Jump to content

Båtførerbevis? En nødvendighet?


Indiana II

Recommended Posts

Her tenker jeg...

 

 

Den milliarden er oppskrytt. Om ein seier at kostnaden til båtførarbevis kr 1500 dersom ein skal ha kurs, og denne går av øl-budsjettet til kvar enkelt båtførar, skal du ikkje sjå bort frå at effekten blir vesentleg. Går det av redningsvest- og ny slange til propananlegg-kontoen kan effekten bli litt mindre. :crazy:
er nok redd det blir sistnevnte ja :rolleyes:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Du er vel i mot obligatorisk båtførerbevis og hyppige kontroller også du da - pøbel! :lol:

 

:sailing:

 

Naturligvis :wink:

 

Er det bare motstandere av OBLIGATORISK båtføreprøve som gidder å sette seg inn i saken ved bl.a. å lese rapporten? :rolleyes:

 

:sailing:

 

Naturligvis :wink: Ergo, de som er for vet derfor ikke hva de prater om :lol:

Redigert av Contraband (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Er det bare motstandere av OBLIGATORISK båtføreprøve som gidder å sette seg inn i saken ved bl.a. å lese rapporten? :rolleyes:

 

:sailing:

 

Når man leser rapporten er det viktig å ha i bakhodet på hvilket grunnlag den ble skrevet.

 

1.1 Oppnevning og sammensetning

I regjeringskonferanse 7. september 2006 ble det besluttet å nedsette en

arbeidsgruppe som fikk som mandat å fremme et forslag om obligatorisk

båtførerbevis for førere av fritidsbåter.

 

arbeidsgruppen ville aldri ha konkludert med annet enn at obligatorisk båtførerbevis er en nødvendighet, det var ikke demses mandat.

Redigert av traust (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er det bare motstandere av OBLIGATORISK båtføreprøve som gidder å sette seg inn i saken ved bl.a. å lese rapporten?

Nei, men det kan nok hende at motstanderne er ivrigst til å gi uttrykk for sin mening.

 

Med hensyn til den snaue milliarden som dette kan koste oss å innføre er den basert på at omkring 85 prosent vil gå på kurs før de tar prøven. Dersom det viser seg at folk har bedre kompetanse enn utvalgets anslag blir det billigere.

Link to post
Share on other sites

billigere

 

:eek:

 

I mine øyne er ikke dette billig, men rådyrt! Dersom du leser side 113 og litt utover, ser du at utvalget sliter veldig med å argumentere for å bruke slike enorme ressurser.

 

Tror rett og slett at utvalget har bommet kraftig med mandatet sitt bl.a med hensyn til "ikke fortone seg spesielt byrdefull for båtførerne" jfr rapport side 8. Forslaget rammer altfor vidt, for mange som blir rammet, og grensene er satt tilfeldig mht alder, fart og båtstørrelse.

 

Blir særdeles forbauset om forslaget går "ubarbert" gjennom høringsrunden, ja om det går gjennom i det hele tatt. Ambisjonene har kanskje blitt for store?

Link to post
Share on other sites

Dersom det viser seg at folk har bedre kompetanse enn utvalgets anslag blir det billigere.

Det kan etter mitt syn være liten tvil om at "motstanderne" mener at kompetansen er høy nok siden det ikke er påkrevd at dette blir gjort obligatorisk, så dermed er det kun eksamensavgiften på 525 kroner. Bøker og kurs vil jo ikke være nødvendig sidden kometansen alt er tilstede, kun møte opp og avlegge eksamen... Tar rundt en times tid å avlegge prøven..

 

Så også jeg tror at utvalget har bommet grovt her i sin rapport og undervurdert kompetansen til båtførerne..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Så også jeg tror at utvalget har bommet grovt her i sin rapport og undervurdert kompetansen til båtførerne.

Kanskje det. Jeg tror jeg stryker ordet grovt", men regner med at flere klarer seg med å lese pesnum på egen hånd. En annen faktor som utvalget ikke har tatt med er muligheten for at ungdomsskole eller videregående skole kan tilby undervisning til sine elever som valgfag. Jeg tviler også på at familier hvor flerwe skal ta prøven kommer til å kjøpe mer en ett sett pensumbøker. Dermed påstår jeg at regnestykket er i høyeste laget, uten at denne påstanden samtidig betyr at utvalget har bommet så grovt at også effekten av egenstudier og kurs blir langt mindre enn det utvalget legger til grunn. :wink:

Link to post
Share on other sites

Det kan etter mitt syn være liten tvil om at "motstanderne" mener at kompetansen er høy nok

 

Hvorfor tillegge andre meninger de ikke har?

 

Jeg er for øke kompetansen. MEN mener det er gal måte å gå frem på. Vi kan oppnå mer ved å bruke ressursene på en annen måte.

 

Kan ikke heller forkjemperne for Obligatorisk båtførerbevis argumentere for SITT syn? Hvorfor skal leseøvelsen gjøres obligatorisk?

 

Mine forslag er:

1. Øke ressursene til politiet/ tilsynsmyndighet, slik at de kan ta overtredere av dagens regelverk. Er det noe galt med dagens regler?

2. Opplysningsarbeid.

3. Videreføre og utvikle dagens frivillige båtførerbevis.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor tillegge andre meninger de ikke har?

Det har jeg nok ikke gjort, regner med at leseferdighetene er såpass gode at du ser at jeg har skrevet "etter mitt syn". Da er dette min personlige oppfatning og har ingenting med å tillegge andre meninger de eventuelt har eller ikke har...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det har jeg nok ikke gjort, regner med at leseferdighetene er såpass gode at du ser at jeg har skrevet "etter mitt syn". Da er dette min personlige oppfatning og har ingenting med å tillegge andre meninger de eventuelt har eller ikke har...

 

Vel, som tidligere nevnt har jeg leseprøven fra 4 klasse på skolen OG lånekort på biblioteket, så intet i veien med leseferdighetene her i gården! At du ved å legge inn "etter mitt syn" fritar deg ikke for klart å ha gitt uttrykk for at "motstanderne mener at kompetansen er høy nok..."! Og det er da virkelig å tillegge andre meninger? Men som du ynder å si; lite vet jeg og enda mindre skjønner jeg! Og når du sier det så er jeg aldri helt sikker på om det er det du virkelig mener?

 

:sailing:

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

1. .......... Er det noe galt med dagens regler?

 

Fra Forskrift om minstealder m.v. for førere av visse maskindrevne fartøy under 25 registertonn brutto.

§ 2. Kvalifikasjonskrav

Fører av fartøy som nevnt i § 1 skal være fylt 16 år, og ha nødvendig ferdighet i bruk av båt.

Personer under 16 år kan imidlertid............

Her ligger feilen i dagens lover/forskrifter etter min mening. Hva er nødvendig ferdighet? Hvem skal vurdere om nødvendig ferdighet innehas? Begge deler er i dag overlatt til båtfører. Syn på egne ferdigheter er sterkt subjektive og har en tendens til å være meget positive.

 

Hvordan kan man sikre seg båtførere har nødvendig ferdighet?

Hva er konsekvensen av å føre et fartøy uten nødvendig ferdighet? (Fremgår av § 5 i overnevnte forskrift :wink: )

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Et viktig læringsprinsipp er medvirkning, dvs at eleven/studenten deltar aktivt i ulike aktiviteter.

 

Kanskje kunne det bli slik at et bidrag med eksempelvis 1000 innlegg på BP (åpent forum) dokumenterer teoretisk medvirkning i båtrelaterte tema.

 

Ingar har sikkert systemer for å kunne bevitne dette.

 

Videre kan sikkert mange av praktikerne på BP bevitne at elever har tilstrekkelig ferdighet i manøvrering, navigasjon, sjøveisregler og båtens tekniske oppbygnoing.

 

Dermed kan kanskje BP bli et innspill i godkjenning av Båtførerbeviset...

Link to post
Share on other sites

Ordspill Sydvesten...

 

For å si det slik så er jeg mer opptatt av argumentene for eller mot forslaget slik det eksisterer i dag.

 

Er det fornuftig å bruke opp mot 1 mrd på dette?

 

Jeg funderer på en annen ting; var alle i utvalget fornøyd med resultatet?

 

Båtførernes representanter hvem var de? Fikk de gjennomslag for sine synspunkter? Har de fremdeles munnkurv? Fikk tidligere beskjed om at de ikke kunne si noe så lenge arbeidsgruppen var i arbeid.

 

Det hadde vært interessant å høre om "spillet" internt...........men når jeg ser på sammensetningen av arbeidsgruppen tviler jeg sterkt på det, også når konklusjonen var klar på forhånd.

 

Arbeidsutvalget bestod av:

5 stk fra -direktorater

1 fra Redningsselskapet

1 fra respektivt Seilforbundet og KN Båtforbund

 

Kan jo tolke denne sammensetningen på mange måter, men er "båtførernes" interesser ivaretatt?

 

PS...jeg har såpass tro på at tilsynsmyndigheten (politiet) kan avgjøre om båtførerne har nødvendig kompetanse. Kan jo begynne med å gi politiet skikkelig utstyr, dvs båt/ opplæring........

Link to post
Share on other sites

Fine linker, men du vet vel at det artiklene sier viste seg å være feil?

Eller vet du det ikke, men bare antok at står det i avisa må det være sant?

For når året var omme, viste forsikringsselskapenes statistikk og tallet på drukninger er klar forbedring.

2006 var faktisk det beste på 10 år.

 

Driver du og videreformidler desinformasjon? :smiley:

 

Men tenk så bra. De forventet det verste året i manns minne og så ble det det beste. Ja, så feil kan man ta.....

 

 

Ifølge statistikken fra FNH kommer den største veksten i utbetalinger fra ulike skader som oppstår blant annet mens båten står i opplag. – Hærverk er en ganske vanlig skadetype. Det samme gjelder fallskader som følge av at stillaser kollapser, for eksempel under vekt av snø, sier informasjonssjef Stein Haakonsen i FNH.

 

Hvis staten innfører et obligatorisk "hvordan lage en skikkelig båtkrybbe"-kurs, burde skadefrekvensen gå drastisk nedover. En god ide for byråkratene?

 

Eller kanskje et "det hvite som faller ned fra himmelen når det er kaldt kan bli tungt"-kurs. Obligatorisk selvfølgelig.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Helt sikkert flotte representanter for båtfolket. Men i sørgelig mindretall i utvalget...

 

Selvfølgelig var det enstemmig innstilling; konklusjonen var gitt på forhånd.

 

Igjen hadde det vært interessant å høre fra de nevnte herrer hva de hadde fått gjennomslag for, og hva de kunne tenkt seg annerledes.

 

Fryktelig naivt å tro at alle var enig om alt.

 

Skjønner det veldig godt dersom jeg ikke får noe svar på dette.....

Link to post
Share on other sites

Det er ikkje uvanleg at ein ender opp med ei einstemmig innstilling etter eit omfattande utvalsarbeid. Det er heller ikkje uvanleg at ein i ei slik innstilling markerar ueinighet dersom det finst slike på enkeltpunkt.

 

Det er og feil at konklusjonen var gjeven på førehand. Mandatet er både å utarbeida forslag til eit konkret båtførarbevis, Og å vurdera konsekvensane av innføring av dette, sjå punktet Administrative og økonomiske konsekvenser , som ein finn att i kapittel 14.

 

Innstillinga til utvalet om konsekvensar står på side 114:

Det er arbeidsgruppens oppfatning at innføring av obligatorisk båtførerbevis vil bidra til å

redusere antall ulykker og dermed redusere samfunnsmessige kostnader og

menneskelige lidelser.

 

(Red, sletta sitering av førre innlegg.)

Redigert av Nils (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvorfor var ikke konklusjonen:

 

Det er (......) oppfatning at videreføring av frivillig båtførerbevis vil bidra til å

redusere antall ulykker og dermed redusere samfunnsmessige kostnader og

menneskelige lidelser.

 

Så kunne vi brukt 1 mrd på noe annet, feks litt til politiet/ materiell, litt til opplysning mv?

Link to post
Share on other sites

Når man får et mandat som ganske enkelt går ut på å; "...fremme et forslag om obligatorisk (ser du det Sydvesten?) båtførerbevis." så hadde det vært, mildt sagt, en bombe om de ikke hadde fremmet et forslag om nettop det?

 

http://www.sjofartsdir.no/no/Vis_Sjovett/O..._batforerbevis/

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hvorfor var ikke konklusjonen:

 

Det er (......) oppfatning at videreføring av frivillig båtførerbevis vil bidra til å

redusere antall ulykker og dermed redusere samfunnsmessige kostnader og

menneskelige lidelser.

 

Så kunne vi brukt 1 mrd på noe annet....

Tja, det pleier vel ofte å være slik at de som påtar seg frivillig å gå på et kurs ikke nødvendigvis er de som trenger kurset mest, og de som la være er de som ville hatt stor utbytte av kurset?

 

<sarkasme på>

Jeg tenderer jo av og til tanken at skoleplikten er noe jævelskap: tenk all den tiden hele Norges befolkning kunne brukt til noe mer nyttig og verdiskapende, tenk på innsparingene på statsbudsjettet, tenk på forurensningen når 100000 av skolebarn og ungdom busses gjennom landskapet 2 x 5 ganger i uken - og hva er konsekvensen? Jo entreprenører skor seg ved bygg og vedlikehold på skolene, det samme gjør rengjøringsbedrifter, lærere, byråkrater. Og hva ser vi til slutt? Jo, de fleste forbrytere/idioter viser seg å ha gått på skolen en gang, så det beviser, at skolen ikke hjelper.

<sarkasme av>

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...