Jump to content

Praktiske/Upraktiske detaljer på en seilbåt


lano2

Recommended Posts

Dette kan være praktisk hvis sprayhood'en begynner å bli gammel og vanskelig å se ut av....

Dette fikk meg til å tenke på noe som er virkelig upraktisk og har irritert meg grenseløst noen ganger:

 

Når winsjen til f.eks storseilfallet står slikt plassert i forhold til stålrørene i sprayhooden at man er fri for hud på knokene etter å ha heist storseilet :sad:

Link to post
Share on other sites

Gjelder dette Ericson 30 båtene ? Svensker har vel tykk hud....?

Ericson 30 er nok ingen svenske, den er produsert i USA. Det er faktisk Leiv Erikson som har inspirert navnet, logoen er en vikingehjelm. Forøvrig har ikke båten min sprayhood i det hele tatt, bommen er så lav at det vil bare bli plunder med sprayhood. :sad:

Link to post
Share on other sites

Flott at du har blitt bedre, LANO og er aktiv med igjen.

Så da spør jeg igjen jeg har du en Regina, greit å vite da jeg har en bekjent som er på jakt etter båt i det noe høyere sjikt prismessigt.

Kom det fram noen bilder av skuta til lano 2 ?

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Regina båtene virker for meg som båter laget for

"de Gamle"

De som har god tid på sjøen.

 

Men den oser av kvalitet og bruk av dyre matrialer.

 

Hvilket LYS tall har du på båten din Lano2 ?

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Kryss eller slør ? - Ja :sleep:

Seiler ikke regatta, og har dermed ikke seilgarderoben full av forseil.... Uansett, så er dette en båt som virkelig kan krysse.

 

Bunnstoff er jo ikke bunnstoff..... Jeg kjører med hardt bunnstoff ( racing fra jotun ) Ble fortalt at man alltid bare skal rulle en vei ....

Link to post
Share on other sites

Bunnstoff er jo ikke bunnstoff.....

Tipper du er inne på svaret selv her. Det er ikke noe fasitsvar. VC17 f.eks skal man ikke rulle frem og tilbake, fordi løsemidlene vil løse opp der du har malt før, slik at skikttykkelsen vil bli kraftig redusert. Hvordan dette er med selvpolerende husker jeg lite av, men jeg mener at det er en helt annen historie. Racing blir vel kanskje som en mellomting å regne her.

Link to post
Share on other sites

Kan ikke se at det står noe om dette på hjemmesidene hverken til Jotun eller Hempel. Kan heller ikke huske at det står noe om dette på boksene med bunnstoff fra de samme produsentene.

For å ha en viss kontroll på tykkelsen av bunnstoff som man legger på synes jeg det er naturlig at man påfører dette etter et visst system. Selv bruker jeg alltid rulle, prøver å rulle på et jevnest mulig lag, men ikke alltid like nøye om det rulles på langs eller tvers. Har også noe med arbeidsstillingen å gjøre som ikke alltid er like behagelig! :nonod:

 

VC17 har jeg ingen erfaring med, men planer om å få det når/hvis jeg orker å gå løs på den møkkajobben det er å fjerne all gammel "moro"!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Regina båtene virker for meg som båter laget for

"de Gamle"

De som har god tid på sjøen.

 

Men den oser av kvalitet og bruk av dyre matrialer.

 

Hvilket LYS tall har du på båten din Lano2 ?

 

 

Den nye 35 foteren er en helt annen verden enn 38, 43 og 49.

Her handler det om moderne linjer, noe jeg har ventet lenge på.

Håper Nauticat også følger opp snart, med en båt som beholder bredden helt bak, og har en bratt stevn.

Link to post
Share on other sites

Lano, du har ingen Regina du, synes du bør slutte å bløffe nå - det begynner å bli flaut

 

 

 

Tror ikke Lano har båt jeg, eller har du bytta fra 35 til 38??

 

her skriver han om sin 35 foter

Og her fortelles det om 38 foteren som han nå har!

-----

men toalett midt i båten ser det ut som det 38 foteren som har.

http://www.reginayachts.se/SPECIFIKATIONER...ifikation_w.pdf

 

http://www.reginayachts.se/SPECIFIKATIONER...ifikation_w.pdf

Link to post
Share on other sites

SRA

Ut i frå dine bilder/ teikninger, ligg toalettet til Regina 35 midt i båten etter dei fleste seilarar si oppfattning. Men ! Det hadde vore like riktig å skrive at det ligg akter. Spørsmåla om kva som er akter og kva som er midt er sjølvsagt uklart. Men kjenner i alle fall ikkje til mange nyare seilbåtar som har toalettet heilt i "aktern"... Det beste hadde nok vore å skrive at toalettet låg ved nedgangen.

Regina 38 har dassen omtrent der masta er, dusjavdelinga framfore. Dette er naturleg nok riktigare å kalle i midten av båten. Ofte er det likevel slik at ein tek utgankspunk i kvar salongen er når ein beskriv toalettet si plassering, slik at ein her også kan seie at toalettet er framme.

Link to post
Share on other sites

Har ikke målt inn båten, men holder følge med X-99, som er sånn ca 1,20 .

 

En X99 har lystall 1,25. Jeg har seilt X99 i mange år, og kan vanskelig se for meg at Reginaen skulle holde følge. Dette er nok ønsketenking. Feks planer en x99 på slør/lens.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

Regina'en har et mer moderne skrog enn X-99 og en lengre vannlinje, men jeg skal selvfølgelig ikke påstå at vi kan seile fra en X-99 i plan....

Jeg innrømmer at at sammenligningen ble litt feil..... 2 båter med så forskjellig vekt, vil selvfølgelig ikke være sammenlignbare....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...