Jump to content

båtplasser - priser fortsatt økende i 2007


Framtia

Recommended Posts

Vet at det er flere tidligere tråder om båtplasser i Oslo-området, men satser på at det er greit med en ny....

 

jeg har nettopp byttet til større båt, og plutselig ble båtplass igjen et problem. Har fulgt med på Finn en tid, og ser at plasser i Bærum nå har en prisforventning på 300-350.000 for en 3,5 meter, en 5 meter på Gyssestad er åpen for bud over 400.000, og jeg har fått tilbud om en 4,5 meter for 500.000! Dette kan tyde på at prisøkningen er på omlag 100.000 fra i fjor.

 

Alle som ikke er i den heldige situasjon over å eie en slik plass (med andre ord ha oppnådd en enorm verdiøkning bare på noen få år) vil vel være enig i at dette er galskap. Videre er det en trend som gjør sjølivet til en eksklusiv aktivitet for de med god råd.

 

Løsningen er vel kun at kapasiteten på sikt økes betydelig, og da må politikerne vekkes. Med de beløp en snakker om nå vil vel noen sikkert være interessert i å ta opp en slik tråd. Forøvrig har jeg tidligere erfaring med aksjer i golfanlegg, kjøpte en aksje i 2000 og en ny tilsvarende i 2005 til 25% av prisen. Endringen skyltes ikke at det ble så mange færre som spilte golf, men at en så at tilbudet på banesiden overgikk etterspørselen. Skulle det bli litt mer usikkerhet i markedet om at prisøkningen vil avta, vil dette sikkert kjøle prisveksten.

 

400.000 for kjøp av båtplass betyr med dagens rentesats en årlig kostnad på 20.000 per sesong, eller 4000 kr per måned iløpet av en normal sesong. Et hull i sjøen skal da umulig være verdt så mye. Når en i tillegg tenker på at det er offentlige arealer som er stilt til rådighet blir det enda mer urimelig at folk skal kunne gjøre seg rike på dette.

 

Noen som har forslag til tiltak som kan øke oppmerksomheten på dette - tidligere oppslag i media har åpenbart ikke hatt tilstrekkelig effekt enda.

Redigert av ktpriv (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Et alternativ er at man ikke tar disse "idiot-plassene" i Oslo, men heller "ofrer" det å kjøre bil 1 times tid videre ut av byen (eller helst enda litt lenger). Jo lenger du velger deg bort fra de "kuleste" plassene, og selvfølgelig de mest bekvemmeligste, jo mer "normale" blir prisene.

 

Jeg ser her at det er greit å ha båten nære med tanke på å titte innom ved væromslag, køer på fredag og søndag etc. men så lenge "alle" skal ha båten sin innerst i oslofjorden, så vil nok prisene være deretter.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

vikers ordbruk om idiot-plasser synes jeg er harde ord. Det er en del av oss som har gamle båter som trenger mye oppgradderinger og vedlikehold. Skal enn jobbe på båten en times tid etter jobben et par kvelder i uka, er en time hver vei et dårlig utgangspunkt i en mulig gammel bil.

 

Når dette er sagt tror jeg nok prisene vil stige fremmover. Det er ikke noen riktige måter å rette dette opp på der det er sluppet løs.

 

Men det jeg er spent på er hva vil hende hvis en plass blir omregulert, og en har kjøpt en plass til fler foldige hundrede tusen. Som det fungerer i de tidligere kommunale plassene i Bærum, kjøper en kun en leierett, og noe bryggeanlegg. Områdene eies fortsatt av kommunen, og leies ut til båtforreningene.

 

Det måles ikke opp og tinglyses ikke som ved kjøp av anden fast eiendom. Tar jeg feil ? :cheers:

Link to post
Share on other sites

Men det jeg er spent på er hva vil hende hvis en plass blir omregulert, og en har kjøpt en plass til fler foldige hundrede tusen. Som det fungerer i de tidligere kommunale plassene i Bærum, kjøper en kun en leierett, og noe bryggeanlegg. Områdene eies fortsatt av kommunen, og leies ut til båtforreningene.

 

Det måles ikke opp og tinglyses ikke som ved kjøp av anden fast eiendom. Tar jeg feil ? :cheers:

quote.gif

Hvordan det foregår i de havnene du referer til vet jeg ikke.

Vet om andre plasser du får slike båtplasser tinglyst om du kjøper deg inn. :yesnod: :yesnod:

Redigert av Ubåtfender (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sandvik(a) : Håper du la merke til mine "...." de har jo en funksjon, gjerne. :smiley:

 

Suzuki: Ser at det tar tid å komme seg ut av Oslobyen, og det vet jeg...har sittet i den køen der flere år for å komme hjem som pendler. Men poenget mitt er at om man kan velge en plass noe lenger unna Oslo, så er prisene helt anderledes, men selvfølgelig...det går på bekostning av nevnte ting. Og i og med at veldig mange sette nærheten til båten som et kriterie i valg av båtplass i Oslo - så blir prisene høye, da det ikke er plasser nok til alle.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

I båthavna der jeg har to båter betaler vi 4000 per bås (uavhengig av bredde på båsen). Havna ligger på grensa mellom asker og bærum. Har ikke hvert noen pris økning på noen år nå.

Redigert av C-marine (see edit history)

Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu

 

Enda en med båt lappen!

Link to post
Share on other sites

en båtplass lengre fra byen vil helt klart være rimeligere, men det går ut over tilgjengeligheten. Jeg har f.eks ofte overnattet i båten om sommeren og dratt derfra til jobb. Videre er det mye lettere å få brukt båten på en vanlig hverdag og det er for meg verdt en god del penger. Forøvrig må en vel bare forvente at prisene vil stige mye lengre ut også etterhvert som flere søker ut av byen. Mitt tips til investering er derfor å kjøpe båtplasser hvor de enda er relativt rimelige.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

ÅÅÅÅ,er heldig jeg.En time kjøring til båten.Men så ligger den på MIN brygge også da,8 m lang og strøm.

Men for å sammenligne galskapen mellom de forskjellige stedene rundt i landet:på Salsbruket(n-trøndelag)så er det blitt veldig populært å ha båtene liggende,det er faktisk kø.Men anlegget eies av en forening som vil at folk ikke skal ruinere seg,men at de skal ha ett tilbud til de sjøglade.

Så prisen der er som følger(dette må vel være uforståelig for dere der sør)1.gangs innskudd;5000,-

årsleie:1500,-

I tillegg er det obliatorisk med 10 t.dugnad i året,disse kan man kjøpe seg ut av for 1000,-Men de fleste synes det er trivelig med dugnad,drikke kaffe,prate med kjente og ikke minst være delaktig i og rundt sine interesser.

 

Noen bedre????

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt plass i Bamble nå (3,5 m) på andre året og betaler 2 900,- inkl. strøm/vann for helårsplass (isfri grunnet strøm i vannet), ikke innskudd.

 

Med tanke på at dette tross alt bare er 2 timer unna Oslo, hvor da en plass av samme størrelse koster kanskje en halv mill i innskudd og 20 - 30 -40 000 i året, så hadde i alle fall jeg kjørt et par timer. :wink: Men misforstå meg rett her...jeg ser at noen ganger er det vanskelig å få til det praktiske i dette.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

De holder på å utvide å bygge veldig mange nye båtplasser i Sandefjord, ryktene sier nesten 1000 nye plasser ila 3 år!!!

ryktene sier også at prisen ligger på ca 15000 i inskudd og årsleie på 3000...

Grunnet mitt forhold til havnevesent så må jeg presisere at dette bare er rykter!

eller???

Redigert av Zikk Zakk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vel koster det skjorta å ha båt i privat havn innerst i Oslofjorden. Men båtforeningenes prisnivå er så absolutt til å leve med. I Frognerkilen koster en sommerplass 1700 kr pluss 60 kroner per 10 cm båtbredde over 2 meter. Uten innskudd (kr.10.000) er prisen 800 kr. høyere.

Kr. 2660 for 3,6 meter båtbredde inklusive vann og strøm lar seg høre.

 

Men ventetiden for plass er vel nå oppe i fire-fem år.

Link to post
Share on other sites

Men ventetiden for plass er vel nå oppe i fire-fem år.

 

Jeg ville aldri betalt fleree hundretusen for en båtplass. Det må da være bedre å leie dyrt fra år til år, og samtidig stå på venteliste fram til man får tildelt en båtplass i en båtforening?

 

Forstår heller ikke hvordan disse "båtplass haiene" kan operere.

Ligger disse dyre båtplassene på privat eiendom eller er det kommunale områder?

Link to post
Share on other sites

Ser at Gyssestad Båtforening driver på festet kommunal grunn. Det betyr vel at kommunen leier ut arealer til båtforeningen?

Tar kommunen isåfall markedspris for arealet? Hvis arealene lesies ut billig til foreningen er det helt på trynet at medlemmene skal kunne selge andelsbrev til høystbydende. :cryin:

Link to post
Share on other sites

FB1860 utvidet med ca 60 nye plasser i fjor. Vi fikk en av disse.

Nå fikk vi akkurat brev, der det sto at vi kunne risikere å MISTE plassen igjen, fordi det var økende pågang av medlemmer med lengre ansennitet.

 

Veldig morro etter å ha ventet i 7 lange og 4 breie for å få den helv.. plassen. Mister vi plassen, åker vel Jokeren på land tror jeg, evt selges den.

Å betale 20 30 000,- for en plass, har iallefall ikke vi råd til ... Dvs. så mye er det ikke verdt for oss å ha båt..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Dette høres helt på trynet ut, Suzuki. Kan de virkelig gjøre det hvis du som medlem hart fått tildelt en plass på en viss størrelse? Kan ikke fatte at det kan være riktig hvis du har en plass som har riktig størrelse ifht båten. Dersom du disponerer en plass som er alt for stor ifht behovet ditt, kan jeg kanskje forstå det men ...

 

Jeg må si jeg er overrasket over hvordan enkelte båtforeninger drives. Høres ut som det trengs å ryddes opp :boxing:

Link to post
Share on other sites

Jeg er enig med deg Lasse, problemet er: hvor skal man si noe ?

 

Man er redd for å bli uvenner med " ledelsen " i foreningen også, og dermed gå glipp av de rettighetene man tross alt har.

Å få ut informasjon om hvor mange som er foran seg på liste osv. er helt umulig. Jeg må betale plassen nå, og får jeg pengene tilbake i begynnelsen av april, er jeg uten plass. Hva jeg da skal gjøre, veit jeg rett og slett.

 

At det er på trynet ? Jepp. Hva kan man gjøre ? Trolig ingenting..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...