Jump to content

Båtførerbevis? En nødvendighet?


Indiana II

Recommended Posts

De av oss som allerede innehar det som trengs av papirer for nåtid og framtid kan ikke annet annet enn å undres hvorfor det er så stor motstand blandt de båtførerpapirløse mot obligatorisk båtførerprøve.

 

 

Dersom arnulfs hadde fulgt litt mer med på de diskusjonene som har gått på dette temaet, så ville vi vært spart for sludderet.

De fleste av oss som er mot innføring av obligatorisk båtførerbevis har nautisk kompetanse som langt overskrider den futte båtførerprøven.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Det ligger vel i forslaget at de slipper å ta det.

:yesnod:

 

Men de som har ferdes langs kysten i 40 år eller noe sånt har åpenbart alt for liten erfaring, kompetanse, forståelse og respekt for båtlivet. Det skal vi få banket inn ved å avlegge en obligatorisk prøve med et pensum som er slik at alle landets 410.000 (Sjøfartsdirektørens tall) med rimelig enkelhet skal kunne klare det, og det beste av det hele er jo at prøven ikke er momsbelagt - så da så! :crazy:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Behovet for obligatorisk opplæring er først og fremst et Osloproblem. Jeg hart derfor også tidligere ment at man kunne vurdert sertifikatpliktige soner i områder der trafikken er størst, idiotene flest og kunnskapen dårligst som f.eks i Oslofjorden.

 

Det hadde vært fint med en bekreftelse fra Syvert på at han lusker i kulissene her og noterer seg vettuge forslag han kan medbringe inn i komiteen når forslaget skal revideres snart. Han representerer jo KNBF, og skal argumentere for folkets meninger innad i komiteen.

 

Men han har kanskje fått sine føringer på profitering fra kostnadene dette vil påføre båteierne, han også?

 

:wink:

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Det er jeg enig i, tufff. Behovet for obligatorisk opplæring er ført og fremst et Osloproblem. Jeg hart derfor også tidligere ment at man kunne vurdert sertifikatpliktige soner i områder der trafikken er størt, idiotene flest og kunnskapen dårligst som f.eks i oslofjorden.

 

 

Å jøss og bevares ! Mener du dette alvorlig ?

Link to post
Share on other sites

Vi kan vel i samme slengen innføre at regelen om 0.8 i promille også gjelder bare for Oslo fjorden... samt oppheve sertifikakt plikten for VHF radioen for alle :wink:

Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg kan ikke fatte at det er et så stort problem med obligatorisk båtførerbevis hvis du har båt og bruker den mye

du liker sjøen og er kjent med diverse lover og regler da er det ikke noe problem og ta båtførerbeviset

det handler om og bevise at du kan lese et kart og det kan du jo og noe første hjelp

og om hvordan du oppfører deg på sjøen noe som dere kan veldig bra.

Så hvis du kjøper boka og leser litt oppfrisking i den så er båtførerprøven i lomma de før du får sukk for deg.

 

GOD TUR :flag::sailing:

Link to post
Share on other sites

Jeg er en "gammal gubbe" (godt passert de første 20).

 

Jeg har ført motorbåt i mange år.

 

Likevel var det en "ny opplevelse" å få undervisning av Poseidon i den såkalte D5L (fritidsbåtskippereksamen).

 

Det er noe vanskelig å si hva jeg lærte mest av.

 

Med muligheten for å diskutere vanskelige maritime tema med toppmotiverte båtkollegaer og å bli mer bevisstgjort på forhold ved dagsseilas,

 

satt en vekker i meg.

 

Jeg håper at jeg har blitt en dyktigere båtfører gjennom denne båtopplæringen,

 

men ser klare begrensninger tydende på at jeg ikke har blitt dyktigere.

 

Imidlertid kan jeg ikke se de sentrale argumentene mot at bredere omfang av båtføreropplæring øker sikkerheten til sjøss.

Link to post
Share on other sites

Lotus: Tenk å la milliadren forsvinne i sluket bare på grunn av at et fåtall båtførere ikke kan oppføre seg, drekker seg fulle og kjører som svin. Ikke bruker redningsves og drukner. Det er synd på slike. Pålegg alle oss andre å betale en milliard på egen opplæring og se om dustene blir mindre duster av den grunn.

 

Jeg tror ikke Lotus tenker helt klart her. Det er ikke bare for egen sikkerhet man ønsker å innføre et obligatorisk førerkort for båt . Alle skal ha rett til å ferdes trygt på sjøen og de som fører en båt skal vite hvilke krav som stilles. La oss si at et førerbevis koster kr 1500 og er gyldig livet ut. Da vil jeg i motsetning til Lotus si at dette er en meget rimlig forsikring. Dette er holdningsskapende arbeid for båtsikkerhet satt i system.

 

Lotus fokuserer ofte på penger, så det overrasker meg noe at han velger båtlivet. Det finnes mange fritidssyssler som er mye rimligere og hvor man slipper å forholde seg til regler og pålegg fra myndighetene.

Link to post
Share on other sites

Bedre opplæring øker sikkerheten til sjøs. Det er heller ikke noe stort problem med verken obligatorisk båtførerprøve eller å ta eksamen. Likevel er jeg altså mot. Så hvorfor har jeg tatt båtførerprøven selv hvis jeg er i mot? Fordi den er nyttig. Fordi man lærer en del nye ting og problemstillinger. lese et kart og navigere etter det, f.eks. Akkurat den biten er faktisk hovedessensen i opplæringen.

 

Den observante leser oppdager at jeg skryter av noe som jeg er i mot. Japp. Helt riktig observert. Men hvorfor er jeg i mot da.....? Enkelt. Dette er basert på en ren kost-/nyttevurdering.

 

 

For det første tror jeg at bøller er og blir bøller. Litt kynisk kanskje, men det er nå slik jeg mener det er. Jeg baserer det ikke på hva folk sier, men på hva de faktisk gjør.

 

For det andre så er det denne greia om at store deler av dem uten båtførerprøven er teite og ikke aner opp og ned på et kart og knapt vet forskjell på styrbord og babord. Hadde så vært tilfelle, hadde nok mange flere havnet til havs uten snev av peiling om hvordan ta seg til land igjen. Vi hadde hatt en drøss flere grunnstøtinger og kollisjoner mellom båter hadde vært en dagligdags affære. Heldigvis er det ikke slik. Sjøen er et trygt sted å ferdes sier forsikringsselskapet og priser forsikringen svært rimelig i forhold til verdien på skuta og den skade den kan forårsake.

 

Så er det denne tredje tingen da.... penger.

Penger er til for å brukes, men de skal helst ikke sløses bort, men brukes der de gjør størst nytte. Omlag en milliard koster innføringen av obligatorisk båtførerprøve for 3 av 4 fritidsbåtførere. I hovedsak betalt av båtførerne selv, men staten vil måtte bruke en del penger de også på å administrere denne ordningen i år etter år. Slik pengebruk er et samfunnsøkonomisk underskuddsforetagende slik jeg ser det. Man putter mer penger inn enn man får gevinst ut. Opplæringen er som sagt nyttig, men samfunnet kan bruke en milliard veldig mye mer fornuftig på andre fritidsbåtrelaterte tiltak.

 

 

Frivillighet er veien å gå. De ansvarlige båtførere vil frivillig lære seg hvordan båtlivet fungerer. Det vet jeg med sikkerhet fordi det faktisk fungerer slik i dag. De uansvarlige vil drite i både deg og naboen uansett hvor obligatorisk man gjør ting. De vil drite i det på samme måte som de driter påbudet om å ha med flyteutstyr ombord. De vil drite i det på samme måte som de driter i promillegrensen og de vil drite i det på samme måte som de driter i fartsbegrensningene som finnes.

 

Så hva blir igjen av milliarden? Ikke en dritt nyttig etter mitt synspunkt. Derfor er jeg for opplæringen men mot obligatorisk båtførerprøve. Prisen er for høy for den lille gevinsten man kan påregne. Ikke engang en skikkelig utredning av hvilke type ulykker man nå har og hva de skyldes finnes, men likevel skal man på død og liv innføre tvang - koste hva det koste vil.

 

Kanske det ikke engang har noe med opplæring å gjøre over hode det vi ser av uvett på sjøen? Reine tilfeldigheter og uflaks kan lage problemer for selv den beste. Og bøller er som sagt alltid bøller uansett.

 

500 millioner til kystkommuner og Kystverket øremerket til gode tiltak for fritidsflåten i kombinasjon med fortsatt frivillig opplæring? Hvilken gevinst gir noe slikt sammenlignet med obligatorisk for alle enten man trenger det eller ikke?

 

Påbudt bruk av flytevest i joller under 15 fot? 3 av 4 drukninger skjer fra joller. 3 av 4 drukninger skjer de uten flytevest. Dette er de triste fakta. Problemet er at et obligatorisk båtførerbevis ikke gjelder denne gruppen. Det som skjer det skjer, jeg kan ikke si no mer. Ooops... der druknet det enda en jollefører.

 

Med respekt å melde til alle dere som tror obligatorisk sertifikat er løsningen: Dere har feil.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Tiltredes i sin helhet Lotus

 

Lotus fokuserer ofte på penger, så det overrasker meg noe at han velger båtlivet. Det finnes mange fritidssyssler som er mye rimligere og hvor man slipper å forholde seg til regler og pålegg fra myndighetene.
Hvilke da? Ta gjerne hovedvekt på de som er like hyggelige som båtlivet

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Så vidt jeg vet stiller myndighetene krav til avlagt førerprøve på alle motoriserte kjøretøy som ferdes på offentlig sted. En moped med et par hestekrefter krever utdannelse som koster opp mot kr 3-4000 . Mopedbevis må alle ha enten man kjører i Oslo eller på Snåsa. Når gamlekara skal på skolebenken å lære å navigere og forholde seg til sjømerker, produseres det argumenterer for å slippe. Her snakker vi om en generasjon som vasser i penger. Jeg ser ingen forskjell på at en skolegutt på 16 må ha kjøreopplæring på moped på lik linje med en båtfører må ha førerkort for båt.

 

Daffy :Hvilke da? Ta gjerne hovedvekt på de som er like hyggelige som båtlivet

 

Du får en brukt campingvogn på 15 fot til kr 20 000 og du trenger ikke noen form for opplæring.

Link to post
Share on other sites

Du får en brukt campingvogn på 15 fot til kr 20 000 og du trenger ikke noen form for opplæring.

Jøss. Ingen kjøreopplæreng trengs for å trekke en tung, lang og bred campingvogn i 80 km/t på en smal landevei. Her burde vi vel snarest få noe obligatoriske greier også? :smiley:

Link to post
Share on other sites

Lotus: Du skulle definitivt sittet i utvalget som utredet dette svadabeviset. Men skjønner det hadde vært en effektiv stopper for videre arbeid....

Jeg håper noen og enhver får øynene opp for hvilket utrolig lite målrettet middel et obligatorisk båtførerbevis kommer til å bli.

 

Etter min vurdering er det i hovedsak to store faremomenter i dag:

1. Promillekjøring, ofte i stor fart i mørket.

2. Turister/ fiskere til havs i småbåter.

 

Innføring av obligatorisk båtførerbevis vil neppe ha stor innvirkning på nevnte grupper. Promillekjøring vil som på landeveien fortsette å eksistere. En betydelig næring (fisketurisme) vil bli svært skadelidende dersom det stilles like krav til utenlandske båtførere som til norske.

Løsning er å tilføre ressurser til nødvendige kontroller (politiet) til eksisterende regler, samt øke det holdningsskapende arbeid.

 

Kan ikke noen legge denne ballen død?

Link to post
Share on other sites

Absolutt :yesnod:

 

Og det var en av de mange :wink:

 

ser at det kom noen i mellom her

Absolutt var til Lotus. ikke at jeg var uenig med otere, eller bastarder her heller da :wink:

Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Så vidt jeg vet stiller myndighetene krav til avlagt førerprøve på alle motoriserte kjøretøy som ferdes på offentlig sted. En moped med et par hestekrefter krever utdannelse som koster opp mot kr 3-4000 . Mopedbevis må alle ha enten man kjører i Oslo eller på Snåsa. Når gamlekara skal på skolebenken å lære å navigere og forholde seg til sjømerker, produseres det argumenterer for å slippe. Her snakker vi om en generasjon som vasser i penger. Jeg ser ingen forskjell på at en skolegutt på 16 må ha kjøreopplæring på moped på lik linje med en båtfører må ha førerkort for båt.

 

Den store forskjellen når det gjelder foreksempel moped og det forslaget til båtførerbevis er vel nettopp at der ble det innført nye regler, uten å gi de en tilbakevirkende kraft slik at folk mistet en rettighet.

 

Tidligere kunne alle som hadde fylt 20 fritt kjøre moped.. Men nå er det slik at man må være født før en viss dato for å kunne kjøre moped uten opplæring og sertifikat.

Link to post
Share on other sites

Så vidt jeg vet stiller myndighetene krav til avlagt førerprøve på alle motoriserte kjøretøy som ferdes på offentlig sted. En moped med et par hestekrefter krever utdannelse som koster opp mot kr 3-4000 . Mopedbevis må alle ha enten man kjører i Oslo eller på Snåsa. Når gamlekara skal på skolebenken å lære å navigere og forholde seg til sjømerker, produseres det argumenterer for å slippe. Her snakker vi om en generasjon som vasser i penger. Jeg ser ingen forskjell på at en skolegutt på 16 må ha kjøreopplæring på moped på lik linje med en båtfører må ha førerkort for båt.

Du får en brukt campingvogn på 15 fot til kr 20 000 og du trenger ikke noen form for opplæring.

 

 

Uten å ta stilling til obligatorisk båtførerbevis, så er det en vesentlig forskjell på land og sjø. På land kan selv en moped, som er pent nødt til å holde seg på en 5-15 meter bred trase på sin vei fra A til B skape livsfarlige situasjoner, både for mopedisten selv og ikke minst andre trafikanter. Det er ikke særlig ok å være den andre part i en ulykke med med mopedist som bommet på vikeplikten.

I veitrafikken er det et helt annet behov for at man kan stole på at medtrafikantene ikke bare kjenner til, men også følger det relativt omfattende settet av trafikkregler. Motorstørrelse er av mindre betydning.

 

Ulykkene til sjøs involverer sjelden andre fartøy, selv om det forekommer.

Kost/nytte-faktoren på vei og sjø er ikke helt sammenlignbar.

Link to post
Share on other sites

Kan noen av de svorne tilhengere av dette obligatoriske båtførerbeviset gå inn på ulykkesstatistikken og fortelle en enkel sjel, som meg, hvilke skader som de regner med vil bli redusert/eleminert når 410.000 personer (Sjøfartsdirektørens tall!)har avlagt denne prøven, med bestått? Vær gjerne konkret!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Efter min enkle oppfatning av statistikk så er den basert på faktiske hendelser som alt har inntruffet og da er det vel vanskelig og få eliminert noen av disse med å å innføre obligatorisk båtførebevis vil jeg tro.

 

Men jeg har faktisk tro på at en innføring av obligatorisk opplæring vil kunne føre noe bra med seg med tanke på fremtiden ulykker ettersom noen nok vil få øynene litt opp, men det er klart at de kan være vanskelig og få bleikfeite 40, 50 og 60 åringer til å innse at vi muligens trenger noe mere kunnskap.. Så lett blir det ikke..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Efter min enkle oppfatning av statistikk så er den basert på faktiske hendelser som alt har inntruffet og da er det vel vanskelig og få eliminert noen av disse med å å innføre obligatorisk båtførebevis vil jeg tro.

 

Selv jeg er ikke så dum at jeg tror ionnføring av obligatorisk båtførerprøve vil endre noe som helst med tilbakevirkende kraft - makan! :headbang:

 

:nono:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Vi må jo spikke litt fliser når vi kan Mouche :wink: , er kjølig i heimen og skulle fyrt opp i ovnen..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...