Jump to content

Oppussing av trebåt!


Sleipner93

Recommended Posts

Varmer jo ikke toppen??

 

Varmer opp mutterene så de utvider seg litt og slipper muligens taket.

 

Men jeg prøvde idag med skiftenøkkel å hammer, men det løsna ikke... Men tror visst jeg får varma det godt opp og har en lang arm/skralle og får god kraft så løsner det nok! :flag:

 

Bastard : Muttertrekker blir ikke aktuelt, baler meg ikke til med kompressor å greier :lol:

Redigert av Sleipner93 (see edit history)
Link to post
Ikke bruk skiftenøkkel og hammer, da blir det snart runde muttere.

Mye enklere med mutter trekker da gitt.

 

Men lang arm og pipe fungerer nok.

 

Jeg vet det ikke er bra å bruke skiftenøkkel :blush: Men passet på å ha den god å stram!

 

Ja kritov det er muttre! Tror det går greit med varme og lang arm jeg! :smiley:

Redigert av Sleipner93 (see edit history)
Link to post

Hehe er kjekt med masse verktøy da :yesnod:

 

Men vi har en lang arm nede i kjelleren som jeg skal bruke. Tror den skal gjøre susen! Jeg må vel kjøpe momentnøkkel når det hele skal settes sammen igjenn! :wink: Noen som har erfaringer med biltema sin?? (art.nr 10-241)

Link to post

Jeg tok nettopp av toppen på gamlemotoren som jeg holder på å skifte ut (Ford Sabb). Her måtte jeg til med kraftpipe, "T" håndtak og et rør på godt over meteren som forlenger på skaftet. Selv med dette måtte jeg bruke krefter for å få boltene løs! Prøvde først med muttertrekker, men den hadde ikke sjangs til å løse disse. Måtte løse dem litt for hånd først.

 

NB! Bruk ikke skralle med rørforlenging, skralla er ikke beregnet for å tåle slike momenter! Et fast "T" håndtak er bedre!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Nå er toppen av! :flag:

 

Hadde med en arm med litt lengde og propan. Varmet opp mutterene og drog til. Jeg synes det løsnet rimelig lett. Ingen store problemer. På tre pinnebolter var mutterne rustet fast og hele pinneboltene kom med opp. Men når alt var løst var det bare å løfte opp toppen forsiktig og legge den på dørken. Jeg var spent på hvordan det ville se ut inni sylinderen men det så kjempebra ut! Fant ikke en skrape/ripe. Var litt koks rundt toppen men det er bare å skrape bort! Ventilene synes jeg heller ikke var så verst men de skal slipes da jeg mener at kompresjonen lekker her. Er ikke helt sikker på om jeg skal ta opp stempelet for sjekk av det og ringene enda... Bør jeg gjøre dette??

 

Jeg glemte selvfølgelig digitalkameraet men hadde med mobil og tok noen bilder med den, visst jeg ikke får tatt nye bedre bilder før jeg får fatt på ledningen til mobilen! Men tok noen bilder av toppen nå som den ligger i kjelleren! :smiley:

 

sabb_topp.jpg

 

(Bilde her ble tatt før jeg skrapte rent...) :

 

topp_underside.jpg

 

Men på dette er det skrapt... :

 

sabb_ventiler.jpg

 

Jeg regner med å "bade" delene i diesel og vaske med en pensel eller lignende. Så får jeg prøve meg på å slipe ventilene, noen som har tips/råd til det? Etterpå går jeg over toppen med stålbørste og grunner med Arcanol kanskje?? Hva mener dere jeg bør bruke? Samme gjør jeg på manifolden...

 

Så... :

 

- Bør jeg ta ut stempelet for sjekk av ringer?

 

- Har noen tips/råd om hvordan man sliper ventiler?

 

- Hvilken grunning bør jeg bruke til topp og manifold? (Arcanol???)

Link to post

Når først toppen er av, tror jeg at jeg ville tatt ut stempelet og sjekket at fjærene ikke sitter fast i sporene, i det minste. Rengjør samtidig ringsporene for koks/sot.

 

Når det gjelder ventilene, så må du være nøyaktig for å få dem helt tette. Først og fremst må du demontere ventilfjærene, det greieste er om du får lånt deg en tang til dette. Press sammen, og fjern de to kilene på ventilstammen før du avlaster trykket igjen. Deretter tar du litt slipepasta på anleggsflaten til ene ventilen, setter et skrujern i sporet og snurer frem og tilbake med håndflatene, sånn ca en halv tørn hver vei. En gang i blant løfter du ventilen, vrir den en kvart tørn og fortsetter slipingen. Du kan bruke først grov og deretter fin slipepasta, alternativt en kombinert som først er grov og deretter blir finere etter hvert som du sliper(jeg pleier å bruke en slik). Når du har slipt dobbelt så lenge som du tror det trengs, vasker du ventilen ren med rødsprit og ser om anleggsflatene er jevnt grå og uten merker. Hvis den er fin, setter du fire streker med blyant på tvers anleggsflaten, fordelt med 90 graders mellomrom. Ventilen settes på plass igjen, vris et par ganger frem og tilbake og tas ut igjen. Hvis slipingen er OK, skal de fire strekene nå vare bortvisket/ fordelt utover. Hvis ikke, slip en gang til.

 

Etter at alt er montert sammen igjen, kan du teste ventilene med å legge toppen med porten opp, fylle på parafin eller liknende og se om det svetter ut rundt ventilen. Holder det tett, er slipingen perfekt!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Hei

Vil tro det er lettere med sugekopp, enn det er med skrujern, men har aldri prøvd noen av metodene.. om du har et godt skrujern så vil vel dette fungere fint, men om du allerede har kjøpt sugekopp så ville jeg ha prøvd denne. Fint at du har tang for ventilene. det hadde ikke jeg, så det ble en del arbeid. Angående boltene til toppen så er det vel ganske sjeldent at bare mutteren løsner på alle, de gangene jeg har tatt av toppen så har minst en av boltene fulgt med, men dette gjør jo ikke noe..

Link to post

Sugekopp går greit det, har aldri pleid å bruke annet! Men på Sabben har man jo spor for skrujern, så hvis du ikke har sugekopp så går det veldig greit med et passe stort skrujern også. Når jeg slipte ventiler på 2H'en begynte jeg med sugekopp, men gikk over til skrujern da jeg syntes dette fungerte vel så greit. Sugekoppen fester ikke så lett på en ventil med spor i... Men bare prøv deg frem, begge metoder går helt greit!!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
- Bør jeg ta ut stempelet for sjekk av ringer?

.....

- Hvilken grunning bør jeg bruke til topp og manifold? (Arcanol???)

Dersom du monterer toppen på etter å ha slipt ventilene kan du jo tørne motoren før du montererløftestengene og vippearmene. Da kan du jo lytte etter luftsiving mot veivhuset og vurdere om du skal dra stempelet.

 

Hvordan så pakningene ut?

 

Ang. grunning har jeg lest at den penetrerende olja til Owatrol er fin å bruke før man fortsetter med arcanol. Tror de fleste lakkproduktene skal tåle temperaturen på toppen. Du kan jo lete etter datablad for de produktene du vurderer - der bruker det å stå. Potta mi børstet jeg og lakket med varmetålig lakk slik Walter_S hadde gjort, - det har nå tålt de ti minuttene jeg har kjørt 2G'en til nå. :smiley:

Link to post

Har vært å kjøpt "Ventilsliper" på Bilxtra idag. Kostet 20 kroner så det var ikke så verst. Hadde ventet meg en femti lapp eller mer... Forhåpentligvis blir det sliping av ventiler i kveld. Går det greit å ha toppen i skrustikka??

 

Angående pakningene syns jeg de så veldig bra ut. Vannpakningene må jo skiftes uansett og kobberpakningen kan jeg gløde sikkert. Den var ikke noe verre enn den jeg fikk av deg Hengefjes.

 

Blir vel å grunne med Arcanol for også gi de et toppstrøk med blå Bengalakk.

Redigert av Sleipner93 (see edit history)
Link to post

Da har jeg fått slipt ventilene!

 

Begynte med å løsne fjøra til eksosventilen og satte igang på denne. Etter en masse leting og irritasjon fant jeg slipepastaen :lol: Så slipte jeg en med grov pasta for og så ta over med fin. Samme gjorde jeg på innsugsventilen. Etter dette fikk jeg fin grå kant på ventiler og seter! Så imorgen blir det å fylle diesel for å se om de svetter/lekker noe jeg ikke håper!

 

Ellers har jeg tatt noen bilder også :

 

Her har jeg tatt ut eksosventilen :

 

cimg1128.jpg

 

Her er slipingen igang :

 

cimg1129.jpg

 

Og her ligger de ferdig slipt (eksosventil til venste og innsug til høyre..) :

 

cimg1131.jpg

 

Hva tror dere om dette? :smiley:

 

(Beklager at jeg ikke har så mye bilder men når hendene mine er totalt svarte er det ikke så kjekt å bruke familien sitt kamera...)

Link to post

Da har jeg fått slipt mer på eksosventilen å det virker som det holder tett! Tok ut dysa også... Denne ser grei ut men jeg skal teste den når jeg monterer toppen igjenn. Den har litt koks på seg, hvordan kan jeg fjerne dette lett? (Vil ikke ødelegge dysespissen eller noe).

 

En annen ting, kan jeg vaske toppen med ventiler og fjører i varmt vann med avfetting? Regner med det bare er dysa så kan ta skade i tilfelle men den har jeg jo tatt ut nå?

 

Her er arbeidsbenken :

 

sabb_deler.jpg

 

Og her er dysespissen (Klarte ikke ta mer nærbilde enn dette, da fikk jeg bare fokus på andre ting selvom det er auto-fokus på kameraet. Noen tips om hvordan jeg kan få det klart ennå nærere? Eller er det kanskje kamera som ikke greier det? :

 

dysespiss.jpg

Link to post
Da har jeg fått slipt mer på eksosventilen å det virker som det holder tett! Tok ut dysa også... Denne ser grei ut men jeg skal teste den når jeg monterer toppen igjenn. Den har litt koks på seg, hvordan kan jeg fjerne dette lett? (Vil ikke ødelegge dysespissen eller noe).
Du kan demontere hele dysa og gi den en skikkelig vask i DIESEL. Det er ikke vanskelig i det hele tatt - bare pass på at du bruker diesel, og at fingrene dine er dynket i diesel når du jobber med delene. Unngå å dalke for mye med dysenåla - den løfter du etter "stjerten". Når du skal montere den sammen kan du med fordel sette dysehoderen opp ned på bordet, da kan du bare slippe shimsen nedi, så fjæra, nåletappen og mellomstykket. Dysa lar du bare forbli fast i dysemuttern, - sett i nåla. Så løfter du dyseholderen mens du holder på mellomstykket og trer hele stasen inn i dysemuttern (pass på at ikke nåla glir ut). Hvis du velger å gjøre dette kan du samtidig inspisere anleggsflatene mellom holderen og mellomstykket - disse skal være helt flate og korrosjonsfrie - les: skinnende blanke, ellers blir dysa lekk. Jeg fikk nettopp mine dyser overhalt hos en gammel ringrev i Harstad, - dette kan du lese mer om her, og i innlegget etter. Sot og slikt fjerner du med fyrstikk eller annet som ikke setter riper i metallet.

 

Toppen kan du godt vaske i vann og avfetting så lenge dysa ikke står i. Sørg bare for at dysehullet og forkammeret er skikkelig tørt før du monterer dysa igjen - diesel gjør ingenting, men vann er fyfy.

Redigert av hengefjes (see edit history)
Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...