Jump to content

båtplasser - priser fortsatt økende i 2007


Framtia

Recommended Posts

Jo flere legale og illegale argumenter dere kommer opp med for å investere i båtplasser jo mer vil prisene øke :headbang:

 

Jo, men stiger prisene så mye at folk ikke har råd til å ha båten på sjøen vil mange heller kjøpe seg bobil, og da blir det billigere bruktbåter vet du :smiley:

Redigert av ktpriv (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

I utgangspunktet ikke.

Da må også utgift til inntekts erhvervelse kunne trekkes fra. Spørs om det blir mye overskudd da....

 

Suzuki

 

Beklager, men jeg har dårlige "nyheter"!

 

2.2.2 Særskilt utleie

Særskilt utleie av innbo og løsøre, f.eks. fritidsbåt o.l., anses i praksis ikke å gi overskudd når eieren også bruker det privat og utleieinntekten er under kr 10 000 per år. Kilde: Lignings-ABC 2006

 

Med andre ord hvis utleieinntektene er over 10.000 så...! Tror heller ikke du kan trekke fra utgifter. Ved utleie av bolig/fritidsbolig mener jeg man da må prosentligne for å kunne trekke fra utgifter og spørs om det alltid er så lurt?

 

:sailing:

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

jeg sjekket dette en gang Mouche, og svaret jeg fikk var at sålenge det var under 10 000kr var det " alltid " skattefritt, var det over 10 000kr ville det bli en vurdering.

 

Har du en båt til 2 millioner, og leier ut for 15000kr pr sesong, er vel forholdet greit nok.

 

Har du derimot en båt til 2 millioner, men leier ut for 150 000kr pr sesong, er forholdet litt annerledes.

Tror ikke det finnes en fast og fixed grense her egentlig.

 

Men - veldig OT i forhold til emnet.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Har du en båt til 2 millioner, og leier ut for 15000kr pr sesong, er vel forholdet greit nok.

 

Hvis man gjør det så lurer jeg virkelig på hvordan man fikk tak i to millioner! Arv, ekteskap eller tjueri? :wink:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Seriøst; er det noen som er villig til å betale disse fantasiprisene ?

Jeg har leid ut plassen min på Kongen i 2 år,og skal kanskje leie den ut i år også.

Første året tok jeg 9800 i leie. I fjor sa jeg " tilby markedspris" og leietageren foreslo 15000kr ( samme som leide den første året.)

 

Jeg kan ikke i min villeste fantasi tro at den plassen er verdt 30 000kr, eller mer i år.

Det er jo en dobling det ? Er folk virkelig så stinne av gryn ? Eller dumme ? Eller desperate ?

 

Blir plassene leid ut til disse fantasiprisene, eller er det bare en vanlig prisstigning ?

Så forresten igår at det antas at de 500 som mister plassene sine på Killingen også kommer til å være med å presse prisene ytterligere opp, i tillegg til at det selvsagt ble solgt rekordmange båter på messa.

 

En ting er sikkert, jeg kommer aldri i livet til å få råd til å legge båten på den plassen selv. Da er det bedre å sette skuta på land. :smiley:

Eller kanskje ikke .. :rolleyes:

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Det er klart at folk er desperate. Det er flere båter enn plasser, og ingen liker tanken på å måtte sette skuta på land eller plassere den så langt unna at en ikke får brukt den.

 

Rettighetshaverne skummer fløten av å disponere bruksrett til offentlige arealer, og når det er snakk om penger i egen lomme så vil jo alle prøve å karre til seg mest mulig. Det er derfor lenge siden jeg innså at de som har rettigheter ikke vil drive prosessen med å få utvidet anleggene ytterligere, de taper faktisk penger på det. Håper alikevel at styrene i diverse båtforeninger ser at de må gjøre sitt for å få økt kapasiteten.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Dette er helt feil, nå prater du mot bedre vitende.

Rettighetshavere er faktisk de første som ønsker å utvide. Flere plasser, færre vakter, lavere sommer og vinterleie. Det går stort sett på politikere og spesielt de rødgrønne som ikke ønsker å gi konsesjon for utvidelse av eksisterende eller nye plasser da dette ikke gavner almen interessen og er skadelig for miljøet.

De kommunale ønsker skjelden å utvide da havnesjefen skjønner at han da får mere å gjøre. :flag:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

jeg tror veldig mange rettighetshavere ikke synes noe særlig om denne utviklingen, men samtidig tror jeg ikke det er de som allerede har plass som vil stå på mest for å øke kapasiteten.

 

Contraband, du er vel rettighetshaver på Solvik, kanskje du kan opplyse om status for foreningens arbeid for å få til evt. utvidelser der. Jeg mener å ha lest at for en tid tilbake ble kapasiteten økt, men dette ble fordelt slik at de som allerede hadde rettighet kunne kjøpte til ytterligere breddemeter til eksisterende plasser. Solvik/Lakseberget burde etter mitt syn ha plass til en vesentlig kapasitetsøkning.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Her i Søgne er det flere utbyggere som trygler om å få sette igang. Men kommunen sier nei, bl.a. av de grunner som Contraband nevner. Det er heller ingen som vi ha en havn i nærheten av der de bor.

Som formannen i Høllen Vel så treffende sa det: Vi er ikke imot flere båtplasser, men mener de kan flyttes østover eller vestover.

Lett å si når de bor i vannkanten og sannsynlig har de båtplasser de trenger.

Dette har pågått i årevis mens "halve Søgne" står på venteliste. Innflyttere, som kanskje kommer hit nettopp på grunn av den flotte skjærgården, har ikke sjans til å få plass.

Link to post
Share on other sites

Contraband, du er vel rettighetshaver på Solvik, kanskje du kan opplyse om status for foreningens arbeid for å få til evt. utvidelser der. Jeg mener å ha lest at for en tid tilbake ble kapasiteten økt, men dette ble fordelt slik at de som allerede hadde rettighet kunne kjøpte til ytterligere breddemeter til eksisterende plasser. Solvik/Lakseberget burde etter mitt syn ha plass til en vesentlig kapasitetsøkning.

 

Det er naturligvis riktig at de som allerede har plass er sin egen lykkes smed. Førøvrig på årsmøtene er det alltid slik at rettighetshavere også er interressert i å øke kapasiteten men desverre setter kommunen beinet i veien.

 

Når det gjelder Solvik er det riktig som du skriver at først ble medlemmene forespurt om de nye plassene på3.5 til 5 meters bredde.Noen har byttet til større båt og takket ja. Uansett så er kapasiteten økt og de gamle plassene har blitt stilt til rådighet for nye.

 

Solvik har nok muligens en noe begrenset mulighet til utvidelse da ytterligere brygger kan legge sperre på fremkomligheten av skip inn til kadettangen. Lakseberget er nok den som har størst potensiale likeledes Blommenholm.

Redigert av Contraband (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...