Jump to content

Motorbytte Windy 7800


Hydrox

Recommended Posts

tror jeg ville sjekket pris på igjenstøping hos flere en de du har fått prisen fra. Hullet kan du jo sage ut selv, men synes det høres dyrt ut å skulle spandere 20-30 laken på noe som i hovedsak skal skjæres bort

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Dyreste til nå er 24000 og billigste på 20000, på toppen av dette kommer frakt av båt fordi dette bør gjøres innomhus. Fikk en del tilbud som jeg ikke stoler på at blir bra. Siden alle kreftene i fra drevet opptaes i hekken og motorens aktre labber faktisk også hviler på drevet må dette gjøres skikkelig. Han som gav meg tilbudet på 20 har et godt rykte og stiller garanti på jobben, han skjærer også ut det nye hullet og forsegler dette slik at vanninntrengning i speilet ikke vil forekomme. Greit det er dyrt, men om en hobbyløsning ikke holder så må jeg ut med maskinen igjen og rissikerer enda større kostnader i reparasjon.

Link to post
Share on other sites

Løsningen med plate er garantert sterkt nok, men jeg tenker litt på båtens verdi og at jeg skal selge båten en gang. Personlig ville jeg reagert på en slik platemontasje på en båt i denne prisklassen. Når man handler båt for en halv mill plus minus så gir slike løsninger reaksjoner blandt kjøpere.

Jeg er helt enig i den vurderingen du gjør her. Et motorbytte må gjøres ordenlig og skikkelig når det først gjøres. Om ikke forringes verdien av båten.

Og den båten du har er en klassiker som vil holde seg godt i verdi i mange år om du gjør en bra jobb.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

- Støpe igjen akterspeilet og skjære ut nytt transomhull som passer Mercruiser. Skal jeg få dette gjort etter boken ender jeg opp med en kostnad på mellom 20 og 30 laken. Godt jeg har tatt høyde for uforutsatte kostnader!

 

20-30båtpenger er billig for denne jobben .

Får du helt nytt akterspeil eller blir dette bare lappet i sammen ?

Link to post
Share on other sites

Tror faktisk jeg vil få problemer med at transom skal monteres på en 12mm plate. I manualen til drevet er det beskret at hekken må være mellom 51 og 57mm.

 

Tykkelsen på hekken henger direkte sammen med inngrepet på splinen/koblingen. 12mm går bare ikke, da får du ikke drevet inntil transomen før akslingen fra drevet bunner i koblingen på motor. For tykk hekk og splinen får for lite inngrep.

Hva med å bruke den 12mm platen, skjære hull i den for adapterplaten, og bruke adapterplaten eller deler av den som flens mellom drev og motor? Blir litt klønete løsning, men burde funke.

Link to post
Share on other sites

Får du helt nytt akterspeil eller blir dette bare lappet i sammen ?

Ikke helt nytt men veldig mye nytt. I følge han som skal gjøre jobben vil det ikke være mulig å se at jobben er gjort og styrken blir den samme som den gang båten var ny. Har skjærer også ut for transom og forsegler hullet. Når jeg får båten tilbake er det bare skruing for meg..

Link to post
Share on other sites

Ikke helt nytt men veldig mye nytt. I følge han som skal gjøre jobben vil det ikke være mulig å se at jobben er gjort og styrken blir den samme som den gang båten var ny. Har skjærer også ut for transom og forsegler hullet. Når jeg får båten tilbake er det bare skruing for meg..

Når du først er i gang så bør du koste på deg hele akterspeilet .

Det er vel ingen tvil om hvor det svakeste pungte blir hvis du ikke bytter alt .

Selv om du ikke har 1000 Hk 4000 Kg med båt så er krefte i bevegelse bak der.

Link to post
Share on other sites

Høres unektelig veldig behagelig ut det da. Er vel ikke noen tvil om at dette blir både penest og best. Hva er det i akterspeilet ditt? er det masivt eller er det kjernemateriale i det? :smiley:

Det er vel x-finer i denne slik som det er i alle andre båter med drev vil jeg tro.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor lager dere sjøvannsinntak gjennom bunn? Er ikke intaket i hekkagregatet nok?

 

Jeg har nettopp montert Cummins Mercruiser 1.7 dti med alpha one drev i min selco 18 DC, men har ikke

laget eksternt sjøvannsinntak. Derfor jeg lurer

 

Den lille musemotoren 1,7 l mercruiser trenger ikke noe extra sjøvannsintak , men dere som har BRAVO 3 DREV må montere drevkjøler / dusj . skal importere 10 - 15 stykk nå.

 

Er konstruksjonsfeil fra Mercruiser dette at de blir varme og smøreevne ryker ..oljen expander opp i tanken.

 

kan se i toppen av drevet at salt avleires på grunn av høy tempratur , blir hvit. Ga besked om dette til Mercruiser allerede i 1997 , men tregt går det ja.

Link to post
Share on other sites

Når du først er i gang så bør du koste på deg hele akterspeilet .

Det er vel ingen tvil om hvor det svakeste pungte blir hvis du ikke bytter alt .

Selv om du ikke har 1000 Hk 4000 Kg med båt så er krefte i bevegelse bak der.

Var på verkstedet til gutta som skal fikse akterspeilet mitt i dag og pratet med dem. I følge dem så vil jeg få et sterkere akterspeil når de er ferdige enn når båten var ny. De river nok ned så og si hele speilet og bygger opp. Da i matrialer som ikke suger vann. De ville ikke gå god for jobben og heller ikke gjøre jobben hvis de ikke fikk gjøre dette skikkelig. De har et meget godt rykte å ta vare på og tar ikke på seg enkle løsninger. Fikk ikke helt med meg hva de skulle stappe inni, men kryssfineren som er i speilet i dag skulle vekk slik jeg skjønnte det.

I morgen ringer jeg kontakten min som kjører lastebil og får fraktet båten ut til verkstedet.

Link to post
Share on other sites

Har akkurat fått gjordt samme jobben på min båt. Dette er en Draco 20. Verkstedet byttet ut hele plata i akterspeilet og støpte igjen. Laget nytt hull til drev. Deretter setter de inn en Mercruiser transorm. Dette kommer på ca. 15000 inkl. mva. Da tar jeg selv jobben med å støvsuge og rengjøre båten etter slipingen selv. Har fulgt med underveis og synes verkstedet har gjordt en kjempejobb. Bytter motor og drev fra OMC til Mercruiser.

Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro???

 

Ny Flem.jpg

Link to post
Share on other sites

Det finnes nok sikkert folk som gjør en slik støpejobb billigere enn den prisen jeg har fått. Men tilgangen på slike folk er ikke så stor her i bergen og da blir vel prisen noe høyere. Jeg fikk beskjed om at det ble ca 20 lapper, pluss minus. På toppen av dette kommer frakt av båten på 2500, men dette måtte jeg likevell ut med for å sette i motor og deretter sette ut båt med kranebil. Nå setter vi ut båten med verkstedets egen kran og jeg kjører båten hjem og rett i båsen. Blir kjempebra dette her.

Link to post
Share on other sites

Din båt er jo større en min så det er nok litt større jobb hos deg. Platen som settes inn er større, og de trenger mere gelcoat, glassfiber etc. Mere pussejobb hos deg, så prisen blir vel ganske lik.

Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro???

 

Ny Flem.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...