Jump to content

Båtførerbevis? En nødvendighet?


Indiana II

Recommended Posts

Hei.

 

Bare en liten korreksjon, det er ikke noen 50års grense.

Det er snakk om "senil-amnesti" for de som er født før 1950.

Og de er nå minst 57 år gamle, og når ordningen er gjennomført vil de være over 60år.

Så de nyrike uten båterfaring rundt 50år må nok på skolebenken

 

Lars H.

(som får senil-amnesti, men som dog har hatt båtførerbevis i 20 år)

Link to post
Share on other sites

Ufint!

Det må da være mulig å diskutere dette saklig.

 

Om du regner ut snittalderen i utvalget, og det viser seg at den er under 50, skal du få lov til å si at jeg tar feil.

 

Inntil da forbeholder jeg meg retten til å synes at du har det mest usaklige innlegget i debatten så langt.

 

:cheers:

Link to post
Share on other sites

Hva med ressursbruken? Røft anslag kostnad ca 1.500,- pr obl.bevis x ca 400.000= 600000000,- Ja bare tell nuller......

 

Beklager bommet en del på beløpene her, er nok en del høyere, jfr side 113 i innstillingen tallene med konsekvens for båtførerne er:

 

2008: 445 000 000 :eek:

2009: 277 750 000 :eek:

2010: 222 500 000 :eek:

 

Har ikke summert totalen ...kalkulatoren min takler ikke så mange siffer.....

 

Konklusjonen på området samfunnsøkonomisk lønnsomhet er veldig tynn. Hvis en forutsetter 0- tapte liv som følge av fritidsbåtbruk vil det bli lønnsomt..... Poenget for meg er at pengene må kunne bli brukt på en mer fornuftig måte?

 

Tydelig at mandatet for arbeidsgruppen er innføring av obligatorisk båtførerbevis. :smash: Koste hva det koste vil.....

 

I konklusjonen peker også utvalget på politiets manglende prioritering av sjøtjeneste. Det er et musterium for meg hvordan politiet vil bli gitt et nødvendig løft i konkurranse med andre oppgaver politiet har.

 

Jo mer jeg leser jo mer skeptisk blir jeg..........

Link to post
Share on other sites

Skulle tro at det kan bli mange flere som vil melde seg på her , en må regne med at det ikke bare er en person pr båt som vil trenge sertifikat, mange ektefeller og samboere vil også ha behov for dette , Tror ikke det er tatt høyde for dette i disse tallene, så her må vi kansje plusse 100000 til. :crazy:

Link to post
Share on other sites

I sjøfartsdirektøren har vi en ordentlig "sjøens mann". I dagens Aftensposten er han sitert til å ha sagt; "I dag er det slik at en person over 16 år kan gå og kjøpe seg en hurtig båt , sette seg bak roret og kjøre på sjøen."

 

Jeg synes jeg ser ham sitte bak roret, hvor er det hen? :confused: Jeg har fire båter av forskjellig type og størrelse og på INGEN av dem kan man sitte bak roret og fortsatt befinne seg i båten!

 

Blir så fint atte!

 

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Forsikringsprisen settes nok ikke ned med mindre det blir en drastisk nedgang i antall ulykker.

Nå er jo ulykkene særdeles lave i utgangspunktet. Med 400.000 båter på fjorden over 15 fot og ørten turer hver dag hele sommeren, er det forbausende at det ikke skjer mer ulykker. Kanskje folk flest kan kjøre båt?

 

Og forsikringspremiene? Veldig, veldig lave, tatt båtverdien i betraktning. Og forsikringsselskapene? Ja de tjener penger så det holder.

 

Antall ulykker? Ikke mange. Ikke få. veldig få er mer riktig. Alvorlige ulykker? En håndfull hører man om hver sommer. En håndfull er ikke mye når 400.000 båter er på fjorden mye av sommeren.

 

Drukninger? 23 i fjor relatert til fritidsbåt i følge statistikken fra Norsk Folkehjelp. Halvparten uten redningsvest. Pussig nok drukner folk selv om man har innført obligatorisk bruk av vest.

 

Opplæring er av det gode, men det ser faktisk ikke ut som om manglende opplærin er det som er problemet, men at enkelte driter i de reglene man har om fart, fyll og flytevest.

 

Noen sa 1500 kroner for sertifikat. Det var billig. La oss heller si 2000. Da nærmer vi oss en milliard kroner. Tenk hva fritidsflåten kunne få for en milliard. Det er veldig, veldig mange penger. Er disse pengene mer til nytte andre steder? Om Kystverket fill 500 ekstra millioner til tiltak øremerket fritidsflåtens interesser? Mange gode ting kan gjøres for 500 millioner. Hva med resten av millionene? Kan noen komme på andre gode tiltak i fritidsflåtens ånd?

 

Tenk å la milliadren forsvinne i sluket bare på grunn av at et fåtall båtførere ikke kan oppføre seg, drekker seg fulle og kjører som svin. Ikke bruker redningsves og drukner. Det er synd på slike. Pålegg alle oss andre å betale en milliard på egen opplæring og se om dustene blir mindre duster av den grunn.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

quote.gif
I sjøfartsdirektøren har vi en ordentlig "sjøens mann". I dagens Aftensposten er han sitert til å ha sagt; "I dag er det slik at en person over 16 år kan gå og kjøpe seg en hurtig båt , sette seg bak roret og kjøre på sjøen."

Jeg synes jeg ser ham sitte bak roret, hvor er det hen? :confused: Jeg har fire båter av forskjellig type og størrelse og på INGEN av dem kan man sitte bak roret og fortsatt befinne seg i båten!

Blir så fint atte!

:sailing:


Ett noe kamuflert utspill om å tenke nytt - dersom båten bare kjøres bakover når den skal gå forover blir en på en måte bak roret og farten blir heller ikke så stor. Hmm, han er ikke tapt bak en vogn (eller et ror) han sjøfartsdirektøren. :smiley::flag_sw:
Link to post
Share on other sites

Pussig nok drukner folk selv om man har innført obligatorisk bruk av vest.

 

Har man det? Såvidt jeg vet har man bare påbud om at man skal ha med seg vest i båten, noe som for små åpne hurtiggående båter og kajakker er omtrent like fornuftig som å påby MC-førere å ha hjelm med seg, men ikke på seg.

Link to post
Share on other sites

Kan være enig i fornuftsbetraktningene. Det er ikke påbudt å bruke vesten, bare å ha den med.

 

Når det er sagt. Her er drukningsstatistikken fra Norsk Folkehjelp relatert til fritidsbåt de siste 3 årene:

 

 

________________________ 2004 _____ 2005 _____ 2006 _____

Overbord fra fritidsbåt: ______ 19 ________ 16 ________ 07

Kantring av fritidsbåt : _______ 11 ________ 12 ________ 10

Ved havari fritidsbåt : ________ 5 _________ 3 _________ 3

____________________________________________________

Sum ____________________ 35 ________ 31 ________ 20

 

 

 

Med andre ord går det riktig vei selv med mange flere på sjøen og kun frivillig opplæring.

Kombiner dette med rimelig forsikring og relativt sett et beskjedent antall skader.

Og skadene? Ta vekk tyverier, synking ved kai og hærverk, så blir det ikke mye igjen.

Ta vekk de skadene som ikke skyldes fart, alkohol og uvett. Da blir det enda mindre igjen.

Ta vekk de skadene som skyldes folk som allerede har båtførerprøven.....

Personskader? Ser ut som joller er farligst og disse skal jo ikke engang omfattes av regelverket for obligatorisk opplæring.

 

 

Så hva vil båtlappen gjøre for båtfolket? Ingen verdens ting? Tja, litt utslag bør vi vel få for milliarden dette koster. Hvis ikke kan jo milliarden brukes mye bedre på andre fritidsbåtrelaterte tiltak.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I følge statistikken drukner de fleste når de faller ut av jolla eller jolla kantrer. Under halvparten har flytevest.

Slik jeg ser det vil obligatorisk bruk at vest i båter under 15 fot antagelig redusere antallet drukninger til det halve.

 

Middelaldrende menn uten vest, ofte påvirket av alkohol og i en jolle står for en betydelig del av de som drukner, men et obligatorisk båtførerbevis berører jo uansett ikke dem.

 

Ok. Hvis drukningsulykkene med obligatorisk bruk av vest i joller dermed nærmer seg null, hva da med personskader som følge av ulykker? Hvordan kan de reduseres? Bra med opplæring, men det er jo slett ikke sikkert at personskadene reduseres som følge av opplæring? En ting er å vite hva som er teit, en annen ting er å la være å ta sjanser og la være å gjøre teite ting.

 

Min mening er at obligatorisk båtførerbevis er et tiltak med marginal effekt på drukninger og ulykker. Milliarden kan brukes mye mer effektivt på andre fritidsbåtrelaterte tiltak. Problemeter er at å si noe slikt er politisk ukorrekt og medfører fordømmelse.

Link to post
Share on other sites

Er det noen her på BP som ser en vekstnæring i sertifisering av båtførere.

 

Ja, og hvis det virkelig skal være slik kan jobben gå til de foskjellige båtforeningene. La dem få inntektene. Det burde ikke være noe problem å få et utvalg til å hoste opp 135 sider om det.

 

Ser ellers i utredningen som jeg skummet gjennom at myndighetene er redd for administrative utgifter i forbinnelse med innhenting av opplysninger i forbinnelse med unntak, opptil 10 millioner for bare å gi unntak for alder. Andre unntak er ikke værdt å koste på seg, for dyrt? :puke: Det skal jo f. f. genereres papirarbeid på inntektsiden på over en halv milliard etter jeg har forstått! Staten er en banditt!

Link to post
Share on other sites

Når det er sagt. Her er drukningsstatistikken fra Norsk Folkehjelp relatert til fritidsbåt de siste 3 årene:

 

Vel det går vel litt opp og ned, som heisføreren sa;

 

Antall omkomne fra fritidsbåt i perioden 1992 - 2006

 

År Totalt Menn Kvinner Barn

1992 54 48 6 0

1993 39 34 2 3

1994 49 45 1 3

1995 33 31 1 1

1996 35 32 3 0

1997 35 32 1 2

1998 50 45 4 1

1999 29 25 0 4

2000 36 35 1 0

2001 20 20 0 0

2002 31 30 1 0

2003 29 25 3 1

2004 51 47 1 3

2005 34 32 2 0

2006 34 30 4 0

 

Kilde http://www.sjovett.no/

 

Synes også det er verdt å merke seg at i, kanskje (?), det fylket med flest båter, flest store båter og flest idioter med mye penger og lite vett, så var det ingen dødsulykker i fjor, mens i noen av de fylkene hvor folk er født på havet, ja så druknet det også flest! Og hvis dere lurer på hvilke fylker det er snakk om så les litt mere på f.eks. http://www.sjovett.no/

 

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Vil bare minne om at det står kort om dette i båtmagasinet nå også, hvor forøvrig overgangsperioder og unntak er godt forklart. Mener selv unntak bør unngås. Ser ingen grunn til at alder skal ha betydning, snarere tvert om. (trekker parallell til eldre bilister)

Selv mener jeg båtførerbeviset burde innføres under samme reglement som med førerkort. Dette må fremvises ved kjøp, forsikring og ferdsel. Dersom man låner båten ut til en uten "lappen" bør eier kunne settes straffeansvarlig.

Rydd opp på sjøen, og la oss som forholder oss til regler få kose oss der. :smash:

Link to post
Share on other sites

Uansett hvordan man snur og vender på dette, ender vi opp med en ekstra utgift. Som er innført i ly av å skulle gjøre sjøen tryggere, men det eneste den trygger, er offentlige inntekter og offentlige arbeidsplasser.

 

Som vanlig.

 

Kan ikke helt se hvor det offentlige skuffer inn penger på dette!? Private kursholdere skaffer seg noen hundre millioner og Norsk Test har sikret sin fremtid, men det offentlige?

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...