Jump to content

Container, spørsmål om diverse


Verrie

Recommended Posts

Hehe.. Ikke mye å finne på Norsk Sjøfartsmuseums nettside. Det nermeste jeg kom målene var en kutter fra 1901 (bygg nr: 28 - Lystbåt "Utowana") konstruert av Colin Archer. Mål: L: 16,4m B:4,3m D: 2,4m ... Ingen bilder, bare bestillingsverk til tegningene og litt historie. Tvilsomt at det er denne... hehe...

 

Men (OT) jeg fant min tippoldefars skute, "Thorgny", som satt rekord fra Liverpool til Sidney, New Southwales, på 13 dager :flag: . Hipp hurra for norsk sjøfarts historie :sailing:

 

Leter ennå spennt på nettet inntil vi får en avklaring her. :lol:

 

Hilsen båt freak :smiley:

Link to post
Share on other sites

Tror jeg vet vilken båt det dreir seg om. :yesnod::yesnod:

I et eller annet båtblad sto det en liten notis om en norsk båt som sto på land i Finland, båten var også tegnet av en normann.

Med de målene som er oppgitt, må det være den omtalte mahogny krysseren.

Det var det som datt inn i hodet mitt på jobb i dag, men jeg kan ikke huske vilket blad det var i :headbang::headbang:

Hadde jeg bare hatt litt system på bladene jeg handler så hadde jeg kunne skannet et bilde.

Er det noenn andre som husker denne notisen, og i fra vilket blad den sto i.

Link to post
Share on other sites

Blåsa, jeg kan forsikre deg om at jeg diskuterer ikke på D5L forumet om båt.

 

Der er ikke avklaring.

 

Jeg håper neste uke vil gi svaret på hvordan det blir.

 

Det beste er at nå er kona også interessert. Det eneste hun ikke liker, er at vi da isåfall må selge vår nåværende båt. Men det blir ikke aktuelt i år, vi venter i såfall til våren. Vi vil da, hvis alt går etter planen, være uten båt 1 sommer (neste sommer), og det SKREMMER oss................

Link to post
Share on other sites

Det må jo være det, eller om det kanskje er lov å ha splittflagg om det er en tidligere kongelig "mahogny-sak"?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Ja....spørs om ikke det er ei staselig eldre dame han skal ha en "extreme makeover" på. :lol:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

At du måtte ha splittflag,....betyr det seilbåt? :fishing:

 

Alle som er medlemmer i KNS og har båten registrert hos kns, kan føre splitt flagg. Jeg er ikke medlem i KNS og ville nok ikke ført splittflagg på min svenske svane fra -75 selv om jeg var medlem. Å føre splittflagg er er (etter min mening) noe man gjør på strøkne båter, de man snur seg etter på fjorden... En kamerat av meg har vært medlem i KNS i mange år, han har vært seilbåtmann og har hatt ulike seilbåter. Av forskjellige grunner buttet han ut sin fine Bavaria 32 med en Nidelv 300. Jeg nyttet da muligheten til å fortelle ham at nå fikk han la splittflagget ligge. Han mente da at han var i sin fulle rett å føre splittflagg på sin nye Nidelv, hvorpå jeg forklarte ham (nokså direkte) at dette er kun "harry". Splittflagg hører ikke hjemme på en båt som Nidelv 300. Jeg er usikker på hvor denne diskusjonen mellom oss står, men det er ingen tvil om at det er innefor reglementet til KNS å føre splittflagg på en fritidsbåt som er registrert hos KNS, uavhengig av om dt er motor eller pinnebåt. I tillegg kan vel marinen, post og tollbåter føre splittflagg, men dette er etter en :drink: hukommelse. Korriger meg om jeg tar feil...

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Det beste er at nå er kona også interessert. Det eneste hun ikke liker, er at vi da isåfall må selge vår nåværende båt. Men det blir ikke aktuelt i år, vi venter i såfall til våren. Vi vil da, hvis alt går etter planen, være uten båt 1 sommer (neste sommer), og det SKREMMER oss................

 

Prosjektet blir vel sjeldent bedre enn når man har støtte fra familien. Synd med nåværende båt, men det kan jo være en "invistering"... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

er det kommet noen avklaring, eller må jeg få meg D5 Light og D5L forum adgang for å finne ut hvilken skjønnhet du har fått deg? :wink:

Må si meg veldig spennt :smiley:

Jeg mener det har stått bilde av den båten i et båtblad, tror det er Praktisk Båtegande.

Er det ikke noen av våre svenske venner som kan bla seg til bake noen nummer for å finne bilder av en GENTELMANS mahogeny kruieser, under noen preseninger som er gløttet på, mener det var en reportasje om båter som var vert å ta vare på.

Er ikke helt sikker på hvor dette bladet er, da jeg ga vekk endel blader til en kompis som lå på sykehus.

Men hvis ingen poster noen bilder av båten, så gjør vel Perlen det tilslutt.

Link to post
Share on other sites

Må si dette var en av de mest spennende trådene jeg har lest på en stund...

 

Jeg tenker som så, at med samlet innsats og kunnskaper fra baatplassen, så er et slep absolutt mulig. Regner med at Perlen ikke engang hadde tenkt tanken om skroget ikke tåler litt vær, og med god planlegging er sjansene for å unngå det meste over frisk bris godt mulig.

 

Det andre alternativet, nemlig å enten få motorene i gang eller montere inn noe rimelig og foreløpig er en like god ide synes jeg. Dersom man lager en eventyrlig dugnad av dette, så kan sikkert noen stille opp med både lånemotor og en solid følgebåt for å like godt frakte denne + mannskap oppover på et par uker.

 

Nå kan det være at jeg er så heldig at jeg får mannskap i sommer, da kan jeg ikke love annet enn å gi henne all den oppmerksomhet og behagelige seilas jeg klarer. Men ellers hadde det vært en flott opplevelse å være med! Hadde uten tvil stilt Hankøfjord til tjeneste dersom maskina var 100% i orden...

 

Tenker litt... Hvor dårlige er maskinene ombord? Er de såpass at det går an å få starta de? En mulighet er å montere noe midlertidig på den ene akselen, og holde den av de gamle motorene som er best i beredskap dersom den starter, men ikke bør gå for lenge uten overhaling.

 

Tror det kan bli et flott prosjekt med et slikt slep dersom du skulle gå for det, tenk på at det finnes sikkert svenske og finske forum der du kan få mannskap & kunnskap!

 

Du kunne også tatt med deg de to gamle flåtene jeg har på Hankøfjord - pluss sikkert flere som kan doneres. Jeg er sikker på at de blåser, selv om det er noen år siden de ble klasset. Da har du en forsikring dersom det verste skulle skje - med et par store flåter blåst opp under dekk så skal det mye til for at en trebåt går helt til bunns...

 

Ikke tenk på å være båtløs heller - vi her på baatplassen skal nok ta dere med på en tur eller tre dersom du lager et skikkelig dugnadsprosjekt på dette!

Link to post
Share on other sites

Hvis du lurer på om det går greit å betale i vodka, så vil jeg nok tro det uten å kunne et ord finsk, men jeg har litt erfaring med finske kvinner på sydenferie. De var veldig glade i vodka. :yesnod::lol: :lol:

 

Men fra spøk til revolver....nå må vi snart få noe kjøtt på de avmagrede bena her! Fakta om damen...vitale mål....lengde, høyde, bredde, størrelse på hjertepumpa, hudtype og selvfølgelig gjerne passfoto eller allerhelst et bilde i helfigur! :yesnod: !!!

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Et tips du kan sjekke opp Perlen:

Den finske stat har 3 stk store isbrytere (Nordica,Fennica og Botnica) som benyttes til isbryting i Østersjøen om vinterene. Når sesongen for isbryting er ferdig benyttes disse skipene i oljeindustrien i b.l.a Nordsjøen og er jevnlig å se i norske havner. Botnica tror jeg er fast chartret hos Subsea 7 (og dette er vel et firma som har sin opprinnelse i din landsdel ?- Selg en fremtidig vimpelplass i masten din). Dette er skip med store dekk og de har også egne kraner. Om du hadde klart å få litt goodwill hos de som disponerer disse skipene så kan det ha være en mulighet.

Botnica tror jeg allerede ha begynt på offshoresesongen, men hva de to andre er vet jeg ikke. Det kan jo også være at fartøyene i perioder returnerer til Finland for vedlikehold etc.

 

Den svenske stat har i stedet for egne fartøy en avtale med Viking Supply i Kristiansand (dette er jo også lokalt for deg) om å benytte Ankerhåndteringsfartøyene/isbryterene Balder Viking,Vidar Viking og Tor Viking til å bryte is i den svenske :flag_sw: delen av Østersjøen når forholdene krever det, resten av tiden går de i Nordsjøen . Om dette hadde vært en mulighet må du nok trolig få den slept over til svensk side. Og mest trolig er ingen av disse fartøyene å se i Østersjøen igjen før til neste vinter, men om ting drar ut kan det også være en mulighet. Disse fartøyene har trolig ikke store nok egne kraner til lasting av så stor båt.

Redigert av bergen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En tanke som slo meg.

 

1 stk. bil med masse verktøy og en egnet påhengsmotor og 4- 5 mann. Kjøre til Finland og sette båten i en slik stand at den flyter på egenhånd. Lage en midlertidig festeanordning til en egnet påhengsmotor. 1 man tar bilen og kjører langs kysten der båten skal gå og de andre er ombord i båten. Lage anordning sånn at motoren kan suge bensin rett fra jerrykanner, da slipper dere å ha mye bensin ombord i båten. Han som kjører bilen kan skaffe dere bensin og møte dere ved passende kaier for å bytte kanner. I og med at dere slipper å slepe kan dere også da fint gå Gøtakanal. Dette kan være en fin ferietur for noen entusiaster. I og med at du kan gå for egen maskin er du ikke så avhengig av været og du kan holde større fart. Du kan fylle mye bensin for 100000.- . En påhngsmotor kan evt kjøpes inn for anledningen og evt. selges etterpå. Den bør ikke tape seg mye på noen uker. Det kan jo være at det er noen leverandører av påhengere kan se dette som god reklame så de kan låne deg eller leie ut en motor billig. Regner ikke med at du trenger så stor motor for å kunne få en marsjfart på 5-6 knop.

Redigert av Oboj (see edit history)

Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro???

 

Ny Flem.jpg

Link to post
Share on other sites

Oboj, dette er egentlig utrolig, fordi jeg kommer akkurat fra et møte med redningsselskapet vedrørende diverse løsninger, hvor din løsning ble skissert.

 

I tillegg vil hele undervannsskroget bli malt med gummimaling.

 

Jeg vil ha med 1 kompis, som har dykkersertifikat.

 

Man har med egnede presenninger dersom noe skulle skje.

 

Man tar en 2x4 på tvers av akterspeil, med motor hengene på siden.

 

Jeg har akkurat undersøkt at der er mulig å få tak i 14 meter vaier til speed/kontroll som kan monteres.

 

Etc etc.

 

Vel og merke, dersom det blir slik løsning.....

 

Den representanten jeg pratet med, anbefalte rundt 60HK motor, og burde kunne klare (med god sig) rundt 8 knop.

 

Det er absolutt en løsning verdt å titte på.

 

Frakt vil isåfall skje i ferien.

 

Jeg kommer til å drøfte med kona om hun og ungene skal være med i bil, for å ta det som en ferie nedover svenskekysten..........

 

Jeg kommer tilbake til disse tankene senere i dag, jobben kaller.......................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...