Jump to content

Container, spørsmål om diverse


Verrie

Recommended Posts

Det blir oversize last der også. På en standard jernbanevogn kan du laste ca. 12,5m lang last og rundt 60 tonn.

Kan det stemme? Jeg mener bestemt at jeg har sett 2 stk. semihengere på en jernbanevogn. Og de er vel 12 m. pr. stk.

Men der er jo høyde og brede begrensninger på jernbanen også, men dem kjenner jeg ikke. En telefon til NSB kan avklare det.

Mvh. Jens Rytter.

 

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Link to post
Share on other sites

Vet ikke så mye om noe jeg Perlen. Men siden lasta "mi" kommer stort sett med jernbane plukker en jo opp littegranne. Men det går fint an å kjøre last over 12m på jernbane med spesial tillatelser og nattekjøring. Da koster det penger. Men jeg kjenner styreformann i polske jernbanen og jeg har spesial pris hos ham og det kan jo hende han har noen dårlige venner i Europa som kan være behjelpelige. Problemet vil være akseltrykket hvis båten er over 63-66 tonn.

Link to post
Share on other sites

Kan det stemme? Jeg mener bestemt at jeg har sett 2 stk. semihengere på en jernbanevogn. Og de er vel 12 m. pr. stk.

Men der er jo høyde og brede begrensninger på jernbanen også, men dem kjenner jeg ikke. En telefon til NSB kan avklare det.

 

NSB driver ikke med frakt av last, kun personbefordring.

Cargo Nett driver med last, det er der hendvennelsen må rettes.

To semier på en vogn kan stemme, men vogna har tre boggier, og er egentlig to vogner.

 

 

Vet ikke så mye om noe jeg Perlen. Men siden lasta "mi" kommer stort sett med jernbane plukker en jo opp littegranne. Men det går fint an å kjøre last over 12m på jernbane med spesial tillatelser og nattekjøring. Da koster det penger. Men jeg kjenner styreformann i polske jernbanen og jeg har spesial pris hos ham og det kan jo hende han har noen dårlige venner i Europa som kan være behjelpelige. Problemet vil være akseltrykket hvis båten er over 63-66 tonn.

 

Maks bredde for en last er 3,4 m, høyden som det kan lastes på fra skinne topp 4,35 m.

Ved3,35 m må lasten begynne skråne innover, så lasten kan komme inn i profilene til tunellene

Det må også en vogn inn i den total høyden.

Når det gjelder aksellast er det 22,5 t, da er det bare å finne en vogn med mange aksler i boggien. meter vekten må heller ikke overskrides, og det er 6,6tonn/meter.

Spesialtransporter tror jeg blir vanskelig, og hvis det er mulig så blir vel det urimelig dyrt .

Ved spesialtransport kan nok bredden oveskrides endel, men ikke høyden.

Link to post
Share on other sites

Tror nok at så lenge det er båt, så vil nok det beste og rimeligste være frakt på egen kjøl.

Om det må nødreperasjoner til for transportetappe hjem, så kan du ha båtbyggere i mange timer og kjøpe endel tømmer for de kostnader det her snakkes om...

Dette må da være årets båtplassenprosjekt.

"Perlens Perle skal hjem!"

 

Så spiller det likksom ingen rolle om hun ligger i Tyskland, Polen, Danmark eller Finland. Hadde forøvrig vært trivelig med en tur til Færøyene! :lol:

:wink:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Tror han nevnte at om denne skulle fraktes over 3 land, og hadde fått et transport tilbud på 190 000+ innen skandinavia + konstnader ellers som vil komme på 30-40 000. Da tror jeg han kan bruke 30-40 000 for å få båten på vannet...transport på egen kjøl til Danmark og så på spesial-lastebil danmark, sverige og norge. Eventuelt som slep samme rute langs sjøveien...

 

Men med 200 000+++ å ta av for å få båten lens og trygg nok for hjemtransport på egen kjøl ( gjerne slepes av en god båtplssen medlemm) må da kunne gjøres for en mye rimeligere sum? Kost, losji og noen grønne tuborg, så kan etappene bare fordeles de. :)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

På tide å "komme ut av skapet".

 

Merk, prosjektet er ikke kjøpt enda, men røper nå en del detaljer i håp om hjelp til frakt. Jeg tør ikke inngå avtale før fraktløsninger er på plass.

 

56 fot.

 

Veterantrebåt.

 

4,5 meter bred (!)

 

Rundt 10 ton

 

Jamfør trebåtbygger skal der lite til for at denne flyter. Estimerer 2-3 dagers arbeid. Alternativt kan skroget betrekkes med pvc duk dersom denne skal slepes.

 

Lokasjon er nord i Finland :eek:

 

Ligger i nærheten av sjø, ikke noe problem å få denne levert dit.

 

Med andre ord, enormt antall nautiske mil, uten at jeg har regnet ut eksakt.

 

Ved transport landeveien, må politi hyres igjennom Finland, Sverige og Norge. Dette blir noe kostbart, men venter nå på pris fra transportmyndigheter samt politimyndighetene i respektive land. Veier vil bli stengt mens transport pågår, som vil skje nattestid. Sålangt er faktisk dette rimeligste alternativ. Vil tro rundt 210 000.

 

Jernbane er utelukket.

 

Skipslast kan gå. Jeg venter på tilbakemelding fra de siste utbyderene nå. Totale kostnader vil jeg tro blir rundt 200 000, men så må jeg ha spesialtransport, 2 følgebiler + politi fra Drammen til Grimstad i tillegg da Drammen er nærmeste skipningshavn.

 

Da lurer jeg på hva jeg skal gjøre.

 

Jeg sysler litt med å slepe denne farkosten hjem. Jeg ønsker derimot medlemmenes synspunkter på om dette er idioti eller ikke.

 

Slep kan isåfall skje med båten vår "Perlen", som er 40 fot meget kraftig og tung trebåt (15 ton). Jeg vil isåfall legge 56 foteren longside med Perlen med ekstrem fendring i mellom. Jeg mener longside er bedre enn aktenfor. Hva mener dere ?

 

Nå er det slik at jeg egentlig ikke har tid. Hvor lang tid kan der egentlig medgå til slikt slepeprosjekt ? Man må beregne ventetid grunnet vær.

 

Om noen her på forumet har kompetanse på slep, eller kjenner til noen som kan, og at vedkommende kan utføre dette i tråd med alle sikkerhetshensyn med mer, er jeg villig til å honorere dette rikelig.

 

Når jeg nå setter igang med en diskusjon rundt dette, vær grei å ikke diskutere hvorvidt det er fornuftig pengebruk på båt etc., for det er selvsagt ikke det. DET vet jeg, men når det gjelder en slik mulighet vi nå her prater om, er det lov til å glemme fornuften :smiley:

 

Bilder? åneida, dere får nå vente litt til :lol:

Link to post
Share on other sites

Jeg glemte å si :

 

Dersom det blir handel, og at et medlem har fremmet forslag som innebærer vesentlig reduksjon i fraktomkostninger i forhold til sålangt undersøkte, og at båten kommer "hjem" fortsatt i grei tilstand (altså at man ikke deler opp og sender :rolleyes: ) utloves et gavekort fra Maritim eller annen båtutstyrsforretning pålydende Kr 5 000 til vedkommende.

Link to post
Share on other sites

Uten mer informasjon vil jeg tippe at et organisert baatplassen-transportprosjekt muligens kan være aktuelt? En slik lang transportetappe vil fort ta +12 -14 døgn. Jeg har ikke beregnet seilingstiden, men vil anta at hastigheten neppe blir over 4 - 5 knop. Nordpå beregnet "gamlekara" at de kunne ta slike slep i 2/3 av tiden: Dvs at 1/3 av tiden ble brukt i påvente av brukbart vær.

 

Dersom man ser for seg en organisert frivillig transport vil du da ha behov for en del personer: 4 - 5 dager hver, mannskap på tre på taubåten til enhver tid vil si at man må ha tilgang til 9 til 10 personer. Og, er det utenkelig å få tak i 10 frivillige?? Vel, jeg vet ikke, men jeg kan sikkert stille i 5 dager, jeg har en pensjonert sagaeier i nærheten som sikkert kan overtales, Perlen er en person og så mangler du bare 7...?? Så det er ikke helt utenkelig!

 

Mannskapet kan transporteres til på / avmønstring vha privat-/leiebil (avmønstrende tar bilen tilbake) eller buss. Regn med at dette fort blir ca 20.000,- totalt.

 

Dersom du skulle frakte den hjem slik, må man i tillegg til klargjøring (3 - 6 dagers kvalifisert arbeide på skrog??) ha med seg godt nok dimensjonert lenseutstyr som aggregatdrevne pumper etc. Muligens må du også fylle prosjektet med flytemidler (tønner??) slik at ved eventuell katastrofe flyter prosjektet av seg selv.

 

Dersom man ser for seg et slikt prosjekt, vil jeg tro at du får en ganske så mye rimeligere og mer interessant hjemtransport av klenodiet ditt.

 

Og, jeg kan stille i tja ...5 dager?

 

 

:-) steinar

 

 

....det var de derre trykkleifene da....

Redigert av fredriksen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg må jo si at jeg gleder meg til å se bilder. :yesnod: Og gratulerer, nesten ihvertfall, inntil prsjektet er helt sikkert.. :flag:

Du hadde vel ikke tenkt å slepe henne helt fra Finland? Må jo si at det må være lettere med transport til Drammen og så slepe henne med Perlen derfra til Grimstad, i fint vær selvfølgelig. Jeg har slept litt fiskeoppdrettsanlegg og lektere langs vestlandskysten, men kan nok ikke si meg som kyndig til slep, da jeg jobbet kun som dekksgutt og ror avløser (Har ikke D5L :crazy: ). Men en ting jeg har lært, er at dønninger og sjø lager mye stress på slepe trosser. Og desto mere slepet får leve fritt i sjøen, blir det mindre stress på trossene. Langt slep med andre ord. Så å slepe henne longside er nok noe jeg ikke ville ha gjort i åpent farvann med tanke på at det somregel er snakk om en del dønninger. Akkurat hvor langt slepet må være i rom sjø, er jeg ikke sikker på. Men vi brukte på et oppdrettsanlegg på 50m, ca 75m med trosse med hanefot. Det kommer nok litt an på bølgelengde også vil jeg tro. Vi hadde maks ute når vi gikk over Sognesjøen og Fedjefjorden, og gjorde en fart på ca 1,5 mil. Slep og fart blir selvfølgelig kortet inn desto trangere farvannet blir. Og da blir nok longside mer aktuellt når du skal gjøre klar for å legge til kai.

Jeg vil tro at det er mange flere som vet mer om dette her inne enn meg. Da jeg ikke var sjefen ombord i båten jeg jobbet på. :smiley:

 

Lykke til med prosjektet!!

Link to post
Share on other sites

Perlen:

 

Har du sjekket ut muligheten for transport fra nordfinland til havn i Russland og skipsfrakt med en russer til passende havn langs kysten i Norge, hvor vi kan ha slepedugnad til vakre Grimstad? Sikkert billigere enn den skipsfrakten du har fått tilbud om...også mye bedre vodka! :cheers:

 

Om dette kan være et alternativ, så har jeg en fetter som er NRK-mann i Russland som sikkert kan ta noen telefoner :)))

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Jeg glemte å si :

 

Dersom det blir handel, og at et medlem har fremmet forslag som innebærer vesentlig reduksjon i fraktomkostninger i forhold til sålangt undersøkte, og at båten kommer "hjem" fortsatt i grei tilstand (altså at man ikke deler opp og sender :rolleyes: ) utloves et gavekort fra Maritim eller annen båtutstyrsforretning pålydende Kr 5 000 til vedkommende.

 

Har du sjekket opp flyfrakt? Helt alvorlig.. Jeg har selv vært med på å få organisert MEGET billig flyfrakt via forsvaret, riktignok kun i Norge da.. (faktisk fikk vi ordnet helt gratis transport av helt private greier..)

Link to post
Share on other sites

Du sa nord i Finland, fant Kemi som en av de nordligste havnene i Finskebukta, via Helsingør til Grimstad får jeg flg:

 

map.png

 

Ruten kan jo selvsagt varierer på et utall måter men dette gir jo et inntrykk av hva du står overfor.

 

Tillegg: Dersom "amatør slep", hva med Gøta kanal? Vil jo korte ned ruten endel samt at de blir seiling i smulere farvann en større del av ruten. Aner ikke hva slags max begrensinger det evt er i kanalen men vil vel tro at den er blitt brukt til lignende traffikk i galme dager.

Redigert av Rolf (see edit history)

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Husker ikke hva de heter men russerne har noen helikopter som tar kjempelast, vet dette har hvert benyttet i norge for frakt av hele hus

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Jeg syntes 5 knop høres veldig fort ut. Alt etter hvilket vær det er, ville jeg heller ha beregnet 2,0 - 2,5 knop i snitt. Du må huske at du skal stoppe dette store fartøyet som glir bedre igjennom vannet enn et fiskeopdrettsanlegg. Det er også en fin sikkerhets margin i svært traffikerte områder.

Link to post
Share on other sites

Du har sikkert tenkt tanken, men hva er iveien for å ta grovjobben med skrog og motor i Finland...for så å ha rett og slett en kosetur i "nybåten" hjem?? :cool:

 

Foresten heter helikpteret Sikorsky, Jon-Kåre. :wink: ..og er grisedyre...... men noen svære militærlastebiler over tundraen til en lastekai og en rusten men god lastebåt til stavanger/kristiansand er det sikkert ikke umulig å få til? ..

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...