Jump to content

Oppussing av trebåt!


Sleipner93

Recommended Posts

  • 2 uker senere...

Nå har vi omsider fått lagt til en aksling til knaggrattet jeg fikk av Jon-Kåre ifjor. Gikk egentlig ganske greit, men når det er slike små ting som skal dreies og bearbeides tar det litt tid allikevel.. Brukte vel en to timer før vi var ferdige. Nå gjenstår det bare og montere i skuta og legge opp wire. Tror det kan bli bra greier!

 

ratt_med_aksling.jpg

 

ratt_med_aksling_2.jpg

 

 

Ellers har jeg fått fatt på noen svære batterier :eek: :

 

batterier.jpg

 

 

Kommer med nye bilder når ratt og wire er montert! :wink:

Link to post
Share on other sites

Se der ja, der kom det gamle rattet til eder og verdighet igjen. Er nok vel 30 år gammelt det der vil jeg tro

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

:discuss: Udugelig ungdom

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

:discuss: Udugelig ungdom

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

:discuss: Udugelig ungdom

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

:discuss: Udugelig ungdom

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Sandpapir i handa og dra og dra er ikke mye arbeid det vel :lol::puke:

 

Skulle vist satt noen beingelser når jeg ga deg dette rattet :discuss::lol:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Har idag vært på Biltema og kjøpt 25m wire, og wirelåser til styringen. Nå mangler jeg en strekkfisk og muligens noen "hjul" som wiren kan gå i. Er det noen som vet hvor de selger slike hjul som wieren kan gå i? (5mm wire)

 

Noe lignende disse :

 

wirehjul.jpg

Link to post
Share on other sites

Clas Ohlson har tingen...

 

Artikkel: 31-3908 Enkel kr. 109,00

313908_X_2007-06-26_140737_885.jpg

 

Brukte slike på Morild.

 

:o)

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Har denne uka fått gjordt endel ombord. Har fått montert styringen, VHF, GPS, og kartplotter. Styringen ble det litt problemer med da det ble altfor tungt og bevege rorkulten mens inne gikk det greit. Dette kommer nok av at det er mye motstand i wiren rundt omkring da jeg ikke hadde nok wirehjul. Derfor "modifiserte" vi det litt. På hjulet bak med rorkulten surret vi wiren rundt en halv gang istedenfor to. Da sklir wiren på hjulet når jeg bruker rorkulten. Når jeg skal bruke rattet inne fester jeg en løkke på wiren i en skrue på hjulet bak slik at wiren blir låst til hjulet.. Vanskelig og forklare, men det virker! :wink:

 

De andre tingene gikk greit og montere, VHF antennen er festet på en enkel brakett da jeg ikke har fått meg skikkelig mast enda.. VHF'en fungerte også bra.. :smiley:

 

GPS og kartplotter har jeg litt problemer med og få til og fungere. Kartplotteren viste at jeg var en annen plass en hvor jeg egentlig var.. :lol: Får ta en titt på dette imorgen..

 

Antennen på plass :

 

kira_med_vhf_antenne.jpg

 

bilde132.jpg

 

Slik ble det seende ut inne :

 

bilde133.jpg

 

bilde134.jpg

 

bilde135.jpg

 

Har også fått en inverter på 600w som i hovedsak skal drive pcen (kartplotteren). :

 

inverter.jpg

 

Ved greit vær reiser jeg til Rossøy imorgen for og møte Seilaren der. Neste dag reiser vi avgårde til Ryfylketreffet 2008! :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...