Jump to content

Motorbytte Windy 7800


Hydrox

Recommended Posts

Du har nok sikkert rett Ben Sin, jeg får se hva jeg gjør. Med fare for å spore tråden til Hydrox helt av så var jeg nettopp en tur i havna, skulle egentlig begynne å montere septiken i dag ned dritten er forsinket i posten. Heia posten :flag: Skal fra Arendal til Stavanger men den skal vel innom Harstad eller noe på veien, nok om det. Oppdaget en 220DA Sundancer på slippen denne hadde ettermontert nyere diesel med eget sjøvannsinntak. Ut fra plasseringen som var valgt på denne, skroget er svært likt mitt om noe kortere, så vil det fungere fint å legge den helt opp mot steglisten nede i motorbrønnen foran motoren. Tok selvsagt et bilde så jeg husker hvordan det var gjort på denne. Det ble ingen konflikt med propell etter hva jeg kunne se.

 

baaten_001_komp.jpg

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke dette kommer til å bli noe problem Gullfisk, men enig med du. To inntak er ikke så dumt. Største fordelen med to inntak er mindre vakuum/sug på utsiden, mindre sjangs for å suge til seg dritt som tetter igjen for kjølevannet.

Har ikke helt bestemt meg, men jeg tror jeg kommer til å sette på blindlokket til kjølingen som kommer i fra drevet. Dette er en gjennomføring som sikkert blir vanskelig å komme til etter at maskinen er montert. Tror jeg kommer til å gå for løsningen med to inntak i bunn på båten og blindet kjøling i fra drevet. To inntak på 1 1/4 tomme skulle gi kjøling i massevis.

Link to post
Share on other sites

Bare undersøk først om drevet krever gjennomstrømming for kjøling av drevet, jeg tror det holder at returen går gjennom drevet men jeg ville undersøkt før du bestemmer deg, jeg har laget en T over bunnventilen slik at det suger noe gjennom drevene også, om det betyr noe er vel tvilsomt...

 

Jeg har også disse berømte platene ute på sidene, hos meg er de kun for å kunne plassere batterier og slikt på, jeg har en liten åpning for å kikke ned der og selvsagt drenering.

 

Jeg tror ikke du skal bekymre deg så mye for propellstrømmen egentlig. Den enkleste måten er vel å plassere den på babord side med plass til sjøvannsfilter før den når motoren.

 

Jeg kjøpte også noen diesel filtre fra Univa som kan vaskes, de er ikke dumme...

Link to post
Share on other sites

Bare undersøk først om drevet krever gjennomstrømming for kjøling av drevet

 

Jeg kjøpte også noen diesel filtre fra Univa som kan vaskes, de er ikke dumme...

De fleste leser ikke manualer og dette fører til monteringsfeil og brukerfeil. Det står faktisk i manualen til drevet at slangen mellom drev og transom skal kappes om man bruker blindplaten. Dette for at drevet skal ha gjennomstrømning som gir kjøling. Her vet jeg det syndes selv bland fagfolk og dette kan være en medvirkende årsak til at folk med Bravo3 sliter med varmgang. På båten til en kompis var kjølingen i fra drevet blindet og slangen var ikke kappet. Han slet med noe varmgang i drevet og det kom seg når han kappet slangen. Hele maskininnstalasjonen var montert av fagfolk.

 

Jeg har kjøpt meg Racor 500FG til forfilter, det får holde i lange baner. Er det slike med veldig finmasket stålgitter du har kjøpt? Jeg har erfaring med at duken faktisk ruster om det blir stående litt vann i dem. Har en del slike på båtene på diesel, funker bra men liker ikke vann.

Link to post
Share on other sites

Er det slike med veldig finmasket stålgitter du har kjøpt? Jeg har erfaring med at duken faktisk ruster om det blir stående litt vann i dem. Har en del slike på båtene på diesel, funker bra men liker ikke vann.

Har ikke åpnet de opp men mener det skal vere rustfritt stål, ett italiensk firma som lager de iallefall. Det er også vannutskiller i bunnen av de så det ville være dumt om de ikke tålte vann...

Link to post
Share on other sites

Amerikanske båter ruller!!!

Det var vel dette du mente Ben Sin? At amerikanske båter ruller noe forferdelig :wink:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Har ikke åpnet de opp men mener det skal vere rustfritt stål, ett italiensk firma som lager de iallefall. Det er også vannutskiller i bunnen av de så det ville være dumt om de ikke tålte vann...

Vi får håpe dine er rustfrie innvendig da, helt sikkert gode greier hvis du har fått dem i fra Univa. De selger jo ikke akkurat ubrukelige ting... :cheers:

Redigert av Hydrox (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dagens store nedtur!!!! Mercruiser adapterplaten dekker ikke hullet etter Volvo adapterplaten. Nå må jeg finne meg noen som kan støpe igjen hekken min og skjære ut nytt hull. Skjærer da selvfølgelig riktig hull for Mercruiser og trenger ikke adapterplaten. Stor strek i regningen og redusert framdrift i prosjektet..... :headbang:

Link to post
Share on other sites

Nå må jeg finne meg noen som kan støpe igjen hekken min og skjære ut nytt hull.

 

Stakkar! Hørtes vondt ut!:crazy:

 

Fra spøk til alvor: Det går ikke an å få skåret ut en egen adapterplate av en tykk syrefast plate da? Sikkert billigere og enklere enn å støpe igjen det hele?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hvorfor lager dere sjøvannsinntak gjennom bunn? Er ikke intaket i hekkagregatet nok?

Nei det er i mange tilfeller ikke nok, og settes slangen i drevet litt feil på så blir det en stor flaskehals også, steyr motorene liker mye vann og det får den best gjennom egne inntak.

 

Om du er usikker på om du får nok kjøling kan du bruke hageslangen når du ligger på land, mat på med vann på innsiden for å se at det går fint ut gjennom drevet...

Redigert av Frøken Fryd (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Stakkar! Hørtes vondt ut!:crazy:

 

Fra spøk til alvor: Det går ikke an å få skåret ut en egen adapterplate av en tykk syrefast plate da? Sikkert billigere og enklere enn å støpe igjen det hele?

Ja, du fikk det i hvert fall til å høres vondt ut.

Jeg var inne på tanken om å lage en plate men tar bryet med å skjekke pris på støp først. Regner med det er den mest holdbare løsningen. Skal i hvert fall ikke rote med det selv, sikkert ryggest å sette ut til folk som vet hva de holder på med. Jeg har null erfaring med støping.

Link to post
Share on other sites

Da har jeg fått undersøkt litt og fått noen aktuelle løsninger på problemet. Jeg har nå tre alternativer å velge mellom.

 

- Støpe igjen akterspeilet og skjære ut nytt transomhull som passer Mercruiser. Skal jeg få dette gjort etter boken ender jeg opp med en kostnad på mellom 20 og 30 laken. Godt jeg har tatt høyde for uforutsatte kostnader!

 

- Fore i nederste delen av hullet slik at jeg får anlegg for Mercruiser adapterplaten der hvor det gliser. Har ikke fått pris på dette og det var heller regnet for å være en fullgod løsning.

 

- Få laget en plate i 12mm sjøvannsbestandig aluminium som blir skrudd fast i hekken. Transom monteres på denne. Fordelen med denne løsningen er at maskinen kommer tykkelsen av hekken pluss platetykkelsen lengre akterover. Det skader ikke i mitt korte maskinrom. Venter på pris på dette. Kan nok helt sikkert gjøre denne jobben selv men det er kjekt å kunne slå ihjel noen om det går til dundars.

 

Noen innspill på hva jeg bør velge skader ikke...

Link to post
Share on other sites

Når du sier skikkelig skikkelig så regner jeg med at Bitteliten tenker på første alternativet.

Joda, det er en windy og jeg vil ha en fullgod løsning. Går jeg for utskjært plate skrudd på hekken så vil dette i hovedsak komme under vannlinjen og vil ikke skjemme. Den vil også være gjemt under badeplattformen slik at innsyn er begrenset.

Link to post
Share on other sites

Ville nok gått for løsningen med aluplate hvis det er stærkt nok. Så lenge dette ikke skjemmer utseende så skulle vel dette funke samt at du får litt sårt tiltrengt plass ekstra

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Løsningen med plate er garantert sterkt nok, men jeg tenker litt på båtens verdi og at jeg skal selge båten en gang. Personlig ville jeg reagert på en slik platemontasje på en båt i denne prisklassen. Når man handler båt for en halv mill plus minus så gir slike løsninger reaksjoner blandt kjøpere.

Tror faktisk jeg vil få problemer med at transom skal monteres på en 12mm plate. I manualen til drevet er det beskret at hekken må være mellom 51 og 57mm.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...