Jump to content

båtplasser - priser fortsatt økende i 2007


Framtia

Recommended Posts

Har sett flere innlegg her som beskriver nyetableringer med kostpris rundt 30-50.000 per plass (4m) i investering. Dette er anlegg som drives av foreningen, og jeg er overbevist om at det er tilstrekkelig interesse til å få med folk på et slikt initiativ i indre Oslo-fjord også. Problemet er vel å få omregulert nye arealer som kan disponeres (som selvfølgelig krever politikernes velvilje, parkeringsplasser på land, tilhørende økt trafikk i lokalområdet mm). Det finnes sikkert mange kommersielle aktører som jobber for å få tilgang til arealer, men kanskje kunne en ta et eget initiativ hvis en får samlet en gruppe interessenter til å drive non-profit?

 

Det nye anlegget på Oksenøya krever ca 20.000 i leie for en 4-meter (noe som tilsvarer 4000 kroner per måned, det er jo nesten samme pris som en må betale for å legge båten i gjestehavn). Kanskje løsningen kommer av seg selv ved at interessen og økonomisk evne til å ha båt gjør at flere velger andre alternativer til fritidsaktiviteter. Så i dag en båtplass på Hvaler som tilbys for kr 12000 kr per sesong, så prisene øker åpenbart også lengre ut.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Skjelsvik Båtforening har en praksis som er enkel og ryddig synes jeg. (Fant denne på nettet - ikke der jeg har min). Se på Salgskontrakt...ikke engang plass til salgssum.. :lol:

 

Link

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Lasse-prinsippet er soleklart det riktige, der båtforeningen driver båthavn tilrettelagt av kommunen.

 

Å opparbeide en båtplass i dag med molo, bryggeanlegg, parkeringsplass, opptrekk, klubbhus og div. fassiliteter kommer neppe under kr. 200.000 per plass. At disse plassene skal overlates for en billig penge for fri omsetning til medlemmene, er selvsagt en helt utopisk tanke for ikke å si en urimelighet.

 

Blir litt oppgitt også når jeg hører folk klager når årsleien øker fra 2000 til 2200 kr for en 25 foter i en værhard havn med ventelister så lange som et halvt liv. De skulle gå og skamme seg. Mange av de samme medlemmene gnurer på plassene sine der de opptar plass, ofte med en dårlig påpasset båt som kun slipper fortøyningene når de sliter seg i dårlig vær.

 

Min mening:

  1. Kommunlt sponsede/tilrettelagte plasser bør reguleres strengerer, med fullt offentlig innsyn
  2. Privat tilrettelagte havner får styre seg selv

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Er det noen som kjenner til fremgangsmåten for å legge ut bøye i indre oslofjord, er det havnevesenet man skal henvende seg til? Er det ellers egentlig noe problem om man legger seg på svai (for anker, uten landforbindelse) i en eller annen bukt, naturligvis ute av veien for annen trafikk osv.? Jeg bor i båten og blir derfor i båten omtrent hver dag, og har også mulighet til å flytte litt rundt. Er fristende å gi F i båtplass i sommerhalvåret, i hvertfall til man finner en plass i nogenlunde fornuftig prisleie. Vann og strøm er ikke noe problem uansett.

Link to post
Share on other sites

Blir ikke dette også litt feil, Arnstein.

 

Om en skal opparbeide en ny båtplass med eksempelvis 100 plasser, og så ta 200 000,- pr plass så har man en inntekt i år 1 på 20 mill. Med 20 mill. så vil jeg tro du får opparbeidet en grei standard for 100 båtplasser. Siden har du den årlige avgift ++ som da skal drifte og båtforeningen har tilnærmet 0 i lån.

 

Mer riktig ville jo være at man tok dette som et byggelån, og avskrev dette som et byggeprosjekt over X antall år. Plasskosten + årlig avgift ++ fra hver båtplass må da dekke renter samt vedlikehold/oppgraderinger. Da er det levelig for de med sørlandsnekke til 6 000,- også!

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

...At Contraband ikke klarer å se skjevheten ved at kommunen sponser, og båtforeningsmedlemmene spekulerer får stå for hans regning. Jeg er litt engasjert i dette med båtplasser her i Oslo fordi jeg ønsker at flere ska få muligheten til å ha båt her, men hvis slike ordninger som man har i Bærum skal være gjeldene, ser jeg ingen grunn til å legge ned noe engasjement i dette lenger.

Lasse, så du mitt innlegg #60?

Sponser ikke kommune også oss som får billige plasser (ref. Padda og FB-1860)? Hvorfor skal ikke du og jeg også betale tilsvarende markedspris, og så får kommunen inn tilsvarende mere penger ved å kreve høyere (markeds-) leie fra båtforeningene - for penger trenger dem jo, som du skrev. For også du og jeg "spekulerer" jo på et vis - ikke ved å tjene penger på videresalg av plassene/andelsbevis, men altså ved å spare en passe penger fordi vi ikke behøver å kjøpe dyre plasser i markedet.

 

(Jeg har ikke sagt jeg personlig mener du bør være slik, men jeg prøver bare å se konsekvensen av argumentene...).

 

Ronald

Link to post
Share on other sites

Kommunene "sponser" for å opprettholde et flott kulturliv og et tilbud til flest mulig av kommunens innbyggere, slik at de kan bruke skjærgården og sjøen i båt om sommeren (og vinteren for den sakens skyld). Dette er bl. a. grunnen til at båtplasser i slike båtforeninger kun skal tilbys kommunens innbyggere.

 

Altså ikke for at noen utvalgte skal ha billige plasser, men for at kulturlivet i skjærgården skal opprettholdes i størst mulig grad - for flest mulig....

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Ordningen med fritt omsettlige andelsbevis:

 

Spekulanter som i dag har en båtplass i forening med fritt omsettlig andelsbevis (f.eks Contraband) kan gjøre følgende:

 

Contraband setter seg på venteliste i en båtforening som drives etter venteliste prinsippet.

Dette har ingen hast, for Contraband har både båtplass og et andelsbevis som stadig stiger i verdi. Etter 5 år får Contraband tildelt ny båtplass. Han selger sitt andelsbevis, og har nå både fått rimelig båtplass + 500.000 i lomma. Det første han nå gjør er å sette seg på en venteliste i neste forening. Samtidg jobber han og andre spekulanter aktivt for å få utstedt andelsbevis i den nye foreningen de har blitt medlemmer av.

 

Etter nye 5 år, har de nytt andelsbevis, og har fått tildelt båtplass i neste forening.

 

Slik kan de fortsette å ta inn 500.000 ca hvert 5. år helt til det ikke er flere venteliste foreninger igjen.

 

Det er håpløst å drive båtforeningsarbeid så lenge slike ordninger får leve.

Link to post
Share on other sites

Det som Contraband tilsynelatende ikke skjønner er at en privat båtforening som f.eks leier grunn av kommunen, utmerket godt kan administrere dette på andre måter enn å la rettighet til en båtplass fritt omsettes. Det er bare å nedfelle dette i vedtektene det, og så la båtforeningen styre med tildeling av båtplasser og inn- og utbetaling av innskudd for båtplassen.

 

mvh tuffff

 

Det er helt riktig og det er jeg klar over. Dette er dog ikke en praksis i min båtforening. Årsaken er ganske enkel. Da de fleste som har plass betalte et lite beløp for mange år tilbake og ser verdien i dag så er ikke ønsket å nedfelle annet i vedtektene enn markedspris ved salg av rettighetsbrev. Igjen, Generalforsamlingen vedtar dette.

 

 

Ordningen med fritt omsettlige andelsbevis:

 

Spekulanter som i dag har en båtplass i forening med fritt omsettlig andelsbevis (f.eks Contraband) kan gjøre følgende:

 

Contraband setter seg på venteliste i en båtforening som drives etter venteliste prinsippet.

Dette har ingen hast, for Contraband har både båtplass og et andelsbevis som stadig stiger i verdi. Etter 5 år får Contraband tildelt ny båtplass. Han selger sitt andelsbevis, og har nå både fått rimelig båtplass + 500.000 i lomma. Det første han nå gjør er å sette seg på en venteliste i neste forening. Samtidg jobber han og andre spekulanter aktivt for å få utstedt andelsbevis i den nye foreningen de har blitt medlemmer av.

 

Etter nye 5 år, har de nytt andelsbevis, og har fått tildelt båtplass i neste forening.

 

Slik kan de fortsette å ta inn 500.000 ca hvert 5. år helt til det ikke er flere venteliste foreninger igjen.

 

Det er håpløst å drive båtforeningsarbeid så lenge slike ordninger får leve.

 

Dette er bare teori Lasse. I praksis i Bærum så fungerer alle foreningene på samme måte meg bekjent. Derfor blir det ingen som selger rettighetsbrevet. Folk ønsker å ha båten på den plassen de eier. En annen ting er om en flytter til en annen kommune som har "ditt system" og selger. Da har man en fortjeneste. Eller blir så gammel at båt ikke lenger er aktuelt.

 

I min båtforening fungerer systemet helt utmerket og alle er "glade gutter" og fornøyd med dagens ordning. :flag:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

I min båtforening fungerer systemet helt utmerket og alle er "glade gutter" og fornøyd med dagens ordning. :flag:

 

Ja, det er klart at alle som har fått en slik gave er glade gutter. Spørs om de som må betale kr 400.000,- for en båtplass er like glade i denne ordningen.

 

Dersom kommunen hadde vært litt forutseende, så hadde den dessuten lagt inn en ørliten klausul om hvordan båtplasser skal fordeles og til hvilken pris, den gang de ga "frisleppet". Bærum kommune har åpenbart ikke vært så forutseende, men veldig mange andre kommuner har det.

 

mvh tuffff

Redigert av tuffff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Husker jeg ikke feil så gjorde kommunen det under privatiseringen. Det var også nødvendig for Solvik sin del og sponse/finansiere driften på Lakseberget og Strand.

 

Det er klart at så lenge kommunen ikke har noe med driften å gjøre så bør de heller ikke,etter min mening, pålegge båtforeningene en begrensning av styreretten i all fremtid. Dette er det opp til general forsamlingen å gjøre i hver enkelt forening.

Redigert av Contraband (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Det er klart at så lenge kommunen ikke har noe med driften å gjøre så bør de heller ikke,etter min mening, pålegge båtforeningene en begrensning av styreretten i all fremtid. Dette er det opp til general forsamlingen å gjøre i hver enkelt forening.

 

Det der er jeg rungende uenig i så lenge de som allerede har plass ved en omlegging av driften kun har betalt et "musepiss" for denne plassen. Det er overhodet ikke noe problem at det finnes en underliggende regulering fra det offentlige i en båthavn som det offentlige har bygget opp.

Det er en rettighet til båtplass du har kjøpt for en billeg penge, ikke en rett til spekulasjon i det frie markedet. Lite sosial tankegang det der. :confused:

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

10000 var mye den gangen, jeg tror ikke du hadde vært like kritisk dersom markedet hadde godt den andre veien.

 

Det er ikke det som er poenget, Contraband. Dersom du har et fast innskudd som f.eks. ikke blir regulert (slik som i min havn), så taper du riktignok inflasjonen over de årene du har plassen, men du sørger samtidig for at de kommende båteiere får en lav inngangspris på båtplassen, og at ingen tjener seg rike på båtplassmangelen slik vi opplever nå.

Den tapte inflasjonen kan du jo bare velge å se på som en del av årsleien.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Fikk akkurat årets regning på båtplass med prisliste: intill 2m bredde: 1600.- intill 2,25m bredde: 2300.- intill 2,5m bredde 2700.- 2,5-3m 3100.- 3-3,5m 3700.- 3,5-5m 4400.- 5,5m 5000.- Allt inklusive strøm året rundt vann om sommeren og (nesten) isfritt. 1 time fra Oslo nær svenskegrensen...

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

historien om Sarbuvollen (som nå trolig har blant de dyreste båtplassene hvis noen i det hele tatt omsettes) er interessant i så henseende; her var interessen så lav at foreningen faktisble nedlagt i 1973, men re-etablert i 1984. http://www.sarbis.no/om.php.

Redigert av ktpriv (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Det er ikke det som er poenget, Contraband. Dersom du har et fast innskudd som f.eks. ikke blir regulert (slik som i min havn), så taper du riktignok inflasjonen over de årene du har plassen, men du sørger samtidig for at de kommende båteiere får en lav inngangspris på båtplassen, og at ingen tjener seg rike på båtplassmangelen slik vi opplever nå.

Den tapte inflasjonen kan du jo bare velge å se på som en del av årsleien.

 

mvh tuffff

 

Jeg ser poenget ditt. Problemet er bare at det er hypotetisk. En ting er hvordan ting brude vært gjort tidligere, en annen ting er hvordan det er nå. Vi er nødt til å gå utifra dagens situasjon. Ingen rettighetshaver med vettet i behold vil fraskrive seg muligheten til å tjene x antall kroner den dagen plassen skal selges. Ei heller kommer de samme til å stemme for å tape penger selv, ergo er det umulig å endret gjeldende praksis.

 

Personlig har jeg overhodet ikke noe ønske om å gi bort 1/2 mill eller mere fordi neste mann på listen skal få billigere plass. Så sosial er jeg bare ikke. :wink:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

men det vi kan gjøre er å jobbe for å få flere båtplasser etablert, og med dette bidra til at prisveksten stopper. Jeg unner hverken Contraband eller andre å ha gjort sånne varp som de har gjort :-).

 

Tidligere var det vel slik at kostnadene var knyttet til verdien av infrastrukturen båtplassene hadde, mens nå er det faktisk heller rettigheten til å bruke offentlige arealer. Det bør være politisk vilje til å sikre tilgjengelighet fremfor kommersielle interesser all den tid at kommunene selv ikke ønsker å drive dette i kommunal regi. Ideelle foreninger bør derfor ha et fortrinn ved evt nye etableringer. Løsningen kan være at en stifter en ny forening og søker om arealer som kan frigis, eller at en jobber gjennom eksisterende non-profit båtforeninger som allerede har lange ventelister.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Suzuki: Meg bekjent har det alltid vært ventelister på båtplasser, men forsjellen er at listene er mye lenger nå enn tidligere.

Hei

Ikke bare det, men det er også begrensninger m.h.t. bostedsadresse om du får plass eller ikke.

Vi har fått mange innmeldelser i LBF selv om de ikke er fra Asker.

Askerborgere har fortrinnsrett i.fl.g. statuttene og i forståelse med kommunen.

All leie og fremleie skal gå via foreningen.

Vi er en forening som skal "gå rundt" økonomisk og sørge for at flest mulig fra Asker skal få en

båtplass som det går an å leve med økonomisk.

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...