Jump to content

båtplasser - priser fortsatt økende i 2007


Framtia

Recommended Posts

Kjære Mouche

 

Vi er begge enige om at vi skal ha flere båtplasser som naturligvis Ola Dunk skal ha mulighet til å gjøre bruk av. Pengene bør ikke råde prinsipielt sett.

Det idielle hadde naturligvis vært at alle båtplasser var gratis eller kostet en "hubba gubba" å leie.

 

Vi må bare se den praktiske situasjonen i øynene, ikke hvordan vi skulle ønske den hadde vært.

 

Kommunene ønsker ikke å stille grunn vederlagsfritt til rådighet for båteiere, spesielt ikke kommuner med politisk holdning til venstre på aksebarometeret. (De ønsker helst ikke annet enn robåter og billig pinnebåter) De til høyre er villig til det men ikke vederlagsfritt.

 

Hvordan skal vi få flere båtplasser ? realsisisk (Ikke ønsketenkning)

 

Lasse hadde i tidligere innlegg en god ide men ønsket ikke å markedsføre den. Kanskje han burde??

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Skjærhalden som bygges ut nå har innskudd på ca kr 13500,- pr breddemeter. Mener det er 120 plasser, kostnad 9mill.

De har egen nettside, husker ikke webadr, men der står kostnaden.

 

 

Selv betalte jeg kr 50.000,- som avskrives linjert over 10 år, og ca 1000,- pr breddem. i året i leie. Plass 2 for jolle, betales leie

kr 2000,- i året. Småplassene har kun årsleie.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Kommunene ønsker ikke å stille grunn vederlagsfritt til rådighet for båteiere, spesielt ikke kommuner med politisk holdning til venstre på aksebarometeret. (De ønsker helst ikke annet enn robåter og billig pinnebåter) De til høyre er villig til det men ikke vederlagsfritt.

 

Beklager unge mann, men der tar du feil. Jeg bor i en sådann kommune som du synes å hevde ikke finnes, og denne kommunen har vel vært Høyredominert siden før romerrikets fall!

 

Jeg har i tidligere innlegg redegjort for dette og kan gjerne gi deg ref. til hjemmeside hvor du finner alt du trenger av sakspapirer.

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Får du de pengene igjen om du ikke skal ha båtplass lenger ??Kan du selge plassen til markedspris ??

 

Jeg kan ikke selge den til markedspris, pengene er tapt etter 10 år. Dette har med att utbygger legger sine kost direkte på kunde.

Hvis jeg sier opp avtalen etter 5 år, vil jeg få kr 25000,- igjen. Hvis jeg kan skaffe ny leietager selv, vil jeg tro at jeg får høyrere

pris. Men husker faktisk ikke hva vedtektene sier ang dette.

 

Men jeg vurderte å kjøpe en plass av Heitman marin til kr 100.000,-. Men dette var før jeg bestemte meg for å legge båten på Hvaler. Fruen som studerer "ferie og fritid" er i båten oftere en meg å da ble det Hvaler.

 

Ligger i privat Marina, som er av bra standard.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Beklager unge mann, men der tar du feil. Jeg bor i en sådann kommune som du synes å hevde ikke finnes, og denne kommunen har vel vært Høyredominert siden før romerrikets fall!

 

Jeg har i tidligere innlegg redegjort for dette og kan gjerne gi deg ref. til hjemmeside hvor du finner alt du trenger av sakspapirer.

 

:sailing:

 

Alt i orden lille venn, beklager at jeg glemte å understreke Oslo, Asker Bærum. Egentlig det denne diskusjonen handler om. :wink:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Får du de pengene igjen om du ikke skal ha båtplass lenger ??Kan du selge plassen til markedspris ??

 

Jag har betalt 30' för min plass (4,50m bredd).......inskudd eller vad det heter på norsk !

 

kan ikke sälja plassen til marknadspris.......kun tilbaks til klubben! då får jag igen mina 30' !

 

det er en ordning som klubben bestämt.........vi vill vara en Båtklubb og ikke en båt-parkerings-plass för rike Göteborgare! (en natts vaktholding + årsleie i tillegg)

 

:smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Contraband - Ja, mulig jeg misforstår igjen, men jeg snakker faktisk om Asker som er min hjemkommune! :confused:

 

Forøvrig skjønner jeg nå at jeg kanskje har en meget billig båtplass i Bamble kommune? Betalte cash/kontant 64000 for tre år siden for en 2,5 meters plass som gir meg en leievtale på 14 år UTEN noe årlig leiebeløp. Deretter går plassen tilbake til grunneier vederlagsfritt. Beløpet ble hevdet å være kostnaden for å bygge disse båtplassene!

Nei, jeg kan ikke fritt omsette båtplassen, men med grunneiers samtykke la den gå til andre jeg velger. Alternativt kan jeg si opp leieavtalen og få igjen verdien av restperioden (1/14 av kr 64000 for hvert år som gjenstår av leieavtalen). Leieavtalen kan også tinglyses som heftelse på gnr/bnr hvor båtplassen er. I tillegg må jeg betale kr 500 per år for en parkeringsplass - fast pris for hele perioden.

Dette var dyrt for bare få år siden, nå er det jo nesten gratis?

 

:sailing:

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mitt regnestykke er ca. 6100 i år 1 fallende til ca 4600 i år 14! Regner 64000 avskrevet over 14 år, 3,5 rente med 28 skatt.

 

Med en tenkt prisstigning på 2,5 % så vil leiepris i dag på 7000 være ca 10.000 om 14 år og blir 14.000 med 5% prisstigning? (10 åringen er vel rundt 4,5%). Har ingen risiko for hvordan markedet for båtplasser utvikler seg, men heller ingen oppside m.a.o. risikofritt noe som passer meg bra! Du vil tilsynelatende invistere i båtplasser til 400' i håp om å selge til fortjeneste, jeg vil ikke. Nå er det jo sånn at skal man få/ha et marked så må man jo ha to parter med forskjellig oppfatning av fremtiden så da er det jo greit at vi alle ikke er enige, eller hur?

 

Synes du parkeringsplassen var dyr også? :wink:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

jeg la inn parkeringsplassen i min utregning :wink: Avskrivningen må du egentlig kostnadsmessig sett droppe som privat person men man kan selfølgelig kose seg med tanken :lol:

 

Lille Venn.

 

Nå må du slutte med dette tullet om at jeg kjøper billig og selger dyrt. :nonod:

(bortsett fra rettighetsbrevene mine da)

 

Dersom du tar bryderiet med å lese hva jeg skriver så er jeg også opptatt av rimelige båtplasser. Jeg sier at for å få dette til så må en ha penger til å investere. Ingen har fortalt meg hvordan de skal klare finansieringen idag (OSLO OMRÅDET hehe) uten om å omgå rettighetsbrev og salg til markedspris.

 

Den som klarer det skal få meg ned på bakken og jeg skal også spandere en middag på Bagetelle i Oslo til den som klarer å presentere ett vettugt budsjett. :yesnod:

 

Noen som tar utfordringen og har lyst på et gratis måltid ??

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Avskrivningen må du egentlig kostnadsmessig sett droppe som privat person men man kan selfølgelig kose seg med tanken :lol:

 

Vel, siden jeg aldri ser noe mere til de pengene så må jeg jo "avskrive" de! Dessuten er det som bekjent "No such thing as a free lunch"!

 

Hvis du lover å lese hva jeg skriver så skal jeg vurdere å kanskje tenke på å lese hva du skriver! :wink:

 

:sailing:

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Contraband; jeg har ingen anbisjoner om å klare å få deg til å se anderledes på dette, du litt for seig :-).

 

Argumentet mitt gjennom hele tråden har vært at båtplasser i all vesentlig grad legger beslag på offentlige arealer (i hvertfall den delen som ligger på sjøen). Kostnadene med anlegg og drift bør ikke være så veldig ulik om det skjer i Halden, på Vestlandet eller i Oslofjorden, da dette er knyttet til selve infrastrukturen. Den store forskjellen ligger imidlertid i verdien av det beslaglagte arealet. Hvis en tenker seg at noen skal kjøpe eller stille til rådighet et areal med gjeldende tomtepris, og så i tillegg ha minst 5% avkastning av denne verdien, så hadde det ikke vært noen båtplasser i det hele tatt. Men, siden det stort sett er offentlige arealer som har blitt avsatt til slike forhold uten at kommunene stiller krav om avkastning iht. markedspris, lar det seg gjøre å drifte en båthavn slik at investeringer til anlegget og drift kan sikres etter non-profitt prinsippet.

 

Med den store mangelen det er på båtplasser, vil det ikke være noe problem å finne folk som kunne tenke seg å betale 10-15000 per breddemeter for å få sin egen båtplass i en ny marina. Risikoen ved å gjøre et slikt innskudd er ikke begrensende. Problemet uansett er å få omregulert arealer. Jeg lenket til en avisartikkel fra Frogn litt tidligere i denne tråden. I tillegg er det vedtatt mange nye plasser i Vindfangerbukta, Drøbak etter samme prinsipper. Tror du må se deg ganske alene i den tro at innskuddsprinsippet ikke er gjennomførbart.

 

God middag.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

ktpriv:

 

Helt enig med deg, men i og med at Contraband har bestemt at nye plasser må være basert på fritt omsettlige andelsbevis - vel så er det vel kanskje slik da, og interessen fra min side for å få til flere båtplasser i Oslo er borte.

 

Hadde som jeg skrev tidligere tenkt å engasjere meg i dette framover, men hvis man også skal bli nødt til å bruke tid og krefter på å argumentere ifht andelsbevismodellen så gidder jeg ikke å tenke noe mer på det.

 

Skulle derfor vært intr å vite mer om hva Oslo kommune tenker rundt denne andelsbevis modellen som tydligvis har slått rot i nabokommunen.

 

Dette er et rent politisk tema slik jeg ser det.

 

:wink:

Link to post
Share on other sites

Lasse; fordi at du møter endel kverulanter her på siden, er vel ikke dermed sagt at løpet er helt kjørt for " samvirkemodellen" som du skisserer.

 

På Hverven er det f.eks sikkert plass til 500-2000 båtplasser. Men - problemet er vel egentlig ikke selve bryggedelen, men parkering ? Å basere seg på busstransport til og fra en båthavn, er neppe gjennomførbart.

Dette er et stort problem på Kongen. Men - foreningsmedlemmer kan kjøpe parkeringsbevis på Sjølyst, og det er faktisk bare et kvarter å gå.

Alt i alt, et greit alternativ de dagene det er masseutflukt. Har vi tonnevis å dra på, dumper vi bagasjen på brygga først...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

For å få flere båtplasser må det et samarbeid mellom kommune/fylkesmann til å avgi areal til båtplasser. Får man areal tror jeg driftingen blir den minste utfordringen. Tilbud/etterspørsel vil styre prisene. Så lenge det er manko på plasser drives prisene i været. Ved rene innskuddplasser, vil de ofte gå i arv, da gevinsten ved innløsning ikke er stor. Man blir heller sittende på gjerdet.

 

Jeg vet mange som sitter med plasser som ikke har båt, men som står som "deleier". Mao plassen går ikke til de som trenger den.

Båtforeningen kan heller ikke si noe på det. Ingen kan tvinge deg til å bruke båten som ligger ibåsen. Men du kan jo "låne" bort

båten.

 

Regjeringen idag er heller ei int i å frigi arealer langs sjøen til båtplasser.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Ingen nye båtplasser

Tja, jeg har nettopp sagt opp min :cheers:

 

Jeg har få motforestillinger mot privat omsetning til markedspriser, men de få jeg har er relativt sterke. Det første og viktigste er at om man skal omsette noe til de prisene det er snakk om her så må det være noe mer enn en leierett hvor det knapt er definert forhold som varighet av havnas leie- eller festekontrakt og regulering av årsavgift for plassen. Dette minner veldig om obligasjonsleiligheter i boligmarkedet. Likevel, tar noen en risiko ved en investering så er det rett og rimelig at faren for tap gir tilsvarende mulighet for gevinst.

 

Den andre motforestillingen er at en båtforening kan godt klare å etablere et system hvor omsetning av plasser er strengt regulert og prisene deretter. Det vil medføre at årsavgiftene ligger noe høyere enn det de må for å forsvare driftsutgifter og slitasje på anlegg, og foreningen må fremdeles kreve et innskudd fra dem som får tildelt plass. Spillereglene er kjent for dem som deltar, og så lenge reglene følges bør alle være rimelig fornøyde. Med slike foreninger etablert slipper vi alt bråk som følger av at noen gjør tjener uforholdsmessig mye på omsetning av leierett med mer eller mindre kjente vilkår for fortsatt leie. På den annen side krever det innsats og oppslutning om en båtforening.

Link to post
Share on other sites

Dette er et rent politisk tema slik jeg ser det.

 

:wink:

 

Ja, men hva gjør du/vi/man med det? Selv er det partiet jeg er med i i siste runde av utarbeidelse av programmet for kommende kommunevalg. Jeg sitter og leser utkastet til dette og vil bruke en del tid i helgen til bl.a. å skrive om problematikken rundt (mangel på) båtplasser i kommunen og jobbe for å få inn i programmet mest mulig forpliktende uttalelser/programerklæringer for å møte/løse problemet.

 

Noen andre her på forumet som gidder å "løfte en finger" for denne saken (i sin kommune) eller blir det bare med "praten"?

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Ikke mist motet fordi Contraband ikke mener det samme som oss, det er alltid noen som ser ting anderledes.

 

Jeg sendte en henvendelse per mail til et par politikere og relevante etater i forrige uke, hvor jeg stilte noen spørsmål om dette. Foreløpig ingen svar, men jeg tenker å ringe disse i slutten av neste uke uansett. Jeg tror at uten et engasjement fra den delen av båteierne som ikke ønsker en fullstendig privatisering av fjorden, så kan dette gå riktig ille.

 

Kanskje vi vha. Baatplassen.no kan samle nok interessenter til å starte en ny båtforening med sikte på å tilby et non-profitt alternativ den dagen politikerne finner et areal som kan omreguleres. Det er over 100 som søker etter båtplass på finn....

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Kanskje vi vha. Baatplassen.no kan samle nok interessenter til å starte en ny båtforening med sikte på å tilby et non-profitt alternativ den dagen politikerne finner et areal som kan omreguleres. Det er over 100 som søker etter båtplass på finn....

 

Det første man bør gjøre er nok å finne ut hvilke planer og tanker man har om dette i Oslo Kommune.

 

Hva som er dagen status.

 

I Oslo er det småbåtutvalget som steller med slike ting. Desverre er ikke dette utvalget særlig flinke til å informere almuen om hva de sysler med, men det er der man må begynne.

 

Det eneste jeg vet er at det i fjor (eller var det i 2005?) ble foretatt en undersøkelse for å kartlegge hvor stort behovet er.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...