Jump to content

Container, spørsmål om diverse


Verrie

Recommended Posts

Ikke for å være pessimist, men jeg har liten tro på at det er realistisk å få til slep på en så lang strekning. Det er ingen innsjø man skal over, og selv om båten flyter, så skal både den og slepet tåle en kuling eller to i åpent farvann.

 

Siden jernbane ikke er aktuelt, og biltransport også ser ut til å bli for komplisert, er det nok bare skipstransport som gjenstår.

Link to post
Share on other sites

Hva med en telefon til Kjell-Inge...... Røkke altså...

Aker Masa Yards (er det ikke det de heter da) ligger i Åbo(Turku) som vel er midtveis nede på finskekysten hvis jeg ikke husker helt feil. Siden dette tydeligvis er ett stykke norsk kulturhistorie (tør jeg gjette på en Colin Archer med den bredden :wink: ) kan det være at du kan få litt hjelp.

 

Dersom det er ett nytt cruiseskip som snart skal leveres pleier de jo å svinge innom Oslo med disse før den rusler videre til Karibien. Eventuelt en ferje som har blitt renovert. Eller at Aker har en fraktavtale med noen som går fra verft til verft med utstyr internt i Aker-konsernet.

 

Firmaer av denne størrelsen har gjerne en pott satt av til sponsing av kulturformål. Ville tro at Aker vil være tilbøyelig til å støtte opp om kystkulturen.

 

Får du den inn i lasterommet på en cruisebåt fra Åbo til Oslo, Kristiansand e.l. er det jo straks mer overkommerlig.

 

Lykke til med prosjektet :flag:

Link to post
Share on other sites

Tror nok neppe du får en Colin Archer på 56 fot til å veie 10 tonn... men hva kan være 56 fot og 4,5 meter bred? :confused? Dette må være noe tynne mahognygreier som er helt strippet???

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Hva med en telefon til Kjell-Inge...... Røkke altså...

Aker Masa Yards (er det ikke det de heter da) ligger i Åbo(Turku) som vel er midtveis nede på finskekysten hvis jeg ikke husker helt feil. Siden dette tydeligvis er ett stykke norsk kulturhistorie (tør jeg gjette på en Colin Archer med den bredden :wink: ) kan det være at du kan få litt hjelp.

 

Dersom det er ett nytt cruiseskip som snart skal leveres pleier de jo å svinge innom Oslo med disse før den rusler videre til Karibien. Eventuelt en ferje som har blitt renovert. Eller at Aker har en fraktavtale med noen som går fra verft til verft med utstyr internt i Aker-konsernet.

 

Firmaer av denne størrelsen har gjerne en pott satt av til sponsing av kulturformål. Ville tro at Aker vil være tilbøyelig til å støtte opp om kystkulturen.

 

Får du den inn i lasterommet på en cruisebåt fra Åbo til Oslo, Kristiansand e.l. er det jo straks mer overkommerlig.

 

Lykke til med prosjektet :flag:

en tlf till Color Line...rett person

 

M/S Color Magic skall vel levereras från Finland i september

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Tror nok neppe du får en Colin Archer på 56 fot til å veie 10 tonn... men hva kan være 56 fot og 4,5 meter bred? :confused? Dette må være noe tynne mahognygreier som er helt strippet???

 

 

Tipper en diger gentleman´cruiser elns. Men siden den var Norsk kultur? tipper jeg en fjordbåt (furuholmen sak)

Link to post
Share on other sites

Dersom det ikke frister å slepe prosjektet, hva med å montere en brukt, mindre, rimelig dieselmotor i båten og så gå runden for egen maskin fortsatt i følge med egen slepe/bergningsbåt? Tid vil det ta, men det skal da vel være mulig?

 

En enkel installasjon burde ikke koste skjorta, og det blåser vel ikke kuling hele uka der? De har jo enkelte havner nedover kysten, så om det blir litt for strevsomt, så kan man jo ta en mindre stopp i en lokal havn?

 

Det blir i alle fall garantert rimeligere enn å bestille helitransport!

 

:-) steinar

Link to post
Share on other sites

Det der er jeg enig i Fredriksen......jeg kan være med på det prosjektet jeg, Perlen. Kan bruke en måned på dette jeg sommerstid...om det er sovelugar ombord så klarer jeg meg med et propanbluss til kaffen også. Kona og ungene skal allikevel til syden uten meg i år, så herregud....glimrende gressenkemannsferie dette! :cool: Blåsa blir med bare han får hivd av seg 66 fots syken, og OBlix falt jo i gryta som liten, så han er alltid klar! :lol:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Her kommer flotte forslag inn, både i Åpent forum, samt på IM.

 

Jeg setter veldig stor pris på engasjementet.

 

Jeg har mye å gjøre i morgen. Mange telefoner som skal taes/mailer skal sendes.

 

Dette skal bli uhyre spennende.

 

Honduras, jeg kan forsikre deg om at det ikke er Colin Archer skute. Med frykt for å tirre på meg en del medlemmer, kan jeg nevne at om handelen/frakten går i orden, antar jeg at jeg ser meg nødt til å ha split flagg :crazy:

 

Fortsett gjerne med forslag. Jeg orienterer straks jeg har noe håndfast :-)

Link to post
Share on other sites

Google Earh ga ca 1150 nautiske mil om man går langs kysten hele veien og tar rett over fra sverige, ca 100 nm på slutten. Med en marsfart til finland på 8 knop, blir dette ca 150 timer seilingstid. Med tilstrekkelig mannskap kan man sikkert klare turen bort på 8 dager, tar man turen gjennom gøta kanal, er det mye kortere men etter det jeg kjenner til er det max fart 5 knop i store deler av kanalen så det er ikke sikkert at det går mye fortere. hjemover vil jeg tro en fart på 3-5 knop er realistisk, så tre uker slep er nok et minimum. Og da regner vi ikke med noen tekniske problemer, ei heller noe videre landligge. Jerbane går ut p.g.a bredde. bilfrakt er jo en mulighet, men kostbar sådan. Vi sitter da igjen med båtfrakt. Klarer du å få Kjell inge eller noen andre til å sponse er jo det flott, men jeg ville vel tro at det uansett må være mulig å få den til norge med en eller annen båt som går i rute mellom norge og finland. PS om du var i tvil, jeg blir med om du holder kaffi...

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Jamfør trebåtbygger skal der lite til for at denne flyter. Estimerer 2-3 dagers arbeid. Alternativt kan skroget betrekkes med pvc duk dersom denne skal slepes.

 

Lokasjon er nord i Finland :eek:

 

Hei. dette er spennende. Sitter med noen løse tanker:

 

Hvor "godt" flyter den? Er det en "hel men svekket" båt med fare for at den går opp i sammenføyninger eller er det kanskje et sterkt skrog uten overbygg men med dekk slik at alt kan skalkes? Har du en formening om stabiliteten på båten i nåværende tilstand? (Tenker på hvordan den vil takle uforutsett dårlig vær og hvor "trygg" den vil være som slep over havstrekk.)

 

Som andre har nevnt tror også jeg det beste ville vært om du kunne fått et rederi til å "sponse" deg med dette slik enkelte har gjort med andre veteranbåter. (Tror det var Solstad som fraktet Svanøy, uten at jeg er sikker på dette.) Sjekk med de rederiene som har båter i det aktuelle farvann. Kanskje er det kanaler du kan slepe den på ned til sjøen og deretter få den på en båt? Kanskje kan ikke et skip ta den hele strekningen, men hadde du fått den til stockholm så har du (som nevnt tidligere)Gøta kanal og da er den nesten hjemme (Ok, litt overdrevet, men i alle fall godt på vei mot Grimstad :wink: )

 

Egentlig står du med to havstrekk (før og etter Gøta kanal)som det hadde vært greit å ha den på et skip, gjennom Finland med lastebil eller vannvei (Hvis mulig?) og Gøta kanal som sommerferie for familien?

Link to post
Share on other sites

Om båt på gøta kanal. enda er du ikke i nærheten av maxlengden i kanalen, men om slepet blir regnet som en båt sliter du..

 

FAKTA OM GÖTA KANAL

Maxlängd för båt 30 m

Maxbredd 7 m

Maxdjup 2,8 m

Maxhöjd 22 m

Högsta fart i kanalen 5 knop

Byggnadsår 1810 - 1832

Antal slussar 58

Längd 190 km

Högsta höjd ö.h (Sjön Viken) 91,8 m

 

Les mer

http://www.gotakanal.se/templates/article____4311.aspx

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Google Earh ga ca 1150 nautiske mil om man går langs kysten hele veien og tar rett over fra sverige, ca 100 nm på slutten. Med en marsfart til finland på 8 knop, blir dette ca 150 timer seilingstid. Med tilstrekkelig mannskap kan man sikkert klare turen bort på 8 dager, tar man turen gjennom gøta kanal, er det mye kortere men etter det jeg kjenner til er det max fart 5 knop i store deler av kanalen så det er ikke sikkert at det går mye fortere. hjemover vil jeg tro en fart på 3-5 knop er realistisk, så tre uker slep er nok et minimum. Og da regner vi ikke med noen tekniske problemer, ei heller noe videre landligge. Jerbane går ut p.g.a bredde. bilfrakt er jo en mulighet, men kostbar sådan. Vi sitter da igjen med båtfrakt. Klarer du å få Kjell inge eller noen andre til å sponse er jo det flott, men jeg ville vel tro at det uansett må være mulig å få den til norge med en eller annen båt som går i rute mellom norge og finland. PS om du var i tvil, jeg blir med om du holder kaffi...

 

Følger med spenning med på tråden her om hvilken båt Perlen mulig anskaffer seg.

 

Ang Göta Kanal går det nok sansynligvis fortere å gå rundt Skåne enn å køre gjennom kanalen, vi dro gjennom der for noen år siden. Det var en fantastisk tur, men det tar tid så om det er transportetappe er det sikkert lurt å gå rundt.

 

Håper Perlen snart kommer med type og bilder på herligheten :wink:

 

Morten

Link to post
Share on other sites

Begynner jeg å nærme meg type her, Perlen? :confused:

 

25stjernen.jpg

 

Noe slikt kunne nemlig du finne på å sette igang med. :yesnod: Vant jeg en vaffel?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Selvfølgelig...mente jo ikke at det var Stjernen du skulle ha da. :lol: Men heller at du hadde funnet deg en gammel Sjalupp i de finske skoger...

Tror det ble laget noen på 55,5 fot eller så, som vel ikke er å se nå om dagen? Men sikker er jeg ikke....

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

OK...bare for å presisere...mente jo at det var en norsk sjalupp som du kanskje hadde kommet over i de finske skoger, og ville ta hjem. :smiley:

 

Meget større...og bare 10 tonn? :confused:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...