Jump to content

Motorbytte Windy 7800


Hydrox

Recommended Posts

Jeg kan jo begynne med en liten innledning. Sommeren 2006 kjøpte jeg en Windy 7800 i fra 89, den er i bra stand og jeg er meget fornøyd med kjøpet. Både pga. båten i seg selv og jeg liker å tro jeg fikk båten billig.

I båten var det montert en bensinmotor og jeg har alltid vært tilhenger av dieselmotor i båt. Båten ble derfor kjøpt i den hensikt å bytte maskin og det er jeg i gang med nå. Bensinmotoren ble solgt komplett med drev og jeg har kjøpt meg en helt ny Steyr 256 med Bravo1 drev. For å ikke være all for optimistisk så regner jeg med båten vil gjøre 36 til 38 knop med denne maskinen. Time will show.....

Maskinen skal jeg montere selv uten hjelp i fra "fagfolk", noe som helt sikkert kommer til å gå veldig bra. Jeg er utdannet mekaniker og maskinist så grunnlaget for å gjøre en god jobb er til stede. I denne tråden vil jeg ikke omtale det å ta en maskin ut av båten. Dette vil jeg si var så enkelt at hvem som helst kan klare det, eneste utlegget jeg hadde i den forbinnelse var en tusenlapp for en kranebil. Skal prøve å holde denne tråden så oppdatert som mulig og få med hovedpunktene.

Status pr dags er at jeg er nesten ferdig med å ribbe maskinrommet. Jeg er av den oppfatning av at en ny maskin skal ha trivelige omgivelser. Her skal det pusses opp.....:yesnod:

Windy_7812.jpg

I dag, kansje jeg burde kontakte "Ekstrem oppussing"........

Link to post
Share on other sites

Som dere ser så har jeg masse maskinrom i bredden, lengden er det værre med. Etter hva jeg har beregnet meg fram til så får jeg 23mm i forkant av maskinen, akkurat nok til å bytte reimene. Heldigvis trekkes impelleren på Steyren akterover og det var faktisk en medvirkende årsak til valget av motor.

Link to post
Share on other sites

Vil bare komme med ett lite tips som jeg desverre ikke kjendte til selv når jeg satt inn mine 236'er

 

La alt av ledinger, slanger og slikt gå bakover i båten, rundt og deretter fremover. Dette koster kun ett par meter ekstra av slanger og slikt men gir ett mye ryddigere motorrom. Tenk iallefall over det og lykke til.

Link to post
Share on other sites

Se der var du i gang ja. Blir nok flott dette.

 

Plass til skifte av reimer blir ikke noe problem, du får nok bedre plass enn du tror. Steyr'en passer perfekt i et motorrom som opprinnelig var ment for V8. Jeg har samme type motorrom som deg bredt og godt men noe kort. Som du ser av bildet er det god plass i forkant av motor.

 

Baaten_des_07_005.jpg

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Slike ting har jeg hatt i bakhodet Frøken Fryd, målet mitt er nettopp et ryddig, pent og praktisk maskinrom. Kansje jeg bør leie inn en homo til å innrede... :cool: Jeg vil da trenge en homo som virker....

Motoren har jeg på palle slik at jeg har verdens beste mulighet til å montere alt i maskinrommet slik at jeg slipper å snuble i kabler og fuelslanger. Maskinen er det siste som skal på plass, sånn ca i hvert fall.

Link to post
Share on other sites

Steyr'en er 1017mm i fra akterspeil til forkant, mitt maskinrom er 1040mm. Kansje jeg tjener noen millimeter på at jeg må ha adapterplaten i fra Mercruiser. (Har den i boden og glad er jeg for det, laaaang leveringstid). Mest sannsynlig så må jeg ta av vannpumpen for å få motoren nedi. Den må ned på tvers og snues 90 grader nedi maskinrommet. Ditt maskinrom er nok minst 15 cm lengre enn mitt SF, men jeg vet det går. Har snakket med Rogalnd Lystbårservice, de har stappet en 246 i en make båt til min.

Link to post
Share on other sites

Jeg kommer til å støpe den forhøyningen som er på fundamentet helt fram, den finerplaten som ligger der skal vekk. Når maskinen kommer på plass stiller vi høyden i forkant med talje og måler hvor mye som må legges i mellom. En telefon til en kompis så har jeg aluminiumsklosser frest i rigtig høyde. Disse skrues fast med franske treskruer, motorfestene skrues med M12 i aluminiumsklossene.

Du har et flott maskinrom Frøken Fryd, er til og med plass å komme til mellom maskinene dine. I mange dobbelinstalasjoner får man ikke en kulepenn ned mellom maskinene..

Link to post
Share on other sites

Du har et flott maskinrom Frøken Fryd, er til og med plass å komme til mellom maskinene dine. I mange dobbelinstalasjoner får man ikke en kulepenn ned mellom maskinene..

Er sånn tålig fornøyd jeg også men angrer på at jeg dro fuel slangene på forsiden av motorene og ikke bak og rundt, kan jo utbedres ved anleding da. Hos meg kommer jeg til på alle sider av motorene, skal ikke på stå det er god plass men jeg får stort sett stukket frem øynene der jeg vil. Når jeg satt ned maskinene bommet jeg på disse forhøyningene til motorfestene, men skrudde så opp begge, la klosser under motorene, skrudde de ned, klosser under festene osv... Så den kan du alltid justere selv om motoren er kommet på plass. Ellers så står det jo i manualen målene da men det enkleste er nok å sette de på plass og lage festene etterpå slik at justeringen sitter midt på. Når setter du i gang?

Link to post
Share on other sites

Frøken fryd, er det slange til ekstra sjøvannsinntak vi ser i forkant av motorene eller lensepumpe?

Tenkte å montere nytt inntak på min i vår, og vil plassere dette rett i forkant av motoren.

Nevte ikke du noe om at du hadde disse mellom motorene?

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Frøken fryd, er det slange til ekstra sjøvannsinntak vi ser i forkant av motorene eller lensepumpe?

Tenkte å montere nytt inntak på min i vår, og vil plassere dette rett i forkant av motoren.

Nevte ikke du noe om at du hadde disse mellom motorene?

For vi priviligerte med generator ombord til drift av passende stereoanlegg så er det sjøvannsinntaket til denne du ser i forkant, forøvrig er det våteksosen du ser i retur over batteribankene.

 

Ja jeg har drillet to hull mellom motorene til sjøvannsinntakene, disse er relativt enkle å komme til fremfor å ha de på siden, har muligens noen bilder av dette jeg kan finne senere. Akkurat nå så er det Dolly Parton som gjelder, du vet hun med de store...

...lyse lange flettene :cool:

Link to post
Share on other sites

Jeg vet SF er litt på hugget med sjøvannsinntak og her er to bilder av inntaket jeg skal bruke. Dette er den gamle gjennomføringen som fungerte som over bord i fra septiktank. Plasseringen er veldig bra og dimensjonen er riktig, 1 1/4 toms slik Steyr anbefaler. Ut med gammel og inn med et inntak. Det er en ting som er viktig med plassering av inntak, at de ikke forstyrrer propellvannet. Dette kan gi kavitasjon. Vi vil heller ikke ha inntaket på steglisten, det er en grunn for at den er slik den er.

 

Innsiden, blir kansje litt sånn midt i glaningen men hull er hull. Gidd ikke støpe igjen for så å lage nytt hull.

DSC00634.JPG

 

På utsiden, den gamle gjennomføringen på vei ut

DSC00636.JPG

Link to post
Share on other sites

Jeg vil i grunnen si at inntaket skal være så langt ned som mulig uten å forstyrre propellvannet. Et bilde som dette kan være til god hjelp for å velge plassering, vi vil jo ikke suge luft. Min båt legger seg veldig over i svingene pga den dype v-bunnen. Her svinger jeg litt babord, men ikke mye.

220024.JPG

Link to post
Share on other sites

Gullfisk, hjelper lite med et på hver side. Suger du luft så suger du luft. Selv om du har ett inntak i sjøen og et over så suger pumpen luft fra det som er over, ikke vann fra det som er nedi :wink:

 

Godt poeng Hydrox, om du ser på bildet over av mitt motorrom så er det en motorbrønn i midten, og rett tilsides for denne er de støpt en forhøyning slik at du har en helt flat plattform på hver side. Denne plattformen er over vannlinja. Denne begrenser hvor langt ut til siden jeg kommer. Og det er ikke særlig langt som du kanskje klarer å se av bildet.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Jeg har en plan om å ha et inntak på hver side, samme plassering. Men jeg venter til maskinen er kommet på plass slik at jeg ikke monterer en ventil som kommer i veien for noe på maskinen. Men som SF sier, suger man luft i det ene så mister man kjøling uansett. Prøv med et sugerør med hull i, selvfølgelig like stort hull som i endne på sugerøret. Tipper drinken din kommer til å holde seg i bunn av glasset.

Redigert av Hydrox (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva er det som er inni dette flate partiet ditt da SF? Er det et hulrom? Det kan jo tenkes du kan lage deg et hull og støpe igjen rundt slik at det blir en brønn med ventilen nede i bunn. Siden du sier at denne flaten er over vann vil jo det bli helt genialt. Båten din vil aldri gå til bunns om den gjennomføringen ryker, du fyller kun den lille ventilbrønnen.

Link to post
Share on other sites

Ja jeg har tenkt samme tanken, tror jeg venter til båten er på land. Lettere å se hva som er best plassering da. I tillegg skal den nye septikken inn på denne "plattformen" så det kan bli litt trangt og. Mulig det beste er å legge gjennomføringen forran motor og litt ut til siden.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Uansett, hvis det er et hulrom så hadde det jo ikke vært dumt å finne ut om det ligger vann der og koser seg. Holder med deg i at du venter med dette til båten er på land og det er fint å plassere utstyr du har tenkt å montere før du setter inn et nytt inntak.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...