Jump to content

Motorbytte Windy 7800


Hydrox

Recommended Posts

Jeg kan jo begynne med en liten innledning. Sommeren 2006 kjøpte jeg en Windy 7800 i fra 89, den er i bra stand og jeg er meget fornøyd med kjøpet. Både pga. båten i seg selv og jeg liker å tro jeg fikk båten billig.

I båten var det montert en bensinmotor og jeg har alltid vært tilhenger av dieselmotor i båt. Båten ble derfor kjøpt i den hensikt å bytte maskin og det er jeg i gang med nå. Bensinmotoren ble solgt komplett med drev og jeg har kjøpt meg en helt ny Steyr 256 med Bravo1 drev. For å ikke være all for optimistisk så regner jeg med båten vil gjøre 36 til 38 knop med denne maskinen. Time will show.....

Maskinen skal jeg montere selv uten hjelp i fra "fagfolk", noe som helt sikkert kommer til å gå veldig bra. Jeg er utdannet mekaniker og maskinist så grunnlaget for å gjøre en god jobb er til stede. I denne tråden vil jeg ikke omtale det å ta en maskin ut av båten. Dette vil jeg si var så enkelt at hvem som helst kan klare det, eneste utlegget jeg hadde i den forbinnelse var en tusenlapp for en kranebil. Skal prøve å holde denne tråden så oppdatert som mulig og få med hovedpunktene.

Status pr dags er at jeg er nesten ferdig med å ribbe maskinrommet. Jeg er av den oppfatning av at en ny maskin skal ha trivelige omgivelser. Her skal det pusses opp.....:yesnod:

Windy_7812.jpg

I dag, kansje jeg burde kontakte "Ekstrem oppussing"........

Link to post
Share on other sites

Som dere ser så har jeg masse maskinrom i bredden, lengden er det værre med. Etter hva jeg har beregnet meg fram til så får jeg 23mm i forkant av maskinen, akkurat nok til å bytte reimene. Heldigvis trekkes impelleren på Steyren akterover og det var faktisk en medvirkende årsak til valget av motor.

Link to post
Share on other sites

Vil bare komme med ett lite tips som jeg desverre ikke kjendte til selv når jeg satt inn mine 236'er