Jump to content

Oppussing av trebåt!


Sleipner93

Recommended Posts

Hva? Mener du at jeg skal få ut alt vannet som er i nå ved bruk av svamp?? (Det ville tatt år og dag!) Eller mener du at jeg skal legge noen filler eller noe nedi som tiltrekker seg vannet? Kan altid ordne en pumpe til dette.. Eller lage en hevert :smiley:

 

Presenningen er ikke helt tett, må jo komme luft til så det ikke råttner/mygler under der.. :wink:

Redigert av Sleipner93 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vannet må utfra båten. Dette tar lang tid. Jeg brukte svært mye tid på dette i 40 foteren min.

 

Bruk oljesugepumpe hvis du har, hvis ikke får du sikkert låne en. Denne suger opp mesteparten.

 

Stikk deretter og tigg bleier av noen du kjenner har småtroll.

 

Disse legger du i kjølen, og tar dem opp etter et par dager.

 

Resten tar du med fille.

Link to post
Share on other sites

Hva med å borre ett hull i bunnen og sette inn en bunnplugg som du kjøper hos f. eks Maritim til våren???

Da har du en permanent løsning som vil fungere år etter år :flag:

Link to post
Share on other sites

Så langt ned at du får ut mesteparten av vannet, - og det med saltet var ytterst seriøst...

 

Ang. kvisthullene - jeg håper det var daue kvist du fjernet og erstattet med treplugg. Det er jo vanlig å bore disse ut og lime inn en passende treplugg med epoxy. Ellers er friske kvister en styrke for bordene. Daue kvister har gjerne en svart ring rundt kjernen.

Link to post
Share on other sites

Ok.

 

Skal få borret et slikt hull å kastet noe salt nedi bak antar jeg? Der vannet vil samle seg før det renner ut i tilfelle? Fungerer vel greit med veisalt her?

 

Angående kvistene tror jeg vi brukte et gammel kosteskaft eller noe sånt som vi kappet i biter å lagte de tynne inne og større ute som en kile. Disse tok vi farm eller tjære på og slo dem inn. Og de står der idag også! :wink:

Redigert av Sleipner93 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Når det gjelder mål på sitteplasser, køyer, osv. Så har jeg hatt stor hjelp av Fred Binghams bok Boat Joinery and Cabinetmaking. Den er på USEngelsk, med tommer som standardmål, men er du stø i Engelsk er ikke det noe problem. Og der er det meste av benker, skap, skuffer, dekksdetaljer, luker, dører, spant, stringere osv. godt beskrevet. Sammen med en masse gode tips for å gjøre det profft. Eller enklere alternativer om man vil gjøre det i mer bruksvennlig standard.

 

Pero

Link to post
Share on other sites

Hei på deg.

 

Hvis du er redd for at det står ferskvann i kjølen så er selvfølgelig et nuglehull løsningen, ta gjerne mål av kostskaftet til far dette er perfekt å bruke til nugle.

Men det lønner seg også å strø grovsalt i hele kjølen for å unngå utørking av kjølstokken.

Bruk av grovsalt vil også hjelpe på med å holde båten iform gjennom vinteren, også hjelper det på når du skal sette båten ut til våren. Saltet er med på å trutne båten gjennom hele vinteren, og da går det snarere å få båten klar til turer på fjorden istedet for å ligge på vakt for å passe på lensepumpen dem to første døgnene etter at båten er satt på vannet :wink:

Salt er også et meget bra middel for å unngå "pumpelukt", som oppstår når ferskvann blir stående i kjølen. Vannet råtner og lager stygg lukt. :cryin:

 

Med hilsen

Viljen

Link to post
Share on other sites

Har netopp komt hjem fra båten å har fått gjordt litt...

 

Først av alt hadde jeg med en vifteovn, men når jeg skrudde den på kom det bare en gnist å sikringen i havna røyk, så er nok noe galt med den! :lol: Så begynte jeg med dette hullet, jeg fant ut at det var hull fra før så jeg måtte bare få ut trepinnen. Det var "stress" ettersom det ikke var stor nok plass til å få god kraft på hammeren nede i kjølen, så fikk den ikke ut på den måten. Måten jeg endte opp med var å bruke et "hoggjern" å splitte hele pinnen i to.. Så får bare ta å lage en ny "pinne" neste år.. Jeg har forøvrig en STOR rensejobb i kjølen..

 

Har også begynt å rive litt på babord side av styrehuset ettersom jeg må ha nye plater her.. Er totalt råttent, har til og med vokst sopp :crazy:

 

Litt bilder :

 

bilde070.jpg

 

Her koker jeg opp vann til kakaoen :lol: :

 

sabb_og_motorkasse.jpg

 

Her er kjølen nesten tom, mesteparten er en grøtblanding av sagspon, diesel, vann og annet dritt :rolleyes:

 

nesten_tomt_for_vann.jpg

 

Tok også av dekselet til vippestellet.. :

 

vippestell_sabb.jpg

 

Og her er nyglehullet, kunne kanskje vært litt lavere, men det får gå.. Får vel bare bruke litt salt..

 

nyglehull.jpg

 

Og av ren nysgjerrighet.. Kan noen forklare meg hva denne treklossen skal gjøre?

 

hva_er_dette.jpg

 

En annen ting, er det vanlig at det er bløtt å klamt i trebåter som ligger under presenning? Evt hvordan kan jeg få det tørt? :lol:

Link to post
Share on other sites

Da har jeg idag funnet en vifteovn! På maks gir den hele 2100w som holder massevis tror jeg! :wink:

 

Når jeg prøvde den først når jeg tok den hjem lukta det brent støv, men åpnet opp å støvsugte så nå lukter det mye mindre. Lukten forsvinner vel til slutt slik som på panelovner som har stått en stund :wink:

 

Tok noen bilder ! :wink:

 

Ikke den fineste, men det var jo gratis :smash: :

 

vifteovn.jpg

 

varmeelement.jpg

 

vifteovn_2.jpg

 

Sånn, idag morges var det -3 grader her i Stavanger. Har også fått tips om at jeg bør ha åpning i begge ender på presenningen over båten, så jeg får prøve med det! :wink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...