SF Svart 10.Mars.2007 Del på Facebook Svart 10.Mars.2007 Du har nok sikkert rett Ben Sin, jeg får se hva jeg gjør. Med fare for å spore tråden til Hydrox helt av så var jeg nettopp en tur i havna, skulle egentlig begynne å montere septiken i dag ned dritten er forsinket i posten. Heia posten Skal fra Arendal til Stavanger men den skal vel innom Harstad eller noe på veien, nok om det. Oppdaget en 220DA Sundancer på slippen denne hadde ettermontert nyere diesel med eget sjøvannsinntak. Ut fra plasseringen som var valgt på denne, skroget er svært likt mitt om noe kortere, så vil det fungere fint å legge den helt opp mot steglisten nede i motorbrønnen foran motoren. Tok selvsagt et bilde så jeg husker hvordan det var gjort på denne. Det ble ingen konflikt med propell etter hva jeg kunne se. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
Hydrox Svart 10.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mars.2007 Litt avsporing er helt ok hvis det er til hjelp for andre. Dette med sjøvannsinntak er jo en viktig del av motormontasjen så OT er det ikke etter mine begrep. For at motorinnstallasjonen skal fungere optimalt så må vi ha kjøling. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gullfisk Svart 10.Mars.2007 Del på Facebook Svart 10.Mars.2007 Vil ikke det vanninntaket som er nede i vannet ha en god "pickup" effekt i stor fart da (forutsatt at det er montert riktig vei)? Kan vel ikke bli noe dårligere en det ene som er i lufta i en sving da, eller? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hydrox Svart 10.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mars.2007 Jeg tror ikke dette kommer til å bli noe problem Gullfisk, men enig med du. To inntak er ikke så dumt. Største fordelen med to inntak er mindre vakuum/sug på utsiden, mindre sjangs for å suge til seg dritt som tetter igjen for kjølevannet. Har ikke helt bestemt meg, men jeg tror jeg kommer til å sette på blindlokket til kjølingen som kommer i fra drevet. Dette er en gjennomføring som sikkert blir vanskelig å komme til etter at maskinen er montert. Tror jeg kommer til å gå for løsningen med to inntak i bunn på båten og blindet kjøling i fra drevet. To inntak på 1 1/4 tomme skulle gi kjøling i massevis. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 10.Mars.2007 Del på Facebook Svart 10.Mars.2007 Bare undersøk først om drevet krever gjennomstrømming for kjøling av drevet, jeg tror det holder at returen går gjennom drevet men jeg ville undersøkt før du bestemmer deg, jeg har laget en T over bunnventilen slik at det suger noe gjennom drevene også, om det betyr noe er vel tvilsomt... Jeg har også disse berømte platene ute på sidene, hos meg er de kun for å kunne plassere batterier og slikt på, jeg har en liten åpning for å kikke ned der og selvsagt drenering. Jeg tror ikke du skal bekymre deg så mye for propellstrømmen egentlig. Den enkleste måten er vel å plassere den på babord side med plass til sjøvannsfilter før den når motoren. Jeg kjøpte også noen diesel filtre fra Univa som kan vaskes, de er ikke dumme... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hydrox Svart 11.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mars.2007 Bare undersøk først om drevet krever gjennomstrømming for kjøling av drevet Jeg kjøpte også noen diesel filtre fra Univa som kan vaskes, de er ikke dumme... De fleste leser ikke manualer og dette fører til monteringsfeil og brukerfeil. Det står faktisk i manualen til drevet at slangen mellom drev og transom skal kappes om man bruker blindplaten. Dette for at drevet skal ha gjennomstrømning som gir kjøling. Her vet jeg det syndes selv bland fagfolk og dette kan være en medvirkende årsak til at folk med Bravo3 sliter med varmgang. På båten til en kompis var kjølingen i fra drevet blindet og slangen var ikke kappet. Han slet med noe varmgang i drevet og det kom seg når han kappet slangen. Hele maskininnstalasjonen var montert av fagfolk. Jeg har kjøpt meg Racor 500FG til forfilter, det får holde i lange baner. Er det slike med veldig finmasket stålgitter du har kjøpt? Jeg har erfaring med at duken faktisk ruster om det blir stående litt vann i dem. Har en del slike på båtene på diesel, funker bra men liker ikke vann. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 11.Mars.2007 Del på Facebook Svart 11.Mars.2007 Er det slike med veldig finmasket stålgitter du har kjøpt? Jeg har erfaring med at duken faktisk ruster om det blir stående litt vann i dem. Har en del slike på båtene på diesel, funker bra men liker ikke vann. Har ikke åpnet de opp men mener det skal vere rustfritt stål, ett italiensk firma som lager de iallefall. Det er også vannutskiller i bunnen av de så det ville være dumt om de ikke tålte vann... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gullfisk Svart 11.Mars.2007 Del på Facebook Svart 11.Mars.2007 Byttet ut mitt CAV filter/vannutskiller med Racor 500FG i fjor. Supert filter. Nesten ikke søl ved bytting. Satte kran på innløpet slik at det er lett å fylle/stenge. Skal ha på avtappingen i bunn også etter hvert. Anbefales. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
REM Svart 11.Mars.2007 Del på Facebook Svart 11.Mars.2007 Amerikanske båter ruller!!! Det var vel dette du mente Ben Sin? At amerikanske båter ruller noe forferdelig Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post Share on other sites More sharing options...
Hydrox Svart 11.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mars.2007 (redigert) Har ikke åpnet de opp men mener det skal vere rustfritt stål, ett italiensk firma som lager de iallefall. Det er også vannutskiller i bunnen av de så det ville være dumt om de ikke tålte vann... Vi får håpe dine er rustfrie innvendig da, helt sikkert gode greier hvis du har fått dem i fra Univa. De selger jo ikke akkurat ubrukelige ting... Redigert 11.Mars.2007 av Hydrox (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hydrox Svart 11.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mars.2007 Dagens store nedtur!!!! Mercruiser adapterplaten dekker ikke hullet etter Volvo adapterplaten. Nå må jeg finne meg noen som kan støpe igjen hekken min og skjære ut nytt hull. Skjærer da selvfølgelig riktig hull for Mercruiser og trenger ikke adapterplaten. Stor strek i regningen og redusert framdrift i prosjektet..... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 11.Mars.2007 Del på Facebook Svart 11.Mars.2007 Da bør du iallefall kunne returenere adapterplaten ville jeg tro... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 11.Mars.2007 Del på Facebook Svart 11.Mars.2007 Nå må jeg finne meg noen som kan støpe igjen hekken min og skjære ut nytt hull. Stakkar! Hørtes vondt ut! Fra spøk til alvor: Det går ikke an å få skåret ut en egen adapterplate av en tykk syrefast plate da? Sikkert billigere og enklere enn å støpe igjen det hele? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
båtmannen Svart 11.Mars.2007 Del på Facebook Svart 11.Mars.2007 Hvorfor lager dere sjøvannsinntak gjennom bunn? Er ikke intaket i hekkagregatet nok? Jeg har nettopp montert Cummins Mercruiser 1.7 dti med alpha one drev i min selco 18 DC, men har ikke laget eksternt sjøvannsinntak. Derfor jeg lurer Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 11.Mars.2007 Del på Facebook Svart 11.Mars.2007 (redigert) Hvorfor lager dere sjøvannsinntak gjennom bunn? Er ikke intaket i hekkagregatet nok? Nei det er i mange tilfeller ikke nok, og settes slangen i drevet litt feil på så blir det en stor flaskehals også, steyr motorene liker mye vann og det får den best gjennom egne inntak. Om du er usikker på om du får nok kjøling kan du bruke hageslangen når du ligger på land, mat på med vann på innsiden for å se at det går fint ut gjennom drevet... Redigert 11.Mars.2007 av Frøken Fryd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hydrox Svart 11.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mars.2007 Stakkar! Hørtes vondt ut! Fra spøk til alvor: Det går ikke an å få skåret ut en egen adapterplate av en tykk syrefast plate da? Sikkert billigere og enklere enn å støpe igjen det hele? Ja, du fikk det i hvert fall til å høres vondt ut. Jeg var inne på tanken om å lage en plate men tar bryet med å skjekke pris på støp først. Regner med det er den mest holdbare løsningen. Skal i hvert fall ikke rote med det selv, sikkert ryggest å sette ut til folk som vet hva de holder på med. Jeg har null erfaring med støping. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hydrox Svart 11.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mars.2007 Da bør du iallefall kunne returenere adapterplaten ville jeg tro... Håper det, men om jeg ikke får det så regner jeg med at den er lett å selge. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 11.Mars.2007 Del på Facebook Svart 11.Mars.2007 Dette har jeg ikke noe greie på - så derfor spør jeg. Hvorfor ikke bruke et VP drev da? (bortsett fra at du kanskje allerede har et Merc drev) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 11.Mars.2007 Del på Facebook Svart 11.Mars.2007 Importøren leverer ikke VP drev... Kan leveres klar for VP da men da må drevet kjøpes seperat og da blir prisen naturligvis høy... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hydrox Svart 12.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mars.2007 Da har jeg fått undersøkt litt og fått noen aktuelle løsninger på problemet. Jeg har nå tre alternativer å velge mellom. - Støpe igjen akterspeilet og skjære ut nytt transomhull som passer Mercruiser. Skal jeg få dette gjort etter boken ender jeg opp med en kostnad på mellom 20 og 30 laken. Godt jeg har tatt høyde for uforutsatte kostnader! - Fore i nederste delen av hullet slik at jeg får anlegg for Mercruiser adapterplaten der hvor det gliser. Har ikke fått pris på dette og det var heller regnet for å være en fullgod løsning. - Få laget en plate i 12mm sjøvannsbestandig aluminium som blir skrudd fast i hekken. Transom monteres på denne. Fordelen med denne løsningen er at maskinen kommer tykkelsen av hekken pluss platetykkelsen lengre akterover. Det skader ikke i mitt korte maskinrom. Venter på pris på dette. Kan nok helt sikkert gjøre denne jobben selv men det er kjekt å kunne slå ihjel noen om det går til dundars. Noen innspill på hva jeg bør velge skader ikke... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 12.Mars.2007 Del på Facebook Svart 12.Mars.2007 (redigert) Jeg ville tatt den sikre og skikkelige løsningen - det er jo tross alt en Windy Seriøst - jeg ville gjort det skikkelig skikkelig Redigert 12.Mars.2007 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hydrox Svart 12.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mars.2007 Når du sier skikkelig skikkelig så regner jeg med at Bitteliten tenker på første alternativet. Joda, det er en windy og jeg vil ha en fullgod løsning. Går jeg for utskjært plate skrudd på hekken så vil dette i hovedsak komme under vannlinjen og vil ikke skjemme. Den vil også være gjemt under badeplattformen slik at innsyn er begrenset. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jon-Kåre Svart 12.Mars.2007 Del på Facebook Svart 12.Mars.2007 Ville nok gått for løsningen med aluplate hvis det er stærkt nok. Så lenge dette ikke skjemmer utseende så skulle vel dette funke samt at du får litt sårt tiltrengt plass ekstra Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post Share on other sites More sharing options...
Gullfisk Svart 12.Mars.2007 Del på Facebook Svart 12.Mars.2007 Hvorfor ikke syrefast plate? Blir det kluss med materialblanding i forhold til drevet? Bare lurte. Synes det hørtes som en stiv pris å støpe igjenn hullet , uten at jeg har noe greie på den jobben forøvrig. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hydrox Svart 12.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mars.2007 Løsningen med plate er garantert sterkt nok, men jeg tenker litt på båtens verdi og at jeg skal selge båten en gang. Personlig ville jeg reagert på en slik platemontasje på en båt i denne prisklassen. Når man handler båt for en halv mill plus minus så gir slike løsninger reaksjoner blandt kjøpere. Tror faktisk jeg vil få problemer med at transom skal monteres på en 12mm plate. I manualen til drevet er det beskret at hekken må være mellom 51 og 57mm. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.