Jump to content

Praktiske/Upraktiske detaljer på en seilbåt


lano2

Recommended Posts

I tillegg er det utrolig irriterende på båter, hvor man ikke har et eget rom til luka. ( Døra inn )

Alle de billige tyske og franske har vel denne irriterende detaljen.... eller ?

Enig i at det er veldig praktisk å ha eget rom til lukene.

Men det er sikkert ikke store jobben å snekre noe selv eller?

 

En annen praktisk detalj: Fast sted å henge fra seg nøklene til båten på.

Link to post
Share on other sites

Fordi det ikke finnes noe fornuftig sted å ha dem.

Foran kommer de i konflikt med genuaen, og akter er plassen opptatt av andre ting som anker, redningsbøye, etc.

 

Jeg gikk så langt at jeg kjøpte et par dobble holdere, men oppdaget fort at jeg ikke hadde noe sted å gjøre av dem. Heldigvis fikk jeg returnert dem.

Redigert av oddgeir (see edit history)

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

Etter å ha lest denne tråden så skjønner jeg at det er jeg som har verdens beste seilbåt til tross for liten størrelse og lav verdi!

 

Bysse til babord rett ned leideren

Byssa er trang

Vask plassert lengst inn mot senter av båten

Toa til styrbord rett ned leideren

Toan i båtens lengderetning

Fenderne festet i pushpiten med de tauene som henger fast i fenderne

Hverken halegatt eller kryssholt midtskips

Løygang med storseilsskjøte lett tilgjengelig for rormann og mannskap

Løgang er avtagbar noe som gir "ren" cockpit uten snublefeller

Genoaskjøtene lett tilgjengelig for rormann og mannskap

Lange benker til å ligge på i cokckpit

Luke i gjennomsiktig plast

Bøyle til å spenne meg fast ved komfyr

Bensintanken er løs så den flles på land

Cockpitkarmer i fremre kant er slik at man behagelig kan sitte mot fartsretningen (beste plassen ombord hvis man ikke selv står til rors!)

 

Hvem sa at "Big (and expensive) is beautiful? :flag:

 

Nei, den er ikke til salgs!

 

Pelle Petterson skal ha all ære av design og Nimbus av bygging og innredning - selv har jeg bare kjøpt og betalt den! :wink:

 

:sailing:

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hei Lano2,

 

vedr. teak v.s. plast ombord; Sammenligner vi en Hanse 37 (plastikk-teak) med en Dufour (teak-teak(?)), er Hanse 37 ca ett tonn lettere.

 

Jeg måtte sjekke dette nøyere i høst, da en bekjent med Hanse 37 mente Dufour i samme størrelse (38?) seilte veldig sakte. Tipper de 1000 kiloene har en vesentelig betydning. Må legge til at jeg faktisk ikke sjekket HVOR kiloene var mer eller mindre - det slo meg akkurat nå.

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

vilken typ segelbåt snakker vi om.....langtur eller racer ???..........nu begynner vi o jämföra lastbiler med formel 1

 

 

1000 kg har neppe noen betydning om vi snakker langtur.....sitter kilona på rett stelle...har du en starkare båt, plus litt mer roliger rörelser i sjöen!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

vilken typ segelbåt snakker vi om.....langtur eller racer ???..........nu begynner vi o jämföra lastbiler med formel 1

1000 kg har neppe noen betydning om vi snakker langtur.....sitter kilona på rett stelle...har du en starkare båt, plus litt mer roliger rörelser i sjöen!

 

Jada herr Din, jeg har faktisk jobbet for å få Hulda tyngre. Og det ser faktisk ut som et par tonn ekstra ikke gjør så mye for hastigheten. Igjen som du hevder, man må skille mellom 'flyvepapper' og de mer sedate. I sommer kom jeg seilende sydover i Kosterfjorden for SW bris i retning Väderö. Opp bak meg kommer det en seiler som, for det første ligger 5 grader høyere i vinden enn jeg greier, og som fullstendig parkerer meg. Hulda rusler sammen med tre- fire andre båter avgårde i 5- til 6 knop. Da jeg tar seilene i Gule Humpen for å motre inn til Havstensund, blir jeg seilt opp av de andre som er vanlige, moderne seilbåter. Dagen etter fikk jeg noen skikkelige vindbyger ute i fjorden, og Hulda toget for bidevind i mellom åtte- og ni knop, og det er skrogfart. Hulda er tekstildreven lastbil.

Link to post
Share on other sites

Hei Lano2,

 

vedr. teak v.s. plast ombord; Sammenligner vi en Hanse 37 (plastikk-teak) med en Dufour (teak-teak(?)), er Hanse 37 ca ett tonn lettere.

 

Jeg måtte sjekke dette nøyere i høst, da en bekjent med Hanse 37 mente Dufour i samme størrelse (38?) seilte veldig sakte. Tipper de 1000 kiloene har en vesentelig betydning. Må legge til at jeg faktisk ikke sjekket HVOR kiloene var mer eller mindre - det slo meg akkurat nå.

 

Hvilken dufour? Dufour 385 er en underrigget turbåt. Dufour 40 er en rask cruiser/racer. Hvis din bekjent mener 385, så er ikke det samme konsept som hanse.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Har stusset litt på disse regina båtene:

 

Traff en gang på en som sa at han kom rett fra Skagen. Det merkelige var at man ikke kunne se noen antydning til salt fra sjøsprøyt på skroget, og det var liten kuling utpå.

 

Alt var skinnende blankt. Hvordan fikk han til det?

 

Det må være en eller annen praktisk detalj som jeg ikke kjenner til :wink:

Link to post
Share on other sites

vilken typ segelbåt snakker vi om.....langtur eller racer ???..........nu begynner vi o jämföra lastbiler med formel 1

1000 kg har neppe noen betydning om vi snakker langtur.....sitter kilona på rett stelle...har du en starkare båt, plus litt mer roliger rörelser i sjöen!

 

Ja. Og nei og Amen.

 

Jeg bygde meg engang en kvarttonner hvor jeg brukte alle triks for å få ned vekta.

Og det fikk jeg.

Min veide 2200 kg. De andre veide 2600 til 2800. Jeg hadde over 50% kjølvekt.

Båten gikk som ei kule i lett vær.

Og det var stort sett alt den gjorde.

I litt sjø og vind var den helt umulig å ha med å gjøre. Den stoppet helt opp i motsjø og drev ikke gjennom i det hele tatt. Brå i bevegelsene. Og siden den ikke hadde et skrog med mulighet for surfing var den forferdelig vinglete på slør og lens dersom det båste litt.

 

Skogsraceren, som noen uærbødig kaller den, holder designvekta på kiloen. Selv om den nok blir noen kg. lettere i vinter også som resultat av min kamp mot treverk i båt.

Link to post
Share on other sites

Flott at du har blitt bedre, LANO og er aktiv med igjen.

Så da spør jeg igjen jeg har du en Regina, greit å vite da jeg har en bekjent som er på jakt etter båt i det noe høyere sjikt prismessigt.

 

 

 

 

Tror ikke Lano har båt jeg, eller har du bytta fra 35 til 38??

 

her skriver han om sin 35 foter

Og her fortelles det om 38 foteren som han nå har!

-----

men toalett midt i båten ser det ut som det 38 foteren som har.

http://www.reginayachts.se/SPECIFIKATIONER...ifikation_w.pdf

 

http://www.reginayachts.se/SPECIFIKATIONER...ifikation_w.pdf

Link to post
Share on other sites

Har stusset litt på disse regina båtene:

 

Traff en gang på en som sa at han kom rett fra Skagen. Det merkelige var at man ikke kunne se noen antydning til salt fra sjøsprøyt på skroget, og det var liten kuling utpå.

 

Alt var skinnende blankt. Hvordan fikk han til det?

 

Det må være en eller annen praktisk detalj som jeg ikke kjenner til :wink:

 

 

Hei , det følger med en svenske med pusseskinn på kjøpet. Hvorfor tror du eller disse båtene er så dyre ? :wink:

Syrefaste vindusrammer skal skinne på en slik båt.

Link to post
Share on other sites

En detalj jeg synes er upraktisk ombord en seilbåt er toalettet - dette gjelder forøvrig motorbåter også. Jeg håper en dag å finne en dass som fungerer bedre en disse typiske små (i alle fall til min bakdel) og upraktiske pumpedassene. Kanskje noen her på båtplassen har noen gode tips.

 

Med det samme vi er inne på dasser - jeg kan ikke skjønne hvorfor mange leverandører på død og liv skal presse ned to toaletter i en båt på pluss/minus 40 fot. Jeg har ikke hatt noen praktiske problemer med bare ett toalett selv om vi har vært 8 stykker på overseglingsturer/langturer som har vart i flere uker (nåverende båt har to og den eneste fordelen jeg kan se er at jeg kan gå på toalett uavhengig av om jeg er for babord eller styrbord halser).

Link to post
Share on other sites

Har stusset litt på disse regina båtene:

 

Traff en gang på en som sa at han kom rett fra Skagen. Det merkelige var at man ikke kunne se noen antydning til salt fra sjøsprøyt på skroget, og det var liten kuling utpå.

 

Alt var skinnende blankt. Hvordan fikk han til det?

 

Det må være en eller annen praktisk detalj som jeg ikke kjenner til :wink:

 

 

Lasse, det finnes muligens tre typer eiere:

 

1. de som eier en slik båt og påstår de krysser hav

2. de som påstår de eier en slik båt

3. de som eier en slik og ikke påstår noe annet en de gjør eller har

 

er nok flest av de siste tenker jeg, og det er som det har blitt snakket om før, viktigt å ta innlegg i et fora med en klype salt da avsender er anonyme.

Redigert av SRA (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...