Jump to content

båtplasser - priser fortsatt økende i 2007


Framtia

Recommended Posts

Suzuki:

 

Jeg kjenner ikke forholdene i FB1860 men du har vel en kontrakt?

At en båtforening tar fra et medlem en tildelt båtplass har jeg aldri hørt om før, og jeg stiller meg sterkt tvilende til at dette er lovlig hvis det ikke står spesifikt i kontrakten du har undertegnet.

 

At det kan skje omdisponeringer, dvs at man av en eller annen årsak må flytte til en annen plass kan skje, men ikke at man mister båtplass i foreningen.

 

I vår båtforening (Padda) ville dette vært helt utenkelig. Eneste måten å miste båtplass på er hvis man ikke oppfyller sine forpliktelser ifht dugnad, betaling av leie, havnereglement osv.

Link to post
Share on other sites

Suzuki:

 

Antar grunnen er at du ha en såkalt låneplass. Ikke alle som har betalt innskudd benytter plassen sin. De overskytende blir da tildelt som låneplasser etter ansiennitet.

Om jeg ikke husker helt feil, kan en med innskuddsplass sitte med denne i fem år uten båt, før plassen igjen går tilbake til foreningen (med tilbakebetaling av innskudd) og innskuddsplassen tilbys de neste i bunken. Mener reglene for tildeling står i den årlige håndboka du har fått tilsendt.

Min erfaring er at FB 1860 har ryddige rutiner på dette.

 

Du bør sikkert ha gode håp om plass også i år. Mener å huske at før jeg fikk innskuddsplass var en slik advarsel en årviss forteelse, sikkert for at styret ikke i etterkant skulle bli anklaget dersom pågangen fra gamle medlemmer ble uventet stor. Tviler på at styret har noen oversikt før plassøknadene er sendt og plassene eventuelt betalt.

Link to post
Share on other sites

Wave; FB1860 la ut ca 60-65 nye plasser til 2006 sesongen. Lurer på hvor disse plassene tok veien ? Vi har stått på venteliste ganske lenge..

 

Uansett har jeg ingen grunn til å mistenke eller hevde noe lureri. Bare så jævlig kjiipt om man mister plassen man har ventet på i 5 harde år.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Føler meg heldig det må jeg si, leier et båthus for 8000.- i året. Det er så stort at det går inn 2 båter på 23-24 fot.

Jeg slipper utgifter til opptak og utsetting, lagring, preseninger og stativer, velger som regel å la båten ligge på vann hele året, heiser den opp inne i huset ved behov med 2 taljer. Er jeg bortskjemt? ja :rolleyes:

Mvh TA

Link to post
Share on other sites

Suzuki:

 

"FB1860 la ut ca 60-65 nye plasser til 2006 sesongen. Lurer på hvor disse plassene tok veien ?"

 

Tipper de ble tildelt medlemmer med lengst ansiennitet som så langt hadde hatt låneplass. Det skjer årlig en del omdisponeringer på bryggene, litt etter størrelse, ønsker etc. Innskuddsplass betyr rett til plass, ikke til en bestemt plass. Har selv blitt kastet litt rundt i årenes løp. Men som sagt, så tror jeg advarselen først og fremst er en formalitet. Men forstår at usikkerheten er ubehagelig.

Link to post
Share on other sites

For fire år siden kjøpte jeg en 4m båtplass i Solvik båthavn for kr. 140.000,- Flott beliggenhet med god dybde og nærme gratis parkeringsplass. Ågerpris syntes jeg den gangen, men jammen er jeg glad for at jeg slo til på den prisen. I dag kunne jeg nok fått adskillig mere hvis jeg ville selge. Kanskje x 3?

 

Er enig i at det er synd for rekrutteringen at det er slik. Men kraftig prisstigning er det jo også på boligmarkedet. Boligen vi kjøpte for 8 år siden har ihvertfall doblet seg i verdi i denne perioden. Bilen derimot... :nonod:

Link to post
Share on other sites

Det som antagelig kommer til å skje, er at eldre litt større båter ( fra 30 fot og oppover ) kommer til å rase i pris. Særlig de som er ganske rimelige fra før.

 

Eiere av en båt til 175 000kr er neppe villige til å betale 3-500 000 for en båtplass. Noen av disse vil sikkert oppgradere seg til f.eks trailerseilere, eller velge andre båttyper, som RIBS, gummibåter eller skjærgårdsjeep`er som kan taues hjem med bil etter bruk.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Klart prisene øker når det ikke bygges nye marinaer. Når ettersspørsel er større en tilbudet, ingen konkurranse.

Prisene stiger. Opplagt en sak for KNS/KNBF. Litt lobbyvirksomhet. Det er mulig at de jobber med det også.

 

Eller gjør som noen av oss andre, skaff dere en plass utenfor Oslo. 1 times kjøring hver vei. Men i helgene er vi

alerede ute i skjærgården.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Det er egentlig litt rart det der. Her i Grenland er det motsatt av hva det er i Oslo... om jeg skulle hatt en plass oppe i Skienselven, så kunne jeg fått denne veldig rimelig....om jeg er villig til å kjøre 45 min. og ut i skjærgården så koster det litt mer, men som baatsmann sier så er jeg allerede der når seilasen starter. I Oslo koster det fletta lengst inne, og det blir rimeligere jo lenger ut man kommer... :confused:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Det er egentlig litt rart det der. Her i Grenland er det motsatt av hva det er i Oslo... om jeg skulle hatt en plass oppe i Skienselven, så kunne jeg fått denne veldig rimelig....om jeg er villig til å kjøre 45 min. og ut i skjærgården så koster det litt mer, men som baatsmann sier så er jeg allerede der når seilasen starter. I Oslo koster det fletta lengst inne, og det blir rimeligere jo lenger ut man kommer... :confused:

 

Saken er vel den at det er kjempeflott skjærgård inne i Oslofjorden. Spesielt utenfor Asker og Bærum,- noe som avspeiler seg i prisnivået.

 

vikers:

Det har vel å gjøre med at svært mange tilbringer fine sommerkvelder på fjorden innenfor Drøbak, og trives med det. Med rushtidskøene ut fra Oslo blir ettermiddagsturene ellers en umulighet. I tillegg til tilsyn og vedlikehold på ukedagene.

 

Riktig! Skal man oppleve skjærgård utenom området i Indre Oslofjord må man kjøre gjennom hele Drøbaksundet og komme ut til enten Tjøme eller Hvaler. Før man kommer så langt ut er det temmelig kjedelig område med lite skjærgård. Derfor er liksom alternativet for små utflukter enten Indre Oslofjord eller så må man så langt ut som i de forannevnte områdene. Det er nå min, og antakelig mange andres, mening. For oss som bor nært Oslo og som liker å ta korte ettermiddagsturer, og som gjerne har små båter, blir alternativene ikke så fristende.

 

Men for all del; hvis man først kjører til Tjøme eller Hvaler er det jo kjempeflott!!! Men det blir litt langt for den daglige båtkosen.

Link to post
Share on other sites

Saken er vel den at det er kjempeflott skjærgård inne i Oslofjorden. Spesielt utenfor Asker og Bærum,- noe som avspeiler seg i prisnivået.

 

Det er nok poenget her ja. Ikke akkurat mye å skryte av oppe i Skienselven Vikers. Men deriomot ved kysten, i Eidangerfjorden og Bambleskjærgården...... :cheers: ....som igjen gir høyere pris på plasser.

Link to post
Share on other sites

Det er tydligvis noe som har gått helt av skaftet her. Greit nok at private marinaer opererer med "markedspriser", men at båtforeninger som driver billig på kommunal grunn har lagt opp til "markedspriser" på disse andelsbevisene, er helt på trynet. :cryin:

 

Jeg antar at kommunen ikke tar "markedspris" for leien, og da skal vel heller ikke andelsbevisene omsettes til "markedspris"? Hva slags system er egentlig dette? Det undergraver jo hele båtforeningstankegangen.

 

En båtplass drevet av båtforening på kommunal grunn skal kun koste det båtplassen i realiteten koster å drive, dvs leie til kommunen, vedlikehold og nedbetaling på anlegget m.m.

 

Jeg betaler 3.800 kroner i leie for min båtplass i Oslo, og det er ikke noe innskudd e.l.

Link to post
Share on other sites

Da er årsmøte over for denne gangen , og som ventet gikk jo prisane litt opp . Betaler for en nesten 4 m plass ( 30fot's båt ) 19.500 i innskudd altså penger jeg får igjen den dagen jeg ikke skal ha båt lenger . Og betaler 250- i året i medlemskap og 1.900- i året i avgift + 300- for sommerstrøm (batterilader ) og 1.600- for vinter strøm ( Varme ombord ). Er forsåvitt nok detta i denna byen her , er vel ca det som er prisen rundt her også .Men det drar seg på ettervært , det blir bare dyrere og dyrere . For ca 4 år sia betalte jeg 7.900- i innskudd på en 28" båt , idag koster den 14.000 sånn ca . Billig , er mulig det .

 

Kort til som blei kalt idiotplasser , ja vis dem skal ha 400.000- for en båtplass . Da er det ikke bare idiot plasser , det er jo mildt sagt sinnsykt . Bare det at dem som eier tar stort sett det dem vil , da folk betaler . Skulle boikotta sånna folk/plasser , så kunne dem sitti der med brygga si . Men folk må jo ha en plass , men du kan kjøpe ny bil og båtplass en drøy time fra oslo til dem prisane der .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

De holder på å utvide å bygge veldig mange nye båtplasser i Sandefjord, ryktene sier nesten 1000 nye plasser ila 3 år!!!

ryktene sier også at prisen ligger på ca 15000 i inskudd og årsleie på 3000...

Grunnet mitt forhold til havnevesent så må jeg presisere at dette bare er rykter!

eller???

 

Har jeg ikke hørt om i det hele tatt (!!?)

Sier ryktene noe om hvor?

 

Kanskje du forveksler med Nordre Jarlsberg Brygge?

Redigert av Gielas (see edit history)

--

Jon

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt plass i Bamble nå (3,5 m) på andre året og betaler 2 900,- inkl. strøm/vann for helårsplass (isfri grunnet strøm i vannet), ikke innskudd.

 

Dette må jo være fordi kommunen subsidierer/eier bryggeanlegget og at båtforeningen leier bryggeanlegget til "spotpris"!!

Vi har utvidet bryggeanlegget vårt i Bamble med 20 plasser nå - 4 stk a 5 mtr bredde, 15 stk a 4 mtr bredde og 1 stk 3 mtr bredde - denne utbyggingen vil koste ca. 750.000,-

Vi betaler ingenting til kommunen (som er grunneier) og ville ikke ha mulighet til å finansiere dette med en pris som du betaler vikers.

Vi har 10 ledige plasser, men pga parkeringsproblemer kan vi ikke leie ut disse nå - fremtiden vil vise, jobber med saken.

Det beste for oss er å selge disse - pris ca. 36.000,- (kun til beboere i nærmiljøet pga parkeringproblemene).

I tillegg må vi betale medl.kont., vedl.h.avg., forsikring, vakthold ca. kr. 1400,- pr år.

Leieplasser koster kr. 3.500,- inntil 3,5 mtr og 4.000,- for 4 mtr.

Langtidsleie (10 år) vil koste kr. 12.000,- innskudd og 3.000,- pr år i leie for 4 mtr båtplass.

I tillegg må alle som leier betale for vakthold.

Leien kan selvfølgelig justeres i langtidsleieperioden.

Link to post
Share on other sites

Det er faktisk et privat bryggeanlegg, så prisen er nok blant de absolutt rimeligste i fjorden. Men jeg synes heller ikke at dine priser var så gale - vi har heldigvis et stykke igjen til "oslopriser" i fjorden her nede. :sailing:

 

Og til mathilde kan jeg ikke gjøre annet enn å si meg enig....Skienselven, med påfølgende 1,5 timer elv + Frierfjord før du kommer til Brevik og skjærgård (med 5-6 knop) - det er pyton transportetappe! Gjorde dette første året med båt, og aldri mer. :nonod: (såsant ikke prisene ved skjærgården blir 400 000,- :lol: )

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

400.000 for kjøp av båtplass betyr med dagens rentesats en årlig kostnad på 20.000 per sesong, eller 4000 kr per måned iløpet av en normal sesong. Et hull i sjøen skal da umulig være verdt så mye. Når en i tillegg tenker på at det er offentlige arealer som er stilt til rådighet blir det enda mer urimelig at folk skal kunne gjøre seg rike på dette.

Renteutgiften er rimeligere enn mange rene leieplasser i indre Oslofjord, men du tar en uforskammet høy risiko dersom det bare er leieretten du har kjøpt, eller et innskuddsbrev pålydende en symbolsk verdi.

 

Med utgifter til båthold som nevnt ovenfor, er det ikke da mer fornuftig å leie båt isteden? Ser helt klart fordelene med å eie egen båt, men det må da stå i forhold til utgiftene også,..........eller

Jo, det er sikkert billigere å leie. I tillegg slipper du båtpuss og vedlikehold. Mye rimeligere å ha trefotssyken også. :wink: Likevel, det er mange grunner til å eie også.

 

 

Suzuki - du kommer vel unna med ca. halvparten, i Vollen må jeg ut med 14000 for en fire-meter, 3,5 m. tror jeg de skal ha 12000 for.

Neppe. Det er nye eiere i Vollen, og det er nye priser. 3,5 meter koster 15.750 for sommer og 5.250 for vintersesongen. I forhold til 2006 er det dyrere for sommeren og litt lavere pris for vinteren, men totalt har årsprisen gått opp.

 

Det er tydligvis noe som har gått helt av skaftet her. Greit nok at private marinaer opererer med "markedspriser", men at båtforeninger som driver billig på kommunal grunn har lagt opp til "markedspriser" på disse andelsbevisene, er helt på trynet. :cryin:

Ja, dessverre har en del båtforeninger hatt mangelfulle regler eller latt medlemmene tjene på omsetning av plasser. Like ille er det med båtforeninger hvor gamle medlemmer blokkerer utbygging fordi det betyr høyere priser for de gamle medlemmene også.

 

Problemet er hvordan kommunale båtplasser med lave priser skal håndteres. Jeg har sett eksempler på båtforeninger hvor det fungerer tålelig bra til og med i et pressområde, men hvor kravet til ansenitet stadig øker. Så lenge foreningen har gode regler og følger dem til punkt og prikke går det likevel greit, men det er rikelig med eksempler på at dette ikke fungerer. Det blir veldig galt dersom noen få av kommunens innbyggere får billig båtplass på kommunens eiendom, mens andre av kommunens skattebetalere ikke får sin del av disse godene.

Link to post
Share on other sites

Det er tydligvis noe som har gått helt av skaftet her. Greit nok at private marinaer opererer med "markedspriser", men at båtforeninger som driver billig på kommunal grunn har lagt opp til "markedspriser" på disse andelsbevisene, er helt på trynet. :cryin:

 

Jeg antar at kommunen ikke tar "markedspris" for leien, og da skal vel heller ikke andelsbevisene omsettes til "markedspris"? Hva slags system er egentlig dette? Det undergraver jo hele båtforeningstankegangen.

 

En båtplass drevet av båtforening på kommunal grunn skal kun koste det båtplassen i realiteten koster å drive, dvs leie til kommunen, vedlikehold og nedbetaling på anlegget m.m.

 

Jeg betaler 3.800 kroner i leie for min båtplass i Oslo, og det er ikke noe innskudd e.l.

 

Nå må du ikke glemme at private båtforeninger drives av medlemmene. Det er årsmøtet via andelshavere/rettighetshavere som bestemmer hvordan prisene skal fastsettes ved salg. Det er ikke staten. I de landene der staten fortsatt overstyrer de private er situasjonen en annen :wink: At andelshavere ønsker å få mest mulig igjen dersom rettighetsbrevet skal selges er helt naturlig.

 

Kommunene kan ikke endre rammevilkårene i en allerede avtalt leietid.

 

AS drives på samme måte og meg bekjent er det mange A/s som drives på kommunal grunn. Det hadde vært hårreisende dersom kommunene skulle blande seg inn i aksjekursene.

 

Til Tine III, nå er det naturligvis forskjell på innskudd og å ha et rettighetsbrev der plassen kan omsettes fritt. Da er det markedet som bestemmer prisen.

Redigert av Contraband (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Kommunene kan ikke endre rammevilkårene i en allerede avtalt leietid.

En slik leieavtale har vel en eller annen tidsbegrensning, og hva skjer dersom kommunen ikke ønsker å fornye en slik avtale når tiden går ut?

 

Markedspris er er greit forutsatt at båtforeningen også betaler markedspris i leie til kommunen. Gjør disse båtforeningene det? Hvis så er tilfelle, så er det helt greit for meg at andeler selges til markedspris, men dersom kommunens intensjon er å leie ut billig for at innbyggerne skal ha båtplasser, så er dette helt på trynet. Prinsippet om markedspris må gjelde hele veien.

 

Betaler foreningene markedspris?

Link to post
Share on other sites

Markedspris er er greit forutsatt at båtforeningen også betaler markedspris i leie til kommunen. Gjør disse båtforeningene det? Hvis så er tilfelle, så er det helt greit for meg at andeler selges til markedspris, men dersom kommunens intensjon er å leie ut billig for at innbyggerne skal ha båtplasser, så er dette helt på trynet. Prinsippet om markedspris må gjelde hele veien.

Båtforeninger er vel ideelle, non-profit organisasjoner? Eller kan man starte et vanlig aksjeselskap (hvor poenget er mest mulig utbytte til eierne) og kalle det for en båtforening? Tror ikke det.

Gitt at båtforeningen er en ideell, non-profit organisasjon, hva skal de da med alle pengene? Alt burde jo gå tilbake i opprusting av anlegget. Betaler man 250 - 400 000 for en båtplass bør det i såfall bli litt av en båtplass!

 

Jeg ligger i en båtforening med innskudd 6-10 000 (tror jeg fortsatt gjelder) og en årlig leie på rundt 4000 + strøm (har egen måler til hver båt på de 'fineste' plassene). Dette er supre plasser, godt vedlikeholdt. Jeg skjønner ikke hvordan det skal være mulig å bruke 20-40 ganger mer på en båtplass? Egen 8-personers hot-tub på hver plass? Utriggere i titan? Inkludere egen vaktmester til hver båt?

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...