Jump to content

Båtførerbevis? En nødvendighet?


Indiana II

Recommended Posts

Kan ikke helt se hvor det offentlige skuffer inn penger på dette!?

 

Hørt om moms? :wink:

 

Tror mange her at det vil bli hyppigere kontroller i Nordland enn for eksempel i Oslo, Asker og Bærum? Noen som har sett på statistikken og lagt merke til hvor dødsulykkene skjer?

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hørt om moms? :wink:

 

Har visst hørt om noe sånt, men dersom du ikke forutsetter at alle båtførerne alternativt sylter kurspengene ned i banken eller forbruker dem utenlands i stedet, så går de vel antagelig til annet momsbelagt forbruk innenlands, så det går vel ut på et.

 

Bare så ikke det skal bli noen missforståelse her, så er jeg fremdeles undrende til hva for et problem sertifikatplikten skal løse :rolleyes:

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Hørt om moms? :wink:

Jeg som i min naivitet trodde at skolebøker og utdanning var fritatt for moms i kongeriket Norge, men det stemmer vel ikke da..

Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Bare så ikke det skal bli noen missforståelse her, så er jeg fremdeles undrende til hva for et problem sertifikatplikten skal løse :rolleyes:

Den skal sørge for at flere kan sjøveisreglene. For min del kunne kravet gjerne vært begrenset til å gjelde Oslofjorden, for her i Oslo trengs det virkelig et skippertak.

Link to post
Share on other sites

Jeg som i min naivitet trodde at skolebøker og utdanning var fritatt for moms i kongeriket Norge, men det stemmer vel ikke da..

 

Det har du naturligvis helt rett i, sydvesten. Altså ingenting til staten denne gang. :nonod:

 

 

Den skal sørge for at flere kan sjøveisreglene. For min del kunne kravet gjerne vært begrenset til å gjelde Oslofjorden, for her i Oslo trengs det virkelig et skippertak.

 

Og det løser....?? At du slipper å seile litt sikk sakk? Mye penger for lite, spør du meg. :crazy:

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Les dette.

 

Tror dere fortsatt at dette ikke vil være inntektsbringende for det offentlige? At det ikke alt i den komiteen som har fremmet forslaget vi nå diskuterer, er gjennomgått hvordan dette må gjøres for å komme under momsreglene, slik at staten også får sitt?

 

:crazy:

 

Toppen av naivitet er å tro at politikerne handler til beste for folket, og at vi ikke har korrupsjon i Norge.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Ellers kan vi jo selvsagt sammenligne oss med sertifikat på landeveien?

 

ADR Grunnkurs

Delprøvesamling / tentamen

300 kr inkl. mva

 

ADR Tank

Delprøvesamling / tentamen

300 kr inkl. mva

 

ADR Eksplosiver

Delprøvesamling / tentamen

300kr inkl. mva

 

ADR Radioaktiv

 

ADR Sikkerhetsrådgiver

Delprøvesamling / tentamen

 

Delprøvesamling / tentamen

300 kr inkl. mva

 

500 kr inkl. mva

 

Førerkort D1

Delprøvesamling / tentamen

400 kr inkl. mva

 

Førerkort kl C/D (Lastebil/Buss)

Delprøvesamling / tentamen

550 kr inkl. mva

 

Førerkort kl E (Vogntog)

Delprøvesamling / tentamen

400 kr inkl. mva

 

Førerkort kl B (Personbil)

Delprøvesamling / tentamen

300 kr inkl. mva

 

Truck

Delprøvesamling / tentamen

300 kr inkl. mva

 

Trafikalt Grunnkurs

Delprøvesamling / tentamen

250 kr inkl. mva

 

Hipp hurra for momsfri utdanning, og en stat som ikke finnes grådig i det hele tatt. :flag:

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Jeg er trafikklærer og underviser i Mopedførerbevis delvis i grunnskolen og delvis på min egen trafikkskole. Hva er eventuelt momspliktig av denne undervisning?

Hvordan vil det være dersom all mopedundervisning ble gjennomført i Grunnskolen og jeg var lærer der?

 

Kjøreopplæring blir momspliktig ved omsetning. I grunnskolen skjer det ingen betaling fra elevene, altså ingen omsetning, og da blir det ikke moms på opplæringen. I en alminnelig trafikkskole hvor elevene betaler for opplæringen, blir det moms på opplæringen.

 

Hentet fra moms.dep.no

 

Dette kan vi sikkert diskutere til lenge etter at vedtaket er gjort, og fasit foreligger. Den siste kverulant er imidlertid ennå ikke født, så jeg føler meg langt fra trygg på at det blir stille da heller.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Antall omkomne fra fritidsbåt i perioden 1992 - 2006

 

År Totalt Menn Kvinner Barn

1992 54 48 6 0

1993 39 34 2 3

1994 49 45 1 3

1995 33 31 1 1

1996 35 32 3 0

1997 35 32 1 2

1998 50 45 4 1

1999 29 25 0 4

2000 36 35 1 0

2001 20 20 0 0

2002 31 30 1 0

2003 29 25 3 1

2004 51 47 1 3

2005 34 32 2 0

2006 34 30 4 0

 

Kilde http://www.sjovett.no/

Pussig hvordan drukninger relatert til fritidsbåt er så forskjellig hos Sjøvett og Norsk Folkehjelp:

Norsk Folkehjelps statistikk

Link to post
Share on other sites

Sakset dette fra linken moms.dep.no

 

kjøreopplæring

Stortinget har sluttet seg til Samarbeidsregjeringens forslag om å unnta kjøreopplæring fra den generelle merverdiavgiftsplikten fra 1. januar 2002. Forslaget innebærer at alle undervisningstjenester vil være unntatt fra avgiftsplikt. Dette tilsvarer reglene som gjaldt før 1. juli 2001, og betyr at virksomheter som driver med kjøreopplæring ikke lenger vil være pliktig å beregne utgående merverdiavgift av sin omsetning. Tilsvarende vil det fra samme dato ikke lenger være adgang til å fradragsføre inngående merverdiavgift på anskaffelser til bruk i kjøreopplæring.

 

Ikke vet jeg hva dette innebærer

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det er vel så enkelt at dersom deltagerne ved båtføreropplæring betaler for indervisningen, så er den momspliktig.

 

Dersom deltagerne, f.eks. medlemmer av en båtforening går sammen og ikke betaler for den samme undervisningen, så er den ikke momspliktig.

Link to post
Share on other sites

Uten at vi behøver å gjøre dette til en momsdiskusjon så tror jeg fremdeles at undervisning er fritatt for dette.

Men, som jeg skrev litt lenger opp her så blir vel dette litt uvesentlig for statens eventuelle inntekter, da disse kurspengene som båtførere nå eventuelt må ut med sikkert stort sett allikevel hadde blitt forbrukt innenfor landets grenser på annen momspliktig omsetning i stedet. Statens inntekter vil derfor være tilnærmet uendret, så dette er vel dermed neppe noe argument for den samme stat til å innføre obligatorisk båtførerbevis.

 

Nå ser det jo dessuten ut som om flere politikere - fra alle politiske leire - er heller lite imponert over arbeidet til gruppen som ble nedsatt, så en kan jo håpe på at det hele koker bort nok en gang. :cheers:

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

I følge statistikken drukner de fleste når de faller ut av jolla eller jolla kantrer. Under halvparten har flytevest.

Slik jeg ser det vil obligatorisk bruk at vest i båter under 15 fot antagelig redusere antallet drukninger til det halve.

 

Middelaldrende menn uten vest, ofte påvirket av alkohol og i en jolle står for en betydelig del av de som drukner, men et obligatorisk båtførerbevis berører jo uansett ikke dem.

 

Ok. Hvis drukningsulykkene med obligatorisk bruk av vest i joller dermed nærmer seg null, hva da med personskader som følge av ulykker? Hvordan kan de reduseres? Bra med opplæring, men det er jo slett ikke sikkert at personskadene reduseres som følge av opplæring? En ting er å vite hva som er teit, en annen ting er å la være å ta sjanser og la være å gjøre teite ting.

 

Min mening er at obligatorisk båtførerbevis er et tiltak med marginal effekt på drukninger og ulykker. Milliarden kan brukes mye mer effektivt på andre fritidsbåtrelaterte tiltak. Problemeter er at å si noe slikt er politisk ukorrekt og medfører fordømmelse.

 

Godt oppsummert.

 

Om disse meningene kunne meddeles feks av Syvert som sitter i utvalget og som frekventerer forumet her til tider, og tas med til revidert forslag, ville kanskje noe av den opprinnelige tankerekka kunne stables på bena igjen. Men noe annet enn å påtvinge oss et sertifikat vil jo frata øvre samfunnslag sin planlagte profitt, og noen total reversering i denne saken tror jeg ikke vi må håpe for mye på, gitt.

 

Dette er akkurat som å lære 18-åringer at de ikke skal tøye grenser på landeveien. "Kjør etter fartsgrensene, og aldri i beruset tilstand." Men NOEN vil uansett gjøre det. Slik har det alltid vært, og slik vil det alltid være.

 

Uansett sertifikat eller ei.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Ja, det medfører at det kanskje kan bli trivelig å ferdes i indre oslofjord. Har ingenting med penger å gjøre.

 

Ja, altså... jeg mente at dersom det vil koste norske båteiere ca. 1 milliard som er estimert her tidligere, så er det en høy kostnad for litt mer trivsel i indre Oslofjord.

Da får du heller komme ned til oss på Sydostkysten, for jeg kan ikke se at problemet er noe særlig overhengede (heter det det?) her nede.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Jeg som i min naivitet trodde at skolebøker og utdanning var fritatt for moms i kongeriket Norge, men det stemmer vel ikke da..

 

http://www.moms.dep.no/ordliste.asp?word=u...sningstjenester

 

Enda så naiv du er :wink: så ser det ut som du har rett i at kursene ikke vil bli belagt med moms, men inntekter til staten vil det bli og personlig "blåser" jeg i hva man kaller det! For jeg regner med at du, som meg, går ut i fra at de som skal undervise har tenkt til å motta lønn? Og det utløser vel som oftest skatt? Og i allefall arbeidsgiveravgift? Og hvordan skal så dette dekkes inn av den enkelte skole hvis ikke gjennom kursavgift? Og blir ikke da denne vanvittige kursingen av 3, 4 eller 500.000 innbyggere en ganske stor inntektskilde for staten, eller skjønner jeg fortsatt like lite som før? (ikke svar!) :lol:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

De av oss som allerede innehar det som trengs av papirer for nåtid og framtid kan ikke annet annet enn å undres hvorfor det er så stor motstand blandt de båtførerpapirløse mot obligatorisk båtførerprøve. Enda morsommere blir det når det hele gjøres om til en (u)saklig diskusjon om penger med eller uten moms. Kan alt dette rett og slett komme av at frykten for å ikke mestre de kravene som alle bør stilles over for å føre båt til havs, stor eller liten, er så overhengende for enkelte at disse følelsene tar overhånd?

Vel, det er på høy tid det innføres krav til at man har bestått ett minimum av det man trenger for å kunne føre sitt skip trygt mellom alle de vakre inn og uthavner rundt om det langstrakte landet vårt!

 

Lykke til med lesingen... :flag:

Link to post
Share on other sites

Da får du heller komme ned til oss på Sydostkysten, for jeg kan ikke se at problemet er noe særlig overhengede (heter det det?) her nede.

Det er jeg enig i, tufff. Behovet for obligatorisk opplæring er ført og fremst et Osloproblem. Jeg hart derfor også tidligere ment at man kunne vurdert sertifikatpliktige soner i områder der trafikken er størt, idiotene flest og kunnskapen dårligst som f.eks i oslofjorden.

Link to post
Share on other sites

Her kan man diskutere i det uendelige.... enten liker man det eller ikke, selv trodde jeg at vi som har snekker som seiler under 10 knop skulle gå klar men det har jeg ikke sett mere til........

Det er litt underlig, nå har jeg fist rundt i bensinbåt som gikk fort og hadde 0 peiling på sjøvett og regler, nå har jeg fått erfaring og dieselsnekke som gjør 7-8 knop ! først begynte det med dieselavgift Første året jeg endelig fikk dieselmotor og nå kommer lappen..............

Hvorfor skal det være begrensninger på 50 og ikke på knop fks??

Personlig tror jeg ikke statistikken kommer til og bli bedre etter innført lapp!

Gi heller strengere regler ved bruk av riktig utstyr osv

Redigert av jab (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vel, det er på høy tid det innføres krav til at man har bestått ett minimum av det man trenger for å kunne føre sitt skip trygt mellom alle de vakre inn og uthavner rundt om det langstrakte landet vårt!

 

Skip se; http://no.wikipedia.org/wiki/Skip

 

Det er vel liten tvil om at hva angår å føre et "skip" (almen forståelse av ordet!) så er det sertifikatplikt, bare sånn til orientering!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...