Jump to content

Motorbytte Windy 7800


Hydrox

Recommended Posts

Jeg bare vurderer å løfte noen lensehuller på båten min lengre opp...

Kansje det holder å bytte de og sette inn en ventil...

Er over bord i fra lensepumpen så lavt nede at du er redd for "outside comming inside"? Det går jo an å sette en blindhette på insiden av gjennomføringen, borre nye høyere opp med ny gjennomføring.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
har akkurat støpt tunell over propellen på en 30 fots cabinc .. ca 3 kvm stort .. har aldri støpt før. men med veiledning fra en proff får de fleste til støping tror jeg.

Støping i glassfiber er jo noe de fleste kan få til, men i bygge opp et nytt akterspeil slik som ble gjort i min båt bør overlates til de proffe. Krefter i fra propell og vekt av maskin påvirker speilet og vil fort føre til sprekker og delaminering om det ikke er gjort etter boken. Er sikkert lurt å velge med omhu når vi skal "hobbystøpe".

Link to post
Share on other sites

Jeg kan jo komme med en liten oppdatering her i samme slengen.

- Hjem i fra nordsjøen tirsdag kveld, rett i båten og har koblet alt elektrisk. Tro det eller ei, men alt virket... :crazy:

- Onsdag ble girwire justert og drev montert, propell hentet og betalt. Sveis & Propellservice ute på strøno har skaffet meg en Ballistic 14,5 x 19 som bør gjøre susen. Mulig jeg kan kjøre med 21 pitch men lar være fordi motoren er helt ny. Overbelastning av helt ny maskin fører til slapp maskin og er ikke ønsket. 19 tommeren vil i alle fall gi meg 37 på fullt og det holder for min del.

- Har fått på plass det meste av innredningen som var demontert, litt gjenstår. Mangler litt lister og rengjøring men tar det når båten er kommet utpå. Mye koseligere å jobbe med bølgeskvulp i bakgrunnen.

- Nå er det torsdag morgen og i dag skal kjølen fuktes og Steyr'en få sine første timer på telleren.... :smiley::seeya:

(Bilder kommer)

Link to post
Share on other sites

Endelig har jeg fått båten på vannet og den ligger nå i båsen sin. Motoren har fått sine to første gangtimer på telleren og alt ser ut til å fungere helt utmerket. Her ser dere drevet på plass og Ballistic propellen. Noe vi la merke til med det nye Mercruiser drevet var at det var kommet feste for sjakkel i kjøleribbene på toppen. Til vinteren kommer jeg til å feste et øye oppunder badeplattformen slik at jeg kan løfte av og på drevet med en liten talje. GENIALT!!! Godt jobber Mercruiser :wink:

 

dsc00821.jpg

 

Dette er ikke hva det ser ut som, redningskjøyten har base på Hjellestad hvor jeg satte ut båten. Noen små lekkasjer i fra i fra slangene på sjøvannsystemet måtte utbedres. Kun slangeklemmer som måtte trekkes litt hardere. Ellers bare fryd og gammen og det var herlig med en tur på sjøen i egen båt. Motoren drar godt og og gir et meget godt skyv når turboen får nok eksos til å lade for full musikk. Og lyden i maskinen er rett og slett herlig!!!

 

dsc00822.jpg

Link to post
Share on other sites

Hvor får du kjøpt reservedeler til den membran lensepumpa som er avbildet. Jeg var på Maritim og de hadde det i hvertfall ikke.

Aner ikke hvor man får reservedeler til den pumpen, har ikke hatt behov for deler siden den fungerer utmerket. Tror den må være av topp kvalitet for den er i fra 89 den gang båten ble bygget.

Link to post
Share on other sites

Dette er bare kjempemorro!!! Motoren durer og går og jeg merker faktisk at den begynner å gå mykere og jevnere etter hvert som den kjøres inn. I dag var vi på tur til Os hvor vi spiste mat på kaien og fyllte diesel til 6,20 for literen. Blei full tank da gitt og mannhull i tank og alle koblinger ser ut til å være tett. Ikke finnes det snev av diesel lukt i båten heller.

Etter 5 timers gangtid prøvde vi oss på fullt pådrag i en liten periode på 2 minutter, 4450 rpm på fullt og 37 knop viste GPS'en. Siden maks turtall på maskinen er 4500 så ser det ut til at propellen var et blinkskudd. Dette var med full tank, 300 liter diesel og to personer ombord + en del verktøy og stasj som normalt sett ikke skal være ombord. Litt motstrøms var det og innover Raunefjorden når vi la stikken i bunn. Mine antagelser om 36 til 38 knop ser ut til å stemme.

Båten er utrolig bra i sjøen, den dype v-bunnen skjærer fint og mykt. Gamle Linge hadde tydeligvis snøring på dette med å designe båt.

Link to post
Share on other sites

Hvordan er det med lydnivå/støy i forhold til den gamle motoren, og i forhold til andre dieselmotorer?

Man hører uten problemer at det er en diesel, men den er lavmælt og går utrolig mykt og fint. Tomgangen er helt ned på 600 rpm som gir meg en koblingsfart på 3 knop. Jeg er heller ikke skremt over støy når maskinen går på fullt og det er før jeg har isolert maskinrommet. Jeg rev ut alt av isolering for å få pusset opp maskinrommet skikkelig og har ikke fått på nye matter enda. Men det er en del av prosjektet, jeg ville høre maskinen uten isolering først slik at jeg erfarer verdien av å isolere.

På tomgang så var det mindre støy av V8'eren, men dog med isolert maskinrom. På fullt vil jeg si at støyen er omtrent den samme, ikke høres det ut som om Steyren lider på fullt. Lyden av den på fullt er faktisk flott, tett opp mot en V8'er på fullt. Hvis du har hørt en Volvo 41 maskin på fullt (3800 rpm) så vet du at det ikke høres bra ut, Steyren lyder vakkert og fornæmmelsen av at maskinen har det vondt finnes ikke. Og dette er på 4450 rpm!! Forløpig er jeg storfornøyd med valget og rett og slett imponert. Dreiemoment er det i overflod av og jeg kan i hvert fall si en ting. Jeg har ikke kjøpt for liten motor.

Link to post
Share on other sites

Hei, Hydrox. Gratla med båt på sjøen. Ser at du er fornøyd med den nye Steyr'en. Hvordan oppfører den seg på motor temp på lav belastning, marsj og på fullt?

 

Det ble ikke til at jeg monterte ekstra inntak på min i vår slik du gjorde, fikk litt liten tid grunnet sjøvann i belg på drev.

Min ligger på litt under 80 grader ved lav belastning, 85 grader på marsj og kryper opp mot 95 ved full belastning.

 

Farten på 37 knop må være bra, er du fornøyd med valget av Bravo I drev?

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Heisann SF, takker så meget!!

Motoren min ligger steady på 80 grader uansett, i hvert fall opp til 3500. Over det turtallet har jeg ikke kjørt lenge nok til at tempen vil endre seg. Skal gi deg tilbakemelding om 12 gangtimer, noen dager slik som jeg bruker båten nå. Kjører en del på 3200 og da går jeg 25 knuter og blåser den med jevne mellomrom opp i 3800, da lukter jeg på 30 tallet.

Bravo1 drevet er jeg kjempefornøyd med og Ballistic propellen gjør en god jobb, fin aks i båten i hvert fall. Det jeg hovedsaklig merker er at båten min er bedre å manøvrere nå enn med DP-S drevet. Nå gjør båten det jeg vil den skal gjøre. I fjor begynnte jeg alvorlig å lure på hva som feilte mine kunnskaper om båtkjøring. Viste seg å være drevet.

37 på fullt er bankers, men den klatret faktisk ennå når jeg sakket på, ville ikke tyne mer. Tviler ikke på at jeg kommer til å se 38 når jeg er ferdig å kjøre inn.

Link to post
Share on other sites

du har gjort pent arbeid med monteringen, men når jeg ser på bildene dine lurer jeg på om det er for at du ikke vet bedre, eller om det er for at du skal spare kroner at du ikke har brukt rustfrie klemmer på kjølevannsinntaket, dette må du få byttet fort!!!!!

Link to post
Share on other sites

du har gjort pent arbeid med monteringen, men når jeg ser på bildene dine lurer jeg på om det er for at du ikke vet bedre, eller om det er for at du skal spare kroner at du ikke har brukt rustfrie klemmer på kjølevannsinntaket, dette må du få byttet fort!!!!!

Selv er jeg i hvert fall fornøyd med jobben jeg har gjort, er en smule perfeksjonist. Men når det gjelder slangeklemmene så hadde jeg en liten røys liggende av rette dimensjon. De er mer enn god nok men er klar over at de sikkert kan ruste med tiden. Med tanke på at jeg har jobbet som motor og industrimekaniker på et skipsverft i 5 år og har over 5 år til sjøss som maskinist så vil jeg påstå jeg har en hviss snøring på hva jeg holder på meg. Båten min synker ikke i morgen fordi om de slangeklemmene ikke er rustfrie. De er av god kvalitet, men er ikke rustfrie. Og de er faktisk av en mye bedre kvalitet en mye rustfritt som finnes på markedet.

Om 5 år.... hvis jeg har båten så lenge så vil maskinrommet se ut slik det gjør i dag. Jeg vet å ta vare på et maskinrom og synes mesteparten av maskinrom i lystbåter ser mer eller mindre ut som grisehus enn maskinrom. Helt ok for meg å hjelpe folk som har problemer med maskinen i båtene sine, men hvis jeg må grave meg gjennom drit for å finne motoren så gidder jeg faktisk ikke. Kall meg gjerne fisefin, men når folk lar maskinrommet forfalle så har de bedt om trøbbel. Har man et rent og pent maskinrom så bruker man 10 sekunder på å sjekke om alt er OK, intet på dørken, intet under maskin, alt er tett.... Tyngdeloven gjelder ombord i en båt og, er det noe som lekker så ender det opp i bunn....

Link to post
Share on other sites

Fikk bare lyst til å gratulere med en flott jobb og ditto resultat. Fisefin? Nei, jeg synes det er godt å se at det finnes en del med stolthet over arbeid utført og ønsker å holde det (motorommet) slik du beskriver! :smiley:

 

Ganske sikker på at den jobben som gjøres fortløpende i vedlikehold også betaler seg ved hvis/når salg av båten!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei hydrox

Interesant tråd å følge dette her.

Har nettopp byttet til mercruiser 1.7dti i båten min, så har følgt med denne tråden

 

Spørsmål:

Hva har du satt inn drevet ditt med, mot groe?

 

Jeg drog opp båten i dag etter 3 uker på sjø med nytt alfadrev uten noe som helst stoff på.

Det var allerede begynt å gro på det..

har leitet etter transparent spray, men finner ikke det. Er ikke så kjekt å spraye farge over det fine drevet.

Link to post
Share on other sites

quote.gif
Hei hydrox
Interesant tråd å følge dette her.
Har nettopp byttet til mercruiser 1.7dti i båten min, så har følgt med denne tråden

Spørsmål:
Hva har du satt inn drevet ditt med, mot groe?

Jeg drog opp båten i dag etter 3 uker på sjø med nytt alfadrev uten noe som helst stoff på.
Det var allerede begynt å gro på det..
har leitet etter transparent spray, men finner ikke det. Er ikke så kjekt å spraye farge over det fine drevet.


Da må jo denne være ei løsning:
http://www.drevhetten.no/ Redigert av rem (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...