Jump to content

båtplasser - priser fortsatt økende i 2007


Framtia

Recommended Posts

Nå er meg bekjent alle båtforeninger som driver etter rettighetsbrev prinsippet tatt mål av seg å være non profit organisasjoner. Slik må det også være dersom

 

Ser vi f.eks på Solvik så står leie til kommunen for ca 8 % av driftsinntektene. Nå vet ikke jeg hvilket parti Mouche representerer men jeg stiller meg tvilene til å han kommer til å legge inn i programmet at kommunene skal kune stille tomt gratis til disposisjon for etablering av en ny båtforening. Ikke har jeg noe tro på at Oslo kommune ønsker å bevilge penger dette formålet heller.

 

For min egen del er det ett fett om en nå båtforening blir basert på innskudd eller rettighetsbrev prinsippet. Jeg har bare ikke tro på at ett innskudds basert opplegg klarer alle de tunge investeringene i Oslo som må gjøres. Om noen får det til så gjerne for meg.

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Lasse; denne artikkelen gir et godt bilde på status flere båtplasser i Oslo, her ligger det en klar anbefaling til eksisterende anlegg om at de bør øke antall plasser. Jeg synes at her må kommunen ta sterke virkemidler i bruk for å tvinge årsmøtene til å gå med på utvidelser (f.eks ved å øke leiesatser).

 

Det Contraband skriver om at Bærum kommune tar en viss prosentsats av driftsinntektene (!) i leie for areal viser jo at det i realiteten er høy subsidiering (og derved urimelig at rettighetshavere skal kunne ta ut økonomisk gevinst).

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Nå vet ikke jeg hvilket parti Mouche representerer men jeg stiller meg tvilene til å han kommer til å legge inn i programmet at kommunene skal kune stille tomt gratis til disposisjon for etablering av en ny båtforening.

 

Du lovet å lese det jeg skriver (også det jeg har skrevet)?

 

Blakstadtangen/Asker Seilforening - tomten stilt gratis til disposisjon av kommunen (grunneier). Avtalen ble fornyet for få år siden, fortsatt uten leie til kommunen. Kommunen har nettop garantert for lån opptatt i forbindelse med utbygging av nye fasiliteter på stedet. Jeg tilhører partiet Høyre, et parti som har hatt, og har, en ledende posisjon i kommunen og p.g.a. (ikke til tross for) dette partiet så har man denne ordningen med Asker Seilforening!

 

Flere spørsmål?

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det Contraband skriver om at Bærum kommune tar en viss prosentsats av driftsinntektene (!) i leie for areal viser jo at det i realiteten er høy subsidiering (og derved urimelig at rettighetshavere skal kunne ta ut økonomisk gevinst).

 

Jeg si ikke det, de tar en fast leie pris på 300000 ca og det utgjør 8 % av driftsinntektene sånn cirkus. Det er mulig du synes det er urimlig, for egen del synes jeg det er fair enough den tid vi var med på å etablere foreningen da det var for mange plasser i forhold til leietakere. Mulig du er litt missunelig men slik er systemet der og slik skal det forbli har styret besluttet

 

 

Du lovet å lese det jeg skriver (også det jeg har skrevet)?

 

Blakstadtangen/Asker Seilforening - tomten stilt gratis til disposisjon av kommunen (grunneier). Avtalen ble fornyet for få år siden, fortsatt uten leie til kommunen. Kommunen har nettop garantert for lån opptatt i forbindelse med utbygging av nye fasiliteter på stedet. Jeg tilhører partiet Høyre, et parti som har hatt, og har, en ledende posisjon i kommunen og p.g.a. (ikke til tross for) dette partiet så har man denne ordningen med Asker Seilforening!

 

Flere spørsmål?

 

:sailing:

 

Så flott, det var jeg ikke klar over. Synd ikke Bærum kommune kunne gjørt det samme da hadde vi fått lavere leie priser.

 

Nå leste jeg hva du skrev. :wink:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Du lovet å lese det jeg skriver (også det jeg har skrevet)?

 

Blakstadtangen/Asker Seilforening - tomten stilt gratis til disposisjon av kommunen (grunneier). Avtalen ble fornyet for få år siden, fortsatt uten leie til kommunen. Kommunen har nettop garantert for lån opptatt i forbindelse med utbygging av nye fasiliteter på stedet. Jeg tilhører partiet Høyre, et parti som har hatt, og har, en ledende posisjon i kommunen og p.g.a. (ikke til tross for) dette partiet så har man denne ordningen med Asker Seilforening!

 

Flere spørsmål?

 

:sailing:

Dette er jo en fornuftig politikk fra kommunen sin side. Sett utenifra virker jo Asker Seilforening som en særdeles vellykket forening som kombinerer høy sportslig profil med et omfattende tilbud for unge og ikke fullt så unge. Det hadde neppe vært tilfelle hvis arealene skulle vært leid/kjøpt til markedspris og dermed kun vært et tilbud for de velhavende.

Link to post
Share on other sites

Contraband; jeg er nok litt misunnelig på alle som har egen båtplass, men hovedpoenget er at jeg ikke synes det skal koste så mye som det gjør å ha en båt liggende på sjøen.

 

Hvis Solvik betaler 300.000 til Bærum kommune for leie av arealet, så tilsvarer vel det netto leie fra omlag 20 båtplasser (basert på rettighetshaverne har som prisforlangende på finn som er omlag 15.000-20.000 per sesong). Du kan sikkert informere om hvor mange plasser dere disponerer, men det er ingen tvil om at her er det enorme kommunale subsidier hvis en sammeligner med markedspris for arealet. At kommunalt areal skal gi så store inntekter til privatpersoner som disponerer en bruksrett er urimelig. Skulle det vise seg at en båtforening ikke gjør sitt til å øke kapasiteten der det er mulig mener jeg at kommunene bør gripe inn, samme hva foreningene selv skulle ønske.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Contraband; jeg er nok litt misunnelig på alle som har egen båtplass, men hovedpoenget er at jeg ikke synes det skal koste så mye som det gjør å ha en båt liggende på sjøen.

 

Hvis Solvik betaler 300.000 til Bærum kommune for leie av arealet, så tilsvarer vel det netto leie fra omlag 20 båtplasser (basert på rettighetshaverne har som prisforlangende på finn som er omlag 15.000-20.000 per sesong). Du kan sikkert informere om hvor mange plasser dere disponerer, men det er ingen tvil om at her er det enorme kommunale subsidier hvis en sammeligner med markedspris for arealet. At kommunalt areal skal gi så store inntekter til privatpersoner som disponerer en bruksrett er urimelig. Skulle det vise seg at en båtforening ikke gjør sitt til å øke kapasiteten der det er mulig mener jeg at kommunene bør gripe inn, samme hva foreningene selv skulle ønske.

 

Helt ening med deg, det burde være billigere å ha båtplass, eneste måten å få til dette er å bygge ut flere.

 

Pr 31.12 hadde foreningen 660 medlemmer med rettighetsbrev, 55 årsmedlemmer uten brev,381 vintermedlemmer og 3 ære medlemmer. Bærum kommune har 19 oppsitter plsser. Ellers så ble havnen utbygget med bølgebryter og brygge ifjor.Dersom kommunene hadde gitt ytterligere fullmakter hadde det vært ønske om enda flere plasser.

 

Nå prater du litt mot deg selv. Du sier du ønsker billigere båtplasser men dersom kommunen hadde tatt markedspris så hadde leieprisene vært enda høyere enn det de er idag.

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

[...] men hovedpoenget er at jeg ikke synes det skal koste så mye som det gjør å ha en båt liggende på sjøen.

 

Det er et hyggelig ønske, men ettersom det er et begrenset antall plasser og stor etterspørsel vil det nødvendigvis bli en høy pris på en eller annen måte. Det kan også regnes som en høy pris å ha stått på venteliste i årevis, og et system basert på dette prinsippet krever svært gode regler og at reglene følges dersom det ikke systemet skal bli korrupt. Det er bare bra at vi har en del slike plasser, men prisen kan bli høy i form av ventetid. Alternativet er å betale en høy pris i penger dersom det blir for dyrt å vente.

 

Jeg har et arbeid som medfører at jeg har flyttet en del ganger i livet, og det er ikke bare å avfinne seg med å stå på venteliste fram til jeg har plass før jeg kjøper en båt. I en del år har jeg basert meg på å leie båt, men når jeg først eier en båt blir det litt håpløst om jeg skal selge denne og vente på å få en plass i nærheten av nytt arbeidssted. Siden jeg bor i båten er jeg nokså fleksibel, og er det ikke plasser å oppdrive i en kommune er det en annen kommune som får skatten jeg jeg bidrar med.

Link to post
Share on other sites

Lasse; denne artikkelen gir et godt bilde på status flere båtplasser i Oslo, her ligger det en klar anbefaling til eksisterende anlegg om at de bør øke antall plasser. Jeg synes at her må kommunen ta sterke virkemidler i bruk for å tvinge årsmøtene til å gå med på utvidelser (f.eks ved å øke leiesatser).

Her tror jeg du har misforstått litt ktpriv.

 

Meg bekjent har ikke båtforening(e) mottatt noen henvendelse fra kommunen i denne saken, og foreningene kan heller ikke starte utvidelser på egenhånd fordi det framgår i reguleringsplanen hvor mange båtplasser de får lov å ha.

 

Skal en båtforening kunne utvide, må det derfor en omregulering til.

Link to post
Share on other sites

Skal en båtforening kunne utvide, må det derfor en omregulering til.

 

Men dette kan vel båtforeningen selv ta initiativet til, Lasse. Eventuelt søke om dispensasjon fra gjeldene reguleringsplan. Det er jo billigere og enklere og burde ikke være noe stort problem dersom det er politisk vilje til å løse saken - og det ser det vel ut til i artikkelen!?

 

I min forening er det faktisk ikke vilje til å utvide. Her er det riktignok ikke så enkelt da vi ligger temmelig værhardt til, men det er altså heller ikke vilje til å se på mulighetene heller dessverre.

 

mvh tuffff

Redigert av tuffff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

enig tuffff, og fra høyere hold vil det garantert være lettere å få tillatelse til fortetting/utvidelse av eksisterende anlegg fremfor å legge beslag på nye områder. Nå en kommunal arbeidsgruppe kommer med såpass sterke anbefalinger så vi også kommunen trolig støtte dette. Jeg vil prøve å ringe noen i småbåtutvalget for å finne ut hva kommunen tenker om hva slags initiativer som bør komme. Det er åpenbart for meg at denne komiteen bør ha kontaktet alle båtforeninger for å oppfordre dem om å søke utvidelser.

Redigert av ktpriv (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Har nå snakket med en av representatene i småbåtutvalget. Kort fortalt så har de utarbeidet en rapport til byrådsavd. og de jobber med å følge opp disse intensjonene. De ser dette i et litt lengre tidsperspektiv da de innser at det tar noe tid å få etablert søknadsinitativer fra båtforeningene, som videre må saksbehandles. Ha sa imidlertid tydelig at deres ønske er at foreningene skal gjennomføre dette, og hvis de ikke er interessert så vil det være grunnlag for at oppsigelse av eksisterende leieavtaler!! Båtforeningene bør være klar over dette også, så her bør hver enkelt forening få seg en skikkelig utfordring fra medlemmene.

 

En veldig flott holdning fra Oslo kommune synes jeg.

Redigert av ktpriv (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Vel Lasse,

 

jeg tror alle båtforeningene er medlemmer i det omtalte Småbåtutvalget (egentlig Oslo Kommune Småbåtutvalget som ligger under friluftsetaten); alle som leier grunn av kommunen må i alle fall være medlemmer der.

Så derfor må vi vel gå ut fra at de forskjellige båtforeninger er informert om kommunens ønske.

Kommunens ønske er såpass klart uttrykt at leieforholdet kan bli tatt til vurdering dersom ikke foreningene arbeider for å etterkomme utvidelsesønsket.

(Det var vel såpass klart man kan si det i "kommunalpolitiske ord".)

 

Og, kommunens krav er at man ikke skal tjene på dette, men at man kun skal dekke inn investerings & driftsutgifter. Salg av leierettigheter slik som Contraband foreslår vil medføre stopp i utleieavtalen med kommunen. Jeg har ikke lest alt med "små skrift" og jeg husker heller ikke alt jeg har lest, men jeg synes å ha sett en plass at kommunen har rett til å få fremlagt regnskaper fra båtforeningene slik at de kan kontrollere om det er ugrei fortjeneste på dette.

 

Så, dersom dette virker, så kan vi håpe på at det blir en del nye båtplasser innerst i Oslofjorden i løpet av et par / tre år og i så fall må vi virkelig takke Oslo kommune for dette!

 

I mellomtiden så må jeg hvert år lete etter en privat rådyr båtplass inntill jeg har høy nok ansinitet til å få en plass i båtforeningen min. (Jeg hadde båtplass på Mar-Tek, men den eiendommen ble solgt av staten og nå kan jeg få leie plass der for 2 - 4 tusen kroner per måned.... (15.k => pr sesong...) :cryin: )

 

 

:-) steinar

Link to post
Share on other sites

Hei Fredriksen:

 

Hvor har du leste de tingene du refererer til?

 

Jeg sitter i styret i PBF, og vi har meg bekjent ikke mottatt noe om utbygging fra kommunen i denne saken.

Har lenge ventet at det ville komme et utspill via småbåtutvalget, men ingenting har skjedd så langt.

Link to post
Share on other sites

Her finner du direkte hvem som sitter i småbåtutvalget, også navn på representantene fra båtforeningene etc.

 

Jeg tror at alle sakene som behandles i dette utvalget er åpne og det betyr at du kan både be om kopier og du kan finne mye av dette via internett (via oslo kommune, utvalgsaker, etc..).

 

Ellers så har utvalget også et sekretariat som kan hjelpe til med å finne fram åpne dokumenter (altså ikke de merket "Untatt offentlighet om det finnes slike her..)

 

Sekretariatet finner du her: ingeg.kristoffersen@fri.oslo.kommune.no, telefon: 23 42 68 92

 

 

:-) steinar

Link to post
Share on other sites

Kommunens ønske er såpass klart uttrykt at leieforholdet kan bli tatt til vurdering dersom ikke foreningene arbeider for å etterkomme utvidelsesønsket.

(Det var vel såpass klart man kan si det i "kommunalpolitiske ord".)

 

Og, kommunens krav er at man ikke skal tjene på dette, men at man kun skal dekke inn investerings & driftsutgifter. Salg av leierettigheter slik som Contraband foreslår vil medføre stopp i utleieavtalen med kommunen. Jeg har ikke lest alt med "små skrift" og jeg husker heller ikke alt jeg har lest, men jeg synes å ha sett en plass at kommunen har rett til å få fremlagt regnskaper fra båtforeningene slik at de kan kontrollere om det er ugrei fortjeneste på dette.

 

Spørsmålet mitt er hvor du har lest dette.

Jeg har ikke funnet noe tilsvarende

Link to post
Share on other sites

Ja, men hva gjør du/vi/man med det? Selv er det partiet jeg er med i i siste runde av utarbeidelse av programmet for kommende kommunevalg. Jeg sitter og leser utkastet til dette og vil bruke en del tid i helgen til bl.a. å skrive om problematikken rundt (mangel på) båtplasser i kommunen og jobbe for å få inn i programmet mest mulig forpliktende uttalelser/programerklæringer for å møte/løse problemet.

 

Noen andre her på forumet som gidder å "løfte en finger" for denne saken (i sin kommune) eller blir det bare med "praten"?

 

:sailing:

 

Vel, som lovet så gjort! Nå har jeg fått inn en "passus" i programmet som jeg lovet å jobbe for! Det nytter å snakke til dumme politikere! :yesnod:

 

Noen flere som har giddet å løfte en finger eller har dere det bare i kjeften?

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Min kontakt med en representant for småbåtutvalget i Oslo har gitt følgende respons;

 

"vi vil uansett gjøre vårt for at småbåthavnene i Oslo, på kommunal grunn, drives og forvaltes av frivillige båtforeninger til selvkost. Det er en tverrpolitisk enighet i kommunen for dette prinsippet".

 

Jeg har oppfordret til at kommunen øker presset på båtforeningene om å søke utvidelser, og at de passer på at dette ikke treneres lokalt. Tross alt er det mye innsats som trengs, og kanskje burde de som står på ventelister inviteres til å bidra i større grad.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...