Jump to content

båtplasser - priser fortsatt økende i 2007


Framtia

Recommended Posts

En båtforening er vel mer i området som et borettslag.

Selv om inskuddet i mitt borettslag opprinnelig var 290 000 for en " andel" ( som jo i praksis er en leierett )

selges denne andelen idag for 1,7mill. Ingen kan her heller garantere at man får igjen andelen ?

 

Annerledes er det med foreninger som har i vedtektene sine at andelene ikke kan videreselges eller leies ut. Bla.a er FB 1860 en sånn forening.

Solvik VAR sånn, men ble vel frisluppet / privatisert engang på 90 tallet ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Lasse:

Om foreningene betaler markedspris til kommunen? Det avhenger trolig av når leie/festeavtalen for kommunal grunn er inngått, og hvor lenge den varer. En langvarig avtale vil neppe reflektere markedspris til enhver tid. I de fleste tilfelle ligger den vel langt under, ikke minst nå om dagen, hvilket bør komme både nåværende og fremtidige båteiere til gode.

 

De fleste foreninger som leier kommunal grunn for sine brygger, eier og drifter disse selv. I FB1860 - landet største med 2500-3000 medlemmer og en ca. 800 plasser - er vel formålet å drive til noenlunde selvkost. At plassene ikke kan videreselges er bra. Forsøk på privat utleie er eksklusjonsgrunn.

Antar at en av grunnene til at foreningen kan holde så pass lave priser, til tross for mye utbedring av anlegget de siste årene, er at rundt 2000 betaler medlemsavgift og kun får igjen medlemsblad og plass i køen for kontingenten. Slikt blir det penger av.

 

Å skulle frisleppe båtplassene til de som tilfeldigvis er inne med innskudd på et gitt tidspunkt, vil være en hån mot alle i søkerkøen. Og er indirekte en oppfordring til enhver kommune om å melke båtforeningene maksimalt de også. Det er ingen grunn for kommuner å holde igjen når båtplasseiere på et gitt tidspunkt putter pengene i egen lomme.

Muligens burde kommunen legge inn en klausul i sine utleiebetingelser for å forhindre at kortsiktige spekulanter kupper foreningenes årsmøter med grådige vedtektsendringer.

Link to post
Share on other sites

Det er faktisk et privat bryggeanlegg, så prisen er nok blant de absolutt rimeligste i fjorden. Men jeg synes heller ikke at dine priser var så gale - vi har heldigvis et stykke igjen til "oslopriser" i fjorden her nede. :sailing:

 

Vi selger plassene til selvkost, men det er meget kostbart med utvidelser, da vi er en liten båtforening. Dess større utvidelse dess billigere blir det pr båtplass.

I 1999 kostet en båtplass 4 mtr kr. 26.000,- (selvkost med div. anleggkostnader i friområdet omkring + subsidiering fra leverandøren), dette var for ca. 50 båtplasser med bredde fra 3 - 4,5 mtr.

Når vi nå har noen plasser som kan leies ut er det for å dekke investeringen og renteutgiftene, løser vi parkeringsproblemene regner jeg med at det er mulighet for å leie ut alle plassene (håper det ihvertfall).

Link to post
Share on other sites

Om foreningene betaler markedspris til kommunen?

 

Jeg tror ikke jeg helt skjønner hva som ligger i begrepet markedspris her - markedspris som hva? Bebyggelig tomt for hus, fritidsbolig, industri, jordbruksareal, friluftsområde eller?

 

I "min" kommune så leier en av båtforeningene grunnen av kommunen. Kontrakten ble fornyet i 2001 for 20 + 20 år og de første ti årene var til leie null niks og ingenting, deretter skal de forhandles mellom partene. Båtforeningen har bekostet brygger etc. Plassene omsettes via båtforeningen og da til medlemmer som også er bosatt i kommunen. Båtplasser blir fremleiet til markedspris så ikke mange som da vil selge andelen sin til regulert pris, bedre da å leie ut til ågerpris. Er det riktig da?

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

En slik leieavtale har vel en eller annen tidsbegrensning, og hva skjer dersom kommunen ikke ønsker å fornye en slik avtale når tiden går ut?

 

Markedspris er er greit forutsatt at båtforeningen også betaler markedspris i leie til kommunen. Gjør disse båtforeningene det? Hvis så er tilfelle, så er det helt greit for meg at andeler selges til markedspris, men dersom kommunens intensjon er å leie ut billig for at innbyggerne skal ha båtplasser, så er dette helt på trynet. Prinsippet om markedspris må gjelde hele veien.

 

Betaler foreningene markedspris?

 

Tidsbegrensing er det naturligvis på en leieavtale men jeg går utifra at den nærmest er uendelig med tanke på reguleringsplanen og intensjonsavtaler.

 

Hva slags pris foreningene betaler til kommunen er uinteresant. Dersom kommunen setter opp leieprisen betyr det at sommer leie og vinter opplag blir dyrere. Det er neppe i kommunenes interesse og minsker muligheten for at folk har råd til å ha plass. Bortsett fra nå da det er manko på plasser. Politisk sett tror jeg det er en dødsgrav for lokal politikere dersom kommunene skulle ta markedspris.

 

Et rettighetsbrev er en rett til båtplass og kan og bør kunne omsettes fritt. Dette er det opp til årsmøtet og rettighetshavere å bestemme ved general forsamlingen til båtforeningen det gjelder.

Redigert av Contraband (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Hva slags pris foreningene betaler til kommunen er uinteresant.

 

Kommuner trenger inntekter, så det kan umulig være uintressant. Det er kanskje på tide at kommuner som har denne type havner drar inn sin del av kaka. Dermed kan pengene brukes til nye båtplasser framfor å havne i lomma på andelseiere.

Link to post
Share on other sites

...En båtplass drevet av båtforening på kommunal grunn skal kun koste det båtplassen i realiteten koster å drive, dvs leie til kommunen, vedlikehold og nedbetaling på anlegget m.m.

 

Jeg betaler 3.800 kroner i leie for min båtplass i Oslo, og det er ikke noe innskudd e.l.

 

Kommuner trenger inntekter, så det kan umulig være uintressant. Det er kanskje på tide at kommuner som har denne type havner drar inn sin del av kaka. Dermed kan pengene brukes til nye båtplasser...

 

Lasse, jeg er litt usikker på hva du mener. Innlegget i første sitat er jeg enig i, men om jeg tolker det siste sitatet rett, så åpner du vel for at kommunene bør ta mer i leie fra båtforeningene? For de trenger jo inntekter, som du sier, i stedet for at det kommer oss med rimelige båtplasser til gode. Ergo er det vel ingen grunn til at båtforeningen på Padda skal slippe billig unna den kommunale leien - like lite som FB1860 skal slippe billig. Eller....?

 

Vel, jeg antar jeg konkludere feil mht. til siste sitat...

 

Hilsen Ronald

....med 19 års ubrukt ansenitet i FB1860....

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kommuner trenger inntekter, så det kan umulig være uintressant. Det er kanskje på tide at kommuner som har denne type havner drar inn sin del av kaka. Dermed kan pengene brukes til nye båtplasser framfor å havne i lomma på andelseiere.

 

Hei Lasse. Jeg tror nok du er litt for venstre demokratisk i tankegangen når det gjelder hvordan markedet i praksis fungerer. Teorien er dog ikke så altfor langt unna ønsketenkning men fungerer neppe live. :wink:

 

Det er helt klart forskjell fra kommune til kommune i dette landet. Det er også forskjell på om båtforeningen er privat eller kommunal. Der er vi sikkert enig.

 

Når det gjelder Bærum så er alle båtforeninger, meg bekjent, blitt private. Andelshavere/rettighetshavere har kjøpt en rettighet til å få plass, den er fritt omsettelig som seg hør og bør.

 

Et tenkt senario kunne være at kommunen satt opp leien til foreningen. Det vill kun medføre økte kostnader for sommer og vinterleie. Bærum kommune har meg bekjent ikke planlagt ytterligere utbygging av båtplasser men åpnet for en økning av antall plasser for de de eksisterende foreningene. Idag gjelder det i første rekke Lakseberget, Solvik, Blommenholm, Gyssestad og Strand.

 

Du nevner "drar inn sin del av kaka". Det er ingen kake å dra inn fra, regnskapene går omtrent med et lite overskudd for båtforeningene. Det overskuddet blir brukt til å utvide, fornye annleggsmidler vedlikehold osv.

 

Kommunen ønsker å ha private til å drive båtforeninger, ikke gjøre dette i kommunal regi. Når det heller ikke foreligger flertall i byrådet for ytterligere utbygging da har det heller ingen hensikt at kommunen skal dra inn flere inntekter som blir brukt på "sykeplasser" fremfor båt. Det eneste resultat man da oppnår er at det blir dyrere for alle som allerede har plass.

 

Helt enig i at vi trenger flere plasser, men da må man få de kommunale organene til å være med på utbygging av ny båtforeninger, I bærum er det ikke flertall for det, desverre.

 

Har selv plass på Solvik også mens foreningen var kommunal, etter privatiseringen fikk jeg kjøpt plassen for kr 10000,- Nå kan 3.5 m selges for rundt 200000,- , kanskje mere også hehe :lol: Uansett må det være " først til mølla".

Redigert av Contraband (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Contraband:

Skjønner ikke helt argumentasjonen din. Du mener kommunen ikke bør dra inn mer inntekter på leie av grunn til foreningen fordi det vil øke kostnadene for båteierne. Men det som har økt kostnadene for potensielle båteiere i din havn må jo først og fremst være inngangsbilletten til båthavna. Her har noen tjent en kvart lottogevinst på å være inne til rett tid. Kan ikke se at det er en kommunal oppgave å sponse et slikt lotteri.

 

 

Du antyder prinsipper om hvorfor markedet bør avgjøre prisen på båtplasser leid på billig kommual grunn. Det må du gjerne utdype.

 

I min forening, med ventelister lange som fem-seks vonde år, kan jeg vanskelig se at akkurat jeg (eller du) skal gjøre en skikkelig kule på et frislepp, mens nestemann i køen må ut med sekssifret for å få plass. I seg selv en ekstremt usolidarisk handling overfor medlemmer som sitter på vent, samtidig som fritt omsettelige plasser blir prisdrivende i hele markedet, og det med kommunal fødselshjelp.

Tvert om er det flott at foreningen i noen generasjoner har kunnet tilby båtglade folk i kommunen en relativt rimelig båtplass, og at de som kommer etter meg får de samme muligheter.

 

Med din hyllest til markedets prisfastsettelse, kan jeg i og for seg ikke se hvorfor du utelater kommunen din å ta del i festen.

Redigert av wave (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Godmorgen wave

 

For min del må kommunen nå gjerne ta høyere leie inntekter men i såfall så medfører det at foreningen må innkreve høyere sommer og vinterleie. Jeg kan ikke helt skjønne at det kan gavne oss båtfolk ??. Det er riktig at de som var tidlig ute har tjent på dette. Det kunne ingen ane på forhånd men det er det tross alt general forsamlingen i båtforeningen som bestemmer. Ikke stort å gjøre med dette.

 

Dersom det er en kommunal båthavn så blir sikkert prisene satt fast og leie går etter ansinitet. I private båtforeninger blir prisene fastsatt basert på hva markedet er villig til å betale. Kan ikke helt se problemet med det.

 

Nå leier båtforeningene også ut plasser slik at man er ikke tvunget til å kjøpe rettighetsbrev. Ellers så kan de som ønsker plass leie på vanlig måte av de som har ett rettighetsbrev til markedspris. Nå er det sikkert også endel båtforeninger som ikke tillater fremleie av rettighetshavere. Her er det igjen general forsamlingen som må få bestemme i hver enkelt forening.

 

DU burde heller stå på for å få kommunene til å tilrettelegge for utbygging av flere havner, flere plasser medfører at prisene går ned. Det er her problemet ligger. Ikke om kommunen tjener mere penger eller ei.

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Fint med en redgjørelse for hvordan det er i Bærum. Jeg er glad det ikke er slik der jeg har båt.

Vi har også privat båtforening, og betaler leie til kommunen, men vi har ikke fritt omsettlige andelsbevis heldigvis. Vi driver på tradisjonelt vis dvs:

Søkere til båtplass står på venteliste, og får tildelt plass etter ansenitet på ventelista - ikke som i Bærum hvor det er antall kroner som avgjør. Har man ikke båt lenger, så mister man også båtplassen etter en viss tid, og framleie er også regulert, og tidsbegrenset.

 

At Contraband ikke klarer å se skjevheten ved at kommunen sponser, og båtforeningsmedlemmene spekulerer får stå for hans regning. Jeg er litt engasjert i dette med båtplasser her i Oslo fordi jeg ønsker at flere ska få muligheten til å ha båt her, men hvis slike ordninger som man har i Bærum skal være gjeldene, ser jeg ingen grunn til å legge ned noe engasjement i dette lenger.

 

Jeg vil ikke jobbe for flere båtplasser for at andre skal skumme fløten av dette ved å selge andelsbevis til høystbydene. Bærummodellen er ren undergraving av båtforeningsmodellen. Skulle gjerne hatt en kommentar fra KNBF på dette. Jeg har nylig meldt meg inn i KNBF, men hvis Bærumsmodellen er noe KNBF står for, så er det nok bare å komme seg ut igjen.

Link to post
Share on other sites

Tror nok ikke at Syvert og Contraband har samme syn i denne saken. :wink:

 

I min båtforening i Grenland er det akkurat samme prinsipper som i Lasse`s. Båtplass tildelt etter ansenitet, maks 3 år uten båt i båsen (fremleie lov i denne periode), kjøpte plasser kan videreselges (til nestemann i ansenitetsrekken!!) for innkjøp + indexregulert (evt. om oppgraderinger er foretatt så legges dette inn i summen, plasseiere har betalt sin del fortløpende - vi leiere har fått økt leie). Ved dødsfall så faller retten bort og andelen går over til nestemann i ansenitetsrekken, ikke i arv (kun penger for andelen som innbetales av nestemann). Strengt system, men rettferdig og enkelt.

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Poenget med en båtforening er at driften skal ha som overordnet mål å tilby gode havneforhold til rimelige priser. Driften skal ikke ha som formål å drive forretning for å oppnå overskudd, utover det som er nødvendig for å nå målsettingene.

 

Dersom kommunen øker leie prisen til båtforeningen så betyr det ytterligere økte kostnader for båteiere, m eller uten andelsbevis. Det kan da umulig være noen fordel ???.

 

Den gang kommunen ønsket å selge seg ut synes alle det var skrekkelig dyrt å betale rundt kr 10000. Dersom det ikke var blitt gjort hadde heller ikke båtforeningen eksistert. Det kunne også ha gått den andre veien at markedsprisen gikk ned.....

 

Selv i båtforeninger som kun følger ansinitets prinsippet og selv der fremleie er forbudt så har jeg kunnskap om at fremleie forekommer og da til markedspriser. Det er uhyre lett å omgå reglene og det har jeg erfaring for at mange gjør.

 

Stå på Lasse for å få flere båtplasser, her må kommunene inn. Flere plasser desto lavere priser. Jeg tror det er den eneste veien å gå.

 

Har du noen ideer om hvor i Oslo det kan være mulig å bygge ut ?

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Contraband:

"I private båtforeninger blir prisene fastsatt basert på hva markedet er villig til å betale. Kan ikke helt se problemet med det. "

 

Er dette riktig da?

 

Jeg har ingen erfaring med kommunale båthavner.

Men stortparten av båtforeningene er private, selv om mange av dem driver på kommunal grunn til en grei leie. De fleste opererer sånn noenlunde etter selvkostprinsippet, og uten omsettelige andelsbevis.

 

Noen helt annet er det med private marinaer som driver båthavn som næring. I disse (i tillegg til foreningene i Bærum) er det markedet som bestemmer. Mulig vi har snakket forbi hverandre her. Du har ikke forvekslet private båtforeninger med marinaer?

 

For øvrig er jeg helt enig i at kommunene langs kysten bør legge til rette for flere båtplasser. Men at det skal være noe stort incitament for kommunene å tilrettelegge spekulasjonsobjekter, kan jeg ikke se. Tykke lommebøker er vel og bra, men bør ikke være den avgjørende inngangsbilletten i havner der kommunene er fødselshjelpere.

Link to post
Share on other sites

Private marinaer som leier ut båtplasser var ikke i mine tanker men regner med at de skal ha større avanse enn båtforeningene. De fleste båtforeninger har målsetning som jeg nevnte tidligere. "Driften skal ha som overordnet mål å tilby gode havneforhold til rimelige priser. Driften skal ikke ha som formål å drive forretning for å oppnå overskudd, utover det som er nødvendig for å nå målsettingene"

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

jeg skulle gjerne hatt en ny marina i enden av den gamle flystripa på Fornebu (på sør-øst siden). Der bør det være relativt uproblematisk med mer trafikk. Videre bør kommunen forutsette at anlegget drives som en non-profit forening, med ikke privat omsettelige rettigheter. Hvis noen kan fikse dette så skal jeg med glede delta aktivt i denne båtforeningen.

 

Har også lyst til å legge til at det et helt urimelig at privatpersoner skal kunne ha økonomisk fortjeneste av å disponere offentlig arealer. Hvis en derimot kjøper seg sin egen eiendom som grenser til sjøen har jeg ingen problemer med at markedet styrer prisen, men slik er det jo ikke for de anleggene vi snakker om her.

 

Alle rettighetshavere til båtplasser er dessuten personlig tjent med at prisene stiger (inntil de selv trenger større plass), så vi kan vel ikke regne med at disse vil være pådrivere for kapasitetsøkning.

 

Kanskje vi bør tipse noen lokalpolitikere i Bærum om denne tråden etterhvert?

Redigert av ktpriv (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Hei Ktpriv

 

Dersom du hadde hatt 1/4 mill i lomme så hadde du sikkert ikke gitt dem til naboen. :wink:

 

Fornebu burde helt klart kunne utbygges betydelig, sikkert også Oksenøya.

 

Alternativet (Bærum) til de private båtforeningene vi har er at de kommer i kommunal regi. Poenget er at kommunen ikke ønsker å drifte dette m.m det blir et SV byråd og det tror jeg er svært så lite sansynlig, i hverfall i min levetid. Ergo blir det slik det er idag.

 

Kan foresten godt forestille meg at de ikke nødvendigvis behøver bli slik dersom noen frivillige tar på seg bryderiet å starte en båtforening. f.eks Lasse. Da kan han egentlig styre prisene selv men det kost peng i form av investeringer osv......Ikke sikkert det hadde blitt spesielt rimeligere uansett ?? :wink:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Det finnes da ikke båtforeninger som ikke er private. Ingen kommuner driver båtforening i Norge, men det finnes en del kommunale havner som blir driftet av kommunen eller havnevesenet.

Det som Contraband tilsynelatende ikke skjønner er at en privat båtforening som f.eks leier grunn av kommunen, utmerket godt kan administrere dette på andre måter enn å la rettighet til en båtplass fritt omsettes. Det er bare å nedfelle dette i vedtektene det, og så la båtforeningen styre med tildeling av båtplasser og inn- og utbetaling av innskudd for båtplassen.

 

mvh tuffff

Redigert av tuffff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...