Jump to content

Motorbytte Windy 7800


Hydrox

Recommended Posts

Ja dette så ryddig ut, lekkert!

Takk for det, men det skal på plass trimpumpe, trim master, ekspansjonstank for drevet, to kjølevannsinntak og sjøvannfilter. Så det er ennå muligheter for å gjøre det uryddig. Skal prøve å la være... :wink:

Link to post
Share on other sites

Slike tråder med slike resultater hjelper ikke akkurat på å undertrykke trangen min til å bytte motor nå når jeg først er igang med fullstendig oppussing av båten...

Du trenger jo ikke bytte maskin, du kan jo bare vaske ned og male. Har du en god maskin ser jeg ikke vitsen i å bytte. Problemet mitt var lengden på maskinrommet, veldig begrenset hva jeg kunne få plass til. Samtidig bør båten min ha over 200Hk for å kunne utnytte det gode skroget denne båten har. Med denne maskinen kommer jeg til å toppe et sted mellom 36 og 40, vil kunne masje fint i 30. Holder plenty for min del..

Link to post
Share on other sites

Du trenger jo ikke bytte maskin, du kan jo bare vaske ned og male. Har du en god maskin ser jeg ikke vitsen i å bytte...

 

Enig med deg om at hvis jeg har god maskin så er den ingen vits i å bytte. Tingen er at etterhvert som jeg skrur med videre nedover i motoren ('86 AQ151A) som står i båten i dag så får jeg mer og mer på to-do listen...

 

Synes også at jeg legger så mye energi og penger ned i båten ellers nå at den fortjener nesten en motor som står i stil :yesnod:

 

Bekrymringer rundt innenbords bensinmotor, tanken å ha en ny maskin som man kan stole på, et fornuftig forbruk av drivstoff, (kanskje) lettere omsettelig båt den dagen jeg finner på å legge den ut for salg er argumentene mine (mot meg selv da :crazy: ) for å bytte til ny diesel.

Link to post
Share on other sites

Bekrymringer rundt innenbords bensinmotor, tanken å ha en ny maskin som man kan stole på, et fornuftig forbruk av drivstoff, (kanskje) lettere omsettelig båt den dagen jeg finner på å legge den ut for salg er argumentene mine (mot meg selv da :crazy: ) for å bytte til ny diesel.

Jeg synes det ser ut til at du har et prosjekt til vinteren igjen. Ikke vær redd for å velge Steyr i hvert fall, servicen som Univa utøver slår alt og alle. Motorene brukes mye i offshore i rescue båter og bare det taler for at dette ikke er noe drit. Maskinrommet mitt er 104cm nede i veivsenterlinjen og det gikk fint å få maskinen på plass.

Link to post
Share on other sites

Gjorde ikke så mye mer med maskinen på lørdagen, var opptatt med å røske ut masse unødvendig kabel i fra båten. Fatter og begriper ikke hva forige eier har tenkt på eller drevet på med. Den orginale ledningsnettet i fra Windy er i god behold og selv om jeg nå har fjærnet over 10 kilo med kabel virker alt. Merkelig!! Kveilen på bildet veier rundt ti kilo og dette er bare litt av det jeg har fjærnet.

https://baatplassen.no/bildearkiv/10/10628/dsc00720.jpg

 

Under dashbordet har jeg satt opp rekkeklemmer hvor alle kablene til og fra brytere blir koblet. Stort mer ryddig enn dette går det ikke an å lage det til. Det er også laget til nok slakk i kablene slik at jeg kan legge hele bryterpanelet opp på kartbodet og feilsøke.

https://baatplassen.no/bildearkiv/10/10628/dsc00705.jpg

 

Så satte jeg på plass min egenproduserte vimpelstang. Eget design i polert rustfritt, noe må man jo gjøre når man kjeder seg ombord i en båt. Dreiebenken i verkstedet vårt ombord bruker jeg flittig. Synes den ble fin jeg :yesnod: Litt lang kansje, men det lar seg fixe med en baugfil, kapper bare av den i bunn.

https://baatplassen.no/bildearkiv/10/10628/dsc00719.jpg

Link to post
Share on other sites

Kjempefin jobb du gjør her Hydrox.

 

Jeg skjønner din frustrasjon over egenmodifisert ledningsnett. Hadde også noe slikt i forrige båten. Jeg skal aldri, aldri, aldri kjøpe en båt igjen som er eid av en hobbyelektriker! Godt at det originale er der, og at du får ryddet opp. Sikkerhetsmessig er det ihvertfall en kjempefordel.

 

Lykke til videre med prosjektet.

 

Når er du på vannet?

 

Ben Sin

Link to post
Share on other sites

Jeg gjorde det samme, hadde to mercruiser instrumentkabler fremover som selvsagt var tapet sammen med alt det andre elektriske, endte med at jeg fjernet hele skiten og la opp alt nytt. Men det må gjøres skikkelig, bare tull og spare noen kroner på juksekoblinger.

Link to post
Share on other sites

Litt rolig på motorfronten for tiden, holder på å rydde i elektrisk i båten. Men noe har jeg da gjort.

 

Motoren ble grovrettet ved å løfte den i forrkant med talje og legge under 5mm finerbitter. En og en bit helt til jeg var nesten i mål. Der etter tok jeg resten med stillskruene. Når motoren var bein målte jeg alt jeg hadde bygget oppunder og høvlet klosser av hardved som framre labber skal hvile på. Min far hadde en solid plank i garasjen av en eller annen ukjennt edel tresort, stein hard og et rent hxxvette å bearbeide. Håper ikke noen trebåt guruer ser denne tråden, de kommer til å hyle hvis de ser hva jeg har brukt under motorlabbene mine.

 

Bjelke til å henge taljen i.

https://baatplassen.no/bildearkiv/10/10628/dsc00727.jpg

 

Talje på plass med tau som går under svingningsdemperen forran motoren.

https://baatplassen.no/bildearkiv/10/10628/dsc00728.jpg

 

Klosser/finerplater under labb, grovretting for å finne ut tykkelse på permanent oppbygging under labb.

https://baatplassen.no/bildearkiv/10/10628/dsc00734.jpg

 

Her er den ene av de klossene Steyren skal hvile sine føtter på. De er høvlet til riktig høyde. Jeg har oljet dem og synes de ble riktig så fin. Nå skal de borres og limes på plass i båten. Viktig med dugelig fribor for skruene, ellers sprekker hardved.

https://baatplassen.no/bildearkiv/10/10628/dsc00740.jpg

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg lagt opp tur og retur diesel til maskinen. Racor 500FG filteret er kommet på plass og alt av instrumenter er oppe og går.

Alle gjennomføringer i skroget er byttet og jeg har fått mine to 5/4 kjølevannsinntak i maskinrommet. Skulle gi plenty kjøling via to 32mm slanger inn på filteret. En derfra og opp til pumpen.

Trimflapsene er kommet på plass og søndag er det dag for bunnstoff. SeaJet 033, selvfølgelig hvit. Kommer med bilder etter hvert, nå er det for mye rot i båten til at det er vits i å legge ut noe.

Link to post
Share on other sites

Går på fram her nå, blir muligens sjøsetting 18. Mai. Har vært alvorlig mye jobbing de siste dagene for å komme på sjøen og har ikke fått tid til å holde denne tråden oppdatert. Stod på hodet i båten i fra 1600 til 2300 17. Mai for å få den ferdig. Når man jobber iherdig på 17. Mai så sier det kansje litt om interessen. Lover å ta det igjen med bilder og forklaringer på hve jeg har gjort. Begynner i hvert fall å bli riktig så fornøyd med et ryddig og egenkomponert maskinrom.

Det elektriske begynner og bli ok, horn, instrumentlys, lensepumpe og lanterner er oppe og går. Et minimum for å sette ut båten. Motoren har strøm og alle instrumentene er oppe og går. Diesel på tanken nå så kan jeg prøvestarte brommen før jeg setter ut. Greit å vite at den faktisk går...

Link to post
Share on other sites

Her er i hvert fall to bilder etter i går. Forfilteret helt ute i styrbord side og sjøvannsfilteret helt ute i babord side.

Alt er montert med tanke på at det skal være servicevennlig og ryddig. Nå kan jeg uten problemer sitte på sidene av maskinen og utføre service.

Skal få tatt noen bilder akterover også, ser ikke så galt ut det heller. Selv med alt av slanger og ledninger til TrimMaster, trimpumpe og servo så ser det bra ut der og. Oversiktlig og fint og jeg begynner å bli veldig fornøyd selv. :yesnod:

dsc00764.jpg

dsc00765.jpg

Link to post
Share on other sites

Ser godt ut Hydox, men som du har nevnt tidligere så er det ikke my klaring i forkant av motoren. Det må ha vært litt ev en prøvelse å få den på plass.

 

Ellers så er det bare å støtte siste taler her, kom deg på sjøen :lol:

 

Nå kaster jeg snart fortøyningene, det blir en snar svipp til Sandnes. Det blir Europe konsert og en del :drink: på meg og sambo i kveld. Tar med båten til Sandnes så det blir kort vei til sengehalmen i natt.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Med dagens vær og værmeldingene for helgen har jeg rett og slett droppet å sette ut båten. Jeg reiser i nordsjøen på tirsdag og tror jeg har null og niks glede av å sette den ut. Setter den heller ut sporenstreks når jeg kommer hjem igjen. Jeg bruker heller de siste dagene på å montere div innredning som jeg har demontert. Da er det bare å komme hjem, sette ut og bruke båten for det den er god for. Har allerede bestillt plenty godvær til jeg kommer hjem :cool:

Link to post
Share on other sites

Ser godt ut Hydox, men som du har nevnt tidligere så er det ikke my klaring i forkant av motoren. Det må ha vært litt ev en prøvelse å få den på plass.

 

Ellers så er det bare å støtte siste taler her, kom deg på sjøen :lol:

 

Nå kaster jeg snart fortøyningene, det blir en snar svipp til Sandnes. Det blir Europe konsert og en del :drink: på meg og sambo i kveld. Tar med båten til Sandnes så det blir kort vei til sengehalmen i natt.

Jeg måtte av med hele braketten med vannpumpen og dekselet over reg.reimen for å få motoren på plass. Vannpumpen har jeg fått på plass igjen men registerdekselet er det ikke plass til å sette på. Må dele det i to og sette det på bit for bit. Det er greit nok med plass til å bytte reimer og jeg har laget meg serviceluke i forkant av maskinen.

dsc00732.jpg

 

Du får ha en god tur da!! :cool: Drikk uten måte...

Link to post
Share on other sites

I dag har vi fyllt diesel på tanken, luftet systemet og startet maskinen. Nydelig gange i denne maskinen!!! Reimen til vannpumpen tok vi av før start slik at vi slapp å stresse med å rigge til kjøling der båten står på land. Går fint å kjøre en liten stund uten kjøling. Fikk toppet servosystemet med olje og kontrollert at alt er ok. :smiley:

 

Slik ser maskinrommet ut når alt er kommet på plass. Kjølevannslangen ligger på tvers under badeplattformen, møtes i et y-stykke og går fram til sjøvannsfilteret.

dsc00767.jpg

 

Styrbord side akter, lensepumpen har arvet plassen til maskinromsviften. Mangler slangene, men det er da fort gjort å få på plass.

dsc00769.jpg

 

Babord side akter.

dsc00768.jpg

Link to post
Share on other sites

Ser virkelig bra ut :yesnod:

Har ikke lest hele denne tråden og mulig du har tenkt grundig igjennom dette men jeg stiller et lite spørsmål til plassering av sjøvannsinntak.

Av bildene kan det se ut som om disse er plassert rett under øverste steglist. Dersom det ytterste inntaket kommer klar av sjøen ved sving, er det fare for at impelleren suger luft in fra dette. Ved høyt turtall er det et kraftig undertrykk på sugesiden av impeller - på tross av at vannet blir presset inn gjennom inntak pga hastighet.

Har hørt om tilfeller hvor slik plassering av sjøvannsinntak har medført at impeller fort har blitt skadet/utslitt grunnet at den ofte har suget luft.

Tror ikke du vil få problemer med dette, men det kan være lurt å sjekke at du ikke får luft i sjøvannsfilteret ved kraftig sving når du tester ut båten.

Link to post
Share on other sites

Begge inntakene for kjølevann sitter mellom øverste og nederste steglist, er bare to som strekker seg helt bak til hekken. Jeg ville ikke ha dem nedenfor nedre steglist fordi inntaket kan skape kavitasjon for propellen. Har sett bilder av båten min i ganske krapp sving og jeg tror ikke det vil bli problemer av dette. Alternativet var å montere inntaket på nedre steglist men det synes ikke jeg er riktig. Steglistene har en viktig funksjon i fart og jeg ville ikke redusere effekten av dem. Tror nok dette går fint, og dessuten så pleier jeg ikke å kjøre rundt og rundt i ring... :crazy:

Litt grubling bak plasseringen har jeg hatt, blir det problemer flytter jeg på dem til vinteren.

Link to post
Share on other sites

Ja hvordan gjør du egentlig det? Er det "lett" å lappe igjen og flytte skroggjennomføringer?

Jeg har ikke snøring på støp selv, får heller ta den sure svie med å få AB service til å støpe dem igjen. Så store hull i bunn gidder jeg ikke akkurat å drite meg ut på. Tipper dette kommer til å duge jeg...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...