Jump to content

Båtførerbevis? En nødvendighet?


Indiana II

Recommended Posts

Det er skuffende å lese hvor lett mange her på BP tar på sikkerhet og ansvarlighet på sjøen.

 

Jeg føler meg "trygg" på at jeg er en av de du har i tankene (?), men faktisk så tar du grundig feil! Jeg har faktisk også til gode å se/høre/lese/forstå at noen på dette forumet i det hele tatt tar lett på sikkerhet og ansvar, ja faktisk tvert derimot. Tror du skal lete lenge for å finne en gruppe mennesker som er så geniunt opptatt av båt, sjø og sjøliv inkludert sikkerhet, som du finner her på forumet. Hadde alle vært sånn så hadde det absolutt ikke vært noen diskusjon om sertifikat, ja det hadde ikke vært behov for noen slik ordning i det hele tatt!

 

At man kan være uenige i virkemidlene betyr IKKE at man er uenig i målet.

 

Samtidig er det litt interessant å legge merke til at en del forkjempere for obligatorisk sertifikat, ja sogar innehavere av både det ene og det andre diplom/papir, synes det er greit at egne barn under 16år kjører med redskap de ikke har lov til! :confused: Og for fort på veien er også greit så lenge man holder "lappenmaks"? Litt hult eller dobbeltmoral? Men hva gjør det når man kan navigere etter stjernene?

 

At det også gjentatte ganger er dokumentert her (med henvisninger til kilder og statistikk) at det ikke er noen negativ utvikling, tvert derimot, hva angår ulykker og dødsfall i forbindelse med bruk av fritidsbåter. Statistikken over drukningsulykker viser en positiv utvikling til tross for økt bruk av båter og sjøliv. Forsikringsselskapene setter ikke opp premien, men det de opplyser er at utgiftene forbundet med den enkelte skade går opp, ikke antall skader (relativt sett)!

 

Men lurer på hvorfor jeg gidder å skrive dette siden det åpenbart faller for døve ører? Vel, når sant skal skrives, så er det nok fordi jeg er på jobb i helgen, og når dere andre går på jobb i morgen tidlig har jeg fri en uke! :flag:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg har lest mer i rapporten fra Sjøfartsdirektoratet,

 

 

http://www.sjofartsdir.no/upload/Vis%20Sj%...%B8rerbevis.pdf.

 

På sidene 112-114 drøfter arbeidsgruppen konskevneser for eksterne aktører ved en evt. innføring av obligatorisk Båtførerbevis.

 

Dersom ordningen blir vedtatt vil nok dette bli en vekstnæring hvor det tyder på at myndighetene ikke selv ønsker å påta seg et ansvar for selve opplæringen.

 

Etterspørselen etter gode opplæringsmiljøer kan kanskje bli så stort at det kan bli vanskelig å dekke dette med kvalifisert personell.

 

Dette blir kanskje et tema fremover her på BP, og det skal bli spennende å se hvordan diskusjonene på BP vil bidra til å heve sikkerhetsforståelsene blant eldre og nye småbåtførere.

 

Erfaringene mine med å ta D5L sertifikatet via Poseidons opplæringssystem på Båtplassen tyder på at nettbasert undervisning kombinert med praktiske samlinger er en effektiv opplæringsform, særlig for oss som ellers har en travel hverdag.'

 

Det forhold at samtlige som har gått opp til de 5 temaene under D5L har bestått prøvene, tyder også på at denne opplæringsformen har vært effektiv.

Link to post
Share on other sites

Men jeg synes det er for drøyt å sende hele båtNorge på skolebenken fordi noen skal ha noe å miste når de ikke følger reglene.

Da får dette utvalget heller sette seg seg ned å finne ut hva man kan gjøre med de.

Tja, hva er det utvalget har ment om dette da?

 

Utvalgets konklusjon er: Inndragning av båtførerbevis innføres ikke i denne omgang, men bør utredes med tanke på å innføres på sikt.

 

Jeg har derimot en mistanke om at forsikringsselskapene vil avkorte et erstatningsbeløp ganske konskvent dersom båtfører ikke har papirene i orden.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har faktisk også til gode å se/høre/lese/forstå at noen på dette forumet i det hele tatt tar lett på sikkerhet og ansvar, ja faktisk tvert derimot.

 

 

Jeg oppfatter dessverre mange innlegg som festtaler. Når man blir pålagt å gjøre en egeninnsats og det koster noen kroner, leter man fram nye argumenter.

Link to post
Share on other sites

Når man blir pålagt å gjøre en egeninnsats og det koster noen kroner, leter man fram nye argumenter.

 

Tror du ærlig talt, sånn helt med hånden på hjertet, at de som argumenter mot innføring av obligatorisk båtførerbevis her inne på BP gjør dette pga frykt for eget økonomisk utlegg på 1.500 - 2.000 kr og den smule egeninnsats som skal til for å ta båtførerprøven?

 

Har du ikke sett at agrumentasjon er helt annerledes fundert?

 

Har du ikke oppfattet at mange (de fleste?) allerede har båtførerbevis eller langt høyere kompetanse? Enten den er formelt fundamentert eller ikke.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Jeg oppfatter dessverre mange innlegg som festtaler. Når man blir pålagt å gjøre en egeninnsats og det koster noen kroner, leter man fram nye argumenter.

Festtaler? I så fall tyder det på at du er en sløv person som ikke klarer å oppfatte hva folk skriver, men jeg skal la tvilen komme deg til gode hvis du kan komme med noen festtaleeksempler.

 

Egeninnsats som koster noen kroner? Her finnes det ingen unnskyldning; du har ikke fått med deg at flertallet av de her på forumet som er mot obligatorisk opplæring faktisk allerede har båtførerprøven.

 

Så påstår du at de som er mot prøven også er mot opplæring. Er det er form for diskusjonsteknikk der du tillegger folk meninger de ikke har for så å heftig argumentere mot? Eller har du heller ikke her fått med deg at absolutt alle synes opplæring er av det gode? Det er nemlig en vesentlig forskjell på å være mot målet og å være mot enkelte av virkemidlene for å nå målet.

 

Jeg foreslår at du heretter tar deg tid til å lese innleggene grundigere slik at svarene dine samsvarer bedre med det du svarer på.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vel, jeg har lest mye om folk som har bekymret seg over utviklingen til sjøs og hvor farlig det kan være. Forslag om tiltak har kommet som perler på en snor og gang på gang har man etterlyst tiltak fra myndigheter. Politikere og myndighetene har hørt oppfordringen og går nå ut med tiltak. Overraskende at båteiere med båtførerbevis i lomma er imot dette. ( håper jeg får lov til å mene det)

 

Leste forresten at Skipper Worse anså sjøen som siste skanse hvor myndighetene ikke blandet seg og det var med positivt fortegn . Slike utsagn er håpløse og uansvarlige, sett med mine øyne.

 

http://www.havnelosen.no/index.php?option=...0accf027ae148d1

 

Etter denne ulykken var det mange som mente mye og alle etterlyste bedre opplæring og flere kontroller. Nå er alt glemt

 

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=127863

Link to post
Share on other sites

Ingvar Johnsen mener også mye om båtlivet , men det var ifjor og mye kan gå i glemmeboka.

 

http://www1.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=122083

 

 

Noen bilder

 

http://www1.vg.no/bildespesial/show/spesial.php?id=3356

 

Hva sier dui til denne da Lotus? ( dustepåstand?)

 

Eksperter: Innfør båtførerbevis

 

Ekspertene er ikke i tvil: Norge må innføre obligatorisk båtførerbevis.

 

- Vi i politiet ser svært gjerne at dette blir innført. Det ville helt klart forebygget ulykker, sier Stangeland.

 

Og som skipperen på Odd Fellow sier det:

 

- Tenk på hva du må gjennom av opplæring bare for å kjøre en moped. På sjøen kan du kjøre en 15 meter lang båt i 100 kilometer i timen uten kunnskap verken om det som er under eller over kjølen. Det er skremmende.

Redigert av havgaaaaapet (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Noen bilder

 

http://www1.vg.no/bildespesial/show/spesial.php?id=3356

 

Hva sier dui til denne da Lotus? ( dustepåstand?)

 

Så gjennom bildeserien, vet du hvor mange av de forulykkede som:

1. Hadde båtførerbevis?

2. Promillekjørte?

3. Fikk motorproblemer eller andre tekniske problemer?

4. Ville obligatorisk båtførerbevis hindret noen av disse uhellene?

 

Jeg vet ikke, og det gjør nok ikke du heller.

 

Vil anbefale å ta en titt på sidene i rapporten Roaldbj henviste til (s112-114). Er dette riktig måte å bruke ca NOK 1.ooo.ooo.ooo på, mitt poeng er at det er det ikke. Dersom midlene blir anvendt mer målrettet vil ressursbruken bli utrolig mye mindre.

 

Og Skipper Worse hadde et kjempepoeng, men dessverrre er det så altfor mange som er så naive å tro at bare det offentlige regulereer tilstrekkelig vil vi ha løst problemene til sjøs.

Redigert av Oteren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Erfaringene mine med å ta D5L sertifikatet via Poseidons opplæringssystem på Båtplassen tyder på at nettbasert undervisning kombinert med praktiske samlinger er en effektiv opplæringsform, særlig for oss som ellers har en travel hverdag.'

 

Det forhold at samtlige som har gått opp til de 5 temaene under D5L har bestått prøvene, tyder også på at denne opplæringsformen har vært effektiv.

 

Jeg bekrefter med glede (og stolthet) at alle fra baatplassen som gikk opp til D5L-eksamen bestod i alle seks fag. Om det skyldes effektiv opplæringsform overlater jeg til andre å mene noe om. Men det som jeg med sikkerhet kan fastslå er at alle fra baatplassen stilte med en motivasjon og innsatsvilje som var nær ved å ta pusten fra meg noen ganger - og jeg har ingen grunn til å tro at det blir mindre innsats når vi starter igjen til høsten med D5L og D5LA.

 

Hva andre mener om nettkurset her på baatplassen kan man lese en hel del om i Baatskolen POSEIDONs gjestebok.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

tatt fra utredningen side 33 hvor det trekkes følgende slutning:

 

Tallene viser at faktoren ut fra forventet resultat for dødsulykker, er mer enn

dobbelt så høy når båtføreren ikke har formell opplæring, som når båtføreren har

formell opplæring.

 

dette er for tynt, og faller litt i fisk med lotus sitt poeng i innlegg 41

 

Bare se side 48 i utredningen "årsaksforhold".

 

..og en annen ting jeg går ut fra at slutningen baserer seg på tall fra en amerikansk undersøkelse hvor båtførere frivillig har tatt opplæring. Uten at det er gjort noen analyse om hvilke type mennesker det dreier seg om. F. eks hvor lenge dem har ført båt.

 

Tar man bare for seg tilfeller hvor man har ført båt noen noen år, vil det bli samme slutning? neppe.

Link to post
Share on other sites

Synes ikke det er urimelig å tenke seg at den slutningen er korrekt, men sier ikke nødevendigvis noe om opplæringen (verdien av denne), kanskje heller noe om folks holdninger? Med det mener jeg at folk som er positiv til opplæring i gjennomsnitt har mindre behov for denne enn de som er negative til denne.

 

Ikke noe spesielt revolusjonerende det?

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Kjære Havgapet.

Nå gjør du det igjen. Trekker inn noe helt annet i stedet for å svare på spørsmålene.

 

Siden du ikke kan vise til noe som helst konkret i denne strengen som støtter din festtaleteori, bekrefter det bare min antagelse om at du faktisk ikke klarer å oppfatte hva folk skriver.

 

 

Jeg oppfatter dessverre mange innlegg som festtaler. Når man blir pålagt å gjøre en egeninnsats og det koster noen kroner, leter man fram nye argumenter.

 

Jeg venter fortsatt på en kommentar til din til de grader dustete påstand. Du har ikke mye respekt for dine meddebattanter når du kommer med slike useriøse påstander, har du vel? Spesielt ikke når du nok vet at dine påstander slettest ikke stemmer.

 

Du hhavgapet. Jeg skal fortelle deg en sak du ikke ser ut til å skjønne.

Det er ikke slik at alle som er mot obligatorisk båtførerprøve er mot frivillig opplæring. Det er faktisk slik at absolutt alle mener at opplæring er av det gode. Hvorfor sier du slikt?

 

Alle her er for sikkerhet på sjøen.

Aller her er for opplæring og mener opplæring er nyttig.

 

Den eneste forskjellen vi faktisk diskuterer er det faktum at noen vil ha tvang og noen vil ha frivillighet.

Noen vil bruke en milliard på tvang, andre vil heller ha tiltak man mener har en bedre effekt.

 

Er dette virkelig så vanskelig å forstå?

Og når du svarer, så pass på du svarer på det jeg spør om for det er viktig å lese innleggene grundig slik at svarene dine samsvarer med det du svarer på.

 

Lotus

 

PS: Nå har du sikkert alt glemt det, men vi mener alle at opplæring er en god ting.

Opplæring er en god ting, hører du.... :smiley:

Link to post
Share on other sites

kanskje heller noe om folks holdninger? Med det mener jeg at folk som er positiv til opplæring i gjennomsnitt har mindre behov for denne enn de som er negative til denne. :sailing:

 

Dette er vel interessant, for det du sier er altså at de som tar båtførerbevis, de har en holdning til sjølivet som i utgangspunktet gjør dem til bedre båtførere?

Hvis det er riktig, hva skal vi da se om holdningen til dem her på BP som argumenterer mot å ta et slikt sertifikat?

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

Hvis det er riktig, hva skal vi da se om holdningen til dem her på BP som argumenterer mot å ta et slikt sertifikat?

 

Det var vel mere et spørsmål om hvem, heller enn om, den kommentaren kom? :wink:

 

Jeg har i diverse tråder utalt meg negativt om OBLIGATORISK båtføreprøve, oppfatter du meg som en uansvarlig person med dårlige holdninger til trygg ferdsel og sikkerhet på sjøen?

 

Det er jo flere enn meg som er negativ til OBLIGATORISK bårførerprøve her på forumet, opplever du mange av disse som uansvarlige personer med dårlige holdninger til trygg ferdsel og sikkerhet på sjøen?

 

Ikke vær feig nå, svar konkret og direkte!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

En liten kjapp analyse av tingenes tilstand på sjøen for fritidsbåter:

 

Drukningsdøden:

Faktum nr. 1:

3 av 4 som drukner gjør det når de falle ut av båten eller båten kantrer.

 

Faktum nr. 2:

3 av 4 drukningsulykker skjer fra små joller.

 

Faktum nr. 3:

3 av 4 som drukner har ikke flytevest.

 

Faktum nr. 4:

Nesten annenhver person som drukner er påvirket av alkohol.

 

 

 

Alvorlige skader:

Høy fart skaper oftere alvorlige skader.

Høy fart i mørket skaper enda oftere alvorlige skader.

Høy fart i mørket samtidig som føreren er påvirket av alkohol skaper enda flere skader.

 

 

Forsikringsutbetalinger:

For 2006 betalte selskapene ut 325 millioner kroner i rene skadeerstatninger. Du trodde kanskje tallet var mye, mye høyere med 400.000 fritidsbåter over 15 fot i kombinasjon med bare frivillig opplæring av båtførerne? Nei. Sjøen er en trygg plass trass i at det skjer ulykker.

 

Brannskader stod for ca 15% av summen.

Tyverier stod for nesten 25% av summen.

Havari stod for 50% av summen. Synking i havn er en stor bidragsyter.

Andre skader- ikke spesifisert - dekker inn resten.

 

Hvilke av disse typer skader kan man anta at reduseres hvis man innfører obligatorisk båtføreropplæring? Neppe tyverier. Neppe særlig utslag på branner heller. Av havarier skyldes en stor del synking i havn. Blir vel ikke særlig viktig med navigeringskunnskaper og forskjell på styrbord og babord når båten ligger fortøyd?

 

 

Så med disse tallene i bakhodet over hvordan drukninger skjer og hvordan skader oppstår, er det nå opp til deg å bestemme adekvate tiltak for å bedre denne statistikken.

 

Du har en milliard til rådighet. Målsettingen og kravet fra din oppdragsgiver er størst mulig reduksjon i skader og færrest mulige drukninger.

 

Du har tillatelse til å bruke de hjelpemidler du anser passende; politikontroller, opplæring, påbud av ymse slag osv. Hvor vil du begynne?

 

Lett sier du. Jeg setter inn pengene der de har størst effekt.

Fint. Håper du ikke setter opp fotobokser på hver holme, men har noe annet i tankene.

 

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjære søte Lotus.

 

Frivillighet kan være ok enkelte ganger, men ikke i en så viktig sak som trafikksikkerhet på sjøen. De som tar lett på egen og andres sikkerhet, vil ikke møte til et frivillig kurs. Det er denne gruppen som må kurses og ikke alle her på BP. Mange båtførere vil fortsatt føre båten sin uten båtførerbevis . Når man ikke har et båtførerbevis kan man heller ikke miste det ved brudd på sjøveisreglene. Man kan faktisk føre båten i alkoholrus uten å bli fratatt retten til å føre båten neste dag.

 

Frivillighetstanken kan man jo forsøke å overføre i andre sammenhenger og man forstår hvor håpløs den er.. Frivillig førerkort for moped, motorsykkel, bil ( de som føler at de behersker kjøretøyene avgjør selv)

 

Frivillighet til å vise bilen til EU-kontroll ?

 

Kanskje Lotus mangler litt mennskekunnskap og har vel stor tillit til allmenheten.

 

Litt på siden Lotus.

 

Jeg kjører ofte i leden inn til Strømstad. Her er det nedsatt fart. Mange norske båter passerer i 20-25 knop til tross for god skilteting. Polisen har hyppige kontroller og mange blit tatt og bøtelagt .Hva tror du kan være årsaken , Lotus?

 

1. Norske båtførere er uansvarlige

2. Båtførere kjenner ikke skiltene og vet ikke hva 7 knop innebærer?

Link to post
Share on other sites

Forslag til myndighetene; legg et sjema på internett til utskrift hva som trengs av relevant kunnskap for å føre fritidsbåt, og la det bli en egenærklæring man fyller ut og kvitterer på med ære og samvittighet (som selvangivelsen). Dette kan ligge i båten for kontroll. Enkelt og greit. En milliard spart.

 

Er man ikke i stand til å fylle ut en slik ærklæring får man heller ta båtførerprøven.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...