Jump to content

Oppussing av trebåt!


Sleipner93

Recommended Posts

Får håpe at det er noe og hente på ettertrekkingen og at det hjelper da.. Visst ikke får jeg vel ta det av igjenn og gløde pakningen på ny. Tror nok stempelringene er rimelige slitte da det ikke hjalp med nyslipte ventiler :nonod: Men det frister heller ikke og betale 1000,- for 3 ringer :crazy: Men vi får se..

Link to post
Share on other sites

...Visst ikke får jeg vel ta det av igjenn og gløde pakningen på ny....

Hvis det er så galt at du må av toppen en gang til, vil jeg anbefale deg å spandere ny kobberring til sylinder-foringen og original gummipakning mellom sylinder og toppen.

Ja vel, det koster noe, men så slipper du i etterkant å lure på om de er riktig dimensjonert. Ville ikke sjanset med "pirat"-deler på en Sabb!

Link to post
Share on other sites

Kan jeg ødelegge noe visst jeg strammer litt ekstra på den mutteren hvor det lekker? Eller lekker den olje fra en til plass fra toppen. Den lekker ved gjennomføringen for røret som støtstengene står i. Skulle denne vært satt inn med fett eller noe slikt når jeg monterte kanskje? :crazy:

Link to post
Share on other sites

Jeg ble rådet til å smøre kobberpasta på pakningsflatene hvis ikke pakningsflatene var avrettet eller helt perfekte. Eventuelle riper eller mindre ujevnheter i metallet ville da bli fylt med kobberpasta som sørget for at det ble tett. Jeg tør ikke utale meg om det er trygt å overskride tiltrekkingsmomentet. Jeg har hørt om hendelser der festet for bolten i bunnen av sylinder har røket fordi man har prøvd en slik metode for å "fikse" lekasje på toppakning. Jeg er imidlertid ikke kjent med hva slags motor dette var og hvor mye momentet ble overskredet.

Link to post
Share on other sites

Eller lekker den olje fra en til plass fra toppen. Den lekker ved gjennomføringen for røret som støtstengene står i. Skulle denne vært satt inn med fett eller noe slikt når jeg monterte kanskje? :crazy:

Kan det være at all lekkasjen stammer derfra? I så fall betyr det kanskje at du har en del overtrykk i veivhuset som kan skyldes dårlige stempelringer. Blåser den når du skrur ut peilepinnen med motoren i gang?

Link to post
Share on other sites

Ja det er trykk nedi veivhuset, men det skal det vel bli uansett?

 

Men det lekker nok fra toppen også, men sansynligvis får jeg tatt det av igjenn og tatt en titt. Har me en fra kystkultursenteret med skikkelig peiling. Han skal være med og måle slitekanten i sylinderen.

Link to post
Share on other sites

Var bortom en liten tur ja. Han var med og tok en titt og sa til meg at det var for lite kompresjon. Neste uke hjelper han meg og sjekke slitekanten i sylinderen. Vi gjorde det slik da det skal være familiens dag på Engøyholmen, der er det bare og møte opp! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Fikk montert dynamo idag og det virket :flag: Måtte modifisere litt da kilereima var for liten så jeg fikk ikke brukt "strekken" til og stramme. Skrudde dynamoen fast i braketten og strammet ved og bruke braketten... Ladet med litt over 13 volt.. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Ladet med litt over 13 volt.. :smiley:

Grat'la, Sleipner - alltid noe nytt der ombord! :smiley:

 

Hvis den lader med litt over 13Volt (hvor mye over 13,...?) så er batteriet ditt "sultent". Den bør, etter en stund når batteriet begynner å bli full, nok lade med 14,-ett-eller-annet (14,6V ?)

 

Mulig at det blir bedre når du får riktig kilerem?

Redigert av Walter_S (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Motstand eller motstand, Fru Blom - jeg er ikke så teknisk, ser du. Ser på det heller slik:

Jeg tror det er slik at dynamo'en leverer mer eller mindre konstant spenning. Når batteriet blir "mett" - betyr at batteriet ikke tar imot mere strøm - da blir det strøm "til overs" også øker Volten, ja. Ikke uvanlig at den går opp i 14,4 til 14,6 Volt. Her er et lite utdrag av en eller annen bok om strøm jeg leste en gang hvor jeg har notert meg følgende som er til god hjelp, synes jeg:

 

Måle batteriet under lading:

13,5 Volt = Batteriet tar mye strøm (er nesten tom) = 13,2 - 13,8 betyr at batteriet er sultent

14,0 Volt = Begynner å fylles opp - appetitten synker. Det går lite strøm til batteriet.

14,4 Volt = Fulladet batteri. Batteriet småspiser og gasser

 

Måle batteriets hvilespenning (minst 12 timer etter siste lading):

12,7 Volt = Fullt batteri

12,3 Volt = Halvt kapasitet

12,0 Volt = ca. en tredjedel tilbake, batteriet må lades omgående

11,7 Volt = Helt flatt og kanskje ødelagt batteri. Kan muligens reddes ved øyeblikkelig lading:

 

Det kan være kjekt å måle batteriets hvilespenning regelmessig, da får men litt føling på hvordan det står til og ser eventuelle endringer. Personlig så pleier jeg alltid å måle og notere hvilespenning i loggboken, FØR hver båttur.

:o)

Redigert av Walter_S (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Spenningen var ihvertfall høyerer på batteriet idag. Var vel 13,7 rundt der når motoren var igang...

 

Idag har jeg vært på sjøen omtrent i hele dag. Halv tolv var jeg på dugnad på Engøyholmen kystkultursenter da det skal være familiens dag der imorgen. Etter det fikk jeg besøk av Espen fra forumet på kaien hvor vi slo av en prat og tittet på hverandres båt. Deretter var jeg i Drollehålå og kjøpte meg noe og spise før jeg satte kursen mot Lundsvågen. Her bestemte jeg meg for og besøke Nortun. Dette var virkelig en flott skute, over 100 fot med baugspydet, og 30meter høyt mast :eek: Fikk en omvisning i skuta og ble imponert over arbeidet som er utført. Glinsende mahogny og teak overalt! :cool: Og en gang kunne jeg kanskje få være med og seile Nortun :smiley: Nå tok ikke jeg bilder men det ligger en masse på hjemmsiden. Lykke til videre Tom, jeg kommer nok innom en gang igjenn! :smiley:

 

Deretter gikk turen hjem til kaien igjenn hvor jeg begynte på en liten tremast. Etter en times arbeid på den får jeg en telefon fra faren min som sier at nå skulle han på båttur og lurte på om jeg ville være med. Joda sier jeg og fyrte opp Sabben og flyttet båten min. Så var det en to timers tur utpå med skøyta også. Nå koker vi krabbe på kjøkkenet og jeg kjenner den gode lukten snike seg rundt i huset, s nå skal jeg slappe av og nyte resten av denne flotte dagen med god mat og drikke (brus)!!!! :flag::cheers:

Link to post
Share on other sites

Idag har jeg vært i båten og fått malt dollbordet grønt. Trenger litt synspunkter fra dere om jeg skal male trelista rundt dollbordet også grønn eller om den skal være hvit?? Ble litt grønnmaling på sideveggen men den skal males hvit på ny så da maskerer jeg heller på dollbordet.. :

 

malt_dollbord.jpg

 

Slik vil det se ut visst list og dollbord er grønt :

 

malt_dollbord_1.jpg

 

malt_dollbord_2.jpg

 

Hva mener dere, hvit eller grønn list!?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...