Jump to content

båtplasser - priser fortsatt økende i 2007


Framtia

Recommended Posts

Det er tydelig at båt er populært i indre oslofjord om dagen.

 

De siste tre årene har jeg leid båtplass rundt omkring i indre oslofjord. En 3 meters plass har ligget på rundt 6 - 9.000,-. Nå ser det ut til at det ikke er mulig å oppdrive en slik plass til under 15.000,-. Der er jo en økning på 60% fra i år til i fjor.

 

- Nå er det nesten slik at jeg håper at renten flyr i været, slik at presset avtar.

Link to post
Share on other sites

Aftenposten ettermiddag avis utgave idag :

 

Gyssestad 5 meter båtplass til salgs. Pris : bud høyeste bud over 400 000 kr.

Lakseberget båtforening, Sandvika 3,5 meter båtplass til salgs. Prisantydning 275000 kr.

Solvik, bærum 2,5 meter båtplass til salgs pris 240000 kr.

Frognerstranda 2-6 meter båtplass og longsideplasser på marine for båter opptil 60 fot til leie pris fra 20000 for 2 m.bredde og

55-60000 kr for longsideplass.

Leangbukta. Asker.5 m båtplass til leie i sommersesongen 2007 pris 28000 kr

Solvik, bærum 3,5 m båtplass til leie for sommersesong 2007 pris 17000 kr.

Kongen Marine ,Oslo. 3 m båtplass til leie for sesongen 2007 pris 16000 kr.

 

#`¤"=^*^# :headbang::cryin::sad:

 

At-le :crazy:

Link to post
Share on other sites

Mange skal bygge utvidelser båtplasser i år og neste år. Oslo ca 80 plasser, Frogn 370 nye plasser mellom husvik og gylte.

Vindfangerbuktaa 220 plasser og drøbaksund seilforening 150. Blir antagelig ikke ferdige før 2008.

Vesby Søndre Brevik havn 100 plasser ferdig ca 2008.

Son marina....200 plasser i 2008.

Sonskilen båthavn ca 185 plasser avgjør av kommune(politikerne) 2008.

Hurum Holmsby skal utvides, men usikker hvor mange plasser? om 2 år?

Oppegård båtforening vurderer å utvide egen havn i 2008.

Nessodden Oksval vudere utvide 30-40 plasser.

Bærum og Asker: Ingen planer om nye plasser.

 

Alle båtforeningene og kommunene Aftenposten har vært i kontakt med, har ventelister. Ettersom folk gjerne

står på venteliste i flere båtforeninger samtidig, er det umulig å si eksakt hvor mange som står på liste.

Men anslagsvis mangler det omtrent 3000 plasser i Oslo og 8-10 000 plasser i indre oslofjord......

 

At-le

Link to post
Share on other sites

Jeg synes prisene på båtplass har blitt helt uakseptable. Det er helt forkastelig at lommeboka til folk ofte skal være avgjørende for hvor og når man kan få båtplass, og støtter derfor de tradisjonelle båtforeningene som driver med ventelister, dugnadsbasis og fast innskudd/depositum (dog ikke i nærheten av slike summer det opereres med på solvik osv.) istedetfor at markedet selv skal få bestemme prisen for en båtplass.

 

Denne sesongen har jeg bestemt meg for ligge på anker og drite tvert i fast sommerplass. Jeg kunne godt bladd opp det det koster for å leie en plass i en typisk kommersiell marina ala oksenøyamarina osv., men det kommer ikke til å bli gjort, rett og slett fordi jeg ikke ønsker å bidra til at marinaene rundt omkring skal flå seg på at det er så vanskelig å oppdrive båtplasser. Jeg oppfordrer alle andre til å gjøre det samme.

 

Jeg har satt meg på venteliste på diverse steder, og det blir spennende å se hvordan ting kommer til å utvikle seg. Det er trossalt flere marinaer og båtforeninger i østlandsområdet som skal utvidet litt, så vi får håpe at ting går rett vei etterhvert.

Link to post
Share on other sites

Min oppfatning er at en båt ikke tar skade av å ligge på/for svai.

 

Det kan noen ganger vare litt mer "arbeidskrevende" å ta lettbåten ut til bøya - men det går det også.

 

Jeg har imidlertid ikke klart å finne ut hvordan de forskjellige kommunene definerer området hvor man kan ligge på bøye uten at det kreves betaling for dette.

 

Det vil selvfølgelig være utgifter knyttet til å legge ut sterk moring ( trolig 2 x 1000 kg ?),

 

men hva er utgiftene til kommunen?

 

Har Kaftein ØL sett litt på eventuelle kommunale utgifter ved å ligge på moring?

Link to post
Share on other sites

Jeg kommer ikke til å legge ut noen bøye, satser heller på å bruke anker. Jeg bor i båten, så slikt sett kommer jeg stort sett til å være i båten omtrent daglig. Heldigvis er båtboermiljøet i indre oslofjord såpass stort at jeg tror ikke det vil være noe problem om vi passer på hverandre sine båter, dessuten regner jeg med at vi møtes forholdsvis ofte ute på fjorden, og da blir det neppe spesielt ensomt, så jeg tror dette kan være verdt å prøve. ER heller ikke avhengig av å være et sted kl. 7 om morgenen hver dag da jeg styrer arbeidsdagene selv.

 

Ang. å legge ut bøye, så var det en fyr som undersøkte det, og fikk svar at det var i utgangspunktet mulig å legge ut bøye overalt så lenge den ikke var til sjenanse for trafikken, men jeg tror nok jeg ville dobbelsjekket dette før jeg evt. hadde lagt ut en bøye.

 

Jeg har forøvrig fått tilbud om båtplass både i vollen marina og oksenøyamarina. Felles for begge er at de skal flå båteierne levende, noe jeg ikke ønsker å bidra til.

Link to post
Share on other sites

Aftenposten ettermiddag avis utgave idag :

 

Solvik, bærum 2,5 meter båtplass til salgs pris 240000 kr.

 

Denne plassen er nå solgt, men i følge Budstikka ble den solgt til adskillig lavere pris enn annonsert. Det er selgeren selv som opplyser dette, ifølge Budstikka, men selger vil ikke oppgi endelig salgspris.

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

nja, for at fortjenesten skal være skattepliktig, må det være næring. Evt. heter det i regelverket at " virksomheten må være egnet for å skape overskudd, nå eller i framtiden". Dette gjelder for at noe skal defineres som næring.

 

Å selge sin egen båtplass en gang, kan neppe defineres som næring, og heller ikke virksomhet som er egnet til å skape overskudd over tid. Dette er en fritid / hobby syssel, og er dermed ikke skattepliktig.

 

Man kan selvsagt risikere å utløse formueskatt, særlig med de prisene på plasser vi har idag. Det er imidlertid en annen sak...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

jeg er ingen ekspert på skattespørsmål, men tror gjerne du har rett. Det gjør imidlertid saken fortsatt spesiell i og med at det å ha rettighet til en båtplass ikke noe annet enn å kunne disponere et areal. Prisene som de omsettes for nå burde tilsvare at en faktisk eide arealet, med tilhørende skjøte. Hadde en eid eiendommen selv, så ville det vel iht. 2.8.2 i veiledningen for selvangivelsen blitt skatteplikt for nettoinntekt ved utleie av tomt. Tilsvarende vil en som selger en tomt være skattepliktig av gevinsten ved salg. Her er det altså lagt opp til at båtplasser blir et fantastisk investeringsobjekt (ingen skatt ved utleie eller på fortjeneste med gevinst, ingen formuebeskatning, videre en etterspørsel som langt overstiger tilbudet på kort sikt). Kanskje jeg skulle slått til på 4,5m plassen jeg ble tilbudt for 500.000 alikevel :smiley:

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Største fordelen ktpriv, er at alt rundt båtplasser foreløpig er helt u-dokumenterbart.

 

Jeg fikk et infall / følelse av at det muligens kan være interessant å salte ned svarte / kriminelle penger i båtplasser, og at det er dette som driver prisene til himmels ? Har du 500 000 du ikke har skaffet på redelig vis, kjøp et andelsbevis ( ingen spør om hvor du har pengene fra ) og lei ut til 25 000 i året.

Gjør du dette med 3 mill, har du plutselig hvitvasket 120 000kr årlig.

 

Utopi ? Mon det. Men en interessant tanke.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Man kan selvsagt risikere å utløse formueskatt, særlig med de prisene på plasser vi har idag. Det er imidlertid en annen sak...

 

Som skattepliktig bruttoformue regnes i utgangspunktet alle formuesobjekter med omsetningsverdi som skattyteren eier ved utgangen av inntektsåret, herunder fysiske gjenstander, verdipapirer, rettigheter osv. (Lignings-ABC 2006)

 

Som jeg tolker dette så tror jeg nok salgsverdien av båtplassen er å betrakte som formue?

 

Enig i din tolkning av skatt ved salg av en båtplass. Synes ikke det er så rart at det skal være skattefritt når også fortjeneste ved salg av bil, båt og andre tilsvarende formuesgjenstander (som privatperson utenom næring) er skattefritt. Salg av hus er skattefritt forutsatt minst 12 måneders botid siste 24 måneder og for hytte hvis du eid denne i sammanhengende fem år! (Detaljene litt på husken!)

 

Det jeg ikke skjønner er hvorfor salg av aksjer som privatperson skal være skattepliktig når dette er penger invistert i industri, bedrifter, arbeidsplasser som danner grunnlag for at vi skal ha, og opprettholde, vår levestandard, men dette er jo litt utenom diskusjonen da!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Suzuki er opplagt inne på noe der. Det behøver ikke engang være penger som er tjent svart.

 

Du får skattefri avkastning (bedre enn i banken) og lurer deg unna formueskatt. Dette er neppe etter reglene. Men hvem registrerer det?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Med andre ord på samme måte som svart arbeid, men sånt driver vi jo heller ikke med. Og hvor mange oppgir båten som formuesgjenstand? Det skal den med 75% av forsikringssum hvis denne er høyere enn 50.000! :rolleyes:

 

Tror også at inntekt av utleie over 10.000 vil kunne anses som inntekt!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...