Jump to content

Motorbytte Windy 7800


Hydrox

Recommended Posts

Skal du sette inn motoren der hvor støpejobben gjøres ?

Tenkte det, de har stor traverskrane i taket ute i "ventehallen" og jeg har lappen på traverskrane, G4 som det heter. Regner med jeg får lov å låne kranen deres mot litt betaling. Det meste ordnes så lenge man betaler, personlig liker jeg ikke å snylte og tilbyr alltid å betale selv om folk ikke forlanger det.

Link to post
Share on other sites

I går ble båten fraktet med lastebil til verkstedet og i dag var jeg på besøk for planlegging av hva de skal gjøre med båten.

- Støpe igjen hull og skjære ut for Mercruiser drev. Hele platen i akterspeilet byttes i stedet for å lappe sammen.

- Fjærne noen riper på babord side oppunder baugen nesten oppe med fenderlisten.

- Støper motorfundament slik at den forhøyningen som er der i dag går helt fram til maskinskott.

- Coater hele maskinrommet i helt hvitt. Siden de likevell må coate innsiden av akterspeilet etter støpejobben kan de like godt coate resten av maskinrommet.

- Legge på ny fenderlist.

- 5 års garati på alt arbeidet.

De bemerket faktisk at båten min er i usedvanlig god stand med tanke på at den er i fra 89. Slikt varmer i sjelen..

Link to post
Share on other sites

Jeg tror dette med traverskranen går veldig godt i boks, snakket med dem om det i dag. Med mindre det er krise og de MÅ ha båten ut så får jeg låne krane. Båten står klar når jeg kommer hjem neste gang, tirsdag 24. April. Hvis alt går som det skal er jeg seaborn allerede torsdag eller fredag og kjører båten hjem til båsen. All innredningen som jeg har skrudd ned ordner jeg i båsen min... :flag:

Link to post
Share on other sites

Den lille musemotoren 1,7 l mercruiser trenger ikke noe extra sjøvannsintak , men dere som har BRAVO 3 DREV må montere drevkjøler / dusj . skal importere 10 - 15 stykk nå.

 

Er konstruksjonsfeil fra Mercruiser dette at de blir varme og smøreevne ryker ..oljen expander opp i tanken.

 

kan se i toppen av drevet at salt avleires på grunn av høy tempratur , blir hvit. Ga besked om dette til Mercruiser allerede i 1997 , men tregt går det ja.

 

Er det ikke 3X drev som ruler nå ????

 

Modifisert for dieselkrefter !!!!!!!!

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Da er hele platen i speilet byttet, ser ut til å bli bra greier dette her. De regner med båten er ferdig mandag eller tirsdag i neste uke, da med ny fenderlist og hvit topcoat i maskinrommet. De skjærer også ut for drevet og coater hullet. For min del så får jeg ikke gjort noe mer med båten før jeg reiser ut igjen, litt dumt. Det som er positivt er at de lagrer båten min til jeg kommer hjem igjen, da står den tørt og fint og herder godt i riktige omgivelser. Når jeg kommer hjem er det bare skrujobben igjen :yesnod:

IMGP3767.JPG

Link to post
Share on other sites

Men er ikke dette en ny finerplate vi ser her da :confused:

Eller er det noe spesielt som ikke trekker vann over tid?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Det er nok en ny finerplate, tror jeg da.... Er i grunn ikke sikker.

Den platen som var der var av finer og hadde stått der siden 89, den var ikke vasstrukken og heller ikke råtten. Så lenge denne jobben blir gjort riktig og utskjæringen til transom blir forseglet er ikke dette noe problem. Dem som har båten min for tiden vet hva de holder på med, flinke folk med godt rykte. Føler meg trygg på at båten er i de beste hender.

IMGP3772.JPG

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Båten min er nå ferdig hos plastgutta, det har den faktisk vært i noen dager etter hvert.

-Hekken er støpt og hull for Mercruiser transom er utskjært.

-Motorfundamentet er bygget opp for å passe labbene på den nye Steyr maskinen.

-Hele maskinrommet er malt med hvit topcoat, det skal synes når det er nødvendig å vaske.

-Ny fenderlist er montert, valgte den typen som Windy monterte på de siste årsmodellene av denne båten.

-Fått fjærnet noen riper på babord side av baugen. Dette var de eneste ripene som var i skroget og det var kansje litt flisespikkeri av meg å gjøre noe med dem. Når jeg skulle vise dem til verkstedet brukte vi faktisk litt tid på å finne dem. Nå er de i alle fall vekke og jeg er en glad gutt... :yesnod:

Eneste som mangler nå er at jeg må komme meg hjem i fra nordsjøen og få inn maskinen.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Nå har jeg fått båten hjem og maskinrommet ser slik ut, med hull til drevet da selvfølgelig. Det mangler på bildet.

https://baatplassen.no/bildearkiv/10/10628/dsc00679.jpg

 

Dagen i dag har gått med til å gjøre ren båten, helt nedstøvet etter oppholdet på verkstedet. Ser nesten ut som om noen har tømt et pulverapparat inni båten, men det er slipestøv. Fant veien inn den ene plassen jeg hadde glemt å tette igjen.

 

La på plass det nye dashbordet mitt og bryterpanelet for å se hvordan det tok seg ut. Hydrox er meget fornøyd :wink:

https://baatplassen.no/bildearkiv/10/10628/dsc00692.jpg

Link to post
Share on other sites

Mmmmnnnnjaaaa..... Transam med tilbehør i morgen, motor på plass torsdag. Småplukk fredag og i helgen, vask og polering av båten. Vil tippe ut i neste uke en gang, og været som er disse dagene gjør jo sitt til at man jobber med godt mot.. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Godt å høre at det nærmer seg den store dagen Hydrox. Tenker du er spent og ser frem til første test tur :yesnod:

Hvor mye innkjøring er det snakk om før du kan teste full power?

 

Det ser ut for at helgeturen min er reddet. Har avtale med Siddis motor i morgen tidlig. De skal bytte belg og gimbal lager og så setter jeg på drevet selv. Sjøsetting blir i morgen kveld om alt går greit.

 

Er litt spent selv hvordan alt fungerer med rengjorte propeller og polert drev :smiley:

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Heisann SF, en gang mot slutten av de 10 første timene kan jeg gi jernet et kort øyeblikk. Blir et sannhetens øyeblikk. Deretter skal maskinen kjøres rolig i 10 timer til. I manualen er det beskrevet som minste planingsfart og med litt varierende turtall.

Greit at du fikk hjelp med drevet ditt, er kjedelig å trenge hjelp på denne tiden. Alt er fullbukket. Får bare håpe jeg kommer meg på vannet uten hjelp i fra annet enn kranebil, vet jo aldri hvor man møter veggen. Kranebil får jeg i hvert fall på dagen, kjenner en som kjører et beist av en bil.. :wink:

 

Transom er kommet på plass og mine beregninger om 20mm i forkant av maskinen stemmer. 903mm i fra senter aktre labb til forre ende av maskinen. Maskinen må ned tverskips for så å vries 90 grader, ser for meg at det kan bli problemer av det. Bevæpnet med stikksag så regner jeg med vi skal få det til. Må uansett lage et hull for tilkomst til svingningsdemperen i forkant av maskinen. Hele braketten som vannpumpen står på har jeg plukket av motoren for å gjøre snujobben enklere.

https://baatplassen.no/bildearkiv/10/10628/dsc000643.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/10/10628/dsc00693.jpg

Redigert av Hydrox (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis du får problemer med å vri motoren 90 grader kan du prlve å heise den ned på høykant, da må øverste del akter ned før laveste del fremme ned. To taljer kan brukes, jeg mener motoren er 107cm lang, mine luker er 101 lang og det gikk fint på denne måten.

Link to post
Share on other sites

Se her ja, transom montert, ser vel lys i tunnelen da.

 

Fikk båten min på sjøen i dag, men har kun fått en liten test tur uten GPS ombord. Fikk ikke målt farten men godt gikk det.

 

Belgbytte og nytt gimbal lager fikk jeg på reklamasjon. Garantien er gått ut men jeg fikk tips av min lokale Steyr forhandler om at dette kunne være reklamasjon mot Mercruiser. Visstnok mange som har hatt vann i belgen de siste år.

Av den grunn kom det for tre år siden en endring av installasjons prosedyre med krav til at belgen skulle limes i tillegg til klemmer. Min hadde ikke lim og lakk. Bare et tips. Husk lim på belgen.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Artig å følge med denne tråden. Jeg har selv nettopp montert mercruiser 1.7dti i min båt.

 

Ser du har brukt sicaflex (eller lignende) rundt transomen. Det var kanskje ikke så dumt. Stod det i monteringsmanuallen din? Jeg har ikke gjort det men lurer på det.

 

Husk å etterteite boltene fra transomen til motorbraketten. Jeg drog disse til med rett moment, men glemte å etterteite de, med det resultat at pakningen lakk da jeg sjøsatte p.g.a. manglende forspenning i boltene

Link to post
Share on other sites

Ser du har brukt sicaflex (eller lignende) rundt transomen. Det var kanskje ikke så dumt. Stod det i monteringsmanuallen din? Jeg har ikke gjort det men lurer på det.

 

Husk å etterteite boltene fra transomen til motorbraketten. Jeg drog disse til med rett moment, men glemte å etterteite de, med det resultat at pakningen lakk da jeg sjøsatte p.g.a. manglende forspenning i boltene

Har vel i grunn bare blitt tipset om at sika er bra når man monterer, en ekstra sikkerhet mot lekkasje. Jeg brukte et stoff som heter Simson, gjør samme nytten som sika. Ble anbefalt Simson av dem som støpte hekken på båten min. De brukte ikke annet og mente den var en smule bedre enn Sika.

 

Kjennte over boltene i dag, et døgn etter montering. Fikk faktisk trekkt litt mere så det er tydelig at dette setter seg litt over tid. Kommer til å skjekke noen ganger til før sjøsetting.

Link to post
Share on other sites

Dagen i dag gikk med til å montere servo, styrekabel og eksos på transom. Har også fått på plass alt i dashbordet og trukket kabelstokken til maskinen. Hele braketten med vannpumpen på motoren har jeg tatt av og dekselet over registerreimen er også tatt av. Trenger plass for å snu maskinen i maskinrommet, må ned på tvers og snues 90 grader. Har i tillegg skjært hull i maskinromskott for fremtidig tilkomst til reimhjul, må hvist nok av for å bytte registerreim. Kranebil i morgen, håper dette går fint!!!

https://baatplassen.no/bildearkiv/10/10628/dsc00699.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/10/10628/dsc00700.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/10/10628/dsc00702.jpg

Ordner seg for snille gutter... :flag:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...