Jump to content

Oppussing av trebåt!


Sleipner93

Recommended Posts

Nei det er lite nytt Espen...

 

Har vel ikke gjordt stort annet enn og male fenderlisten grønn.. Var på langtur (langtur for meg ihvertfall) i forrige uke. Var litt rundt omkring i Ryfylke. Var blant annet på Rossøy, Ombo, Børøy, Førøy og Rossøy igjenn! :wink: Kjekk tur. Var fire stykker med og vi overnattet alle i båten :crazy: Alle dagene utenom den ene sov vi ute på dørken under åpen himmel. Men når det regnet siste dagen måtte vi alle overnatte inne i den lille kahytten jeg har. Rimelig trangt... Men det gjorde ingenting, de andre tre jeg hadde med meg var jo jenter :wink::smash:

 

Ellers må Sabben snart få litt omsorg, må få laget ny pakning til veivhus-lokket og ta en stempelsjau på den...

 

Stort sett det jeg regner med og gjøre før jeg går på land igjenn for en skikkelig renoverering.. Evt blir det å male litt her og der. Vil egentlig bare få brukt båten slik den er nå ut sesongen.

 

 

Den skikkelige renoveringen som jeg planlegger består av :

 

  1. Bytte ut alle klink under vannlinja med vognbolter.
  2. Bytte dårlige spanter
  3. Bytte ut dollbordet
  4. Bytte dårlige bordganger
  5. Bygge nytt styrhus

 

Dette er planen om jeg får tid og råd. Klinkene må skiftes, det blir sansynligvis vognskruer om ingen inne her har lyst og holde imot på en haug av nagler. Klinkene er så dårlig at flerne bunnstokker/spanter ikke henger skikkelig fast på skroget. Så det må fikses.

 

Så blir det skifte av dollbord som også er i rimelig dårlig stand, spesielt fremmre del. Når dette rives kommer garantert de fleste spantetoppene til og være pillråttne så her håper jeg og kunne lage bare lage nye topper på spantene og lime fast med epoxy eller noe. Noen som har meninger om det?

 

Skifte bordganger er forsåvidt ikke så viktig men det er endel med sprekker i og noen med råte. Får se hva det blir til.

 

Bygge nytt styrhus må nok også til. Det som er nå er i rimelig dårlig stand med råte de fleste steder. Om jeg bygger om til "turbåt" eller "arbeidsbåt" er ennå ikke sikkert.. :wink: Kanskje kombi?

 

Jeg har mye å gjøre og det spørs nesten om jeg kommer på sjøen til neste år om jeg skal få gjordt alt dette her. Planen er og arbeide hele høsten og vinteren og ikke bare våren. For snekre meg et godt presenningstelt!

 

Hvordan går det hos deg da Espen? :wink: (Har glemt ut vaskemiddelet helt, skal prøve og huske det neste gang!)

Link to post
Share on other sites

Men det gjorde ingenting, de andre tre jeg hadde med meg var jo jenter :wink::smash:

Jøss, ikkje verst, korleis fekk du det til? :wink:

 

  1. Bytte ut alle klink under vannlinja med vognbolter.

Kan nokon vere så snill å banke litt vett inn i hovudet på han :smash: ? Eg har prøvt men det hjalp ikkje :nonod: .

Vognboltar har ikkje noko i ein båt å gjere :nono:

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Fjordbris : Du må da hilse da! :lol: Men jepp, cola er viktig! :wink:

 

Sinten/Bastard : Kan godt bruke klink, men da må en av dere reise til Stavanger og holde imot på klinkene! :wink:

 

Åtteglass : Kompasset har jeg fått fikset. Når jeg fikk sprøytespiss gikk det helt greit. Så nå har jeg kompass uten luftblære! Hva skjer egentlig når det mangler sprit i et kompass? Viser det feil? Det eneste jeg vet er at det kan ruste?

Link to post
Share on other sites

Væsken er der for å dempe kompassnålens bevegelser, slik at det skal være lettere å styre etter kompasset. Blir det for mye luft, mister du dempingen. Tror ikke det skjer noe annet. At det er sprit eller olje (white spirit) er bare for at væsken ikke skal fryse om vinteren.

 

Fint at du fikk ordnet det. Det er ikke alle reparasjoner av båtutstyr som trenger å være så dyre. :smiley:

Link to post
Share on other sites

:flag:

Og da er SABBEN god og ha

 

Ja det er en kjempe motor. Eneste ulempen er at den støyer endel.. Kan være litt irriterende når du er på ferie... Når jeg er alene og ute og fisker er det ikke noe problem. Skal kanskje prøve og isolere motorkassen bedre..

Link to post
Share on other sites

Det er godt du har skjønt kombinasjonen Jenter + Trangt styrehus :wink:

Og ja, cola er viktig! Går nok med både en og to flasker om dagen på jobb her... :rolleyes:

 

Det finnes 2 måter å dra på båttur:

1. La transporten være en del av turen

2. Turen starter når man har kommet frem

 

Dette går på smak og behag, så tror ikke det er så mye vits å dra den diskusjonen så altfor langt.. :smash:

 

Ellers må jeg vel få skaffet meg en egen trebåt selv snart.. :headbang:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...