Posts

Dybden av kjølen har vel ikke så mye å bety med hensyn på når du må reve, men mere vekten. Avdriften derimot blir typisk mindre til dypere kjøl du har (?)

Det er oppretningsmomentet fra kjølen som bestemmer når du må reve, med andre ord spiller både dybden (eller retter sagt kjølens tyngdepunkt) og vekten en rolle. Bare sjekk på de båttypene som leveres med forskjellig kjøldybde. De grunneste kjølene er alltid tyngre for å kompensere for mindre dybde. Og aller gunstigst er, som jeanneau sier, dyp kjøl med blybulb.

Link to post
Share on other sites

4: Blandeventil på varmtvannsbrederen, slik at man slipper å få 90 grader varmt vann ut av springen

Hej matrimonio

 

en sådan blandeventil fixar du lett själv finns på Clas Ohlsson bla

 

351220_X_2006-06-29_085221_82.jpg

 

koster 379 kr + att du behöver en T-koppling o ett par slangstumper.......så rekker varmvannet mye lengre :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Det er oppretningsmomentet fra kjølen som bestemmer når du må reve, med andre ord spiller både dybden (eller retter sagt kjølens tyngdepunkt) og vekten en rolle. Bare sjekk på de båttypene som leveres med forskjellig kjøldybde. De grunneste kjølene er alltid tyngre for å kompensere for mindre dybde. Og aller gunstigst er, som jeanneau sier, dyp kjøl med blybulb.

 

 

Ser at jeg burde vært mere presis. Poenget mitt er at fortsatt at dybden ikke har noe å si for når du må reve, men som dere korrekt sier det rettend moment (gz * arm). Dette momentet kan selvfølgelig økes ved å bygge en dypere kjøl (med samme vekt - eller også lettere), men også ved å øke vekten. Ved å øke vekten kan du ha en kortere kjøl - det har noen fordeler slik som tilgang til omrøder med mindre vann, men også ulemper i form av større deplasement og følgelig større motstand gjennom vannet (for å nevne noe. som alltid er det å designe båt et kompromiss mellom hvilke fordeler/ulemper man vil prioritere)

Link to post
Share on other sites

Ser at jeg burde vært mere presis. Poenget mitt er at fortsatt at dybden ikke har noe å si for når du må reve, men som dere korrekt sier det rettend moment (gz * arm). Dette momentet kan selvfølgelig økes ved å bygge en dypere kjøl (med samme vekt - eller også lettere), men også ved å øke vekten. Ved å øke vekten kan du ha en kortere kjøl - det har noen fordeler slik som tilgang til omrøder med mindre vann, men også ulemper i form av større deplasement og følgelig større motstand gjennom vannet (for å nevne noe. som alltid er det å designe båt et kompromiss mellom hvilke fordeler/ulemper man vil prioritere)

 

 

Lateralplanet må ingen glemme . :lol::lol:

Link to post
Share on other sites

Ville ikke det fungert dårligere i sjø?

Jeg har setet buet oppover, funker helt ypperlig det. Og jeg har seilt i tildels MYE sjø. Men det er vel litt avhengig av annen utforming rundt setet også. Det er ikke sikkert det fungerer på alle båter.

Det blir av en eller annen grunn ikke badekar.
Okei, da har jeg et ankepunkt mindre.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Det meste på en liten båt handler om kompromis mellom det ene eller andre. Det blir derfor individiuelle ønsker og behov som avgjør hva en velger. Bare se på cockpien til Jeanneauen, som definnitivt er et kompromis. To ratt gir lett adgang til landgang(middelhavet) og badeplattform. To ratt gir også litt dårligere rorfølelse, men dette er en crusingbåt. Skjøtteskinna sperrer passasjen i cockpiten, men gir bedre kontroll med storseilet. Motorkontrollen er kjelket plassert, men er unna tauverk.

Jeanneau som for øvrig lager gode båter har nok nøye vurdert disse kompromisene opp mot hverandre, også sette fra et salgsfremmende perspektiv.

Så dette handler mer om personlig smak og ens eget båtbehov.

Link to post
Share on other sites

Tåler ekte teakgulv å være våte? (hvis det f.eks. regner inn i båten)

Teakgulvet tåler nok fuktighet (jmf. teakdekk), men jeg tror det er lurt at teaken er festet i et stabilt underlag. Jeg er heller ikke overbevist om at heltre teak i 15mm er så mye mer ideelt enn finér. I hvertfall ikke hvis man kunne fått 3-4mm sliteskikt på fineren. At det er sløsing med ressurser er en annen sak.

Link to post
Share on other sites

Tåler ekte teakgulv å være våte? (hvis det f.eks. regner inn i båten)

 

Problemet nå er at; Hadde du ikke blitt fortalt hvor fantastisk det er med ekte teak på dørken, så hadde du heller ikke skjønt forskjellen på en dyr båt / Bavaria .....

 

Hvor mange båtkjøpere vet egentlig hva de kjøper ? ...og

Hvor mange forstår hvorfor en dyr båt koster det dobbelte av en billigbåt ?

Link to post
Share on other sites

Sånn ser et storseilskjøtearrangement ut.

 

Traveller.jpg

Basta!

Misunner deg den der Mulligan. Skulle du havne ved siden av meg i Skagen eller andre steder igjen, så ville jeg anbefale deg å ta den inn om natten..!!

 

Fra spøk til alvor: med min korte originale utgave føler jeg ikke at jeg får tvistet storseilet nok i endel situasjoner, skulle vært deilig å få ut litt mere kraft av det av og til. Tror det kan gi mindre logiring?

 

Mvh.

 

Barsk II :flag:

Link to post
Share on other sites

Joda, så fort jeg ser deg ligger den behørig innelåst i akterkabinen.

Jeg diskuterte dette med logirigheten med Ingemar. Han sa vel egentlig det at masta står en tanke for langt bak. Kompromiss med innredningen. Derfor er den avhengig av å ha svært gode seil for å gi full kraft.

Jeg korta litegrann inn på forstaget for å kompensere litt, uten at jeg vel føler at jeg fikk noe uttelling for det.

Link to post
Share on other sites

Tåler ekte teakgulv å være våte? (hvis det f.eks. regner inn i båten)

 

Jada. Heltre teak tåler godt å være vått. Det de liker mindre er sterk sol.

Båten min har vært i sterk sol og teaken bærer preg av det. Holder på å bryte den opp. Bortsett fra overflaten er den like fin inni men all fuging er gåen. Trodde det bare var å fjerne teakpluggene og skru ut skruene, men båtbyggeren hadde limt i tillegg.

Link to post
Share on other sites

Jada. Heltre teak tåler godt å være vått. Det de liker mindre er sterk sol.

Båten min har vært i sterk sol og teaken bærer preg av det. Holder på å bryte den opp. Bortsett fra overflaten er den like fin inni men all fuging er gåen. Trodde det bare var å fjerne teakpluggene og skru ut skruene, men båtbyggeren hadde limt i tillegg.

 

Erfaring tilsier at teaken trenger en viss tykkelse for å takle sterk sol. Det som legges til vanlig er for tynt. 25 mm og tykkere er bra. Men det er det ingen som bruker lenger.

Link to post
Share on other sites

Noe jeg tror er praktisk i seilbåter er når det er åpent fra cocpit til badeplattformen (som bildet til Jeanneau viser). Dét skulle jeg gjerne hatt selv, men konemor synes det ser skummelt ut...

Med småbarn ombord er man sikret en høy utskiftingstakt på badeender og andre leker.....:lol:

Men ift å lense unna en bråttsjø er det så klart en overlegen løsning.

Link to post
Share on other sites

Noe jeg tror er praktisk i seilbåter er når det er åpent fra cocpit til badeplattformen (som bildet til Jeanneau viser). Dét skulle jeg gjerne hatt selv, men konemor synes det ser skummelt ut...

Dette er absolutt en fordel.

Man slipper problemet med cockpitdreneringer som tettes av løv og annet rusk når båten ikke er i bruk.

Får man en bråttsjø bakfra vil cockpiten tømmes med en gang

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...