Jump to content

båtplasser - priser fortsatt økende i 2007


Framtia

Recommended Posts

Suzuki: Meg bekjent har det alltid vært ventelister på båtplasser, men forsjellen er at listene er mye lenger nå enn tidligere.

 

Dette er faktisk ikke tilfelle. Den gangen Solvik ble privatisert, var det ingen venetelister, det var ledige plasser og trøbbel med å få fyllt opp. Iallefall ifølge folk der ute som har greie på sånt. Naboen vår når vi lå der ute, kjøpte 3 plasser for å hjelpe foreningen den gangen...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Blir ikke dette også litt feil, Arnstein.

 

Om en skal opparbeide en ny båtplass med eksempelvis 100 plasser, og så ta 200 000,- pr plass så har man en inntekt i år 1 på 20 mill. Med 20 mill. så vil jeg tro du får opparbeidet en grei standard for 100 båtplasser. Siden har du den årlige avgift ++ som da skal drifte og båtforeningen har tilnærmet 0 i lån.

 

Mer riktig ville jo være at man tok dette som et byggelån, og avskrev dette som et byggeprosjekt over X antall år. Plasskosten + årlig avgift ++ fra hver båtplass må da dekke renter samt vedlikehold/oppgraderinger. Da er det levelig for de med sørlandsnekke til 6 000,- også!

Du misforstod. Det koster kanskje så mye som kr 200.000 å opparbeide hver båtplass. Mente ikke at du eller jeg skulle betale dette i år 1. Det jeg mente er at ingen må få hånd om disse plassene for så å innlemme dem i arvesølvet. Dernest mente jeg at det er en uting at folk sutrer når de må betale 2000-3000 kr per år for de samme plassene og at på til ikke gjør annet enn å okkupere dem med en båt som ikke i bruk.

 

Ellers er jeg enig i din meningsgsytring.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Problemet på sikt er at mangfollet på fjorden blir blir skadelidene. En god del eldre billigere båter vil bli bort. Har en ikke mulihet til å følge med verdien på båtlassene.

 

Fantasi prisene på båtpassene i Bærum er av nyere dato.

 

Mange av de store plassene var kommunale. En stod på venteliste, og fikk tildelt plass av havnestyret.

Stod selv på liste i 5 år på 80 tallet og fikk tilslutt tildelt plass. Da betalte vi en hyggelig leie, og ryktene skal ha det til at kommunen tjente på dette.

 

På tidlig 90 tall skulle ikke kommunen drive slik drift lenger. Det ble vurdert å sette ut driften til private. Båteiere raste. Vi ville overta driften selv i form av forreningene. For å holde leieprisene nede. Et innskudd på ca ca 10 000,- for en 3 m skulle dekke overtagelse av brygger og utstyr fra kommunen.

 

Denne tanken var på mange måter riktig. Driftsutgiftene på plassene er rimlig den. 3 -4000,- i sesongen.

 

Den gangen fikk en ikke solgt alle andelene en gang.

 

Mitt økonomiske geni, var en av dem som ikke så oss i stand til å overta plassen :headbang:

Det har jeg allerede betalt mange ganger allerede :drink:

Link to post
Share on other sites

Jeg ser poenget ditt. Problemet er bare at det er hypotetisk. En ting er hvordan ting brude vært gjort tidligere, en annen ting er hvordan det er nå. Vi er nødt til å gå utifra dagens situasjon. Ingen rettighetshaver med vettet i behold vil fraskrive seg muligheten til å tjene x antall kroner den dagen plassen skal selges. Ei heller kommer de samme til å stemme for å tape penger selv, ergo er det umulig å endret gjeldende praksis.

 

Personlig har jeg overhodet ikke noe ønske om å gi bort 1/2 mill eller mere fordi neste mann på listen skal få billigere plass. Så sosial er jeg bare ikke. :wink:

 

Jada, det er klart at det finnes noen steder hvor mulighetene til å få til et mer sosialt system ikke finnes lenger. Men dersom det etableres nye båthavner i det offentliges regi, men med drift av en båtforening, så er jeg ikke i tvil om hvilket system jeg ville foretrekke.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

men det vi kan gjøre er å jobbe for å få flere båtplasser etablert, og med dette bidra til at prisveksten stopper. Jeg unner hverken Contraband eller andre å ha gjort sånne varp som de har gjort :-).

 

Tidligere var det vel slik at kostnadene var knyttet til verdien av infrastrukturen båtplassene hadde, mens nå er det faktisk heller rettigheten til å bruke offentlige arealer. Det bør være politisk vilje til å sikre tilgjengelighet fremfor kommersielle interesser all den tid at kommunene selv ikke ønsker å drive dette i kommunal regi. Ideelle foreninger bør derfor ha et fortrinn ved evt nye etableringer. Løsningen kan være at en stifter en ny forening og søker om arealer som kan frigis, eller at en jobber gjennom eksisterende non-profit båtforeninger som allerede har lange ventelister.

Det finnes muligheter, men så lenge alle forventer at det er "noen andre" som skal gjøre noe så skjer det nok veldig lite. :wink:

Link to post
Share on other sites

Du får komme opp med noen konstruktive forslag om hvor det kan tilrettelegges for båtplasser i Oslo, Lasse. Blir gjerne med å backer deg opp økonomisk. Med litt flaks så kanskje det kan komme en shilling eller 2 i lommen på oss begge. :wink:

Redigert av Contraband (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Det finnes muligheter, men så lenge alle forventer at det er "noen andre" som skal gjøre noe så skjer det nok veldig lite.

 

Joda, det finnes muligheter.

Men veldig mange steder er det de EKSISTERENDE medlemmene som er den største bremsen mot havneutvidelser. Ytterligere parkeringsutfordinger, kostnader ifbm utbygning, risiko, negativ holdning til " nye båteiere"; jeg veit ikke hva som er problemet.

 

Men at den etablerte " garden " effektivt blokkerer evt. forslag om utvidelse på generalforsamling, er veldig vanlig desverre.

Ser noe av det samme når det gjelder vedlikeholdet av boliger i borettslag. Gamlegarden motsetter seg bruk av penger, og vil heller ha lav leie...

 

Tror kanskje at kommunen må komme med en gulerot, som gjør det "lønnsomt" for de gamle medlemmene å stemme for en bryggeutvidelse. Økt tilgang på strand eller parkerings arealer, kulturmidler, samarbeid om inntekter fra parkering, seilforeninger som i bytte mot utvidelser av havn også får penger for å lære barn praktisk sjøliv / sjøvett, barne seiling, handicapseiling er momenter som jeg tror må tenkes gjennom.

 

Å tro at problemene blir bedre, er å tro på julenissen. Jeg leste et sted, at av de båtplasser som er planlagt på Fornebu, vil 70% tilfalle de som kjøper bolig i noen av de nye prestisjeprosjektene der ute. Det KAN føre til at presset på andre havner letter noe, eller så kan det ikke det.

 

Rart egentlig. Ser man rundt Oslo, burde det finnes mer enn nok av arealer til båtplass til alle som ønsker det..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Joda, det finnes muligheter.

Men veldig mange steder er det de EKSISTERENDE medlemmene som er den største bremsen mot havneutvidelser. Ytterligere parkeringsutfordinger, kostnader ifbm utbygning, risiko, negativ holdning til " nye båteiere"; jeg veit ikke hva som er problemet.

 

Men at den etablerte " garden " effektivt blokkerer evt. forslag om utvidelse på generalforsamling, er veldig vanlig desverre.

Ser noe av det samme når det gjelder vedlikeholdet av boliger i borettslag. Gamlegarden motsetter seg bruk av penger, og vil heller ha lav leie...

 

Jepp, som jeg har hevdet lenge, båtmiljøet er ikke anderledes, mer sosialt, mer vennligstilt eller hva det skal være enn andre miljø. Egoismen lenge leve!!!

Link to post
Share on other sites

Joda tj, men kanskje ikke så mye akkurat rundt Oslo-byen. Der er det kanskje for mange mennesker med båt, og ikke så mange båtmennesker? :smiley:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Tror kanskje at kommunen må komme med en gulerot, som gjør det "lønnsomt" for de gamle medlemmene å stemme for en bryggeutvidelse.

 

Jeg tror ikke det er så mye båtforeningene det står på, men kommunen.

Eksisterende reguleringsplaner setter en effekiv stopper for utbygging.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke det er så mye båtforeningene det står på, men kommunen.

Eksisterende reguleringsplaner setter en effekiv stopper for utbygging.

Tja, på Nøtterøy ble akkurat et styret i en båtforening kastet fordi flertallet ikke ville ha en så stor utbygging som styret hadde lagt opp til.

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Har skum-lest denne strengen, og er rystet!! Jammen glad for at jeg ikke bor i Oslo og omegn! (Som nesten alle innleggene her handler om...)

VÅR båtforening har LANGT lavere priser, heldigvis. Selv om store utbygninger rundt Trondheim havn desimerer antall båtplasser. Havna ligger 20 - 30 minutter fra byen og begynner å bli atraktiv, derfor gjøres det nå store utvidelser. Båtforreningen eier området og samarbeider med kommunen om utvidelsene, opparbeider friarealer for/sammen med kommunen, men skal ikke være en pengemaskin for noen som helst. Gamle medlemmer med båtplass får ikke store utgiftsøkingen, men nye blir noe dyrere (prisliste på nettet).

Mulig båtfolk i Oslo-området LIKER å ha masse andre båter rundt seg når de drar på tur (Middagsbukta?), sjøl liker jeg stillheten og freden med å være LITT alene. DET har vi mulighet til her.

Hadde jeg BODD i Oslo-området (med de bryggeprisene som finnes der) ville jeg ha hatt båten på tilhenger; Selv om det begrenser båtstørrelsen til 21 fot.

 

Og så en "brannfakkel" :rolleyes: Med spådde klimaendringer vil vannstanden stige med over 60 cm (eller mere) i løpet av neste 10 - 30 år.... Hva er båtplassene vi har i dag verd DA??

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Skjønner deg godt jeg Marwin, men behov for lukket båt og få soldager gjør at jeg ikke misunner vettet av meg allikevel. Og man kan jo velge å ha båtplass en times kjøring fra Oslo-området og komme ned på mer levelige priser. Som innflytter til Asker som ønsker å ha kjapp tilgang til båten må jeg faktisk regne med mellom 30000 og 35000 i opplags- og båtplassutgifter i året. Og da fant jeg ut at jeg ikke kunne sitte med en båt til ca. 200000, men måtte gange den verdien med 4 for å få et rimelig forhold mellom båtverdi og utgifter til opplag og båtplass :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Og så en "brannfakkel" :rolleyes: Med spådde klimaendringer vil vannstanden stige med over 60 cm (eller mere) i løpet av neste 10 - 30 år.... Hva er båtplassene vi har i dag verd DA??

Da ville vi fått plass til flere båter.

Men nå er det slik at landet i Osloregionen STIGER med nesten en cm i året, altså rundt halvmeteren på en mannsalder. Havnivået på verdensbasis stiger med ca 3 mm i året. Det har vært konstant i 20 - 30 år.

 

Ellers:

prisen på båtplasser vil flate ut når rentene stiger, aksjekursjene daler og arbeidsledigheten øker. Den som i dag betaler 400 000 for en båtplass bør ha råd til å tape en god del.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

prisen på båtplasser vil flate ut når rentene stiger, aksjekursjene daler og arbeidsledigheten øker. Den som i dag betaler 400 000 for en båtplass bør ha råd til å tape en god del.

En liten korreksjon, dersom arbeidsledigheten øker så synker renten. :wink:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Fjordservise i Vollen leide ut plasser forrige året der tror jeg at en 3,5 m kostet i underkant av

12000 pr sesong og en 5 m ca 20 000.

 

Der er brygge anlegget helt nytt med bensinstasjon og kro og bra parkplass.

 

Vi ligger litt lenger ut i fjorden ved enplass som heter selvik som er en andels havn hvor plass prisen ligger noe lavere vi betaler med alt inklusive ca 1800 pr år for en 3,5 m bås

 

Men det er en andels plass som ligger på komunal grunn med friområder på begge sider

 

EN IDYLL. (Det sies at det er ventelister der på ca 20 år)

Link to post
Share on other sites

Fjordservise i Vollen leide ut plasser forrige året der tror jeg at en 3,5 m kostet i underkant av

12000 pr sesong og en 5 m ca 20 000.

Fjordservice i Vollen er allerede nevnt i denne tråden, og prisene har gått opp. Du må gi 15.750 for 3,5m og 25.000 for 5m, og det er venteliste for plassene. :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Fikk nå regning på baatplassen for 2007, 5000,- for 3,5 meter, dette er opp 25% fra i fjor, ganske stiv prisøkning etter min mening, men det er 4 minutter å gå hjemmefra, så jeg velger inntil videre å beholde den.... Men det er betydelig dyrere enn andre plasser i Arendal.

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Kikket litt på prisene på Solvik for kommende sesong, for rettighetshavere..

Sommerleie, pris pr bredde m 500,-. Vinterleie 100 pr kvm. Synes det er helt kurrant.

Ikke medlemer er kr 3000 pr bredde m og vinterleie kr 180 pr kvm.

 

Jeg tror nok i motsetning til Lasse sin oppfatning at dersom en har ønske om å drifte nye båtplasser og skal investere i Oslo så er man med dagens kostnads nivå nødt til å selge rettighets brev som naturligvis må fritt omsettes om man overhodet skal kunne få budsjettet til å gå i balanse.

 

Innskudd er farlig. Det er flere eksempler på at innskudd blir borte om foreningen går konkurs.

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Contraband skrev; "nødt til å selge rettighets brev som naturligvis må fritt omsettes om man overhodet skal kunne få budsjettet til å gå i balanse".

 

Dette er i hvertfall tull, fortjenesten ved salg av rettighetsbrevene kommer kun rettighetshaverne til gode og kommer ikke inn på foreningenes driftsbudsjett . Selve båtforeningen må således tilpasse sine budsjetter slik at utgifter matcher inntekter (for Solvik er det åpenbart ca 500 kr per breddemeter per sesong), og så lenge de fleste foreninger ikke betaler markedsleie for arealet blir det enda mer urimelig at rettighetshavere kan gjøre seg fete...

Redigert av ktpriv (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Contraband skrev; "nødt til å selge rettighets brev som naturligvis må fritt omsettes om man overhodet skal kunne få budsjettet til å gå i balanse".

 

og så lenge de fleste foreninger ikke betaler markedsleie for arealet blir det enda mer urimelig at rettighetshavere kan gjøre seg fete...

 

Men så er det åpenbart at enkelte dessverre synes dette er helt OK, og i hvert fall mye bedre enn at andre (les nye) båtfolk skal få seg en båtplass til en overkommelig pris. :discuss:

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

ktpriv:Dette er i hvertfall tull, fortjenesten ved salg av rettighetsbrevene kommer kun rettighetshaverne til gode og kommer ikke inn på foreningenes driftsbudsjett . Selve båtforeningen må således tilpasse sine budsjetter slik at utgifter matcher inntekter

 

Det er riktig, men nå prater jeg om å investere i nye plasser f.eks i Oslo.

 

I dagens situasjon så koster det skjorta å få tak i rettighets brev, det gjorde det ikke før. Ergo blir det heller ingen fortjeneste ved salg.

 

Hvordan skal nye båtforeninger, eks i Oslo kunne finansiere ny havn uten å få inn nødvending kapital til investeringer ??. Låne finaniere alt ?.

 

 

Ellers, det er ikke mange plasser ledig i Oslo http://forbruker.no/bil/baat/article1283968.ece

Redigert av Contraband (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...