Jump to content

Oppussing av trebåt!


Sleipner93

Recommended Posts

Svart (redigert)

Ja er litt mindre lekkasjer enn første gang, da sto jo spruten i været noen plasser :lol: Men tror ikke den blir helt 100% så får nok skifte enda litt mer søm til neste år.. :lol:

 

Men herlig og være ute ja!! :wink:

 

Noen som vet hvor de selger fettkopp til pakkboks foressten? Jeg trodde Maritim hadde men jeg fant det ikke på hjemmesiden..?

Redigert av Sleipner93 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gratulerer med sjøsettingen.

Jeg ville ikke gjort som du gjorde og gått for egen maskin, det bør vente til båten er ferdig trutnet. Saaben røsker godt i nagle hullene.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Har vært i båten idag igjenn. Fikk montert dørkene, skrudd fast eksosrøret (mangler pakning), lagt ledninger til GPS'en og kjørt på tur!

 

Det som er litt dumt nå er at det har begynt og lekke olje fra koblingen... :nonod: Så den ringen som skal tette må vel skiftes?

Link to post
Share on other sites

Har vært i båten idag igjenn. Fikk montert dørkene, skrudd fast eksosrøret (mangler pakning), lagt ledninger til GPS'en og kjørt på tur!

 

Det som er litt dumt nå er at det har begynt og lekke olje fra koblingen... :nonod: Så den ringen som skal tette må vel skiftes?

Det skal være 3 smørenipler i forbindelse med tetteringene. Disse bør du fette jevnlig - Kanskje du har glemt det? :rolleyes: Fem støt med fettpressa, og gjerne oftere enn per 25 driftstime, slik det står i bruksboka.

Fettkoppen til stevnflensen får du kjøpt hos Sabb eller Maritim. Koster om lag 250 kroner!

Redigert av hengefjes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Skal ta 5 støt på alle tre niplene imorgen da og se om det blir bedre. Men jeg tror tetteringen er veldig slitt, det hang noe løs gummi fra de .. :cry: Er det mulig og skifte dette mens jeg er på vannet?

 

Har forøvrig vært på sjøen i omtrent hele dag :

 

skipper.jpg

 

:lol:

Redigert av Sleipner93 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Var ikke i båten så tidlig.. :wink: Turen gikk rundt omkring, først var jeg rundt Engøy og opp til Langøy for og prøve fiskelykken (ble ingenting). Deretter gikk jeg tilbake til kaien og kjøpte meg mat før jeg gikk til Vaulen og hjem igjenn.. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Er det mulig og skifte dette mens jeg er på vannet?

Det går helt fint. Det står jo ganske godt beskrevet i bruks og deleboka på side 67. Ser at denne operasjonen er noe mer omfattende enn tilsvarende på 2G'en siden du må opp med koblingshuset og løsne fra inni der. Du må også løsne motoren fra fundamentet og vippe den litt forover for å kunne trekke ut flensen og akslingen, - det betyr også at du må rette inn motoren på nytt. Menmen - det er jo bare moro! :wink:

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Huff og huff :crazy: Jaja, da lager jeg til noe som kan samle opp oljen som lekker ut og tar denne reperasjonen til neste år på land.. Vil ikke begynne og skru på fundamentboltene mens jeg er på sjøen...

 

Jøye det meg, leste det i boka nå, hele koblingshuset må jo av motoren :eek: Dette var ikke bare bare :eek: !

Redigert av Sleipner93 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Har pumpet 5 støt med grease i alle smøreniplene ved tettningsringene og det virker som det hjalp.. :blush: Det er ihvertfall ikke olje og se i "oppsamlingsboksen" jeg har laget av en plastkanne. Kan være jeg har vært sløv med smøringen.. :blush::sweat:

 

Ellers har jeg et annet problem, det lekker fra toppen min :cryin: Hva det er som lekker er jeg ikke helt sikker på men det er noe svart som er ganske tyntflytende, ubrent diesel?? Den har også vært ganske så tungstartet i det sista men om dette kommer av den grunn vet jeg ikke. (Har måttet ha mye olje i sylinderen for og få den til og gå). Kan toppen være for lite trukket til? Har jo ikke etter trukket toppen enda men tenker og gjøre det neste gang da jeg har gått rundt 10 timer med den nå. Visst det ikke hjelper kan jeg trekke til med litt ekstra moment og se om det hjelper?

 

lekkasje_sabb.jpg

 

lekkasje_sabb_2.jpg

 

Idag klarte jeg også og bøye startsveiva :cryin: Motoren slo tilbake og plasten på sveiva traff da staket som du vrir propellen med som resulterte i bøyd sveiv. Noen som har en liggende?

Redigert av Sleipner93 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det var trasig med den lekkasjen. Det må vel nesten være kobberpakninga som ikke får gjort jobben sin. Vet ikke hardheten på den gummien du brukte til pakningene, - det kan jo tenkes at disse var i hardeste laget, og at dette har ført til at du ikke får teitet kobberpakninga skikkelig selv om du bruker rett moment. Kjøpte du ny kobberpakning, eller er dette ei gjenbrukt pakning?

 

Ellers synes jeg å huske at du hadde vært ganske tøff med stålbørsten på anleggsflatene under toppen - det kan få konsekvenser som dette... men tviler på at det er der problemet ligger.

 

Dersom det er lenge siden du har greaset oljetetteringene kan det hende mer enn fem støt med fettpressa er av det gode :wink:

 

Ang. sveiva - kan den ikke rettes?

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Hei hengefjes!

 

Ja var litt dumt med denne lekkasjen.. Jeg brukte den gamle pakningen min som jeg glødet opp. Hardheten på gummi aner jeg ikke, men det vet kanskje Bastard? Men det blir kanskje tett når jeg ettertrekker? Visst det er noe og trekke da..

 

Stålbørste på annleggsflatene? :eek: Det har ihvertfall ikke jeg gjordt...

 

Sveiva kan muligens rettes igjenn men redd den knekker. Får isåfall varme den opp først. Men denne sveiva, skal den være løs i startstativet? Min sitter nemlig bom fast, eller er den skrudd fast eller festet på en måte? :crazy:

Redigert av Sleipner93 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...