Jump to content

Praktiske/Upraktiske detaljer på en seilbåt


lano2

Recommended Posts

Med det samme vi er inne på dasser - jeg kan ikke skjønne hvorfor mange leverandører på død og liv skal presse ned to toaletter i en båt på pluss/minus 40 fot. Jeg har ikke hatt noen praktiske problemer med bare ett toalett selv om vi har vært 8 stykker på overseglingsturer/langturer som har vart i flere uker (nåverende båt har to og den eneste fordelen jeg kan se er at jeg kan gå på toalett uavhengig av om jeg er for babord eller styrbord halser).

 

kanonenig!!

Link to post
Share on other sites

Ja jeg må si jeg har stusset litt jeg også... Alle bildene til Lano bærer preg av å være kataligbilder og ikke bilder fra en båt som noen seiler og bruker. Man kan jo fort gå litt i surr om hva som er ønske og hva som ligger i havna.. Hvar det en optimistjolle jeg ønsket meg, og så har jeg en Regina, eller har jeg en Optimist og ønsker meg en Regina.... Men for all del det er jo mange som har flotte båter, min båt er ikke spseielt flott, men jeg har den, jeg har betalt den, og jeg gleder meg til våren når den skal på¨vannet igjen...

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Hei , det følger med en svenske med pusseskinn på kjøpet. Hvorfor tror du eller disse båtene er så dyre ? :wink:

Syrefaste vindusrammer skal skinne på en slik båt.

Greit nok det, men hvordan fikk han pussa vekk saltet rundt vinduskarmer og skrog mens båten var utpå?

Han la til ved siden av meg, og ingen var i land for å pusse eller spyle.

 

Det må jo være en utrolig praktisk detalj her som vi andre har gått glipp av.

Hemmelig ? :lol:

Link to post
Share on other sites

Alle Jeanneau'ene jeg har vært oppe i har det vært plast-teak som dørk. Kanskje du har en "Queen-utgave" ?

 

De to jeg har hatt (en 2000 modell og en 2003 modell) har teak-finer i dørken. Har aldri hørt om noe annet. Her er Puseidon og min dørk. Er det plast?

 

pus.jpg

 

Tror egentlig ikke noen av de du nevner har plast-dørk. Hva er din definisjon på plast-teak?

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Bavarian har i allefall plast dørk, eller laminat som det kalles innomhus.. Jeg mener også å sett det samme flere andre båter.. vedlikholdsfritt og kaldt å gå sammenlignet med ekte vare..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Om det er hemmelig vet jeg ikke . Men det er en Scand 29 som farter rundt Nøtterøy/Tjøme som er alltid skinnende blank. Når alle andre har skitne fotavtrykk på dekket så er den båten skinnende blank om morgenen. Båten er rett og slett alltid perfekt i finishen :lol: En gang ved Sandøya så dregget de opp,hele mannskapet på dekk. Skrubbing/gnukking/pussing og vindusvask ble gjort med saltvann tror jeg. En halvtime etter at de var ferdige gikk jeg derifra og passerte få cm fra dem for å se. Ikke spor av salt noe sted og skinnende blankt over alt. Et mysterium for meg ihvertfall.

Link to post
Share on other sites

Vil det ikke være med mer positivt om denne tråden hadde forslag til praktiske løsninger i stedet for å rakke ned på andre sine båter / andre båter, og på en barnslig måte bare fremheve den en selv har? Dette er vel et voksentforum????? :confused:

 

 

Det var litt av planen min med tråden, men noen misunnelige sjeler ville det annerledes.

Isteden for en Bavaria diskusjon, så vil jeg trekke frem detaljer man liker/misliker på seilbåter, og i beste fall har kanskje noen en god løsning å komme med. :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Om det er hemmelig vet jeg ikke . Men det er en Scand 29 som farter rundt Nøtterøy/Tjøme som er alltid skinnende blank. Når alle andre har skitne fotavtrykk på dekket så er den båten skinnende blank om morgenen. Båten er rett og slett alltid perfekt i finishen :lol: En gang ved Sandøya så dregget de opp,hele mannskapet på dekk. Skrubbing/gnukking/pussing og vindusvask ble gjort med saltvann tror jeg. En halvtime etter at de var ferdige gikk jeg derifra og passerte få cm fra dem for å se. Ikke spor av salt noe sted og skinnende blankt over alt. Et mysterium for meg ihvertfall.

 

det er i vartfall ingen Najad 371 som farter runt Nötteröy/Tjöme skinnende blank......

 

en båt skall användas o jag skall ha skorna på mig både på dekk o nere i båten :smash: ................. :lol:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Det var litt av planen min med tråden, men noen misunnelige sjeler ville det annerledes.

Isteden for en Bavaria diskusjon, så vil jeg trekke frem detaljer man liker/misliker på seilbåter, og i beste fall har kanskje noen en god løsning å komme med. :rolleyes:

 

Det her tror jeg ikke noe på, du elsker en Bavaria diskusjon.

 

Vi er foreløpig veldig godt fornøyd med båten vår, men det er 4 ting som godt kunne vært andeledes.

 

1: Som "mathilde" nevner løs cocpitbenk, jeg mistet en på min forrige båt (bavaria32), "mathilde" den kostet 2300kr

2: Kjøleaggregatet avgir mye varme og er plassert under kjøleboksen :confused:

3: Dreneringshullene i ankerbrønnen er plassert 5cm opp i fra bunnen slik at det alltid står vann i boksen

4: Blandeventil på varmtvannsbrederen, slik at man slipper å få 90 grader varmt vann ut av springen

Redigert av matrimonio (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Blondinene mine irriterer seg over at det ikke er ståhøyde i lugarene, men jeg prøver jo å forklare de at de skal ligge på rygg...osv :cheers:

 

For mer avanserte ting må vi ta salongen til hjelp .... :blush:

 

En løsning, siden pettersand er så opptatt av løsninger.... :crazy: kan jo være å bytte ut blondinene, med 2 Thai-jenter.... :lol:

Link to post
Share on other sites

Da skal jeg være konstruktiv og vise noen praktiske detaljer.

 

4096863_5_0_pict0005.jpg

 

Dette er en cockpit lagd for å fungere både på sjøen og i havn. Legg merke til de to rattene som gjør at midtgangen bakover er fri samtidig som man ser seilene veldig godt. Setet bak hvert ratt er buet slik at man ikke sklir når man seiler. Løygangen er lett tilgjengelig, lang nok, og av god kvalitet. Vinsjene er smart plassert med storseilet på de bakerste (tysk skjøting). Samtidig er de faktisk store nok. I midten har man god fotstøtte i boksen som også inneholder stueplass og fungerer som støtte til cockpitbordet som man bruker ved landligge. Trinnet ut til badeplatformen kan flyttes opp slik at man får sammenhengende sete bak.

 

 

4096863_6_0_pict0006.jpg

 

Her legger man merke til at gass-spaken er ute av veien slik at man ikke hekter skjøtene i denne.

 

 

4096863_2_0_pict0002.jpg

 

Kjølen er dyp og av jern med bulb av bly. Det gjør at man slipper å reve med en gang det blir vind. Roret er fritthengende og dypt slik at båten ikke kaster styringen når man krenger. Sammenlign med awb'en i bakgrunnen!

 

Alt dette gjør at man får en rask båt som er gøyal og enkel å seile.

 

sAR05-1503.jpg

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

4096863_5_0_pict0005.jpg

 

Setet bak hvert ratt er buet slik at man ikke sklir når man seiler.

Jeg ville absolutt foretrukket at de var buet ANDRE VEIEN. Dette blir jo et badekar. Et sete som er buet oppover vil også hindre deg i å skli ned i le, samtidig som sprut/regnvann renner effektivt av.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Jeanneau: Hvordan er overføringen mellom ratt og ror - er det kjeder? Hva synes du om "rorfølelsen"?

 

"

Kjølen er dyp og av jern med bulb av bly. Det gjør at man slipper å reve med en gang det blir vind

 

"

Dybden av kjølen har vel ikke så mye å bety med hensyn på når du må reve, men mere vekten. Avdriften derimot blir typisk mindre til dypere kjøl du har (?)

Link to post
Share on other sites

Jeg ville absolutt foretrukket at de var buet ANDRE VEIEN. Dette blir jo et badekar. Et sete som er buet oppover vil også hindre deg i å skli ned i le, samtidig som sprut/regnvann renner effektivt av.

 

Ville ikke det fungert dårligere i sjø? Si det.. Det blir av en eller annen grunn ikke badekar.

 

Jeanneau: Hvordan er overføringen mellom ratt og ror - er det kjeder? Hva synes du om "rorfølelsen"?

 

Overføringen er med wire. Fungerer ok, men ikke så bra som ved kun et ratt. Fordelene oppveier denne ulempen. Det var mange som lo av de doble rattene når denne båten kom i 2000. Men verden er jo sånn at noen må vise vei...

"

Kjølen er dyp og av jern med bulb av bly. Det gjør at man slipper å reve med en gang det blir vind

 

"

Dybden av kjølen har vel ikke så mye å bety med hensyn på når du må reve, men mere vekten. Avdriften derimot blir typisk mindre til dypere kjøl du har (?)

 

Jo dypere bulben sitter, jo mer rettende moment? (ved samme vekt) Da kan man enten lage en stivere båt, eller en lettere. Dette er en stiv båt.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...