Jump to content

Container, spørsmål om diverse


Verrie

Recommended Posts

Som overskriften initierer, skal det omhandle Container.

 

Hvor stor container går det an å få tak i ?

 

Er der mulig eksempelvis å ha 5 meter bred, 60 fot lang, og 4-5 meter høy ?

 

Hvor stor container i size er det lov til å transportere landsmed veien MED følgebiler etc etc

 

Hvor stor container kan man transportere med skip?

 

Er der avtakbare tak på disse containerene?

 

Jeg skal ha kontakt med fraktselskaper her i distriktet til uken, men skader vel ikke å høre her om noen kjenner til skipsmeglere for frakt eller lignende som jeg kan engasjere til oppdrag ?

 

Kan disse containerene leies, eller må de kjøpes ?

Link to post
Share on other sites

Containere er std. saker

i hovedsak finnes 10, 20 og 40 fotere ( jeg kjenner også 8" og 42 bigbox utgaver.

De er normalt MED tak, og da 2,5m høye. Det finnes ext. versjoner på 2,8 og 3m høyde ( tror jeg det var. )

 

Du kan transportere bredere containere enn du får tak i. :smiley:

 

Containere kan leies, eller kjøpes.

 

Det som er løsningen, om du trenger mer bredde,er å få fatt i containere som mangler en sidevegg. Mangler hhv. høyre og venstre side kan de plasseres inntil hverandre og få 5m bredde. Disse er dog nesten aldri tette mot vann, og er vel beregnet som sikring av last mot tyveri osv.

 

Kan du vente en uke eller to, skal du få en container veldig billig av meg. Selges med innhold, på rot og MÅ hentes.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Suzuki, dette var til mye hjelp, men er bekymret for størrelsen....

 

Containeren MÅ være 60 fot lang. Er ikke det mulig?

 

Om containeren er tett er uvesentlig.

 

Taket bør være avtagbart. Eventuelt, kan containeren fortsatt være stabil nok ved å kutte bort taket ?

 

Finnes containere med pvc tak ?

Link to post
Share on other sites

det du trenger er et lastebilpåbygg, ikke en container.

Nei, 60 fot lange har jeg aldri sett. Kan helt sikkert produseres etter kundespesifikasjon.

En container er maks 12m fordi det er de lengste lastebilhengeren som finnes for lovlig landeveistransport uten spesialløyve.

En contaier er stabil nok om du kutter vekk taket, må muligens forsterkes sideveis.

 

Går det an å spørre hva du skal transportere ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Tror jaggu han har ny båt i kikkerten jeg :rolleyes:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Da ser det ut som du trenger 4 stk 10meters containere med manglende sider og fronter og bak. Dette er vi spente på Perlen

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Da ser det ut som du trenger 4 stk 10meters

 

Som Suzuki er inne på, finnes det ikke større en tidligere nevnte, fordi man eventuelt overstiger maks lengde for gods på veg.

 

Hvordan blir det å sveise sammen slike og heises på plass i skip da ? Tåler man en slik "konstruksjon?

 

Jeg ville i såfall gått for 1stk 40 fot, og 1stk 20 fot x2 for å sette sammen til èn 60 fot, 5 bred, og da kanskje uten tak da disse er lave nok som de er??

 

Blir en heftig sveisejobb det der......

 

Konkret. Hva er største lengde/bredde/høyde på gods på lastebil ?

Link to post
Share on other sites

Fritt fra hukommelsen så mene rjeg at makshøyde er 5,5meter fra veibanen. Dette kan sikkert overskrides da jeg mener det er luftspenn etc. som legger hinder i veien her. Oppmåling langs ruten og samtale med det lokale politi kontor tror jeg vil gi deg de svarene du trenger om hva du får lov til og ikke

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Ja overlat spørsmålene til de som skal gi deg pris på frakten. Ellers så liker jeg å reise så hvis du betaler har du oppmåler :cool:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

er det båt som skal fraktes, og det skal sendes gjennom flere land, er ro-ro ferge, evt spesialsemi eneste alternativ.

 

Du KAN få laget noe rallemikk av containere som sveises sammen, dette er ingen diger jobb.

Problemet erå å finne noen som vil / tør heise en sånn hjemmesnekret løsning uten sertifikat.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

er det båt som skal fraktesSuzuki

 

Det er jo ikke det han er jo på OT forumet :confused:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Til og med Open Top 40 foter vil bli utfordrende. Og 60 foter blir et svært problem da containerbåtene har standarasierte slots. Og en 60 foter passer ikke inn der. Dette er project cargo eller i beste fall oversized cargo for ro ro eller tween decker. Det finnes en del små bulkere med moveable tverrskott og 80 meters luker så lasta kommer under dekk. Nederlenderene er flinke på all slags prosjekt og oversized last. Alt kan transporteres,absolutt alt.

Link to post
Share on other sites

Nederlenderene er flinke på all slags prosjekt og oversized last. Alt kan transporteres,absolutt alt.

 

Jeg tror nok at alt kan transporteres ja, ingen tvil om dèt.

 

Derimot prater vi litt finanser også i dette.

 

Jeg har sålangt fått en pris på NOK 190 000 for frakt innen skandinavia. I tillegg kommer der diverse andre kostnader jeg sålangt stipulerer til rundt 20-40 000.

 

Jeg har en bekjent som fraktet noe mindre sak fra Miami og hit for NOK 70 000.

 

Logikken klarer jeg ikke å finne.

 

Forslag til skipsmeglere/meglere for frakt/annet ?

 

Jeg har sålangt fått 2 tips, UECC samt Wilhelmsen et eller annet.

Link to post
Share on other sites

Hvis det er en slank ting du sugler på så kan du vel tyne det litt med D5L sertifikatet, 70 fot kanskje.

Det er bar å holde brutttotonnnene nede.

Så vit jeg vet er ikke resultatet fra eksemen kommet enda, og allerede i shopping modus. :wink:

 

Men det finnes rederier som er spesialister på å ta båter som dekslast til europa, kan vel kjøre hjem den fra kontinentet selv, kan leie mye skipper for de summene du nevner.

 

Og med de dimmensjonene du legger ut, kan du vel også ta å legge ut et bilde.

Link to post
Share on other sites

Sonata7, minste bredde på frakten er 4,5 meter.

 

En god venn av meg her på forumet fortalte meg i går om bredder på transport på eksempelvis svære gravemaskiner.

 

Dèt forteller meg at transport på 1.665 kilometer landeveis kan bli problem med 4,5 meters bredder......

Link to post
Share on other sites

Dèt forteller meg at transport på 1.665 kilometer landeveis kan bli problem med 4,5 meters bredder......

 

Er det like langt sjøveien tar det ca 3 til 4 ( 90 timer ) dager i 10kn.

 

Det er vel på tide at du kommer med et bilde, det går ikke å holde oss på pinebenken på denne måten.

Link to post
Share on other sites

Må det være i container? Kan det ikke stroppes fast på dekk med dekke av presenning oppå tillaget krybbe eller lignende? Hva med å sjekke rederier som har båter i fart mellom aktuelle land og forhøre seg om hvordan problemet kan løses? Det behøver jo ikke være fraktebåt, også supplybåter kan gjerne ta med dekkslast hvis det passer slik. Hvilke land er det snakk om? Hva er dette for noe????? Spennende!

Link to post
Share on other sites

Ser ut til å være store greier på gang.

Men å snakke mer om container er igrunnen bortkastet tid, for som tidligere nevnt har kontainere faste mål, 8 fot bred x 20 eller 40 fot lang og 8 eller 9,5 fot høy, dette gjelder stort sett allt av kontainermateriell og er bruttomål. Og ettersom containere er underlagt internasjonal konvensjon angående konstruksjon, vekt den kan laste, mål og sikkerhet, er vet vel ingen seriøs bortfrakter som vil røre noe slikt under benevenelsen container. Dermed er det som tidligere nevnt en "project-cargo". En ting angående fraktkostnadene, hvis prosjektet til slutt skal fraktes på ett dekk med "slots"/kontainerfester. Da vil rimeligvis bortfrakter kreve betaling for den plass det opptar, nemlig 4, i verste fall 6 stk 40' kontainere, derav den høye kostnad. Og det er bare arealet den dekker, så kommer eventuellt antall kontainere i høyden.

Til sammenligning kan nevnes at en 40' standard kontainer kan en få fra US østkyst til de store kontainerhavnene i Nordsjøen for 10-15000kr.

Nu er jo opplysningene om prosjektet ganske diffuse og derfor vanskelig å gi ideer om, men i utgangspunktet virker full landtransport vanskelig gjennomførbart. Hvis prosjektet har tett skrog, er jo sleping in opsjon, og har det fremdriftsmaskineri, styring og fraktstrekningen i hovedsak går fra havn til havn i østlige Nordsjøen/vestlige Østersjøen; bør jo investeing i nødvendig sikkerhetsmateriell for å gå fartøyet hjem selv, kanskje være den mest brukbare opsjon.

 

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Her kommer fortsatt flotte kommentarer og forslag. Takk skal dere ha.

 

Tja, det er vel ikke å fornekte at det dreier seg om båt.

 

Type/beliggenhet kommer jeg tilbake til.

 

Container er forkastet. Jeg drøftet dette med en kar på skip, og han så ut til å kjølhale meg på stedet når jeg foreslo å sveise sammen containere.

 

Jeg har da et par løsninger. Det ene er å ta med sveisefirma (eventuelt engasjere lokalt) for å sveise ramme rundt hele greia. Dette må jmf en som har svært god greie på det her, utføres profesjonelt med papirutfylling/forsikring om kvalitativt godt arbeide, som farkosten kan hvile i under transport. Fortsatt er pris svært høy. Jeg ender nok opp med rundt 220 000 i fraktomkostninger. Vi får se.

 

Det andre forslaget er å kontrahere taubåtfirma for ca 2-3 ukers seilas. Trekke båt med pvc duk (jadda, det er selvsagt trebåt), og taue farkosten. Dette synes jeg imidlertid er skummelt. Tviler også på å klare å få forsikret farkosten under et slikt slep. Selv om det er prosjekt, koster dette nemlig meg en god del........

 

Ved å leie taubåtfirma, har noen her noen formening om hva slags priser man prater om på døgnbasis? Jeg har selv desverre ikke tid til å være med underveis grunnet jobb, slik at taubåtfirma rimelig nok må være 2, kanskje 3 mann?

 

Kan det eksempelvis være en idè om taubåtfirma har egen lekter som farkosten kan plasseres oppå ? Dèt er kanskje tryggere enn å taue farkosten ?

 

Hva mener dere om dette ?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...