Jump to content

Container, spørsmål om diverse


Verrie

Recommended Posts

Jeg har da et par løsninger. Det ene er å ta med sveisefirma (eventuelt engasjere lokalt) for å sveise ramme rundt hele greia. Fortsatt er pris svært høy. Jeg ender nok opp med rundt 220 000 i fraktomkostninger. Vi får se.

 

Det andre forslaget er å kontrahere taubåtfirma for ca 2-3 ukers seilas. Trekke båt med pvc duk (jadda, det er selvsagt trebåt), og taue farkosten. ...

 

Ved å leie taubåtfirma, har noen her noen formening om hva slags priser man prater om på døgnbasis? Jeg har selv desverre ikke tid til å være med underveis grunnet jobb, slik at taubåtfirma rimelig nok må være 2, kanskje 3 mann?

 

Kan det eksempelvis være en idè om taubåtfirma har egen lekter som farkosten kan plasseres oppå ? Dèt er kanskje tryggere enn å taue farkosten ?

 

Snakker du om 2-3 ukers seilas med taubåt, tror jeg fort du er oppe i samme summen du anslår med en ramme (regner med at denne skal gå på et skip), Tviler på om du klarer å få båt og bunkers til mindre enn 10 000 pr døgn, trolig er kostnaden en god del mere en dette. Denne taubåten må jo også seile til aktuell utskipningshavn, og med fare for værventing på seilasen vil det være en usikkerhetsfaktor på hvor lang tid/kostnad slepet vil ta.Fastpris på taubåt på et slikt prosjekt er det nok ikke så mange som vil gi deg. Men om du skal ha taubåt så er egen lekter i allefall å foretrekke. Å taue et skrog som ikke er sjødyktig i så lang tid vil være et stort risikomoment. Med mindre båten er bemannet og har maskineri som er i stand til å betjene akseptabel pumpekapasitet.

 

Du bør aktivt undersøke om det er noen faste rutebåter som går i nærheten av utskipningstedet. Og undersøke mulighetene for å få tatt den som dekkslast en tur hvor det er ledig kapasitet. Ta også kontakt med taubåtselskapene som driver med lektertransport (Boa,EideB&B etc) og undersøk om de kansje har en lekter som skal i retur fra samme området. Tanken må være at det er bedre å få noe i inntekt fra deg i stedet for å seile tomhendt.

 

Uansett så bør du spille litt på nostaligi og at dette er er privat rehabiliteringssprosjekt hvor du ikke er i stand til å betale det samme som industrien gjør, men du er avhengig av litt velvillighet for å gå i gang med prosjektet. Tilby gjerne en vimpelplass i masten som "delbetaling" under trebåtfestivalen når du skal vise frem det ferdig restaurerte resultatet i 2009. :flag: Om du skal betale ordinær fraktpris så tror jeg det er vanskelig å unngå å havne i nærheten av det du allerede anslår.

 

Supplybåtrederier kan også være et sted å forhøre seg (men her ligger ratene på fra 200 000 NOK (til 1,5 mill på det høyste) og oppover pr døgn (+bunkers), så dette vil kun være aktuelt med mye goodwill fra reder og at de har en båt som tilfeldigvis skal samme veien.(men det er stadig slike i transit til nordsjøen). Et veteranbåtlag i Haugesund fikk fraktet båten Svanøy http://www.havnedagene.no/svanoy.htm fra Gigralter ved hjelp av Solstad Shipping på denne måten.

Men mye avhenger helt av hvor i Europa utskipningen skal skje i fra. :wink:

 

Lykke til med prosjektet

Link to post
Share on other sites

Hei Bergen, takk for svar.

 

Jeg estimerer 4 døgn èn vei med taubåt.

 

Jeg har derfor ilagt ventetid grunnet vær etc.

 

Men tror nok du har et poeng. Jeg akter i denne uken å bruke litt tid for å undersøke der hvor muligheter finnes for å søke løsninger.

 

Jeg skal fortløpende fortelle om resultater.

 

Jeg har også engasjert et par stykker her på forumet som jeg vet besitter mere kunnskap enn de fleste på slike fraktoppgaver.

Link to post
Share on other sites

Slagskibet :

 

-jmf trebåtbygger vil der ta ca 1 uke før skroget er "seilbart", slettes ikke så galt det.

-motorene har ikke vært i drift på flere år. Bra, så kanskje jeg kan ta dem som delemotorer, og slippe HK-avgiften

-farkosten er såpass lav i egenkost, at det økonomisk er forsvarlig å forsøke å ta denne "hjem"

-farkosten representerer en kulturarv som vi må ta vare på, slik at pengene ikke bør være hinderet

-når frakt + kjøp er lagt til, samt omkostninger for restaureringer og annet av utgifter, er prosjektet lønnsomt, ingen tvil om dèt. Ikke i penger, men i verdi (ref. kulturarv etc)

-Man kan heller ikke glemme at jeg ikke er så tøffel som du, som må søke om ekstrabevilgninger for de minste ting. Så lenge jeg slipper det "byråkratiet", er det gøyere med prosjekter :-)

-etc etc

 

Ønskes der flere argumenter ?

 

(PS, jeg er definitivt ikke gjort av penger, det er vel neppe så mange av oss, men av og til må man la fornuften komme i annen rekke :-))

Link to post
Share on other sites

Man kan heller ikke glemme at jeg ikke er så tøffel som du, som må søke om ekstrabevilgninger for de minste ting. Så lenge jeg slipper det "byråkratiet", er det gøyere med prosjekter

 

Aner meg at du kan bli nødt til å spise den påstanden der.

Håper jeg får se på :smiley:

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

-Man kan heller ikke glemme at jeg ikke er så tøffel som du, som må søke om ekstrabevilgninger for de minste ting. Så lenge jeg slipper det "byråkratiet", er det gøyere med prosjekter.

 

 

Forskjellen er bare det at jeg innrømmer at jeg er tøffel og nikker enig i enhver ordre Ørnhild skriker ut. :yesnod: Uten at du egentlig har sagt hva du sikler på så tror jeg at gull kan kjøpes for dyrt og med sånne transport utgifter for objektet for dine restaureringslyster så er det lett å gå i fella. Det er så lett å se upside i prosjektet og overse downside. Spør meg,jeg er spesialist i det når det gjelder ræl på 2 hjul. Men jøss bevares, går det som du tror og håper så skal jeg være mere enn villig til å ete ordene mine. Personlig ville jeg tenkt meg svært godt om.

Link to post
Share on other sites

Kloke ord slagskibet (sikter da til prosjekter etc).

 

Heldigvis kjenner du ikke til omfang/objekt/muligheter/kostnader/inntektspotensiale/annet, men kan forvisse deg om at det er meget gjennomtenkt.

 

Selve objektet er såpass greit priset, at det derfor er økonomisk forsvarlig å foreta slike sprell :-)

Link to post
Share on other sites

Ja, den er ikke mye O.T lenger, men bør ikke snart den unge Perlen komme helt ut av skapet, og berette hele historien?

Jeg antar at det er flere som venter i åndeløs spenning på hvilket klenodie det er han har tenkt å bevare.

 

Vet av erfaring at Perlen er svak for store Furuholmenkonstruksjoner, men 60 fot ????

Link to post
Share on other sites

Greit nok at du har tenkt på hva som ligger av upside når du har fått båten til Norge. Nå driver jeg og fjusker i faget med lasting og lossing av diverse produkter inkludert projects. Stol på meg når jeg påstår at taksameteret tikker uhyggelig fort når problemer oppstår. Forresten, de fleste ganger galloperer det. Der har du en potensiell downside. Og selv om du har et firma som står for transporten for deg så kan du bare delvis "gjemme" deg bak det når ting går galt. Ta rikelig med høyde for det meste og legg på halvparten av det og vær forbredt på det værste. Claimsfolk er gode til å argumentere saken sin og har god oppbakking av advokater. Og last på dekk og lekter er veldig høy risiko for deg. Jeg ville aldri ha begitt meg ut på sånt.

Link to post
Share on other sites

Hei Bergen, takk for svar.

 

Jeg estimerer 4 døgn èn vei med taubåt.

 

 

Jeg har derfor ilagt ventetid grunnet vær etc.

 

 

-jmf trebåtbygger vil der ta ca 1 uke før skroget er "seilbart", slettes ikke så galt det.

--farkosten representerer en kulturarv som vi må ta vare på, slik at pengene ikke bør være hinderet

 

OK når du allerede har tatt høyde for værventing etc. så kan vi vel konstantere at vi befinner oss i nordsjøbassenget, eventuelt i østesjøen. Med så pass moderat avstand er vel plutselig slep på egen kjøl mere realistisk. Et såpass kort slep kan vel også foretas av en skikkelig privateid skøyte,utrangert taubåt,eks redningskøyte e.l. basert på et stabilt værvarsel om sommeren. Og da burde du straks være inne på et marked hvor utgiftene og inntjeningskravene ikke er de samme som i den kommersielle verden. Det er vel flere medlemmer her på forumet som har farkoster som kunne tatt et slikt slep.

 

Om du i tillegg kunne fått budsjettet til å inbefatte en trebåtbygger til å ta en gjennomgang av skroget før avreise så ville vel kansje nattesøvnen vært litt bedre. Men jeg ville fremdeles hatt tilgjengelig pumpekapasitet underveis, jeg har hørt om litt for mange gamle skip som har gått lekk og sunket når de er satt i bevegelse etter lang tids opplag.

 

Kulturarv- Er det noe lokal tilknytning til område hvor det finnes et passende transportselskap som kunne bidra med litt "sponsing" av prosjektet ?

Link to post
Share on other sites

På tide med litt avklaringer.

 

Når det eventuelt blir en realitet, kan gjerne tråden flyttes over i Åpent Forum.

 

Når det gjelder slep, så har jo jeg en 40 foter fra før. Denne kunne nok utmerket klart å slepe, men det skorter på tid. Der har vært trebåtbygger på plassen for vurdering, og signalene derfra var slettes ikke så gale. Vi får se.

 

Jeg kan gjerne leie inn andre for eventuelt slep. Jeg synes det høres fryktelig hardt ut for båten. Da måtte vi isåfall beregne nattseilaser nedover vil jeg tro, for å slippe de verste bølgene.

 

Lasse, ikke kall meg ung. Jeg er gammal stabukk. Det vet du. :smiley:

 

Jeg skal tidsnok komme ut fra skapet. Jeg må bare ha mere "kjøtt på benet" og endelige planer/avtaler på plass før så skjer.

Link to post
Share on other sites

Lasse, ikke kall meg ung. Jeg er gammal stabukk. Det vet du. :smiley:

OK.

Får nøye oss med å kalle det "ung til sinns" da :lol:

Jeg skal tidsnok komme ut fra skapet. Jeg må bare ha mere "kjøtt på benet" og endelige planer/avtaler på plass før så skjer.

Men det er lov å spørre.

Snakker vi om en norsk-konstruert eller norskbygget farkost?

 

Det holder med å svare JA eller NEI :wink:

Link to post
Share on other sites

Fjordbåt skal du kalle den. Det har vært opptil flere for salg, da på Finn.no. Følg med så dukker det nok opp....

 

Der var forøvrig en for ikke så lenge siden (Porsgrunn???) var vel rundt 900 000, men sammenlignet med å investere i hus (forstår du vil bo i båt?) er dette billig.

 

Jeg driver og vurderer en 59 foter nå i danmark. Den er bobåt, men ser ut som "båt...". Nydelig type, selvsagt trebåt.... Plattgatter.... IM`meg om du er interesert i tilfelle det ikke blir handel på meg. Det er nok en prisklasse som behager (ferdig inn til norge mellom 7 og 800 000, dog med absolutt alt det du trenger.

 

Ble det endelig handel, Perlen? :wink:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Vikers, det ble ikke den. Det var et flott objekt, ingen tvil om det, men den var ikke "klassisk" nok til å oppfylle ønskene.

 

Jeg er nemlig skrudd sammen slik at jeg helst skal ha spesielle båter som ingen andre har. Nå er det riktignok slik at maken til den i Danmark finner man neppe, men som sagt, litt for lite sjarm og utseende.

 

Baatsman, det er ikke 12 meter. Til det ligger der for mye arbeid i disse, samt at der er for dårlig plass i dem. Desverre, fordi det er nydelige farkoster.

 

Jeg vil tro denne uken vil gi mange svar på hvordan det blir til mht til objektet jeg er tipset om.

Link to post
Share on other sites

Godt spørsmål Lasse.

 

Jeg har vært på politikammeret.

 

En slik transport krever :

-2 stk følgebiler, foran og bak.

-1 politibil til å stenge trafikk på utsatte steder

-kun nattkjøring

-vegvesenrepresentant med på følge

-med mer.

 

Over lengre strekninger blir dette noe heftig :-)

 

Der er også begrensninger på ferger.......

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...